loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 16 سه شنبه 24 فروردین 1400 نظرات (0)

کامپوزیت دندان یکی از روش های زیبایی برای بهبود طرح لبخند می باشد که مزایای زیادی نیز برای بیمار به همراه دارد. در این مقاله می خواهیم بدانیم مزایای کامپوزیت دندان چیست؟ کامپوزیت دندان یکی از بهترین و سریع ترین روش ها برای اصلاح طرح لبخند است. در این روش می توان در یک جلسه دندانپزشکی کلیه معایب جزئی دندان مانند بد رنگی، فاصله بین دندانی، شکستگی و یا لب پر شدن های جزئی و … را پوشش داد. این روش در مقایسه با روش های مشابه مانند لمینت دندان مزایای زیادی دارد که باعث شده به عنوان یک الویت در بین گزینه های زیبایی دندان ها مطرح شود. در این مطلب می خواهیم اطلاعات بیشتری در خصوص مزایای کامپوزیت دندان در اختیار شما قرار دهیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با مزایای کامپوزیت دندان

همانطور که گفته شد کامپوزیت دندان مزایای زیادی در مقابل سایر روش های دندانپزشکی از جمله لمینت دندان دارد. این مزایا عبارتند از:

مزایای کامپوزیت دندان چیست 74654564654564

سرعت عمل در نصب روکش کامپوزیت دندان

یکی از مهم ترین مزایای کامپوزیت دندان را می توان به سرعت عمل در نصب روکش آن نسبت داد. در این روش دندانپزشکی از روکش های آماده و پیش ساخته استفاده می شود. این روکش ها در مطب یا مرکز دندانپزشکی موجود است و بیمار می تواند رنگ مورد دلخواه خود را با توجه به پارامترهایی مانند رنگ پوست، رنگ دندان های طبیعی و … انتخاب نماید. سپس دندانپزشک روکش انتخابی را با استفاده از چسب مخصوص بر روی دندان قرار می دهد. و با استفاده از تاباندن اشعه و نور ویژه آن، چسب سفت و روکش بر روی دندان ثابت می شود. بنابراین این روش با توجه به لمینت دندان این مزیت را دارد که نیازی به قالب گیری و سایر مراحل نداشته و در سریع ترین زمان، اقدام نهایی انجام می شود. در کل می توان گفت بین روش های دندانپزشکی، سرعت عمل در این روش بالاتر است.

حفاظت از دندان

برای اینکه توضیح دهیم مزایای کامپوزیت دندان چیست می توانیم به این نکته اشاره کنیم که کامپوزیت نقش حفاظتی از دندان را دارد. بدین معنی که با قرار دادن روکش بر روی دندان ها، به دندان های طبیعی بیمار آسیبی نخواهد رسید. دندان در برابر فشار و ضربه محافظت شده و دچار ترک خوردگی و یا لب پر شدن نمی شود. در کل روکش های دندان در کنار نقش زیبایی، نقش حمایت از دندان را نیز بر عهده می گیرند. البته کامپوزیت دندان در این مورد کمی آسیب پذیر تر از لمینت دندان می باشد و ممکن است سریع تر از لمینت دندان دچار آسیب شود.

عدم آسیب به دندان

در کامپوزیت دندان هیچگونه آسیبی به دندان وارد نمی شود. در صورتی که در سایر روش های دندانپزشکی مانند لمینت دندان و یا ارتودنسی دندان ها دچار تغییراتی می شوند. به عنوان مثال در لمینت دندان نیاز است رویه مینای دندان تراشیده شده و مقداری از حجم آن کم شود. در صورتی که برای کامپوزیت دندان این اتفاق نخواهد افتاد. در کامپوزیت دندان روکش نازک مستقیما بر روی دندان نصب می شود و نیازی به کشیدن دندان و یا تراش دادن رویه دندان ها نیست. با تراشیدن رویه دندان، مقاومت دندان طبیعی کاهش می یابد هر چند این مقدار بسیار جزیی باشد. در صورتی که در کامپوزیت هیچ آسیبی به دندان وارد نشده و استحکام قبل را دارد.

تعداد محدود مراجعات

یکی از مزایای کامپوزیت دندان، تعداد محدود مراجعات به دندانپزشکی است. در این روش درمانی نیاز است بیمار یک بار به دندانپزشکی مراجعه نموده و در یک جلسه تمامی مراحل نصب روکش کامپوزیت دندان انجام شود. این مزیت برای افرادی که مشغله های کاری زیادی دارند و یا حفظ زیبایی دندان ها یکی از اولویت های آن ها می باشد، بسیار حائز اهمیت می باشد. در صورتی که روش هایی مانند ارتودنسی ممکن است چندین ماه فرد را درگیر مراجعه به دندانپزشک نماید. در کمترین حالت ممکن برای روشی مانند لمینت دندان که مشابهت زیادی به کامپوزیت دارد، فرد نیاز به دو بار مراجعه به مرکز دندانپزشکی خواهد داشت. طول درمان نیز به همین نسبت بالاتر است. برای نصب لمینت دندان نیاز به صرف دو هفته زمان می باشد، در صورتی که کامپوزیت دندان در یک جلسه بر روی دندان ها نصب می شود.

هزینه پایین تر

یکی از مزیت هایی که  باید در پاسخ پرسش مزایای کامپوزیت دندان چیست؟ مطرح نمود، هزینه پایین این روش می باشد. علت این امر مربوط به مراحل نصب کامپوزیت دندان می شود. برای نصب کامپوزیت دندان نیازی نیست که روکش منحصر به فرد برای بیمار و در لابراتوار و یا سایر اماکن دندانپزشکی ساخته شود. همچنین نیازی به طراحی و قالب گیری و … نمی باشد. همانطور که گفته شد ونیرکامپوزیت دندان به صورت آماده در مطب موجود است و دندانپزشک به راحتی آن را بر روی دندان نصب می کند. در این روش هیچ اقدام دندانپزشکی خاصی بر روی دندان ها انجام نمی شود. به عنوان مثال در لمینت دندان، دندانپزشک باید با دقت و مهارت مینای دندان را تراش داده تا فضا برای نصب روکش آماده شود. در صورتی که در کامپوزیت دندان نیازی به این اقدامات نمی باشد و در کمترین زمان ممکن، عیوب دندان پوشانده می شود.

عدم نیاز به بیهوشی و بی حسی

باید گفت اکثر روش های دندانپزشکی برای انجام نیاز به بی حسی و یا حتی بیهوشی عمومی دارند. در صورتی که کامپوزیت دندان به هیچ یک از موارد فوق نیازی ندارد. برای نصب روکش کامپوزیت دندان نیازی به استفاده از ماده بی حسی نیز نمی باشد. زیرا تهاجمی به دندان ها صورت نخواهد گرفت و بایستی روکش با استفاده از چسب بر روی دندان ثابت شود. در صورتی که در روش هایی مانند لمینت دندان عموما از بی حسی عمومی برای کاهش احساس درد در زمان تراش دادن دندان ها استفاده می شود. این روش برای افرادی که ترس از بیهوشی و تزریق آمپول بی حسی دارند، بسیار مفید و کاربردی می باشد. مزیت دیگر عدم نیاز به بیهوشی و بی حسی، کاهش عوارض بعد از درمان می باشد. داروهای بیهوشی و مسکن که حاوی مخدر می باشد، خود عوارض زیادی را برای فرد به همراه خواهد داشت.

