loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 27 یکشنبه 12 مرداد 1399 نظرات (0)

همه افراد بایدس الی 2 بار برای معاینه دندان هایشان به دندانپزشک مراجعه کنند اما این سوال ممکن است وجودداشته باشد که آیا همه باید همین تناوب را برای مراجعه به دندانپزشک رعایت کنند یا اینکه ممکن است عده ای نیاز کمتر یا بیشتری برای مراجعه به دندانپزشک داشته باشند؟ در این مطلب به مرور مواردی می پردازیم که ممکن است نیاز شما را برای مراجعه به دندانپزشک به بیش از 2 بار و حتی تا 4 بار در سال برای معاینه و چکاپ افزایش دهند.

1- رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
اگر نگهداری شما از دندان هایتان ضعیف است یا اگر با مسواک، نخ دندان و دهانشویه میانه خوبی ندارید یا جزو افرادی هستید که به بهانه های مختلف مسواک نمی زنید و شب ها تنبلی می کنید، بهتر است بیشتر به دندان پزشکتان سر بزنید و از وضع دندان هایتان بیشتر خبر بگیرید!

2- رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات
بیشترین مواد غذایی ای که مصرف می کنید، قندها هستند؟ در طول روز با دهانتان مدام در حال خوردن، مکیدن، جویدن و نوشیدن هستید؟ مواد غذایی شیرین چسبناک و نوشیدنی های حاوی قند استفاده می کنید؟ شما جزو کسانی هستید که حتی ممکن است تا 4 نوبت در سال به مراجعه به دندانپزشک برای معاینه نیاز داشته باشید.

3- بارداری
قبل از بارداری بسیار مهم است که تمام مشکلات دهان و دندانتان برطرف شود و برای پیشگیری از مشکلات حین بارداری هم پیشگیری های لازم انجام گیرد. شما نیاز دارید که در ماه های منتهی به بارداری دندانپزشک مدام بهداشت دهان و دندانتان را چک کند. سلامت دهان و دندان شما حتی ممکن است بر سلامت فرزندی که متولد می کنید، تاثیر داشته باشد.

4- سن بالا یا مصرف داروهای کاهش دهنده جریان بزاق
بزاق دهان افراد مسن کاهش می یابد. جریان بزاق با مکانیسم های مختلف می تواند از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کند. در مصرف داروهای مختلفی هم بزاق کاهش پیدا می کند. داروهای ضدفشار خون و برخی داروهای ضدافسردگی از جمله داروهای کاهش دهنده بزاق هستند. داروهای درمان سرطان و رادیوتراپی هم می تواند بزاق را کاهش دهد و پوسیدگی را بیشتر کند. اگر جزو این گرو هستید، باید دفعات مراجعه خود به دندانپزشک را افزایش دهید.

5- انجام درمان ارتودنسی یا روی هم بودن دندان ها در فک به طور طبیعی
وقتی درمان ارتودنسی را شروع می کنید، با توجه به وجود وسایل ارتودنسی در دهانتان، به معاینه و معالجه بیشتری نیاز دارید. شلوغی طبیعی دندان ها هم ممکن است استعداد دندان ها را برای پوسیدگی بیشتر کند.

6- سابقه درمان های پیچیده دندانپزشکی
دندان هایی از شما که تحت درمان های دندانپزشکی قرار گرفته، ممکن است به چکاپ های دوره ای نیاز داشته باشد. یکبار مراجعه به دندانپزشک برای درست کردن دندان ها، برای افرادی که درمان های دندانپزشکی پیچیده برایشان انجام شده است، ممکن است کافی نباشد!

7- ابتلا به بیماری خاص یا وجود جرم دندانی و علایم خونریزی از لثه ها
برخی بیماری های عمومی بدن ممکن است بر سلامت دهان و دندان شما تاثیر بگذارند. (برعکس این قضیه هم درست است و مشکلات دهان و لثه می تواند روی برخی بیماری های عمومی بدن تاثیر منفی داشته باشد). بیماری هایی که دستگاه ایمنی شما را تضعیف کنند یا بیماری های خونی از این بیماری ها هستند. در صورتی که کاندیدای پیوند عضو یا جراحی قلب باشید هم باید دوره های معاینه دندانپزشکی خود را افزایش دهید.
----------------------------------------
مرکز آموزش مطب دکتر دهقان
implanttehran.com
02122140348
پاسخگویی 4 عصر الی 8 شب

mousa بازدید : 24 یکشنبه 12 مرداد 1399 نظرات (0)

در زمان های گذشته تمام افراد با شنیدن نام ارتودنسی به یاد سیم های فلزی می افتادند که حتی از فاصله ی دور هم قابل رویت بودند. اما امروزه با ورود ارتودنسی سرامیکی به عرصه ی دندانپزشکی این تصور تغییر یافته است. استفاده از بریس‌های نامرئی در این روش باعث شده تا کار مرتب کردن دندان‌ها با مشقت کمتری انجام شود.با ما در این مطلب همراه باشید تا با این روش ارتودنسی بشتر آشنا شوید.

ارتودنسی سرامیکی چیست؟
در این روش از برِیس‌هایی (متشکل از سیم و نگهدارنده‌هایی که به هم متصل هستند) از جنس سرامیک استفاده می شود که برای اصلاح فرم و مرتب کردن دندان‌ها روی آن‌ها نصب می‌شوند. این بریس ها تا حاصل شدن نتیجه دلخواه، روی دندان‌ها باقی می‌مانند.

تفاوت ارتودنسی سرامیکی با ارتودنسی معمولی
تفاوت بریس‌ها در ارتودنسی سرامیکی با بریس‌های فلزی فقط در جنسیت و رنگشان است. بریس ها در ارتودنسی سرامیکی سفید یا هم‌رنگ دندان هستند و کمتر به چشم می‌آیند. البته شایان ذکر است که در این روش، جنس سیم متصل‌کننده همچنان فلزی است که از نوع نقره‌ای یا سفید رنگ آن استفاده می‌شود.
نکته دیگر این‌که، بریس‌های شفاف هم همان بریس‌های سرامیکی هستند که برای مرتب کردن دندان‌ها استفاده می‌شوند، با این تفاوت که به‌جای رنگ سفید یا هم‌رنگ دندان، شفاف هستند.

مزایای ارتودنسی سرامیکی
تنها مزیت استفاده از این نوع ارتودنسی در مرتب کردن دندان‌ها، ناپیدا بودن بریس‌ها است. به‌طوری که فقط از فاصله نزدیک قابل تشخیص هستند و به همین دلیل به آن‌ها بریس‌های نامرئی هم گفته می‌شود.

معایب ارتودنسی سرامیکی
برای به دست آوردن نامرئی بودن در این روش، باید هزینه بیشتری پرداخت کرد.
بریس‌های سرامیکی نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به انواع فلزی دارند، زیرا شکننده‌تر هستند.

انواع بریس های سرامیکی
برای مرتب کردن دندان‌ ها با استفاده از بریس‌های سرامیکی دو انتخاب دارید:
1- شفاف
2- غیرشفاف (سفید یا هم‌رنگ دندان)

کدام نوع بریس را انتخاب کنیم؟
انتخاب بین این دو گزینه هم کاملا به این بستگی دارد که کدام نوع بهتر روی دندان شما بنشیند و در نهایت، نظر متخصص زیبایی دندان در این امر اهمیت زیادی دارد. زیرا این موضوع به برند مورد استفاده و جنس و کیفیت متریال بستگی زیادی دارد و امری ظریف و مهم است.
اما قانون کلی این است که اگر رنگ دندان شما خیلی روشن است، انواع شفاف بهتر روی دندان شما می‌نشیند و اگر هم دندان شما معمولی یا تیره است، استفاده از انواع هم‌رنگ دندان نتیجه بهتری در بر خواهد داشت.

