loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 201 جمعه 03 مرداد 1399 نظرات (0)

 

اثرات سیگار بر دندان6161

 

اثرات منفی مصرف سیگار بر تمام ارگان های بدن به اثبات رسیده است. در تحقیقات اخیر ثابت شده است که این عادت متداول ناپسند تاثیرات منفی بسیاری در کاشت دندان نیز دارد.

ایمپلنت دندان ها قطعاتی هستند که با جراحی در فک های بالا و پایین فرد قرار می گیرند، شایان ذکر است هنگامی که ریشه دندان های فرد از بین می رود دندان پزشک تشخیص می دهد که روش ایمپلنت بهترین روش برای فرد می باشد تا زیبایی خود را به دست آورد و بتواند لبخند زیبایی داشته باشد.

ایمپلنت ها قطعات فلزی هستند که به عنوان تکیه گاه و نگه دارنده دندان های جایگزین عمل می کنند. نکته قابل توجه این است که ایمپلنت دندان از جنس تیتانیوم می باشد و تیتانیوم ماده ای سازگار با بدن فرد است. در این روش از جراحی از بی حسی موضعی استفاده می شود و بنابر شرایط فرد جراحی می تواند در بیمارستان و یا در مطب صورت گیرد. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به تازگی درمان ایمپلنت دندان را پشت سر گذاشته اند باید عادت سیکار کشیدن را به زودی ترک کنید. استعمال دخانیات خطر شکست ایمپلنت دندان را افزایش می دهد.

 

تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان

استعمال دخانیات دارای اثرات منفی بسیار زیادی می باشد. نیکوتین موجود در سیگار بر روی فرایند جوش خوردن استخوان فک با ایمپلنت دندان ها تاثیرات منفی بسیاری می گذارد و در نتیجه فرایند جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک با شکست مواجه می شود. یکی دیگر از تاثیرات منفی استعمال دخانیات این است که افرادی که سیگار می کشند اصولا بهداشت دهان و دندان های خود را حفظ نمی کنند و اصولا با بیماری های دندان و لثه مواجه می شوند، بنابراین در صورتی که ایمپلنت دندان انجام دهند با بروز بیماری التهاب لثه در اطراف ایمپلنت مواجه خواهند شد. نتایج بررسی ها نشان داده است که حدود 15 درصد از افرادی که سیگار می کشند  بعد از پنج سال از کاشت ایمپلنت مجبور به تعویض ایمپلنت دندان های خود می شوند. شایان ذکر است که سیگار کشیدن باعث نمی شود تا افراد به طور کامل از انجام ایمپلنت دندان نا امید شوند و با رعایت نکات بهداشتی و توصیه های پزشک خود می توانند دندان های زیبایی داشته باشند. برخی از نکاتی که پزشکان به افراد سیگاری که قصد انجام ایمپلنت دندان را دارند متذکر می شوند عبارت است از:

 

اثرات سیگار بر دندان6161

 

1- یک هفته قبل و بعد از عمل جراحی سیگار را ترک کنید.

اگر شما جزو افرادی هستید که ترک سیگار برایتان مشکل است بهتر است حداقل یک هفته قبل و بعد از جراحی از کشیدن سیگار خودداری کنید. همه افراد این درک را دارند که ترک سیگار حتی برای یک روز فرایندی سخت می باشد ولی وقتی به نتیجه کار فکر کنید و برای کاشت ایمپلنت تصمیم بگیرید قطعا می توانید یک هفته قبل و یک هفته بعد ازعمل جراحی سیگار را ترک کنید.

 

2- همین حالا سیگار را ترک کنید.

اکثر دندان پزشکان به شما توصیه می کنند که سیگار را به کل ترک کنید که البته گفتن این حرف از عمل کردن به آن به مراتب راحت تر است. اگر می توانید همین الان سیگار را ترک کنید و به بهبود سلامت بدن و حفظ بهداشت دهان و دندان خود کمک کنید.