امکان ترمیم بعد از آسیب

یکی از مزایای مهم کامپوزیت دندان، امکان ترمیم بعد از آسیب است. در بسیاری از روش ها این امکان وجود ندارد و در صورت هر گونه آسیب یا فشار باید تعویض گردد. در صورتی که کامپوزیت دندان به راحتی قابل ترمیم است. به این صورت که قسمت آسیب دیده را می توان ترمیم و با مواد جدید و یا روکش جدید جایگزین نمود. به همین دلیل هم این مورد را می توان در پاسخ این پرسش که مزایای کامپوزیت دندان چیست؟ مطرح نمود.

مزایای کامپوزیت دندان چیست 456485646345

طول عمر کامپوزیت دندان چه اندازه است

یکی دیگر از عواملی که می خواهیم در این مورد بررسی کنیم، طول عمر و ماندگاری کامپوزیت دندان است. کامپوزیت دندان می تواند بین 5 تا 7 سال ماندگاری داشته باشد. البته این مورد برای همه افراد یکسان نمی باشد. افرادی که مراقبت های بعد از نصب روکش کامپوزیت دندان را رعایت نمایند، ماندگاری این روش بیشتر خواهد بود. در صورتی که این مراقبت ها کمتر باشد، کامپوزیت دندان کمتر از یک سال هم ممکن است طول عمر داشته باشد. کامپوزیت دندان از لایه های نازکی تشکیل شده است. به همین دلیل استحکام و مقاومت کمتری در برابر فشار و ضربه دارند و ممکن است به سرعت در برابر ضربه دچار شکستگی و لب پر شدن شود. همچنین احتمال بد رنگ شدن در برابر مواد رنگی و نوشیدنی های رنگی در مورد کامپوزیت دندان بسیار بالاتر از لمینت دندان می باشد.  به همین دلیل مراقبت بعد از نصب کامپوزیت دندان به یکی از مسایل مهم در این زمینه مطرح می شود.

هزینه کامپوزیت دندان به چه عواملی بستگی دارد

همانطور که گفتیم یکی از مزایای کامپوزیت دندان، مقرون به صرفه بودن آن است. هزینه کامپوزیت دندان به دستمزد دندانپزشک، مرکز یا کلینیکی که مراجعه می کنید، جنس مواد استفاده شده و داروهایی که استفاده می شود بستگی دارد. در صورتی که به دندانپزشک مشهور و متخصص در این زمینه مراجعه نمایید و یا مرکزی را انتخاب کنید که تخصص ویژه در این حوزه دارد، بایستی هزینه بیشتری را بپردازید. نوع جنس و مرغوبیت آن نقش مهمی در هزینه کامپوزیت دندان دارد. هر چه جنس مواد با کیفیت و مرغوب باشد، هزینه بیشتری را باید بپردازید. شفافیت و زیبایی روکش به واسطه مواد مرغوب استفاده شده در آن است. البته باید گفت با توجه به ماندگاری طولانی مدت این روش، بهتر است از بهترین مواد و به بهترین دندانپزشک و مرکز مراجعه نمایید.

کلام آخر

در این مقاله توضیح دادیم که مزایای کامپوزیت دندان چیست و به چه عواملی بستگی دارد. از جمله این مزایای کامپوزیت دندان به عدم آسیب به دندان و مراقبت از آن، مقرون به صرفه بودن و تعداد مراجعات کم به دندانپزشکی دانست. یکی دیگر از مهم ترین مزایای این روش مربوط به امکان ترمیم بعد از هر گونه آسیب می باشد. ولی مهم ترین نکته رسیدن به هدف از انجام این کار که زیبایی طرح لبخند و حفظ شفافیت روکش دندان ها است که با رعایت مراقبت های بعد از نصب روکش محقق خواهد شد.

mousa بازدید : 16 یکشنبه 22 فروردین 1400 نظرات (0)

طول عمر کامپوزیت ونیر یکی از دغدغه های مهم برای افرادی است که اقدام به نصب این روکش نموده اند. با توجه به اینکه گفته می شود استحکام و مقاومت این روکش نسبت به روش های مشابه مانند لمینت دندان کمتر است، برای بسیاری از افراد این سوال پیش آید که ماندگاری این روش تا چند سال است. و اینکه آیا ارزش سرمایه گذاری کردن را دارد یا خیر. در این مقاله به این موضوع پرداخته و نیز عواملی که می تواند ماندگاری کامپوزیت ونیر را افزایش دهد را بیان می نماییم. در ابتدا باید گفت طول عمر روکش کامپوزیت ونیر بین 5 تا 7 سال برآوررد می شود. این ماندگاری در مقابل چگونگی انجام این روش و مراقبت های بعد از آن بسیار مدتی طولانی به شمار می رود. هرچند می توان با روش هایی روکش را حتی تا 10 سال نیز بدون هیچگونه آسیبی نگهداری نمود.

 طول عمرکامپوزیت ونیر دندان به چه عواملی بستگی دارد

طول عمر تمامی روش هایی که به منظور زیبایی و درمان انجام می گیرند، رابطه مستقیمی با مراقبت های بعد از آن و نیز انتخاب پزشکی است که این روش را برای فرد پیاده سازی می نماید، دارد. در این قسمت این موضوعات را کاملا توضیح می دهیم تا آشنایی کامل با آن ها حاصل شود.

طول عمر کامپوزیت ونیر 6854641231321328745152

انتخاب بهترین دندانپزشک برای نصب روکش کامپوزیت ونیر

در صورتی که با روش نصب روکش کامپوزیت ونیر آشنایی نسبی داشته باشید، می دانید که این روش یکی از آسان ترین و سریع ترین روش ها برای پوشاندن نواقص ظاهری دندان ها می باشد. در عین حال دندانپزشک در انتخاب رنگ و چگونگی نصب روکش کامپوزیت ونیر نقش دارد. در این روش نیازی به درمان های تهاجمی و یا دیگر اقدامات تخصصی بر روی دندان نمی باشد. روکش کامپوزیت بر اساس رنگ انتخاب و سپس با استفاده از چسب و لیزر مخصوص بر روی دندان ها ثابت می شود. ولی نصب روکش اهمیت زیادی در ماندگاری کامپوزیت ونیر دندان  و سلامت دندان ها دارد. به این صورت که دندانپزشک باید طوری روکش را بر روی دندان نصب نماید که هیچگونه سوراخ و یا روزنه ای برای نفوذ ذرات غذا و میکروب ها باقی نماند. در غیر این صورت دندان های زیر روکش دچار عفونت شده و مجبور به تعویض آن خواهید شد.