مرتب کردن مخفیانه دندان‌ها!
در نهایت، اگر به چشم آمدن بریس‌های ارتودنسی شما را ناراحت می‌کند و دوست دارید که در هنگام خندیدن یا حتی صحبت کردن، این سیم‌ها یا بریس‌ها دیده نشود، می‌توانید با مشورت با متخصص ارتودنسی متبهر در زمینه زیبایی، بریس‌های سرامیکی را برای مرتب کردن دندان‌های خود انتخاب کنید. اما دقت داشته باشید که استفاده از برند مناسب، متریال مرغوب و مهارت کافی شرط اساسی نتیجه‌بخش بودن این فرآیند است.
----------------------------------------
مرکز آموزش مطب دکتر دهقان
implanttehran.com
02122140348
پاسخگویی 4 عصر الی 8 شب

mousa بازدید : 30 یکشنبه 12 مرداد 1399 نظرات (0)

ارتودنسی روشی برای مرتب کردن دندان هاست. امروزه پیشرفت های گسترده در زمینه دندانپزشکی سبب شده تا ارتودنسی هم از این پیشرفت بی بهره نماند و روش های مختلفی برای انجام ارتودنسی وجود داشته باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از روش های ارتودنسی با نام ارتودنسی متحرک و کاربردهای آن آشنا نماییم.با ما همراه باشید.

ارتودنسی متحرک
این روش معمولا برای اصلاح جزئی دندان یا ناهنجاری‌های فک استفاده می‌شود و در آن فرد می‌تواند بریس‌ها را از دهان در آورده و دوباره در جای خود قرار دهد. ارتودنسی متحرک بیشتر در سنین زیر دوازده سال کاربرد دارد.

عملکرد ارتودنسی متحرک
در ارتودنسی متحرک، بریس‌ها می‌توانند فقط در فک بالا یا در هر دو فک تعبیه شوند. این بریس‌ها شامل یک صفحه پلاستیکی می‌شوند که گیره‌های فلزی آن را در جای خود نگه می‌دارد تا با فشار ملایم، فرم دندان‌ها را تغییر دهد. گیره‌ها یا سیم‌های مذکور در طول درمان به‌شکلی تنظیم می‌شوند که دندان‌ها را به سمت دلخواه بکشانند و نامرتبی جزئی دندان‌ها اصلاح شود. همچنین گاهی از ارتودنسی متحرک به‌عنوان مرحله‌ای قبل از شروع درمان با ارتودنسی ثابت استفاده می‌شود.

ارتودنسی متحرک نامرئی
علاوه بر بریس فلزی، نوع دیگری از ارتودنسی متحرک نیز وجود دارد که اصطلاحا به آن ارتودنسی متحرک نامرئی می‌گویند. این روش مرسوم‌ترین روش در ارتودنسی متحرک است.

عملکرد ارتودنسی متحرک نامرئی
در این روش ابتدا یک قالب از دندان‌های مورد نظر گرفته می‌شود و سپس پلاک‌های اختصاصی فرد ساخته می‌شوند. البته این پلاک‌ها به مدت دو هفته قابل استفاده هستند که روزی 22 ساعت باید در دهان فرد مورد درمان قرار گیرند. سپس پلاک‌های جدیدی ساخته می‌شوند تا این فرآیند دوباره تکرار شود. در این روش، به‌طور متوسط 20 تا 30 پلاک در مدت یک سال ساخته و به‌کار گرفته می‌شود.

ارتودنسی متحرک برای چه افرادی مناسب است؟
ابتدا متخصص ارتودنسی با معاینه دندان‌های شما همه گزینه‌های پیش رو را برای شما توضیح خواهد داد تا مشخص شود مناسب‌ترین روش برای شما کدام است. اگرچه این روش بیشتر اوقات برای اصلاح نامرتبی دندان در کودکان زیر دوازده سال استفاده می‌شود، اما بنا به تشخیص متخصص، ممکن است برای افراد بزرگسال نیز مرتب کردن دندان توصیه شود. نکته قابل توجه این است که در کودکان که فک هنوز رشد کافی نکرده، می‌توان با این روش ساده، فرم نامرتب دندان را در کودک اصلاح کرد تا در آینده بدون نیاز به جراحی دندان‌های مرتب داشته باشد. زیرا اصلاح ناهنجاری‌های فرمی دندان در بزرگسالی اغلب اوقات به جراحی نیاز دارد.

ارتودنسی متحرک چه مزایایی دارد؟
تنها مزیت ارتودنسی متحرک این است که می‌توان در مواقع مسواک زدن، کشیدن نخ دندان یا غذا خوردن از دهان خارج کرد و سپس دوباره آن را در جای خود قرار داد. این ویژگی باعث می‌شود که حفظ بهداشت کلی دهان و دندان راحت‌تر شود و فرد درگیر دشواری‌های تمیز کردن بریس‌ها نشود. البته این ویژگی باعث می‌شود که متخصص از فرد مورد درمان بخواهد که بریس‌ها را به‌موقع در دهان خود قرار دهد تا روند درمان در زمان پیش‌بینی شده به نتیجه برسد.

درمان با ارتودنسی متحرک چقدر طول می‌کشد؟
این مدت زمان بستگی به تشخیص متخصص دارد، اما به‌طور معمول طول دوره درمان در این روش بین 6 تا 12 ماه است و از ارتودنسی ثابت کوتاه‌تر است. البته گاهی ممکن است پس از طی دوره درمان با ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک نیز انجام شود که این بستگی به تشخیص پزشک متخصص دارد.

روند درمان ارتودنسی متحرک
همان‌طور که ذکر شد، ابتدا متخصص ارتودنسی از دندان‌های بیمار قالب‌گیری می‌کند که این کار در یک جلسه و زمانی کوتاه انجام می‌شود. سپس قالب مذکور برای ساخت بریس‌ها به لابراتوار ارسال می‌شود و پس از هفت تا ده روز آماده می‌شود.مراحل بعدی شامل قرارگیری بریس روی دندان‌ها می‌شود و همچنین آموزش بیرون آوردن و قرار دادن بریس‌ها در دهان.
نکته مهم این است که در ابتدای درمان ممکن است دندان‌ها کمی تحریک‌پذیر شوند و فرد احساس درد داشته باشد که پس از مدت کوتاهی این امر بهبود می‌یابد. همچین، ممکن است در چند روز اول کمی صحبت کردن برای فرد دشوار باشد که پس از گذشت مدت کوتاهی، این مشکل نیز حل خواهد شد.
نکته دیگر این‌که فرد باید در طول دوره درمان با ارتودنسی متحرک تحت نظر متخصص ارتودنسی باشد و در زمان‌های تعیین‌شده برای بررسی و تنظیم دوباره بریس‌ها به متخصص مراجعه کند (معمولا هر شش هفته یک‌بار). این کار نیز هر بار به‌سرعت و راحتی انجام می‌پذیرد.