 

3- عادت سیگار کشیدن خود را به نصف کاهش دهید.

اگر حس می کنید که کشیدن سیگار را نمی توانید برای چند هفته کنار بگذارید بهتر است که کشیدن آن را به حداقل برسانید. برای مثال سعی کنید تعداد سیگار هایی که در روز می کشید را به نصف برسانید.

 

اثرات سیگار بر دندان +52562

 

دلیل وجود چالش و عدم موفقیت روش ایمپلنت برای افراد سیگاری

همانطور که پیش تر ذکر کردیم کشیدن سیگار بر بافت های دهان و دندان تاثیر می گذارد و موجب می شود به آن ها آسیب وارد شود و به طبع باعث ضخیم شدن لایه های بالایی سلول های پوستی می شود. جالب است بدانید که مصرف سیگار باعث می شود دهان فرد خشک شود و به طبع به غدد بزاقی فرد نیز آسیب وارد شود. بزاق دهان می تواند باکتری های موجود را از بین ببرد اما هنگامی که فرد سیگار می کشد رشد باکتری ها سرعت پیدا می کند و بیماری پریودنتال ایجاد می شود. نیکوتین و ترکیبات سمی موجود در سیگار بر روی عروق محیطی درون دهان تاثیر می گذارند و جریان خون را کاهش می دهد و به دنبال آن سیستم ایمنی بدن نیز ضعیف می شود و زخم ها دیرتر بهبود می یابند. در ادامه شما را با تاثیر سیگار بر روی بهداشت دهان و دندان آشنا می کنیم.

 

1- تاثیر کشیدن سیگار بر روی سیستم ایمنی بدن

سیگار کشیدن اثر منفی بر روی سیستم ایمنی بدن می گذارد و روند بهبودی زخم ها را نیز کاهش می دهد. در صورت مصرف طولانی مدت سیگار و دیگر دخانیات احتمال ابتلای افراد به سرطان های قلبی – عروقی و بیماری های ریه افزایش می یابد.

 

2- تاثیر کشیدن سیگار بر استخوان های فک

در صورتی که در اثر سیگار کشیدن فرد، ایمپلنت های فرد با استخوان وی به خوبی جوش نخورند باعث می شود که استخوان های فک به مرور تحلیل روند و به مرور ایمپلنت ها لق شده و بیافتند. التهاب و عفونت لثه و تحلیل رفتن استخوان های فک از عوارض کشیدن سیگار می باشد.

 

چه مدت بعد از انجام ایمپلنت فرد می تواند سیگار بکشد؟

همانطور که پیش تر ذکر کردیم دندانپزشکان توصیه می کنند که مصرف دخانیات به صورت کلی ترک شود. اما افرادی که نمی توانند به صورت کامل سیگار را ترک کنند بهتر است 2 الی 3 ماه بعد از انجام ایمپلنت سیگار مصرف نکنند تا ایمپلنت به استخوان های فک به طور کامل جوش بخورد.

 

اثرات سیگار بر دندان 65416541

 

عوارض کشیدن سیگار را چگونه می توان کاهش داد؟

افرادی که هیچ جوره نمی توانند قبل از انجام ایمپلنت سیگار خود را ترک کنند بهتر است به نکات زیر توجه کنند تا به عارضه خشک شدن حفره پس از ایمپلنت دندان دچار نشوند.

1- 48 ساعت بعد از عمل جراحی سیگار نکشید.

2- از دندان پزشکتان بخواهید که محل زخم شما را بخیه کند.

3- در هنگامی که قصد سیگار کشیدن دارید با استفاده از گاز استریل، ازنواحی جراحی خود را محافظت کنید.

4- از patch نیکوتین استفاده کنید.

5- هرگز تنباکو و آدامس های حاوی نیکوتین را نجویید.

6-  برای ترک عادت سیگار به عادت مفید دیگری روی بیاورید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 184
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 31
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 141
  • بازدید ماه : 321
  • بازدید سال : 1,956
  • بازدید کلی : 5,877