نوع موادی که روکش کامپوزیت دندان را تشکیل می دهند

اینکه روکش کامپوزیت ونیر از چه نوع موادی ساخته شده است، تاثیر زیادی در طول عمر کامپوزیت ونیر دارد. به این معنی که روکش های کامپوزیت ونیر بر اساس نوع مواد بکار رفته و تنوع رنگی در مطب یا کلینیک موجود می باشد. نوع مواد بکار رفته تاثیر زیادی در مقاومت روکش در برابر ضربه و رنگ پذیری دارد. در صورتی که روکش از مواد مرغوب و با کیفیت ساخته شده باشد، طول عمر خود آن و رنگ روکش افزایش خواهد یافت. به این صورت که با کوچک ترین ضربه دچار لب پریدگی نمی شود و یا نمی شکند. همچنین به سرعت دچار تغییر رنگ و لکه پذیری نیز نمی شود. بنابراین بهتر است روکش را از مرغوب ترین و با کیفیت ترین مواد انتخاب نمایید تا سال های بیشتری از زیبایی دندان های خود لذت ببرید. با اینکه ممکن است هزینه های این روکش بالاتر باشد، ولی ارزش این سرمایه گذاری را خواهد داشت.

ترک عادات رفتاری آسیب زننده

عادت های رفتاری مانند ناخن جویدن و یا مهم تر از آن دندان قروچه و از این قبیل می تواند تاثیر بسیار مخربی در طول عمر کامپوزیت ونیر داشته باشد. به این معنی که فرد در اثر دندان قروچه دچار ساییدگی دندان می شود. در نتیجه ارتفاع دندان ها دستخوش کاهش شده و به شدت حساس می شوند. در صورتی که با این وضعیت دندان ها را کامپوزیت ونیر نماید، ساییدگی روکش باعث از بین رفتن و کوتاه شده دوره ماندگاری کامپوزیت ونیر دندان می شود. رفتارهای دیگر مانند جویدن ناخن و یا یخ و یا خرد کردن آبنبات به وسیله دندان ها از جمله این رفتارهای غلط و آسیب زننده می باشند. از آنجایی که روکش کامپوزیت ونیر مقاومت و استحکام دندان های طبیعی را ندارد، سریع تر دچار مشکلاتی مانند شکسته شدن روکش و یا لب پر شدن در دندان هایی که بیشتر در معرض خطر هستند می شود.

نحوه انجام مراقبت های بهداشتی

همواره مراقبت های بهداشتی جزو ارکان و اصول نگهداری و مراقبت از دندان ها بوده است. با دندان های کامپوزیت شده نیز مانند دندان های طبیعی رفتار می شود. به این معنی که باید به صورت مرتب از مسواک، نخ دندان و دهانشویه استفاده شود. استفاده از مسواک های نرم برای جلوگیری از خراش دادن رویه کامپوزیت ونیر در کنار خمیردندان های مخصوصی که باعث سایش و تغییر رنگ روکش نشود، می تواند یکی از روش های افزایش طول عمر کامپوزیت ونیر به شمار رود. در کنار مسواک زدن، استفاده از نخ دندان برای مراقبت و جلوگیری از آسیب به لثه ها بسیار مهم و سودمند است. دهانشویه نیز باید از نوع خاص و مورد تایید انتخاب شود تا آسیبی به رنگ روکش وارد ننماید. با این مراقبت ها می توان جلوی ماندن ذرات غذا در بین لثه ها و روکش را گرفت و بدین ترتیب سلامت دندان های زیرین ورنگ روکش کامپوزیت را تضمین کرد.

 

تغذیه درست و صحیح

همانطور که گفته شد روکش کامپوزیت ونیر مقاومت زیادی در برابر لکه پذیری و تغییر رنگ دندان ندارد. این موضوع، اهمیت تغذیه صحیح را برای افزایش طول عمر کامپوزیت دندان توجیه می نماید. باید بعد از نصب روکش از خوردن و نوشیدن مواد غذایی رنگی خودداری نمایید تا رنگ روکش تغییر نکند. در صورتی که از این مواد استفاده شود، سریعا مسواک بزنید و در صورت عدم دسترسی به مسواک، آب زیادی بنوشید تا اثر رنگ از روی روکش پاک شود. همچنین نباید از مواد غذایی سفت و سخت استفاده شود. این مواد باعث اعمال فشار زیادی بر روی روکش شده و به مرور باعث تضعیف آن می شود. به این صورت که در اثر کمترین ضربه روکش می شکند و نیاز است تعویض گردد. مواد غذایی چسبناک و شیرین نیز برای روکش دندان بسیار مضر و مخرب می باشند. باید استفاده از این مواد کنترل و محدود شود.

عدم استعمال دخانیات

استعمال دخانیات یکی از رفتارهایی است که بدترین تاثیرات را بر روی دندان های طبیعی و یا روکش شده دارد. استعمال دخانیات بخصوص سیگار که شیوع بیشتری دارد، از دو جهت باعث آسیب به روکش شده و طول عمر کامپوزیت دندان را کاهش می دهد. از این لحاظ که افراد سیگاری کمتر به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می دهند، در نتیجه روکش کامپوزیت ونیر بعد از مدت کوتاهی آسیب دیده و نیز سلامت دندان ها نیز به خطر می افتد. از طرفی عدم رعایت مراقبت های بهداشتی در کنار نیکوتین موجود در این مواد باعث لکه پذیری و تغییر رنگ سریع روکش کامپوزیت دندان می شود. روکش شفافیت و براق بودن خود را از دست داده و به مرور زمان زرد و بدرنگ می شود. بنابراین یکی از عوامل کاهش طول عمر کامپوزیت ونیر، مصرف دخانیات و عدم کنترل آن است.

طول عمر کامپوزیت ونیر  8784511121200265

عدم مصرف مشروبات الکلی

مشروبات الکلی نیز مانند دخانیات از دو جهت می تواند باعث کاهش طول عمر کامپوزیت ونیر شود. از یه طرف الکل موجود در این نوشیدنی های به مرور باعث ساییدگی و فرسایش روکش شده و در نتیجه ماندگاری آن را کاهش می دهد. از طرفی رنگ موجود در این نوشیدنی های تاثیر مخربی در شفافیت و زیبایی روکش کامپوزیت ونیر دارد. با توجه به مقاومت پایین روکش کامپوزیت ونیر باید تا حد امکان مصرف این مواد را کنترل و محدود نمایید.

عدم استفاده ابزاری از روکش دندان

یکی دیگر از مراقبت های اصولی از روکش کامپوزیت ونیر، عدم استفاده ابزاری از دندان ها می باشد. به این صورت که به هیچ عنوان کارهایی مانند بازکردن درب قوطی و یا شکستن اجسام سخت و حتی تنقلاتی مانند آجیل ها و آبنبات های سفت را با دندان فراموش کنید. مقاومت و استحکام روکش کامپوزیت ونیر به مراتب خیلی کمتر از دندان های طبیعی می باشد. به همین دلیل به سرعت ممکن است لب پر شده و یا آسیب جدی تری ببیند. به همین دلیل برای افزایش طول عمر کامپوزیت ونیر باید به نرمی و ملایمت با این روکش ها برخورد شود و از آوردن هر گونه فشار و ضربه به آن خودداری شود.