مراقبت از بریس‌ های ارتودنسی متحرک
توصیه های زیر را برای مراقبت از بریس ها و دندان ها مد نظر داشته باشید:
– فقط در زمان مجاز بریس‌ها را از دهان خارج کنید (هنگام مسواک زدن یا پس از صرف غذا برای تمیز کردن)
– هنگام شرکت در ورزش‌های پر زد و خورد مانند ورزش‌های رزمی بریس‌ها را از دهان خارج کنید تا آسیب نبینند.
– برای تمیز ماندن بریس آن را یک بار در هفته در محلول قرار دهید.
– برای تمیز کردن بریس از خمیر دندان استفاده نکنید.
– از در آوردن و گذاشتن مکرر بریس خودداری کنید.

هزینه ارتودنسی متحرک
هزینه این روش درمانی،‌ به دلیل گسترده بودن انواع آن و همچنین میزان اصلاح مورد نیاز فرد، متغیر است و به‌راحتی و با یک جلسه معاینه کوتاه، مشخص خواهد شد.
----------------------------------------
مرکز آموزش مطب دکتر دهقان
implanttehran.com
02122140348
پاسخگویی 4 عصر الی 8 شب

mousa بازدید : 19 جمعه 10 مرداد 1399 نظرات (0)

یکی از مشکلاتی که ممکن است با آن رو به رو شوید و یا دچار آن شوید کیست های فکی هستند اما تشخیص این کیست‌ها راحت نیست و نیاز به یک سری بررسی دارد و داشتن اطلاعات کلینیکی، رادیولوژیکی و نمای پاتولوژیکی برای تشخیص آنها ضروری است.
این تومور و توده های در ناحیه فک یا در بافت نرم دهان و صورت ایجاد می شوند و کیسه هایی هستند که مایعاتی درون خود دارند نام دیگر آنها کیست های بافت دندانی(ادونتوجنیک) نیز می گویند و می توانند در اندازه و شدت های متفاوت باشند. به دو دسته بدخیم و خوش خیم تقسیم می شوند البته نوعی دیگری از دسته بندی نیز وجود دارد که آنها را به دو دسته بافت دندانی و بافت غیر دندانی تقسیم می کنند ، اگر بدخیم باشد به استخوان ها و بافت های اطراف حمله می کند و باعث جابجایی دندان ها می شود.
اگر این مورد درمان نشود و بدخیم باشد عواقب خود را دارد در صورت خوش خیم بودن نیز در صورتی که درمان نکنید احتمال تخریب عضو دچار شده را دارد و عموما درمان این تومورها و کیست ها با جراحی انجام می شود.
برای تشخیص نوع کیست یا تومور ممکن است پزشک برای شما آزمایشاتی مانند اشعه ایکس، سی تی و ام آر آی و نمونه برداری برای برداشتن نمونه ای از سلول های تومور یا کیست برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی تجویز کند.

ممکن است بارها از بعضی افراد شنیده باشید دندان نهفته یا عقل‌شان را جراحی کرده‌اند. علتش این است که این دندان نهفته دارای جداری با بافت پوشاننده است. این جدار قادر است دندان را برای تشکیل یک کیست یا نهایتا تومور مستعد کند، بنابراین این کیست‌ها معمولا از بقایای جنینی سلول‌های پوشاننده در ناحیه مورد‌نظر هستند. البته بعضی وقت‌ها هم ممکن است علت نامشخص باشد. اما بسیاری از تومورهایی که سلول‌های پوشاننده دیگر بدن را درگیر می‌کنند، می‌توانند فک را هم درگیر کنند و در برخی موارد می توان گفت ژنتیک و منشا ارثی ممکن است داشته باشند.
گاهی توده فک ناشی از بزرگ شدن غدد لنفاوی می تواند هشداری برای سرطان در قسمت دیگری از بدن باشد. معمولا، غدد لنفاوی سرطانی در زیر یا طول فک نشان دهنده سرطان در گردن یا سر است. سرطان گردن و سر معمولا از ناحیه حفره دهان (از جمله زبان، کام سخت، گونه و لثه)، ناحیه گلو (از جمله لوزه ها، پایه زبان و کام نرم) و حنجره و جعبه صدا شروع می شود. سرطان گردن و سر به طور معمول با مصرف دخانیات والکل همراه است.
----------------------------------------
مرکز آموزش مطب دکتر دهقان
implanttehran.com
02122140348
پاسخگویی 4 عصر الی 8 شب

mousa بازدید : 52 جمعه 10 مرداد 1399 نظرات (0)

تومور ادنتوژنیک هر نوع رشد غیر طبیعی در داخل و اطراف فک و دندان است. بسیاری از این تومورها خوش خیم هستند. در موارد غیر معمول، تومورهای ادنتوژنیک بدخیم هستند، به این معنی که آنها احتمال گسترش به سایر نقاط را دارند.
-----------------------------------------------------
آیا همه تومورهای ادنتوژنیک یکسان هستند؟

انواع مختلفی از تومورهای ادنتوژنیک وجود دارد:

تومور های اپیتلیالی - این تومورها از سلول های غیر طبیعی در بافت پوشاننده دهان و فک تشکیل شده اند. آنها به آرامی، اما مداوم رشد می کنند و به ندرت به مناطق دیگر بدن گسترش می یابند.
تومور های مزانشیمی - این تومورها معمولا خوش خیم هستند و رشد آهسته دارند و معمولا به داخل استخوان نفوذ می کنند. به خاطر طبیعت نرم این تومورها، حذف کامل آنها دشوار است.
تومور های مختلط - این تومورها از انواع مختلفی از سلولها تشکیل شده اند و معمولا پس از جراحی مجدد عود می کنند. این تومور ها به سرعت رشد می کنند و تبدیل به تومورهای مهاجم می شوند.
--------------------------------

تومورهای ادنتوژنیک چه علائمی دارند؟

علائم رایج آن ها ممکن است عبارت باشند از:

تورم یا درد فک
تورم بدون درد، سخت و به آرامی گسترش یابنده در فک و یا در اطراف دندان ها
دندان لق
عدم رویش دندان

علائم تومورهای ادنتوژنیک، به طور گسترده ای متفاوت هستند و ممکن است مشابه سایر بیماری های پزشکی باشند.
----------------------------
روش های تشخیصی چه هستند؟

جراح شما نیاز به یک تاریخچه پزشکی کامل، و همچنین معاینه کامل دهان، فک و دندان شما دارد. تمام یا بعضی از این تست ها نیز ممکن است تجویز شود:

اسکن توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) - اسکن تصاویر دقیقی از هر بخش از بدن، از جمله استخوانها، ماهیچه ها و چربی را نشان می دهد.
تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) – این آزمون از میدان های مغناطیسی برای تولید تصاویر دقیق از ارگانها و ساختاره
ای داخل بدن استفاده می کند.
بیوپسی – یعنی نمونه برداری از تومور اولیه و / یا ضایعات متاستاتیک
---------------------------------------
درمان و مراقبت های پس از درمان چگونه هستند؟

چگونگی درمان تومورهای ادنتوژنیک

نوع درمان بستگی به متغیرهای بسیاری، از جمله اینکه آیا تومور خوش خیم یا بدخیم دارد.

درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

جراحی - عمل جراحی برای برداشتن تومور از متداول ترین روش های درمانی است. برای تومورهای خوش خیم، جراحی ممکن است تنها درمان مورد نیاز باشد.
پرتو درمانی - این درمان می تواند به توقف رشد سلول های غیر طبیعی در مناطق خاصی از بدن کمک کند. پرتو درمانی با استفاده از اشعه با انرژی بالا (تابش) از یک دستگاه تخصصی، باعث آسیب و یا از بین رفتن سلول های غیر طبیعی می شود.
شیمی درمانی - این درمان در موارد پیشرفته یا رشد تهاجمی تومور ها مورد استفاده قرار می گیرد. این درمان می تواند در سراسر بدن کمک به متوقف کردن رشد سلول های غیر طبیعی نماید.

