loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 17 چهارشنبه 24 دی 1399 نظرات (0)

ایمپلنت دیجیتال یکی از روش های نوین و پیشرفته در علم دندانپزشکی محسوب می شود. مانند هر روش دیگری اینکه مزایا و معایب ایمپلنت دیجیتال چیست؟ می تواند کمک بزرگی برای شناخت این روش و بهره گیری از آن باشد. ایمپلنت دندان به این شیوه مانند روش سنتی می تواند جای خالی دندان ها را پر نماید. تفاوت این دو روش استفاده از فناوری های پیشرفته و بالابردن سرعت، دقت و کیفیت کار خواهد بود. در عین حال می توان گفت کاشت دندان ها با ظرافت و زیبایی بیشتری همراه می شود. در این مقاله می خواهیم ابتدا با نحوه درمان به روش ایمپلنت دیجیتال از طریق توضیح و تبیین مراحل انجام این روش و سپس مزایا و معایب آن آشنا شویم. توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با این روش درمانی تا انتهای مطالب با ما همراه باشید.

مزایا و معایب ایمپلنت دیجیتال 15454546235510210مراحل انجام ایمپلنت دیجیتال

در این شیوه می توان گفت مراحل درمان با استفاده از ابزارهای مخصوصی پیگیری می شود و روش سنتی ایمپلنت دندان به طریق پیشرفته انجام می شود. در این قسمت مراحل انجام ایمپلنت دیجیتال را توضیح می دهیم:

مرحله اول: طرح درمان

یکی از ابزارهای مهم و ضروری در ایمپلنت دیجیتال، سی بی سی تی یا رادیوگرافی دندانی مخصوص است. با استفاده از این وسیله می توان میزان تراکم استخوانی را بررسی و بهترین طول و قطر ایمپلنت دندان را مشخص نمود. با این دستگاه می توان عکس سه بعدی از دندان ها را تهیه و وضعیت دندانی را مشخص نمود. البته قبل از هر اقدامی نیاز است که وضعیت لثه و استخوان فک از نظر عفونت و یا تراکم استخوانی مورد بررسی قرار گیرد. همچنین محل قرار گرفتن سینوس ها در فک بالا و عصب های حیاتی در فک پایین به صورت دقیق مشخص می شود.

مرحله دوم: راهنمایی برای جایگذاری صحیح

راهنمایی از جنس پلاستیک شفاف می باشد که در جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این ابزار محل دقیق جایگذاری ایمپلنت دندان مشخص می شود. بنابراین در حین قرار دادن ایمپلنت دندان، با استفاده از این ابزار پیشرفته می توان جراحی را سریع تر و دقیق تر انجام داد. کاربرد دیگر این وسیله در تهیه روکش دندان به صورت دقیق تر است. با تهیه زود هنگام روکش دندان و قرار دادن آن زودتر از زمان موعد، آسیب کمتری به لثه وارد شده و تاثیر زیادی در زیبایی و تطابق دندان ها خواهد داشت.

مرحله نهایی

پس از بی حس نمودن موضعی محل کاشت دندان، لثه به قطر ایمپلنت مورد نظر پانچ می شود . بنابراین نیازی به برش و بخیه زدن لثه نمی باشد. سپس از همان محل پانچ، ایمپلنت دندان جایگذاری می گردد. بنابراین نه نیازی به مصرف آنتی بیوتیک های قوی خواهد بود و نه خونریزی و سایر عوارض از محل برش را تجربه خواهیم کرد. برای افرادی که تراکم استخوانی مناسبی دارند، این روش بهترین روش پیشنهادی می باشد که در صورت تخصص و دقت متخصص ، می تواند نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته باشد. سایر مراحل مانند قرار دادن ابانمنت و روکش دندان مانند ایمپلنت سنتی انجام می گیرد.

آشنایی با مزایای جراحی ایمپلنت دیجیتال

در این قسمت برای پاسخ به این پرسش که مزایا و معایب ایمپلنت دیجیتال چیست؟ می خواهیم ابتدا به مزایای این روش اشاره نماییم:

عدم آسیب به بافت لثه

در این نوع جراحی نیازی به برش لثه و سپس بخیه زدن محل برش وجود ندارد. بنابراین دوره نقاهت بسیار کوتاه بوده و بیمار کمترین درد را احساس خواهد کرد. زیرا التیام محل برش و عوارضی مانند عفونت، خونریزی و تورم در محل زخم وجود نداشته و همچنین بافت های کناری دندان نیز دچار آسیب نخواهند شد. در روش سنتی برای قرار دادن پایه نیاز به برش لثه می باشد که این مورد ممکن است عوارضی مانند عفونت و بیماری های لثه را در صورت عدم مراقبت صحیح به دنبال داشته باشد. در طول مدت پنج تا هفت ماه که برای جوش خوردن استخوان فک نیاز است، لثه بیمار بدون محافظ می باشد. بنابراین مراقبت و جلوگیری از تحلیل آن شرط لازم برای قرار دادن ابانمنت و روکش دندان است. همچنین در مرحله قرار دادن ابانمنت نیز باید روی لثه برای آماده نمودن محل برش داده شود.

کاهش تعداد جلسات دندانپزشکی

در این روش تعداد جلسات مراجعه به دندانپزشکی بسیار کمتر می باشد و تنها به سه جلسه درمانی نیاز است. در ایمپلنت دندان سنتی این جلسات تا هفت جلسه نیز ممکن است طول بکشد. جلسات اول برای قرار دادن پایه و بررسی وضعیت تراکم استخوانی و وضعیت لثه می باشد. ممکن است نیاز به درمان های جانبی مانند پیوند استخوان و … نیز باشد که تعداد جلسات را افزایش می دهد. در صورتی که در ایمپلنت دیجیتال نهایتا به سه جلسه دندانپزشکی نیاز خواهید داشت.

