loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 14 یکشنبه 16 آذر 1399 نظرات (0)

ایمپلنت دندان یکی از پرطرفدارترین روش های کاشت دندان است . مهم ترین سوالی که مطرح می شود این است که با وجود هزینه و وقت زیادی که باید برای این روش صرف شود، ماندگاری ایمپلنت دندان چند سال است. باید در پاسخ بگوییم ایمپلنت دندان یک روش دائمی و ماندگار بوده و طول عمر بالایی دارد. ولی این طول عمر به عواملی مانند انتخاب دندانپزشک و نیز مراقبت های بعد از درمان بستگی زیادی دارد. برای نتیجه گیری بهتر از این روش بایدهم در انتخاب دندانپزشک و ایمپلنتیست دقت زیادی نمایید و هم مراقبت های بعد از جراحی و نیز بعد از کاشت ایمپلنت دندان را جدی بگیرید. مواد بکار رفته در ایمپلنت دندان که شامل پایه، ابانمنت و تاج دندان است از مقاوم ترین مواد مانند تیتانیوم و سرامیک ساخته شده است. بنابراین به سرعت دچار آسیب و شکستگی نمی شوند و می توانند تا پایان عمر در دهان باقی بمانند.

ماندگاری ایمپلنت دندان 1545245212دلایل ماندگاری ایمپلنت دندان

همانطور که گفتیم ایمپلنت دندان یک روش پر هزینه ولی ماندگار برای جایگزینی دندان های از دست رفته است. بنابراین می توان گفت وقت و هزینه ای که برای این روش پرداخت می شود، در برابر ماندگار و دائمی بودن آن ارزش خواهد داشت. در این قسمت می خواهیم به بررسی دلایل ماندگار ایمپلنت دندان بپردازیم. تا در پاسخ این پرسش که ماندگاری ایمپلنت دندان چند سال است؟ می گوییم دائمی می باشد پاسخ مناسبی داده باشیم.

نصب پایه ایمپلنت دندان در استخوان فک

همانطور که گفتیم ایمپلنت دندان از سه جزو تشکیل شده است. پایه ، ابانمنت و تاج دندان. اولین مرحله در کاشت دندان نصب پایه در استخوان فک بیمار است. برای نصب پایه نیاز است ابتدا استخوان فک و بافت لثه مورد بررسی قرار گیرد. زیرا باید استخوان فک به اندازه ای تراکم داشته باشد که بتواند پایه را در خود جای داده و ثابت نماید. بافت لثه نیز باید از نظر بیماری هایی که آن را تهدید می نماید مورد ارزیابی قرار داده شود. زیرا مشکلاتی مانند وجود عفونت در لثه و دندان می تواند باعث شکست کاشت دندان شود. در صورتی که استخوان فک نیاز به تراکم بیشتر داشته باشد، باید از روش هایی مانند پیوند استخوان یا تزریق پودر استخوان استفاده شود. نبود تراکم به اندازه کافی می تواند باعث شکست این درمان شود. زمانی که این موارد بررسی شد، قسمتی از لثه برش داده می شود.

بوسیله ابزارهایی مانند دریل دندانپزشکی استخوان فک سوراخ می شود و پایه در داخل استخوان قرار داده می شود. برای اینکه این پایه با استخوان فک جوش بخورد، نیاز است 5 تا 7 ماه هم صبوری کنید. جوش خوردن پایه به استخوان فک ماندگار بودن این روش را تضمین خواهد کرد. همچنین موادی که در ساخت پایه و ابانمنت استفاده می شود،  از مقاوم ترین فلزات موجود که تیتانیوم است، می باشد. بنابراین به سادگی ضربه نمی خورد و دچار آسیب یا شکستگی نمی شود. هر چند نیاز به مراقبت های لازم دارد. ولی در هر صورت مقاومت زیادی دارد. در مراحل بعد اباتمنت و تاج بر روی این پایه یا فیکسچر نصب خواهد شد. بنابراین باید پایه به قدری سفت شده باشد که بتواند این وزن را تحمل نماید. عدم نصب صحیح پایه و شل بودن آن می تواند یکی از عوامل شکست ایمپلنت دندان شود.

ماندگاری ایمپلنت دندان 41515456862 عدم پوسیدگی ایمپلنت دندان

یکی از علل پوسیدگی دندان ها، تجمع باکتری در داخل دهان و در لثه ها می باشد. تجمع باکتری و میکروب می تواند باعث خوردگی و آسیب به مینای دندان می شود. همچنین عدم رعایت مراقبت های بهداشتی باعث می شود مواد غذایی که بعد از خوردن در داخل دهان باقی می مانند، محیط اسیدی دهان را تحریک نمایند. این محیط اسیدی باعث خوردگی مینای دندان شده و استحکام آن را از بین می برد. در صورتی که تاج دندان که مانند مینای دندان عمل می کند، از مواد مقاومی مانند سرامیک ساخته شده است. پایه و ابانمنت نیز از تیتانیوم است که در برابر محیط اسیدی دهان مقاومت داشته و دچار خوردگی نمی شود. به همین ماندگاری دائمی در دهان بیمار خواهد داشت.

 مقاومت در برابر فشار و ضربه

همانطور که گفتیم جنس مواد استفاده شده در ایمپلنت دندان به گونه ای است که در برابر ضربه و آسیب، بسیار مقاوم و مستحکم است. تیتانیوم و سرامیک دو فلز بسیار سخت بوده که در برابر این موارد دچار شکستگی یا ترک خوردگی نمی شود. به همین دلیل است که ماندگاری بالایی خواهد داشت. ولی در هر حال توصیه می کنیم مراقبت های لازم را انجام دهید و به صرف اینکه مواد سختی استفاده شده است اکتفا نشود. رعایت بهداشت دهان و دندان، عدم استفاده ابزاری از دندان برای شکستن و خرد کردن مواد سفت، عدم وارد نمودن فشار بیش از حد مانند جویدن یخ، آبنبات و … از جمله مراقبت های لازم در این خصوص است.

بررسی عوامل موثر در ماندگاری دائمی ایمپلنت دندان

برای بالابردن طول عمرایمپلنت دندان دو شرط وجود دارد. شرط اول انتخاب بهترین ها است. بهترین جراح ایمپلنت دندان در بهترین کلینیک ایمپلنت دندان و استفاده از بهترین برند ایمپلنت دندان می باشد. شرط دوم مراقبت های لازم بعد از جراحی است. در صورتی که این دو شرط رعایت شود، موفقیت این روش و دائمی بودن آن تضمین خواهد شد. انتخاب دندانپزشک و جراح متبحر و کارآزموده می تواند از عوارض بعد از جراحی پیشگیری نموده و نیز در صورت لزوم جراحی ها و درمان های جانبی را بر روی دندان ها انجام دهد. مراقبت هایی مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه بعد از کاشت و جراحی و نیز رعایت نکات تغذیه ای و … می تواند در بالابردن طول عمر ایمپلنت دندان نقش اساسی داشته باشد.

کلام آخر

در پایان باید توضیح دهیم که در پاسخ به این پرسش که ماندگاری ایمپلنت دندان چند سال است؟ باید گفت این روش یک تکنیک دائمی و ماندگار در کاشت دندان است. البته این ماندگاری به دو عامل مهم که انتخاب دندانپزشک و جراح برتر و نیز مراقبت های بعد از جراحی می باشد، بستگی زیادی دارد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 184
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 43
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 153
  • بازدید ماه : 333
  • بازدید سال : 1,968
  • بازدید کلی : 5,889