شیمی درمانی درمان سیستمیک است، به این معنی که در تمام بدن به کشتن و یا کند کردن رشد سلول های مورد نظر می پردازد. گروه های مختلفی از داروهای شیمی درمانی برای مبارزه با سلول های سرطانی و کوچک کردن توده کاربرد دارند. در اغلب موارد، ترکیبی از داروهای شیمی درمانی استفاده می شود. داروهای شیمی درمانی ممکن است در یک نظم خاص بسته به نوع سرطان مورد استفاده قرار گیرند.

شیمی درمانی به روش های زیر به کار برده می شود:

به صورت بلعیدن یک قرص
به صورت تزریق در عضله و یا بافت چربی
به صورت داخل وریدی
به صورت تزریق مستقیم به داخل ستون فقرات با یک سوزن

در حالی که شیمی درمانی می تواند کاملا موثر در درمان انواع خاصی از سرطان باشد، ولی دارو های درمانی به طور کامل قادر به افتراق سلول های سالم از سلول های غیر طبیعی نیستند. به این دلیل، شما ممکن است عوارض جانبی درمان را تجربه نمایید.

توصیه های مربوط به مراقبت طولانی مدت بیماران تحت درمان برای تومورهای ادنتوژنیک

پزشک شما باید هر سال شما را برای بررسی موارد زیر ویزیت نماید:

مدیریت عوارض بیماری
تشخیص زود هنگام عود بیماری
مدیریت عوارض درمان

این ویزیت ممکن است شامل برخی یا همه موارد زیر باشد:

معاینه فیزیکی
تست آزمایشگاهی
تصویربرداری تشخیصی
----------------------------------------
مرکز آموزش مطب دکتر دهقان
implanttehran.com
02122140348
پاسخگویی 4 عصر الی 8 شب

mousa بازدید : 34 جمعه 10 مرداد 1399 نظرات (0)

کیست های دهان بافت های حفره مانندی هستند که حاوی مایع هستند. در اغلب موارد، مایع کیست استریل است. با این حال، کیست ممکن است آلوده و پر از چرک شود. انواع مختلف کیست ها به صورت رشد بافت غیر طبیعی (غیر سرطانی) وجود دارند. کیست های دهان و دندان می توانند هر یک از بافت های دهان را تحت تاثیر قرار دهند.

انواع کیست های دهان و فک چه هستند؟

کیست های دهان و فک انواع گوناگون دارند. در اینجا چهار نوع از معمولترین آن ها را نام می بریم:

کیست پری آپیکال (کیست رادیکولار نیز نامیده می شود) - این نوع از کیست دندانی در نوک ریشه دندان به عنوان یک عارضه جانبی از عفونت درمان نشده عصب دندان و مرگ آن، تشکیل می شود.
کیست دنتی ژروس - این کیست در نزدیکی و یا بر روی تاج دندان عقل نهفته تشکیل می شود. در موارد بسیار نادر، کیست دندان عقل به سرطان دهان مرتبط شده است.
کیست ادنتوژنیک - این کیست های مختلف با منشاء دندانی ممکن است در استخوان فک ایجاد شوند. کیست ادنتوژنیک اغلب تا زمانی که کاملا بزرگ شود باعث عوارضی نمی شود. در آن زمان، ممکن است به صورت یک برآمدگی قابل مشاهده در فک دیده شود. در صورت عدم درمان، کیست ممکن است همچنان به رشد، تضعیف فک و صدمه به دندان های مجاور ادامه دهد. به ندرت، یک کیست ممکن است آلوده، متورم و دردناک شود.
موکوسل - این یک کیست بافت نرم دهان از جمله زبان، گونه و یا لب است و در پاسخ به تحریک یا ضربه به بافت ایجاد می شود. بر خلاف دیگر کیست ها، این کیست معمولا به خودی خود بهبود می یابد.

علائم کیست های دهان و فک چه هستند؟

کیست دهانی که آلوده شود ممکن است دردناک، قرمز و متورم باشد. با این حال، آن هایی که آلوده نیست اغلب هیچ علامت قابل توجهی ندارند، مگر در مواردی که به اندازه کافی بزرگ شوند و ایجاد یک توده قابل لمس را نمایند. در غیر این صورت معمولا تنها در رادیوگرافی تشخیص داده می شوند. کیست دهانی در مخاط دهان ممکن است به صورت یک تاول یا ضایعه به نظر برسد.

درمان کیست های دهان و فک چیست؟

بیوپسی ممکن است برای تایید اینکه که توده یک کیست و یا تومور است نیاز باشد. مایع یا پوشش کیست برای آزمایش میکروسکوپی به آزمایشگاه پاتولوژی دهان و دندان فرستاده می شود و وجود سلول های غیر طبیعی مورد بررسی قرار می گیرد. برای برنامه ریزی درمان کیست های بزرگ استخوان فک، سی تی اسکن یا MRI ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

کیست های کوچک که ایجاد علائمی ندارند ممکن است به درمان فوری نیاز نداشته باشند. با این حال، از آنجا که کیست ها می توانند به مرور زمان رشد کرده و بزرگتر شوند، اغلب حذف زود هنگام آن ها برای جلوگیری از آسیب ساختاری به دهان و دندانها توصیه می شود. بسته به اندازه و محل کیست، موثرترین درمان معمولا جراحی است

علل کیست های دهان و فک چه هستند؟

کیست های دهانی می توانند بر اثر عوامل زیادی از جمله موارد زیر تشکیل شوند:

یک اختلال ژنتیکی به نام سندرم Gorlin که خطر ابتلا به سرطان سلول بازال پوست را نیز افزایش می دهد
رشد غیر طبیعی بافت دندان در نوزادان و کودکان
ضربه منجر به تشکیل لخته خون در استخوان فک
باقی ماندن بقایای کیست پس از جراحی حذف کیست

گاهی اوقات، کیست دندان بدون هیچ دلیل روشنی تشکیل می شود. با این حال، دانستن اینکه چه چیزی باعث تشکیل کیست شده ممکن است به شما کمک کند تا درک بهتری از اهداف و نتایج حاصل از درمان داشته باشید.

تشخیص کیست های دهان و فک چگونه است؟

کیست های دهان و فک معمولا به آرامی در طی ماه ها یا سالها بدون ایجاد هر گونه علائم قابل توجه توسعه می یابند. کیست های دهان و فک معمولا برای اولین بار در طی بررسی های دندانپزشکی کشف می شوند. کیست ممکن است به صورت یک منطقه گرد تیره در رادیوگرافی دندان دیده شود. ممکن است در نزدیکی ریشه دندان آلوده و یا تاج دندان عقل نهفته واقع شده باشد. یک کیست در غشاهای مخاطی ممکن است به صورت یک تاول یا ضایعه در داخل دهان در طی یک معاینه معمول قابل مشاهده باشد. کیست آلوده (آبسه) علائمی مانند تورم، قرمزی و درد دارد. کیست بزرگ در فک در نهایت ممکن است شروع به جا به جا کردن دندان ها نماید و یا به صورت یک برجستگی در استخوان فک نمایان شود.

درمان کیست دهان و فک چیست؟

کیست آلوده می تواند منجر به عوارض وخیم و گسترش عفونت باکتریایی به بافت های اطراف و یا به جریان خون شود. برای درمان عفونت معمولا آنتی بیوتیک تجویز می شود. ممکن است جهت کاهش فشار و ناراحتی و تورم بافت چرکی و آلوده حذف گردد.