مراجعه  منظم به دندانپزشک

بعد از اینکه روکش کامپوزیت ونیر بر روی دندان ها نصب شد، هر 6 ماه باید برای چکاپ و بررسی وضعیت دندان ها و لثه به دندانپزشک مراحعه نمایید. در این جلسات دندان پزشک وضعیت دندان های زیر روکش، التهاب و یا عفونت در لثه، ساییدگی روکش و … را مورد بررسی قرار می دهد. با توجه به طول عمر این روش که بالای 5 سال می باشد، عدم مراجعات منظم ممکن است باعث آسیب های جبران ناپذیری به دندان ها شود. در این جلسات دندانپزشک قسمت هایی که خود بیمار امکان تمیز کردن آن را ندارد، تمیز کرده و ضدعفونی می کند. مراجعات منظم و به موقع یکی از عوامل مهم در افزایش طول عمر کامپوزیت ونیر به شمار می رود.

کلام آخر:

همانطور که ملاحظه کردید روکش کامپوزیت ونیر بسیار حساس و شکننده بوده و ممکن است در صورت بی احتیاطی و عدم مراقبت های صحیح مجبور به تعویض آن شوید. ولی مراقبت های بعد از نصب روکش نیز بسیار ساده بوده و امری پیچیده نمی باشد. در تمامی روش های زیبایی مانند لمینت دندان و یا کامپوزیت بایستی این مراقبت ها به بهترین نحو انجام شود تا طول عمر آن ها افزایش یابد. در مورد کامپوزیت ونیر این مراقبت ها کمی بیشتر و دقیق تر باید رعایت شود.

 


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 15 یکشنبه 22 فروردین 1400 نظرات (0)

برای اینکه بدانیم آیا کاندید مناسب کامپوزیت دندان هستیم یا خیر بهتر است ابتدا بدانیم چه مشکلات و نواقصی را می توان با استفاده از کامپوزیت دندان رفع و پوشش داد. کامپوزیت دندان می تواند بسیاری از نواقص جزیی دندان ها را پوشش داده و طرح لبخند زیبایی را برای فرد بوجود آورد. مهم ترین نکته مراجعه به بهترین پزشک در این حوزه دندانپزشکی می باشد تا با بررسی دقیق و ارزیابی پارامترهای مهم تشخیص دهد که آیا کامپوزیت دندان برای فرد مناسب است یا باید از روش های دیگر استفاده کرد. در این مقاله به تمامی این مشکلات اشاره کرده و نیز پارامترهای قابل بررسی را برای اینکه فرد کاندید مناسب کامپوزیت دندان است یا خیر را توضیح خواهیم داد. پس اگر شما هم جزو افرادی هستید که به دنبال پاسخ این پرسش می باشید، با ما همراه شوید و تا انتهای مقاله را مطالعه نمایید.

معایبی که می توان با کامپوزیت دندان پوشش داد

برای اینکه بدانیم فرد کاندید مناسب کامپوزیت دندان است یا خیر، ابتدا توضیح می دهیم چه معایبی را می توان با استفاده از کامپوزیت دندان پوشش داد؟ در صورتی که این مشکلات را دارید، می توان گفت کاندید مناسبی برای این روش به شمار می روید:

نامرتبی دندان ها

یکی از مشکلاتی که می توان با کامپوزیت دندان پوشش داد، نامرتبی و عدم نظم بین دندان ها می باشد. بهم ریختن دندان ها به این صورت است که دندان ها عقب تر و یا جلوتر از دندان های دیگر هستند. علت این عدم نظم را می توان به مسایل ژنتیکی و یا عوامل دیگری مانند استفاده از پستونک و یا زبان زدن به دندان های تازه رشد کرده و نیز عدم مراقبت های بهداشتی مربوط دانست. در هر صورت نامنظمی دندان ها می تواند فرد را کاندید مناسب کامپوزیت دندان نماید.

کاندید مناسب کامپوزیت دندان 5874513351332

دندان های خرگوشی

دندان خرگوشی ها افرادی هستند که دندان ها در فک بالا جلوتر از دندان های فک پایین باشند. این مشکل نیز ممکن است ارثی باشد و یا عواملی مانند مکیدن انگشت یا پستونک در دوران کودکی و در زمان رشد دندان ها در ایجاد آن تاثیر داشته باشند. کامپوزیت دندان یک روش غیر تهاجمی و ایمن برای زیباتر نشان دادن وضعیت قرار گرفتن این دندان ها می باشد. با کامپوزیت دندان می توان دندان های صاف و یکدستی را برای فرد به همراه آورد.

دندان هایی با شکستگی جزیی

دندان ها در اثر عواملی مانند ضربه خوردن، سوانح، تصادفات و … ممکن است دچار شکستگی و لب پر شدن شوند. در این صورت می توان با کامپوزیت دندان این مشکل را پوشش داد. نکته ای که در این زمینه مهم است این است که شکستگی باید جزیی باشد، در غیر این صورت روش های دیگری برای رفع این مشکل وجود دارد. گاز زدن اجسام و یا مواد غذایی سفت و سخت نیز ممکن است احتمال لب پر شدن دندان ها را بالا ببرد که در این صورت فرد را کاندید مناسب کامپوزیت دندان خواهد نمود. این شکستگی و لب پر شدن بخصوص در دندان های جلویی برای فرد مشکلاتی را در هنگام حضور در اجتماع و … ایجاد می کند. با کامپوزیت دندان در سریع ترین زمان ممکن و در یک جلسه دندانپزشکی می توان به راحتی این مشکل را برطرف نمود و اعتماد به نفس را به فرد بازگرداند.

دندان های فاصله دار

دندان های فاصله دار بخصوص در دندان های جلویی می تواند زیبایی چهره فرد را تحت تاثیر قرار دهد. با انجام کامپوزیت دندان این فاصله پوشش داده می شود و شکافی در بین دندان ها دیده نمی شود.

بدرنگی دندان ها

یکی از مشکلاتی که فرد را کاندید مناسب کامپوزیت دندان می نماید، بدرنگی و زرد شدن دندان ها است. زرد شدن دندان ها بر اثر عوامل مختلفی مانند استعمال دخانیات و مصرف مداوم نوشیدنی های رنگی مانند چای، قهوه و … اتفاق بیفتد. این افراد به مرور زمان شفافیت و سفیدی دندان ها را از دست می دهند و نیاز است که از روش هایی مانند کامپوزیت دندان برای پوشش دادن این مشکل استفاده نمایند. با نصب کامپوزیت دندان سفیدی و شفافیت دندان ها بازگشته و فرد دارای طرح لبخند زیبایی خواهد شد. نکته مهم این است که باید بعد از نصب کامپوزیت دندان، مراقبت های لازم برای جلوگیری از تغییر رنگ روکش انجام شود. رعایت بهداشت دهان و دندان در کنار محدود کردن مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی و نیز قطع مصرف دخانیات و یا به حداقل رساندن آن از جمله مراقبت هایی است که باید انجام گیرد. در غیر اینصورت به مرور زمان روکش کامپوزیت دندان نیز دچار بدرنگی شده و باید تعویض گردد.