کاهش زمان کاشت دندان

جایگذاری دندان در کمتر از نیم ساعت انجام می شود که مدت زمان بسیار کوتاهی در مقایسه با ایمپلنت دندان به روش سنتی است. در روش ایمپلنت سنتی این مدت زمان به بیش از یک ساعت و نیم می رسد. در صورتی که عموما 15 دقیقه زمان برای کاشت دندان به روش دیجیتال مورد نیاز است.

خالی نماندن جای دندان از دست رفته

در این روش نیازی به خالی ماندن جای دندان برای مدت چند ماه نمی باشد. این مدت زمان تقلیل یافته و بنابراین نیازی نیست بیمار برای چندین ماه جای خالی دندان خود را تحمل نموده و نیز مراقبت های خاصی را برای پیشگیری از عفونت و سایر عوارض انجام دهد. در این روش ساختار لثه حفظ شده و مانع تحلیل بافت لثه و تراکم استخوان خواهد شد. سرعت عمل در جایگذاری دندان از دست رفته باعث می شود تا از بروز این مشکلات جلوگیری شود. این مزیت برای افرادی که در دندان های جلویی خود، جای خالی دارند یا افرادی که مرتب بودن دندان ها برایشان اهمیت زیادی دارد چه از نظر شغلی و چه از نظر اجتماعی و فردی ، می تواند بهترین گزینه باشد.

کوتاه بودن دوران بهبودی

یکی دیگر از مزایای این روش کوتاه بودن دوره نقاهت و پس از جراحی است. بیمار نیاز نیست عوارض بعد از جراحی مانند بیهوشی و برش لثه را تحمل نماید و می تواند سریع تر به فعالیت های روزمره خود برگردد و زندگی عادی داشته باشد. در زندگی های امروزی که بازگشت به فعالیت های شغلی و یا اجتماعی بسیار اهمیت دارد، می توان گفت این روش پاسخگو خواهد بود.

مزایا و معایب ایمپلنت دیجیتال 7896654203158045بدون مراقبت های خاص

عدم نیاز به مراقبت های بعد از جراحی یکی دیگر از مزایای این روش است. چون در این روش بخیه ای زده نمی شود و برشی صورت نمی گیرد، نیاز به مراقبت های بعد از جراحی نیز نخواهد بود.

بالا بودن دقت و کیفیت عمل

دقت و کیفیت بالای این روش از مهم ترین مزایای آن به شمار می رود. چون همه مراحل با پیشرفته ترین دستگاه ها و بصورت دیجیتال انجام می شود، امکان خطای انسانی و سایر مسایل غیر قابل پیش بینی به کمترین حد خود خواهد رسید. در این روش میزان موفقیت عمل بسیار بالاتر از کاشت ایمپلنت به روش سنتی خواهد بود. زیرا قبل از هر اقدامی تمامی فاکتورها مانند وضعیت لثه مانند بیماری های مربوط به لثه و یا عفونت توسط دستگاه های پیشرفته بررسی می شود. همچنین میزان تراکم استخوانی نیز قبل از هر اقدامی مشخص می شود. چون فاصله بین کاشت دندان و مراحل اولیه کوتاه و در حدود دو هفته است، عوارضی مانند تحلیل استخوان یا تحلیل لثه، محل را تهدید نمی کند. محل دقیق کاشت دندان نیز مشخص شده است و بنابراین خطا در این مراحل بسیار پایین است.

معایب ایمپلنت دیجیتال

همه روش های درمانی در کنار مزایا، معایبی را نیز خواهند داشت که در این قسمت به این مشخصات اشاره می نماییم. آشنایی با معایب ایمپلنت دیجیتال می تواند تصویری واقعی از این نوع درمان را نشان داده و انتخاب را راحت تر نماید. البته باید گفت این روش معایب زیادی نسبت به ایمپلنت سنتی دندان ندارد و تنها می توان گفت در مقایسه با این روش هزینه بالاتری را باید پرداخت نمود. علت این امر را در این قسمت بیان می نماییم:

  • استفاده از دستگاه های پیشرفته در فرایند طراحی و ساخت
  • سرعت عمل در تحویل روکش و پروتز دائم، بنابراین بیمار حتی یک روز نیز بدون دندان نخواهد بود.
  • مواد و متریال از خارج از کشور باید تامین شود
  • محدودیت مراکز انجام ایمپلنت دیجیتال

این موارد باعث می شود تا هزینه ایمپلنت دیجیتال نسبت به سنتی بالاتر رفته و می توان این مورد را تنها عیب این روش دانست.

کلام آخر:

ایمپلنت دیجیتال یکی از تکنولوژی های مدرن امروزی است که طرفداران زیادی نیز دارد. اینکه مزایا و معایب ایمپلنت دیجیتال چیست؟ عنوان موضوعی بود که در این مقاله به آن اشاره شد. مزایای این روش در مقایسه با ایمپلنت سنتی شامل سرعت بهبود، کوتاه بودن زمان کاشت دندان، دقت و کیفیت بالای عمل، عدم نیاز به مراقبت های خاص  و … به این علت است که در این روش جراحی انجام نمی شود. بنابراین برشی در محل ایجاد نمی شود و تمامی مراحل کاشت دندان با سرعت زیاد و با استفاده از فناوری پیشرفته و سیستم های کامپیوتری انجام می شود و به همین دلیل موفقیت این روش بسیار بالاتر خواهد بود.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 184
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 26
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 136
  • بازدید ماه : 316
  • بازدید سال : 1,951
  • بازدید کلی : 5,872