تخلیه کیست

وقتی که یک کیست روی بافت پوششی دهان، گونه ها و لب وجود دارد، تخلیه کیست ممکن است تنها درمان مورد نیاز برای کمک به از بین رفتن کیست باشد. این درمان شامل باز کردن کیست مخاطی با یک برش کوچک و اجازه دادن به مایع داخل آن برای تخلیه شدن است. این کیست ها معمولا بدون مداخله بهبود می یابند، ولی عمل تخلیه کیست منجر به سرعت بخشیدن به روند بهبود می شود.

حذف کیست

بیشتر کیست های دهان و دندان را می توان توسط جراحی حذف نمودد. هدف از درمان از بین بردن فشار داخل کیست و از بین بردن پوشش بیرونی کیست برای جلوگیری از عود مجدد است. حالت ایده آل، این است که بدون آسیب رسیدن به دندان یا اعصاب اطراف این کار انجام شود. با این حال، گاهی اوقات از بین بردن تمام یا قسمتی از یک دندان برای درمان لازم است.

یک کیست کوچک ممکن است از طریق یک عمل جراحی به نام Enucleation حذف گردد. این بدان معناست که کیست به طور کلی و یکپارچه خارج می شود. بسته به نوع، اندازه و محل کیست در فک، ممکن است نیاز به تراشیدن اطراف کیست (Curettage) و یا برداشتن قسمتی از بافت های اطراف (Resection) باشد. این جراحی ها معمولا به صورت سرپایی تحت بی حسی موضعی انجام می شوند. در موارد نادر، پس از حذف کیست های بزرگ ممکن است نیاز به پیوند استخوان برای پر کردن فضای خالی کیست باشد.
----------------------------------------
مرکز آموزش مطب دکتر دهقان
implanttehran.com
02122140348
پاسخگویی 4 عصر الی 8 شب

mousa بازدید : 33 جمعه 10 مرداد 1399 نظرات (0)

سرطان دهان اشاره به انواع سرطان هایی دارد که می تواند هر قسمتی از دهان از جمله لب، زبان، لثه، گونه و کام را تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از این سرطانها کارسینوم سلول سنگفرشی هستند که سرطان یک لایه خاصی از سلول های پوششی موجود در پوست و غشاهای مخاطی است. این تومورها می توانند به سرعت گسترش یابند. سرطان ممکن است علاوه بر رشد سریع و بزرگ شدن موضعی، از طریق سیستم لنفاوی به مناطق دیگر بدن نیز گسترش یابد (متاستاز).
----------------------------------------------------------------------------------------------
علل ایجاد سرطان دهان چه چیزهایی هستند؟

استفاده از توتون و تنباکو بزرگترین عامل خطر برای سرطان دهان است. افرادی که از این محصولات استفاده می کنند در حدود 50 برابر بیشتر از جمعیت کلی به سرطان لب ها، لثه و پوشش گونه مبتلا می شوند.
افراد سیگاری و افرادی که الکل می نوشند نیز نسبت به غیر سیگاری ها و غیر الکلی ها، احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان دهان دارند.
قرار گرفتن در معرض آفتاب خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد. همچنین می تواند خطر ابتلا به سرطان دهان و لب را افزایش دهد.
عفونت با ویروس HPV می تواند منجر به سرطان دهان شود.
سیستم ایمنی سرکوب شده خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش می دهد.
بهداشت ضعیف دهان و دندان که منجر به بیماری لثه (پریودنتیت) شود عامل کمک کننده در ایجاد تومورهای دهان شناخته شده است.

حتی با وجود نداشتن عوامل خطر فوق ممکن است شما به تومور دهان دچار شوید. این ممکن است به علت یک عامل خطر ژنتیکی کشف نشده باشد
---------------------------------------------------
چگونه سرطان دهان تشخیص داده می شود؟

تومورهای دهان ممکن است در ابتدا به صورت یک ضایعه یا زخم دهان که ظرف چند هفته التیام نمی یابد خود را نشان دهند. این ضایعات معمولا سفید هستند، اما می توانند به صورت تکه های قرمز یا تیره تر نیز بروز نمایند. ضایعه ممکن است به صورت یک برجستگی بزرگ احساس شود، و یا به صورت یک زخم فرورفته با لبه های سخت دیده شود. دندانپزشک برای بررسی این علائم و خونریزی های غیر قابل توضیح به معاینه دهان و غدد لنفاوی می پردازد. هر گونه منطقه مشکوک در دهان را می توان توسط بیوپسی (نمونه برداری) بررسی کرد.
--------------------------------------
آیا سرطان دهان قابل درمان است؟

بله، سرطان دهان را می توان با موفقیت جهت کاهش دادن، متوقف کردن و یا از بین بردن تومور و متوقف کردن گسترش آن درمان نمود. درصد موفقیت درمانی برای سرطان دهان با تشخیص زود هنگام در حدود 90 درصد است. ولی متاسفانه، فقط 50 درصد بیماران مبتلا به این سرطان، قبل از آن به بافت های دیگر گسترش یابد تشخیص داده می شوند. میزان بقای پنج ساله برای سرطان دهان تنها 55 درصد است، زیرا تاخیر در تشخیص بسیار شایع است.

اغلب جراحی برای برداشتن و حذف تومورهای دهان توصیه می شود. این امر ممکن است بسته به مرحله و میزان گسترش سرطان با پرتو درمانی و / یا شیمی درمانی همراه باشد.
----------------------------------------
مرکز آموزش مطب دکتر دهقان
implanttehran.com
02122140348
پاسخگویی 4 عصر الی 8 شب

mousa بازدید : 19 جمعه 10 مرداد 1399 نظرات (0)

تومورهای خوش خیم حفره دهان زایده های غیر سرطانی هستند که به بخشهای دیگر بدن گسترش پیدا نمی کند و معمولاً تهدید کننده زندگی نمی باشند.
ضایعات و تومورهای خوش خیم حفره دهان

تومورهای خوش خیم حفره دهان ، تومورها خوش خیمی هستند که به نقاط دیگر بدن آسیب نمی رساند ، و تهدیدی برای زندگی فرد محسوب نمی شوند.

تومورهای خوش خیم حفره دهانی انواع مختلفی دارند

تومورهای خوش خیم حفره دهانی انواع مختلفی دارند:
هایپرپلازی

هایپرپلازی به زیاد شدن سلول های طبیعی بدن گفته می شود بیماری به طور معمول به علت تحریک شدن و آسیب خوردن حفره دهان به وجود می آید.
فیبروم

فیبروم ، نوعی برجستگی سفت مانندی است که ممکن است یا صاف و یا گرد باشد ، و بوسیله ی ساقه ای در قاعده به قسمتی از بافت دهان وصل می شود. فیبروم میتواند در هر قسمتی از حفره دهان بوجود بیاید ، بیشتر اوقات در گونه و لب ها می باشد. و از جمله تومور خوشیم حفره دهانی است.
گرانولوم پیوژنیک

زایده گرانولوم پیوژنیک به صورت قرمز و صاف در قسمتی از حفره دهان از طریق ساقه ای در قاعده وصل است. جای این زایده بیشتر در لثه هاست و خیلی راحت خونریزی می کند.
پاپیلوما

پاپیلوما تومور خوش خیمی است که در سطح درونی حفره دهان از سلول های اپیتلیال ایجاد می شود. به شکل زگیل هستند، پاپیلومای انسانی با ویروس( اچ پی وی) اغلب دیده می شود.
ادنوم پلئومورفیک

تومورهای خوش خیم ادنوم پلئومورفیک توسط غدد بزاق کوچک و یا از غدد بزاقی بزرگ تشکیل می شوند. رشد این تومورها به کندی صورت می گیرد و هیچونه دردی ندارند. این تومور به عنوان تومور مختلط بیان می شود.
تومورهای بافت نرم

همان طور که از نام این تومورها مشخص است در بافت های نرم دهان ، زیر لایه های پوششی مانند: رگهای خونی و چربی به وجود می آیند.
لنفانژیوم

این توده از رگهای لنفاوی بزرگ شده ایجاد می شود، و اکثراً بدون درد و نرم هستند.
همانژیوم

این توده نیز از توده های خوش خیم حفره دهانی است که بدون درد و نرم هستند، که از انبساط رگهای خونی به وجود می آیند.