برای نصب کامپوزیت دندان چه شرایطی لازم است

برای اینکه بدانیم آیا فرد کاندید مناسب کامپوزیت دندان است یا خیر، دندانپزشک باید بررسی هایی را به عمل آورد. در این قسمت به پارامترهایی اشاره می کنیم که باید قبل از نصب مورد ارزیابی قرار گیرند:

داشتن مینای دندان سالم

برای اینکه روکش کامپوزیت دندان استحکام و چسبندگی خوبی با دندان داشته باشد، باید مینای دندان سالم باشد. با اینکه در این روش نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست و روکش کامپوزیت دندان به صورت مستقیم بر روی مینای دندان قرار داده می شود، سالم بودن این قسمت اهمیت زیادی دارد.

عدم عفونت لثه

یکی دیگر از شرایطی که فرد برای قرار دادن کامپوزیت دندان نیاز دارد، داشتن لثه سالم و غیر عفونی می باشد. افرادی که دچار بیماری های لثه و یا التهاب در این قسمت می باشند، کاندید مناسب برای کامپوزیت دندان نمی باشند. ابتدا باید لثه درمان شود و سپس اقدام به نصب روکش کامپوزیت دندان نمایید. در غیر این صورت امکان پوسیدگی دندان و خونریزی در ناحیه لثه وجود دارد که باعث شکست روند درمان خواهد شد.

سلامت دندان ها

یکی دیگر از فاکتورهای مهم قبل از نصب کامپوزیت دندان، سلامت دندان ها می باشد. در جلسه معاینه، دندانپزشک وضعیت دندان هایی که قرار است روکش کامپوزیت دندان بر روی آن ها نصب شود را بررسی می نماید. در صورتی که نیاز باشد بایستی از درمان های جانبی برای رفع مشکلات دندان ها استفاده کرد. مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان و یا عفونت را نمی توان با کامپوزیت دندان رفع نمود.

در کل باید اشاره کنیم که کامپوزیت دندان روش درمانی نبوده و فقط می تواند مشکلات جزیی دندان ها را پوشش داده و مانع از دیده شدن آن ها شود. پس در صورت عفونت و پوسیدگی دندان ها، ابتدا درمان انجام و سپس فرد کاندید مناسب کامپوزیت دندان خواهد شد. با قرار دادن روکش بر روی دندان های پوسیده، ناحیه ای که روکش کامپوزیت دندان به دندان وصل می شود بسیار کوچک بوده و در اثر کوچک ترین فشار و ضربه از آن جدا می شود.

برگشت پذیری کامپوزیت دندان

قبل از نصب روکش کامپوزیت دندان باید این نکته یادآوری شود که این روش دائمی نبوده و حداکثر تا 10 سال می تواند مشکلات دندان را پوشش دهد. بعد از این مدت بایستی مجددا روکش بر روی دندان نصب شود. از جمله مزایا این روش این است که فرد در هر زمان که بخواهد می تواند به راحتی روکش را از دندان های طبیعی جدا کرده و نیازی نیست که تا پایان عمر از این روش استفاده نماید. در صورتی که در روش های دیگری مانند لمینت دندان به علت تراشیدن دندان ها، فرد مجبور به استفاده از روکش تا پایان عمر می باشد. بنابراین برای افرادی که دائمی بودن روش استفاده شده، اهمیت ندارد می توان گفت فرد کاندید مناسب کامپوزیت دندان می باشد.

کاندید مناسب کامپوزیت دندان 5641326853153

چه افرادی کاندید مناسب کامپوزیت دندان نمی باشند

در این قسمت می خواهیم بررسی نماییم چه افرادی بهتر است از کامپوزیت دندان استفاده نکنند. این افراد عبارتند از:

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

افرادی که بهداشت دهان و دندان را به درستی رعایت نمی کنند. همانطور که گفتیم کامپوزیت دندان می تواند از 7 تا 10 سال بر روی دندان ها باقی بماند و ماندگاری دارد. ولی ممکن است در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان حتی تا یکسال نیز ماندگاری نداشته باشند و زودتر از موعد از دندان ها جدا شوند. علت این مشکل مربوط به پوسیدگی دندان های زیر روکش و لزوم برداشتن روکش از روی دندان ها و نیز بدرنگ شدن و زردی دندان ها می باشد.

مصرف دخانیات

افرادی که به صورت مداوم از دخانیات علی الخصوص سیگار استفاده می نمایند، نمی توانند کاندید مناسب کامپوزیت دندان باشند. زیرا از طرفی این افراد در رعایت بهداشت دهان و دندان ضعیف عمل می کنند که این عامل پوسیدگی دندان ها خواهد شد. از طرف دیگر مصرف دخانیات باعث زرد شدن و بدرنگی روکش کامپوزیت دندان می شوند. نیاز است بعد از مدت کوتاهی روکش کامپوزیت دندان تعویض شود.

پوسیدگی دندان ها

افرادی که دارای دندان های پوسیده هستند و یا مشکلاتی مانند عدم نظم بسیار شدید دندان ها و یا کجی زیاد آن ها باشند، کاندید مناسب کامپوزیت دندان به شمار نمی روند. این افراد بهتر است ابتدا از درمان های جانبی پوسیدگی دندان ها را رفع نمایند و سپس از این روش استفاده نمایند. برای بهبود وضعیت کجی و نامرتبی دندان ها نیز در صورت شدید بودن بهتر است ابتدا ارتودنسی انجام شود و سپس کامپوزیت دندان برای بهتر نشان دادن وضعیت مورد استفاده قرار گیرد.

کلام آخر

برای اینکه فرد کاندید مناسب کامپوزیت دندان باشد، ابتدا باید سلامت دهان و دندان به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد. مسائلی مانند مصرف دخانیات و یا مشکلات رفتاری مانند دندان قروچه، جویدن ناخن و … رفع گردد تا بتواند از این روش برای پوشش دادن مشکلات جزیی دندان مانند لب پر شدن، فاصله بین دندان ها، نامرتبی و … استفاده نماید.

 


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 14 یکشنبه 22 فروردین 1400 نظرات (0)

لب پر شدن و شکستن دندان باعث خواهد شد تا شکل ظاهری و زیبایی طرح لبخند او دچار تغییراتی شود. یکی از روش ها برای از بین بردن این آثار مخرب، کامپوزیت ونیر دندان لب پر شده است. هرچند روش های مشابه دیگری نیز برای رفع این مشکل وجود دارد، از جمله لمینت دندان و … ولی در این مقاله می خواهیم یکی از محبوب ترین و سریع ترین روش ها را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که می دانید کامپوزیت ونیر برای رفع بسیاری از عیوب ظاهری و جزیی دندان ها بهترین گزینه به شمار می رود. در این روش ایمن می توان با قرار دادن روکش بر روی دندان لب پر شده در یک جلسه دندانپزشکی این عارضه را پنهان و شکل دندان را به حالت اولیه و طبیعی خود برگرداند. البته همانطور که اشاره کردیم این روش برای رفع مشکلات جزیی کاربرد دارد.