نوروفیبروم

این تومور خوش خیم در بافت های عصبی به وجود می آید، به طور معمول یا صاف و برجسته بدون درد هستند.
تومور سلول گرانولار

تومور سلول گرانولار به صورت تورمی سفت و بالا آمده یا کمی مایل به زرد مشاهده می شوند.عامل این زایده هنوز مشخص نشده و خیلی کند رشد میکنند و دردی ندارند. این تومور امکان دارد روی سلول های عصبی شروع شود و روی زبان به وجود می آید. این زایده با نام میوبلاستوم نیز بیان می شود.
لیپوم

لیپوم تومور خوش خیمی که بدون درد است و رشد کندی دارد ، از بافت چربی به وجود آمده و وقتی لمس می شود خیلی نرم است.
تومورها و کیست های ادنتوژنیک خوش خیم

این کیست ها خوش خیم هستند و در استخوان فک بوجود می آیند (ماندیبل و ماگزیلا ) ، ادنتوژنیک ها از بافت های به وجود آورنده دندان آغاز می شوند و امکان دارد از اختلال در رشد استخوان فک به وجود آمده باشند.
تومورهای خوش خیم استخوان

این تومورهای خوش خیم در استخوان فک(ماندیبل و ماگزیلا ) به وجود می آیند.
استئوم

استئوم تومورخوش خیمی است که در استخوان جمجمه و صورت به وجود می آید. استئوم امکان دارد مواقعی که درون بافت های اطراف رشد می کند علائمی را بروز دهد.
فیبروم استخوان ساز

این فیبروم در استخوان فک پایین ( ماندیبل) به وجود می آید ، و با ورمی بدون درد امکان دارد همراه باشد.
وضعیت های خوش خیم

بعضی از این وضعیت ها میتواند مشابه وضعیت پیش سرطانی یا سرطان دهان باشند ، ولی خوشبختانه غیر سرطانی اند ، پزشک با آزمایش های دقیقی مانند : کشت ، نمونه برداری یا بیوبسی ، تشخیص می دهد که وضعیت خوش خیم است .این گونه وضعیت های خوش خیم دهانی با دارو و استفاده از داروی موضعی ( مستقیم روی موضع مورد نظر) درمان می شوند.

وضعیت های خوش خیم حفره دهان عبارتند:


کاندیدیاز (برفک)

این قارچ به صورت طبیعی در دهان وجود دارد. ولی رشد بیشتر این قارچ باعث عفونتی به اسم کاندیدیاز می گردد. بیشتر افراد مبتلا به این بیماری کسانی هستند که ضعف سیستم ایمنی دارند و زمان زیادی دارو های استروئیدی و آنتی بیوتیک مصرف می کنند لازم به ذکر است این عارضه با دارو های ضد قارچ قابل درمان است.
آفت

آفت زخمی می باشد که با لایه ای سفید متمایل به زرد پوشانده شده است و دور تا دور آن حلقه ای قرمز قرار دارد ، عامل این ضایعه معلوم نیست . و در عرض دو هفته خوب می شود امکان بازگشت دارد . به طور معمول آفت با کورتیکواستروئیدها قابل درمان است.
----------------------------------------
مرکز آموزش مطب دکتر دهقان
implanttehran.com
02122140348
پاسخگویی 4 عصر الی 8 شب

mousa بازدید : 23 یکشنبه 05 مرداد 1399 نظرات (0)

اصلاح طرح لبخند

اصلاح طرح لبخند چیست؟
لبخند یک موهبت الهی است. هر نوع لبخندی زیبا است اما اگر این لبخند با دیگر اجزای صورت هارمونی ایجاد کند، دلنشین تر خواهد بود. اصلاح طرح لبخندی که دندان های سفید و مرتب شده شما را به نمایش بگذارد، نه تنها چهره شما را زیباتر نشان می دهد، بلکه در دیدگاه دیگران، تأثیر مثبتی خواهد داشت. لبخند زیبا، پایه های اعتماد به نفس فرد را مستحکم تر می کند . امروزه لبخند به عنوان یک تعامل اجتماعی برای رساندن محبت به دیگران مورد استفاده قرار می گیرد. متأسفانه موارد بسیاری دیده می شود که فردی به علت نداشتن دندان هایی مرتب و درخشان، خود و دیگران را از لبخند خویش محروم می سازد. قرن ها پیش این مورد قابل درمان نبود اما امروزه با پیشرفت های حاصل شده، می توان هر نوع ناهنجاری دندانی را تصحیح کرد. اصلاح طرح لبخند یا لبخند هالیوودی راهی آسان و مطمئن برای دست یابی به لبخندی ایده آل است.

در این مقاله عناوین زیر مورد بررسی قرار می گیرند.

لبخند هالیوودی چیست؟
اصلاح طرح لبخند در چه کسانی انجام می شود؟
برای اصلاح طرح لبخند، ارتودنسی لازم است؟
اولین قدم در اصلاح طرح لبخند چیست؟
ونیرهای دندانی در اصلاح طرح لبخند
ونیر کامپوزیت یا سرامیک؟
اصلاح طرح لبخند
هزینه لبخند هالیوودی
لبخند هالیوودی
اگر به لبخند سلبریتی های هالیوودی نگاه کرده باشید، متوجه زیبایی لبخند در آن ها خواهید شد. در میان دندانپزشکان هیچ راز بزرگی برای ستاره های هالیوودی وجود ندارد. دندانپزشکان با چندین تکنیک ساده، لبخند هالیوودی را به صورت افراد می بخشند. هیچ کدام از هالیوودی ها با دندان های بی نقص متولد نشده اند. بسیاری از هالیوودی ها، لبخند خود را با کمک لوازم دندانپزشکی و تخصص دندانپزشکان به دست آورده اند. اغلب سلبریتی های هالیوودی، با اصلاح طرح لبخند، توانسته اند، لبخند زیبا و ماندگاری را در چهره خود پدید آورند. از آن جایی که این افراد الگوی بسیاری از مردم جوامع مختلف هستند، لبخندشان مورد توجه این افراد قرار گرفته است تا جایی که عبارت لبخند هالیوودی در حال حاضر، در تمام جهان شناخته شده است.

اصلاح طرح لبخند در چه کسانی انجام می شود؟
با این که اصلاح طرح لبخند بیشتر در افرادی که ناهنجاری دندانی یا فکی دارند انجام می شود، اما نکته قابل توجه در این روش، عمومی بودن آن است. حتی افرادی که دندان های مرتبی دارند، می تواند کاندیدای اصلاح طرح لبخند باشد. گاهی با یک تغییر کوچک در رنگ دندان ها و فرم لثه ها، جذابیت بیشتری در لبخند فرد به وجود می آید.

طرح لبخند زیبا
به طور کلی اصلاح طرح لبخند در افراد زیر، رایج تر است:
افرادی که دارای فواصل بین دندانی هستند. به ویژه فواصل مربوط به دندان های جلویی.
افرادی که از نامرتبی و کجی دندان هایشان رنج می برند.
افرادی که به طور مادرزاد برخی از دندان هایشان نروییده است
افرادی که به هر دلیلی یک یا چندین دندان خود را از دست داده اند.
افرادی که دندان های مرتب و سالمی دارند اما برخی از دندان هایشان دچار لب پریدگی شده است.
افرادی که دندان های زرد رنگ و یا سفید مایل به زرد دارند.

 


برای اصلاح طرح لبخند، ارتودنسی لازم است؟
اصلاح طرح لبخند یک عبارت رایج است که بسیاری از ذهن ها را درگیر خود کرده است. عبارتی که پایه درمانی ندارد و تنها یک تصور رایج را نشان می دهد. اگر فکر می کنید برای اصلاح طرح لبخند نیازی به ارتودنسی نخواهد بود، کاملاً در اشتباه هستید. اگر دندان های نامرتبی داشته باشید، شک نکنید که اولین مرحله قبل از انجام هر کاری، انجام ارتودنسی جهت رفع نامرتبی دندان هایتان خواهد بود. درواقع راهی جز ارتودنسی برای اصلاح این ناهنجاری وجود ندارد. در صورتی که دندان های شما مرتب باشد و مشکلات فکی نداشته باشید، نیاز به ارتودنسی نخواهید داشت.

اولین قدم در اصلاح طرح لبخند چیست؟
در ابتدا باید وضعیت دندان ها و لثه بیمار چک شود. معمولاً یک عکس از دندان های بیمار در اولین ملاقات با دندانپزشک، گرفته می شود و سپس، اهداف طرح لبخند و فرایند آن برای بیمار شرح داده می شود.
همان طور که گفته شد، ممکن است نیاز به انجام ارتودنسی و حتی ترمیم دندان ها باشد. اگر دندانی نیاز به ایمپلنت داشته باشد، پیش از هر اقدامی، دندان بیمار ایمپلنت می شود. در صورتی که بیمار به طور کامل مشکلات دهان و دندانش برطرف شود، لمینت دندان انجام می گیرد. لمینت، یک لایه نازک از جنس سرامیک یا کامپوزیت است که از نظر رنگی، تقریباً همرنگ دندان ها اما شفاف تر و درخشان تر از دندان های طبیعی است. استفاده از لمینت، رایج ترین روش در اصلاح طرح لبخند است.

اصلاح طرح لبخند چیست
ونیر در اصلاح طرح لبخند
ونیرهای دندانی در اصلاح طرح لبخند
ونیرهای دندانی، برای برطرف کردن نواقص ظاهری دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند. اگر دندانی دارای مینای فرسوده باشد و یا شامل شکستگی و ترک خوردگی باشد، از ونیرهای دندانی استفاده می شود. گاهی اوقات نامرتبی دندان ها را می توان با ونیرهای دندانی اصلاح کرد البته به خاطر داشته باشید که نامرتبی های دندانی، در بیشتر موارد با ارتودنسی رفع می شوند و ونیرهای دندانی تنها موارد کوچکی را پوشش می دهند.
جنس ونیر دندان از کامپوزیت و یا سرامیک است. ونیرهای دندانی همان لایه نازکی هستند که روی دندان ها قرار می گیرند تا سفیدی و شفافیت را به دندان ها بازگردانند و در طرح اصلاح لبخند، یاری رسان باشند.

ونیر کامپوزیت یا سرامیک؟
ونیرهای پرسلن (سرامیکی) گزینه ای عالی برای داشتن یک لبخند زیبا محسوب می شوند. ونیرهای سرامیکی در مقایسه با بسیاری از روش هایی که در اصلاح طرح لبخند انجام می شود، مقرون به صرفه هستند اما در مقایسه با ونیر کامپوزیت هزینه بیشتری دارند. از آن جایی که در این روش، نیاز به تراشیدن بخشی از مینای دندان و قالب گیری و ساخت سرامیک در لابراتوار دارد، روشی زمان بر و هزینه بر تر از ونیر کامپوزیت است. در استفاده از ونیر سرامیکی، دندانپزشک حدود نیم میلی متر از مینای دندان را می تراشد و بعد از تنظیم دندان ها، از آن ها قالب می گیرد و برای لابراتوار می فرستد. لابراتوار باید سرامیک هایی را که طیف رنگی مشابهی با دندان های طبیعی بیمار دارد، بسازد.
سپس این سرامیک ها با کمک چسب مخصوصی، روی دندان ها با دقت بالا می چسبند.
در ونیرهای کامپوزیتی، نیازی به تراشیدن دندان ها نیست. از این رو هزینه کمتر و زمان کمتری برای درمان نیاز دارد. اگر بخواهیم زمان هر کدام از روش ها را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم که برای اصلاح طرح لبخند با استفاده از ونیر کامپوزیت، تنها یک جلسه نیاز است. در صورتی که در استفاده از سرامیک، دو تا سه هفته زمان لازم است. ونیرهای کامپوزیتی معمولاً در یک جلسه ۲ تا ۵ ساعته، روی دندان ها قرار می گیرند.

مزایا و معایب روش های اصلاح طرح لبخند
درباره معایب و مزایای این روش ها، چندین مورد قابل ذکر وجود دارد. در ابتدا باید بدانید که گاهی نیاز به تراشیدن بخش هایی از لثه برای زیباتر شدن دندان ها وجود دارد. نکته دیگر که از همان ابتدا باید به آن توجه کنید، مدت زمان ماندگاری ونیرهای انتخابی تان خواهد بود. ونیرهای سرامیکی در برابر تغییر رنگ مقاوم هستند. از این رو زیبایی لبخند شما ماندگارتر خواهد بود.
ونیرهای کامپوزیتی اغلب بعد از مدتی، رنگ مواد غذایی را همانند دندان های طبیعی، به خود می گیرند. افرادی که سیگاری هستند و یا از مایعاتی همچون چای و قهوه به وفور استفاده می کنند، کاندیدای مناسبی برای استفاده از ونیر کامپوزیتی نیستند. با این حال ونیرهای کامپوزیتی مقاومی نیز وجود دارند که دیرتر از سایر کامپوزیت ها، لکه و رنگ می گیرند. پیش از انجام هر روش، از دندانپزشک خود درباره ماندگاری ونیرهای دندانی، سوال کنید.
----------------------------------------
مرکز آموزش مطب دکتر دهقان
implanttehran.com
02122140348
پاسخگویی 4 عصر الی 8 شب

mousa بازدید : 29 یکشنبه 05 مرداد 1399 نظرات (0)

جراحی کاشت ایمپلنت یک روش جراحی دهان و دندان است که در چند مرحله انجام می‌شود تا امکان ترمیم بافت در فواصل بین جلسات درمان فراهم شود. مراحل کامل کاشت ایمپلنت دندانی شامل چند مرحله است که به شرح زیر می‌باشند:

خارج کردن دندان آسیب دیده
انجام پیوند استخوان در صورت لزوم
نصب ایمپلنت دندانی
ترمیم و رشد استخوان
نصب اباتمنت
نصب دندان مصنوعی
از ایمپلنت دندانی به عنوان یک استاندارد طلایی برای جایگزین کردن یک یا چند عدد دندان از دست رفته یاد می‌‌شود زیرا با مزایای متعددی در ارتباط با حفظ سلامت دهان و استخوان فک و بهبود عملکرد دندان و لثه همراه است. روش‌های متعددی برای استفاده از ایمپلنت دندانی به عنوان جایگزین دندان از دست رفته وجود دارد. نوع روش مورد نیاز برای کاشت ایمپلنت توسط متخصص کاشت ایمپلنت و بر اساس شرایط شما تعریف می‌‌شود. به طور کلی فرآیند کاشت ایمپلنت از ابتدا تا انتها چند ماه طول می‌کشد و بخش زیادی از این زمان به فرآیند بهبود و رشد استخوان پیوند شده درون فک مربوط است. در برخی موارد دندان پزشک بر اساس نوع خاص جراحی که باید انجام بدهد یا مواد مورد استفاده می‌تواند از روش‌های ترکیبی استفاده کند.