علت لب پر شدن دندان ها

دندان ها به علل مختلفی ممکن است دچار لب پریدگی شوند. یکی از این علل ضعیف شدن مینای دندان می باشد. مینای دندان در اثر عواملی مانند سایش مداوم دندان ها بر روی هم دچار تضعیف خواهند شد. در مواردی نیز سوانح و تصادفات رانندگی و یا ضربه های ناگهانی به دندان بخصوص دندان های جلو باعث لب پر شدن دندان می شود. در واردی نیز مشاهده شده است گاز زدن اجسام سخت و یا مواد غذایی بسیار سفت باعث لب پر شدن و در مواقعی نیز شکستن دندان می شود. ولی اگر به دنبال سریع ترین و ایمن ترین راه برای حل این مشکل هستید، کامپوزیت ونیر دندان لب پر شده یکی از بهترین گزینه ها به شمار می رود. با این روش فرد با پرداخت هزینه کمتر نسبت به روش های دیگر و نیز صرف زمان کمتر به نتیجه دلخواه خواهد رسید و زیبایی طرح لبخند را دوباره بدست می آورد.

کامپوزیت ونیر دندان لب پر شده 687453151431231

آشنایی با مراحل نصب کامپوزیت ونیر دندان لب پر شده

حال در این قسمت می خواهیم توضیح دهیم که چگونه و در چه مراحلی کامپوزیت ونیر بر روی دندان ها نصب و عیوب آن ها را برطرف می کند. در کل باید گفت این روش در سه مرحله انجام می شود: آماده کردن دندان ها، انتخاب روکش با توجه به رنگ دلخواه، قرار دادن روکش و سپس نصب آن

آماده کردن دندان

اولین مرحله برای نصب روکش کامپوزیت ونیر این است که باید لثه ها و دندان ها را آماده نمود. برای این کار دندانپزشک لثه ها را با کمک ابزار های لازم در یک ردیف قرار می دهد و به اصطلاح هم تراز می نماید. برای نصب روکش کامپوزیت ونیر باید دندان ها بدون هر گونه برجستگی و نیز جرم و پلاکی بر روی آن ها باشد. وجود برجستگی در فرآیند نصب روکش ممکن است مشکلاتی را ایجاد نماید. بعد از اینکه دندان ها تمیز شد، در صورتی که دندان دارای نقاط تیز باشد که در اثر لب پر شدن ایجاد شده اند، این نواحی صاف می شود. عدم وجود تیزی در روند نصب روکش بسیار اهمیت دارد و دندانپزشک راحت تر می تواند روکش را بر روی دندان نصب نماید.

انتخاب رنگ کامپوزیت ونیر

یکی از مراحلی که به انتخاب فرد و نیز مشورت دندانپزشک انجام می شود، انتخاب رنگ دلخواه روکش دندان است. در کامپوزیت ونیر دندان لب پر شده بستگی به این است که فرد می خواهد صرفا دندان های لب پر شده را پوشش دهد و یا تمامی دندان ها شامل این مورد می شوند. در صورتی که یک یا دو دندان روکش کامپوزیت ونیر می شوند، بایستی تطابق رنگی روکش با دندان های طبیعی فرد حفظ شود. زیرا عدم حفظ این هماهنگی باعث نازیبایی دندان ها و طرح لبخند می شود. ولی در صورتی که همه دندان ها روکش می شوند، با توجه به آیتم هایی مانند رنگ سفیدی چشم، رنگ مو، رنگ دندان های طبیعی می توان رنگ مورد نظر را انتخاب نمود. باید تناسبی بین این موارد وجود داشته باشد تا حالت لبخند فرد طبیعی تر دیده شود. بهتر است به توصیه های دندانپزشک نیز در این زمینه عمل نمایید.

نصب کامپوزیت ونیر دندان لب پر شده

بعد از انتخاب رنگ روکش، بایستی روکش نهایی بر روی دندان ها قرار گیرد و ثابت شود. برای ثابت شدن روکش از چسب و سیمان مخصوصی استفاده می شود. این چسب در اثر تابیدن لیزر و اشعه مخصوص در عرض چند ثانیه سفت شده و به این صورت روکش را بر روی دندان ها ثابت می کند. بعد از اینکه این محله به اتمام رسید باید پولیش نهایی صورت گرفته و اضافات چسب و سیمان از بین دندان ها و روی آن ها برداشته شود. تمیزی و ظرافت کار دندانپزشک در این مرحله تاثیر زیادی در زیبایی طرح لبخند فرد و پوشاندن هر گونه عیوب دندان دارد. ظرافت و دقت از این جهت که تمامی فاصله های بین دندان ها و لثه فرد کاملا پوشانده شده و جایی برای تجمع جرم و پلاک باقی نماند. این موضوع نقش مهمی در ماندگاری و افزایش طول عمر این درمان دارد.

مراقبت های بعد از نصب کامپوزیت ونیر دندان لب پر شده

یکی از مواردی که در پروسه کامپوزیت ونیر دندان لب پر شده باید به آن توجه زیادی شود،مراقبت های بعد از نصب می باشد. با این مراقبت ها می توان هم زیبایی و شفافیت روکش و هم طول عمر آن را افزایش داد. در این قسمت می خواهیم مواردی را مطرح کنیم که بعد از نصب روکش باید رعایت شود تا بهترین نتیجه با ماندگاری بالا حاصل شود:

رعایت نکات بهداشتی

یکی از مهم ترین نکات در مورد حفظ سلامت دندان ها چه طبیعی و چه کامپوزیت شده، رعایت نکات بهداشتی می باشد. نکاتی مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و نیز استفاده از دهانشویه برای حفظ سلامت دندان ها مفید و در عین حال ضروری است. بنابراین باید این نکته بعد از قرار دادن و نصب روکش به صورت جدی و مرتب روزی دوبار مسواک و یک بار نخ دندان مورد توجه قرار گیرد. مسواک زدن مانع از تجمع باقیمانده غذا در بین دندان ها و مرز بین لثه و دندان می شود. همچنین نخ دندان باعث حفظ سلامت لثه و جلوگیری از عوارضی مانند بیماری های لثه وعفونت می گردد. تجمع مواد غذایی باعث ایجاد پلاک و رسوخ باکتری به دندان های زیر روکش می شود و به مرور زمان پوسیدگی دندان را سبب خواهد شد.

جنس کامپوزیت ونیر

یکی از موارد مهم انتخاب جنس روکش می باشد. جنس روکش کامپوزیت دندان بهتر است از مواد مرغوب و با کیفیت انتخاب شود. در این صورت غیر از زیبایی ظاهری و شفافیت روکش، ماندگاری آن نیز بالا خواهد رفت. بخصوص در صورتی که دندان های جلویی لب پر شده باشند، جنس روکش تاثیر زیادی در نتیجه خواهد داشت.

کامپوزیت ونیر دندان لب پر شده 548652.1354352

عدم مصرف مواد غذایی بعد از اتمام بی حسی

هرچند این روش نیازی به استفاده از مواد بی حسی و بی حس نمودن دندان ها و لثه ندارد، ممکن است برخی افراد تمایل به این کار داشته باشند. در این صورت قبل از اینکه به صورت کامل بی حسی از بین نرفته باشد، از خوردن غذا و گاز زدن به مواد غذایی سفت به شدت خودداری نمایید. زیرا با وجود بی حسی به عمق فشاری به وارد می شود، آگاهی نداشته و ممکن است آسیب جدی به روکش وارد شود.