چه موقع پیوند استخوان لازم است؟
در مواردی که استخوان فک شما خیلی نرم است و فاقد ضخامت کافی می‌باشد قبل از انجام جراحی کاشت ایمپلنت دندان پزشک به انجام فرآیند پیوند استخوان خواهد پرداخت. فرایند جدید در مواد غذایی یک اقدام بسیار پر قدرت است و باعث می‌‌شود که فشار زیادی به استخوان‌ فک وارد شود. در مواردی که استخوان فک نتواند به طور صحیح ایمپلنت را نگه دارد احتمال شکست جراحی کاشت مدار وجود دارد اما می‌توان با انجام پیوند استخوان به ایجاد یک پایه قوی برای ایمپلنت دندان پرداخت. در حال حاضر مواد کمی برای انجام پیوند استخوان در دسترس دندان پزشکان قرار دارد. برخی از روش‌ها از قبیل مواد جایگزین استخوان یا پیوند استخوان طبیعی که از یک ناحیه دیگر از بدن برداشته می‌شود برای انجام پیوند استخوان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. با متخصص کاشت ایمپلنت در خصوص بهترین روش موجود برای کاشت ایمپلنت و پر کردن جای خالی دندان خود صحبت کنید. معمولاً چند ماه طول می‌‌کشد تا استخوانی که پیوند شده است به اندازه کافی رشد کند تا بتواند از ایمپلنت محافظت کند. گاهی اوقات نیز شما فقط به انجام پیوند کوچک استخوان نیاز دارید که قبل از انجام جراحی کاشت ایمپلنت صورت خواهد گرفت. به طور کلی شرایط استخوان کمک می‌کند مراحل زیر را تعیین نماید:

نصب ایمپلنت دندانی
در هنگام انجام عمل جراحی دهان برای کاشت پست ایمپلنت، جراح دهان و دندان یک برش کوچک را به وجود می‌‌آورد تا لثه را باز کند و به استخوان فک دسترسی داشته باشد سپس دندان پزشک تعدادی سوراخ را درون استخوان ایجاد می‌کند که بعداً از آنها برای نصب پست فلزی استفاده خواهد کرد. پست فلزی به طور عمیق درون استخوان فک قرار می‌‌گیرد و به عنوان یک ریشه برای دندان عمل می‌کند. در این مرحله نیز همچنان یک جای خالی در دهان شما وجود دارد و در صورتی که شما تمایل داشته باشید دندان پزشک یک نوع دندان مصنوعی موقت را برای بهبود ظاهر شما پیشنهاد خواهد داد که شما می‌توانید در هنگام خواب یا برای تمیز کردن آن را از دهان خود خارج کنید.

 



انتظار برای رشد استخوان
پس از آنکه پست فلزی در آن استخوان قرار گرفت فرآیند پیوند با استخوان شروع می‌شود این امر بدین معنا است که استخوان فک بالاست هم داد دندانی پیوند می‌‌خورد که این فرآیند می‌‌تواند چند ماه طول بکشد اما انجام آن ضروری است زیرا یک پایه قوی را برای دندان مصنوعی به وجود می‌‌آورد و عملکردی شبیه ریشه طبیعی دندان‌های اصلی خود شما را دارد.

نصب اباتمنت
پس از آن که فرایند رشد استخوان کامل شد شما به انجام یک عمل جراحی دیگر برای نصب اباتمنت یا همان قطعه ای که بعداً روکش روی آن قرار داده می‌‌شود نیاز خواهید داشت. معمولا این جراحی کوچک تخت بیهوشی موضعی انجام می‌شود. نصب اباتمنت در چند مرحله انجام خواهد شد که به شرح زیر می‌باشند:

جراح دهان و دندان، لثه را باز می‌‌کند تا ایمپلنت دندانی را مشاهده کند.
جراح اباتمنت را به ایمپلنت متصل می‌کند.
بافت لثه اطراف اباتمنت بسته می‌شود.
در موارد خاص فوراً اباتمنت به پست ایمپلنت متصل می‌شود یعنی پس از کاشت پست فرایند کاشت اباتمنت نیز انجام خواهد شد. در این حالت شما نیازی به انجام این جراحی‌های اضافی نخواهید داشت اما تا زمانی که فرایند کاشت ایمپلنت به اتمام برسد و پروتز دندان روی آن نصب شود هر بار که شما دهان خود را باز کنید اباتمنت به راحتی دیده می‌شود. پس از آنکه اباتمنت نصب شد باید حدود ۲ هفته به لثه فرصت بدهید تا ترمیم شود سپس دندان روی آن نصب شود.

امتحان کردن دندان مصنوعی جدید
به محض اینکه جلسه بهبود پیدا کرد باید قالب دندان‌های باقیمانده تهیه شود تا از آنها برای ساخت روکش یا ساخت دندان مصنوعی به شما با ظاهری طبیعی استفاده گردد. روکش دندان زمانی نصب می‌شود که استخوان فک به اندازه کافی قوی شده باشد تا بتواند دندان جدید را تحمل کند. شما و متخصص کاشت ایمپلنت می‌‌توانید با همفکری یکدیگر به انتخاب یک دندان مصنوعی بپردازید که ثابت، متحرک و ترکیبی از هر دو باشد.

دندان مصنوعی ثابت به کمک پیچ یا سیمان مخصوص به اباتمنت ایمپلنت متصل می‌شود و شما نمی‌توانید در هنگام خواب یا مسواک زدن آن را از دهان خود خارج کنید. در اکثر موارد هر عدد روکش دندانی به یک ایمپلنت دندانی متصل مجزا متصل می‌‌شود اما در صورتی که از بریج استفاده شود می‌توان به کمک یک عدد ایمپلنت چند دندان را به هم متصل کرد.
ایمپلنت متحرک شبیه دندان مصنوعی قدیمی است می‌تواند یک دندان مصنوعی کامل یا بخشی از آن باشد و شامل دندان مصنوعی است که اطراف آن توسط یک لثه پلاستیکی احاطه شده است. ایمپلنت متحرک روی یک پایه فلزی متحرک سوار می‌‌شود که به خوبی به اباتمنت ایمپلنت متصل شده است. می‌‌توان در طول روز برای تمیز کردن یا برای ترمیم آن این نوع ایمپلنت را از دهان خارج کرد.
----------------------------------------
مرکز آموزش مطب دکتر دهقان
implanttehran.com
02122140348
پاسخگویی 4 عصر الی 8 شب

تعداد صفحات : 19

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 184
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 117
  • بازدید ماه : 297
  • بازدید سال : 1,932
  • بازدید کلی : 5,853