 مواردی در مورد تغذیه بعد از کامپوزیت ونیر دندان لب پر شده

نوع تغذیه و نوع مواد غذایی که انتخاب می شود، در ماندگاری روکش تاثیر زیادی دارد. با توجه به مقاومت پایین کامپوزیت ونیر در برابر رنگ پذیری و لکه گیری و نیز استحکام کمتر آن نسبت به روکش لمینت دندان، باید مراقبت های تغذیه ای بیشتر انجام شود. بایستی در خوردن و نوشیدن مواد غذایی و مایعات رنگی و سس دار بیشتر احتیاط شود. زیرا به سرعت روکش رنگ خواهد گرفت و جلای خود را از دست خواهد داد. در صورت مصرف این مواد سعی کنید سریعا مسواک بزنید و در صورت عدم دسترسی به مسواک، آب زیادی بنوشید تا اثر رنگ این مواد از بین برود.

عدم مصرف دخانیات

دخانیات و علی الخصوص سیگار یکی از مخرب ترین موارد در مورد روکش های دندان است. وجود نیکوتین موجود در آن ها سبب تضعیف روکش می شود . نیز رنگ پذیری روکش را باعث می شوند. باید این افراد تا حد امکان مصرف دخانیات را به کمترین مقدار خود رسانده و ترک نمایند. همچنین عدم رعایت نکات بهداشتی از سوی این افراد باعث افزایش احتمال عفونت دندان های زیر روکش نیز خواهد شد.

مراجعات منظم به دندانپزشک

یکی از راه های افزایش طول عمر کامپوزیت ونیر دندان لب پر شده، مراجعات منظم به دندانپزشک بابت چکاپ وضعیت دندان ها می باشد. قسمت هایی از دندان که امکان دسترسی بیمار برای مسواک زدن وجود ندارد، توسط دندانپزشک تمیز و ضدعفونی می شود. همچنین دندانپزشک می تواند در صورت وجود مشکلاتی مانند عفونت و … و تشخیص زود هنگام از عوارض بعدی پیشگیری نماید. بنابراین لازم است سالی دو بار برای بررسی وضعیت روکش به دندانپزشک مراجعه نمایید.

کلام آخر

کامپوزیت ونیر دندان لب پر شده یکی از بهترین، سریع ترین و کم هزینه ترین روش ها برای اصلاح مشکل لب پر شدن دندان ها است. با این روش در یک جلسه دندانپزشکی مشکل برطرف خواهد شد. ماندگاری این روش بین 7 تا 10 سال است که با رعایت مواردی که گفته شد، می توان این مدت را بیشتر نیز کرد. مهم ترین نکته انتخاب بهترین دندانپزشک در زمینه نصب روکش کامپوزیت ونیر می باشد تا زیبایی طرح لبخند به بهترین شکل ممکن بازگردد.

 


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 14 یکشنبه 22 فروردین 1400 نظرات (0)

امروزه روش های اتصال روکش ایمپلنت دندان به پایه متنوع شده است و روش های جدید جایگزین روش های قدیمی شده است. پایه دندان از جنس تیتانیوم یا زیرکونیا بوده و در استخوان فک جایگزین ریشه دندان می شود. سپس اباتمنت و تاج دندان بر روی آن نصب می شود تا شکل واقعی دندان را به خود بگیرد. روکش دندان همان تاج دندان می باشد که بیرونی ترین قسمت ایمپلنت دندان به شمار می رود و از طریق اباتمنت به پایه وصل می شود. در واقع اباتمنت حلقه واسط این دو بخش از ایمپلنت دندان محسوب می شود. پایه از طریق پیچ به استخوان فک می چسبد و بعد از مدت زمان طولانی و جوش خوردن پایه به استخوان فک، اباتمنت بر روی آن قرار می گیرد و روکش دندان نیز بر روی ابانمنت قرار می گیرد. این سه قطعه ایمپلنت دندان جدا از هم هستند و در مراحل مختلف جای دندان اصلی را خواهد گرفت.

روش های اتصال روکش ایمپلنت دندان به پایه 8746542356420200

آشنایی با روش های جدید اتصال روکش ایمپلنت دندان به پایه

در این قسمت می خواهیم روش های اتصال روکش ایمپلنت دندان به پایه که جدیدا امروزه مورد استفاده قرار می گیرد را بررسی نماییم. برای اتصال روکش به پایه باید قطعه ای به نام اباتمنت در بین این دو قطعه قرار گیرد. اباتمنت نیز وسیله ای از جنس تیتانیوم می باشد. علت انتخاب این ماده برای اباتمنت و پایه دندان، سازگاری سریع آن با بدن و استخوان فک انسان است. تیتانیوم تنها فلزی است که به سرعت به استخوان فک جوش می خورد و از طرفی به قدری استحکام و مقاومت دارد که تحت بدترین شرایط دچار آسیب نخواهد شد. علت انتخاب این فلز سرعت سازگاری و مقاومت آن است. در این قسمت راه های اتصال روکش ایمپلنت دندان را به پایه آن بررسی می کنیم. ابتدا باید بگوییم دو روش برای این مورد وجود دارد، یکی استفاده از پیچ و دیگری استفاده از چسب می باشد که به تفکیک توضیح خواهیم داد:

 استفاده از پیچ

یک از معمول ترین حالت ها برای اتصال اباتمنت و سپس تاج دندان به پایه، استفاده از پیچ مخصوص این کار است. در این روش بعد از اینکه پایه در داخل استخوان فک قرار گرفت و بعد از گذشت 5 تا 7 ماه پایه به استخوان جوش خورد، نوبت قرار گرفتن اباتمنت می باشد که از طریق پیچ مخصوص بر روی پایه قرار می گیرد. سپس تاج یا روکش دندان بر وی ابانمنت قرار می گیرد و به آن وصل می شود. این روش در مورد اکثر ایمپلنت های دندان انجام می گیرد و دندانپزشکان عموما از این روش استفاده می نمایند.

آشنایی با مزایای استفاده از پیچ

در این قسمت بهتر است با مزایای اتصال روکش به پایه از طریق چسب آشنا شویم. یکی از مزایای این روش این است که می توان این کار را به راحتی و بدون آسیب و صدمه به دندان انجام داد. همچنین یکی از مزایای مهم این روش این است که به راحتی قابل تعویض و یا سفت کردن می باشد. در ایمپلنت دندان به پایه فرصت داده می شود تا با استخوان فک جوش خورده و قسمتی از آن شود. بنابراین مقاومت و استحکام بالایی در برابر هر گونه ضربه و فشار دارد و به آسانی دچار مشکل نمی شود. در صورتی که روکش ایمپلنت دندان خارجی ترین قسمت دندان بوده و مدام در معرض آسیب و ضربه قرار دارد. ممکن است بعد از گذشت چند سال نیاز باشد تا روکش دندان تعویض گردد. در صورت استفاده از پیچ، این کار به سادگی انجام می شود.

معایب استفاده از پیچ برای اتصال پایه با روکش دندان

همانطور که می دانیم در کنار مزایای زیاد این روش، معایبی نیز متوجه ان می باشد. یکی از مهم ترین معایب استفاده از پیچ، احتمال شل شدن و افتادن آن می باشد. این مشکل ممکن است باعث نگرانی فرد و ایجاد احساس ناخوشایند در بیمار شود. هرچند در صورت بروز این مشکل نیز به سادگی می توان پیچ ایمپلنت دندان را سفت نمود و مساله را برطرف کرد. یکی از معایب این روش دیده شدن جای پیچ بر روی روکش دندان است. این مساله ممکن است برای دندان هایی که در عقب هستند مشکلی ایجاد نکند. ولی برای دندان های جلویی نشان داده شده جای سوراخ پیچ جالب نبوده و نمی توان از آن چشم پوشی نمود. در بسیاری از موارد ناگزیر به نصب روکش کامپوزیت دندان برای جلوگیری از نشان داده شدن این محل خواهیم بود. همچنین استفاده از چسب نیز می تواند کارگشا باشد ، به شرطی که معایب این روش را نیز دانسته و با آگاهی این کار انجام شود.

استفاده از چسب

استفاده از چسب نیز یکی از روش های اتصال روکش ایمپلنت دندان به پایه می باشد. در این روش به جای استفاده از پیچ برای اتصال پایه و روکش از چسب مخصوص این کار استفاده می شود. چسب یا سمان مانند همان چسبی عمل می کند که برای نصب روکش های معمولی مورد استفاده قرار می یگرد. هرچند بهتر است در مورد ایمپلنت دندان از سمان های رزینی استفاده شود. علت این امر این است که اضافات چسب های رزینی به راحتی از روی دندان پاک می شود و احتمال عفونت لثه به شدت پایین می آید. این روش نیز مزایا و معایبی را به همراه دارد که در این قسمت به آن ها خواهیم پرداخت:

مزایای استفاده از چسب برای اتصال روکش و پایه ایمپلنت دندان

یکی از مهم ترین مزایا این روش، زیبایی ظاهری آن است. در این روش بر خلاف استفاده از پیچ جای هیچگونه سوراخی وجود ندارد و ظاهر ایمپلنت دندان بسیار تمیز و زیبا خواهد بود. این روش بخصوص برای دندان های جلویی که دید بیشتری دارند و زیبایی و ظرافت کار مهم تر است، بسیار مفیدتر می تواند باشد.

روش های اتصال روکش ایمپلنت دندان به پایه 541565646823152020

 معایب استفاده از چسب

در کنار این مزایا، معایب این روش نیز باید بیان و بررسی شود تا فرد با آگاهی و اطلاع یکی از دو روش را انتخاب نماید. هر چند نظر دندانپزشک نیز در این مورد بسیار مهم و قابل توجه می باشد. در این قسمت با معایب استفاده از چسب برای اتصال پایه و روکش ایمپلنت دندان آشنا می شویم:

در این روش بر خلاف استفاده از پیچ، در صورتی که روکش دندان دچار آسیب شود، به راحتی نمی توان آن را از اباتمنت جدا نمود و تعویض کرد. در برخی موارد حتی ناگزیر به باز کردن اباتمنت از پایه برای تعویض روکش دندان می شویم. بنابراین باید مراقبت بیشتری انجام شود تا صدمه و فشار زیادی به روکش دندان وارد نشود. در برخی موارد برای اینکه این کار راحت تر انجام شود، از چسب ضعیف تری استفاده می شود. این نیز برای فرد می تواند مشکل ایجاد کند، زیرا در صورت کوچک ترین فشاری روکش از اباتمنت جدا می شود و نیاز به تعویض و یا مراجعات مکرر به دندانپزشک خواهد شد.

یکی دیگر از معایب استفاده از چسب، در خصوص پاک کردن اضافات چسب از روکش دندان است. همانطور که توضیح داده شده بعد از اتصال روکش باید اضافات سمان از روی دندان پاک شود تا ظاهر دندان زیبا و بدون نقص باشد. اینکار برای طبیعی جلوه دادن ایمپلنت دندان لازم و ضروری است. در صورتی که این اضافات به درستی پاک نشود و مقداری بر روی دندان باقی بماند می تواند باعث التهاب و عفونت لثه شده و عوارض زیادی را برای بیمار به همراه آورد.
یکی دیگر از معایب این روش، از بین رفتن چسب در شش یا هشت هفته اول پس از کاشت ایمپلنت دندان است. ممکن است این مواد به داخل دندان نیز رسوخ کرده و باعث ایجاد التهاب و عفونت در دندان ها و بافت های زیرین شود.

افتادن روکش ایمپلنت دندان

یکی از عوارض شایع ایمپلنت دندان را می توان افتادن و شل شدن روکش ایمپلنت دندان به شمار آورد. ممکن است روکش تحت فشار و شرایط خاص شل شده و لق بزند. به مرور زمان در صورت که اهمیتی به آن داده نشود، روکش به صورت کامل از اباتمنت جدا خواهد شد. در مورد استفاده از پیچ، احتمال شل شدن پیچ اتصال دهنده مطرح می شود که در صورت مراجعه سریع تر به دندانپزشک به راحتی این مشکل با سفت کردن پیچ حل می شود. همانطور که گفتیم یکی از روش های اتصال روکش ایمپلنت دندان به پایه، استفاده از چسب می باشد. در این صورت باید روکش را جدا نموده و از چسب مجدد برای چسباندن استفاده نماییم. در هر حال بهتر است در صورت احساس شل شدن روکش، سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید تا از عوارض بعدی جلوگیری شود. دندانپزشک با استفاده از چسب و پیچاندن پیچ مشکل را برطرف می کند.

کلام آخر

در خصوص روش های اتصال روکش ایمپلنت دندان به پایه توضیح دادیم که استفاده از پیچ و چسب دو روش مجزا برای این کار محسوب می شوند. با توجه به نکاتی که گفته شد و نیز مزایا و معایب این دو روش، نتیجه گیری می شود که استفاده از پیچ روش مطمئن تری برای اتصال این دو قطعه ایمپلنت دندان به هم می باشد. راحتی تعویض، عدم احتمال عفونت لثه و …  که در این مقاله اشاره شد از جمله مزایا این روش محسوب می شود که بر استفاده از چسب برتری دارد.

 


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 20 سه شنبه 17 فروردین 1400 نظرات (0)

لمینت دندان یکی از روش های غیر دائمی ولی طولانی مدت برای پوشش دادن نواقص دندان ها است. ولی با این حال عواملی وجود دارد که باعث کاهش طول عمر آن می شود که در این مقاله دلایل کاهش طول عمر لمینت دندان را بررسی خواهیم کرد. لمینت دندان جزو روش های محبوب و پر طرفدار برای پوشش دادن عیوب دندان ها مانند شکستگی، فاصله بین دندان ها، نامنظمی دندان و … به شمار می رود. این روش می تواند بیش از یک دهه برای فرد کارایی داشته باشد. ولی این طول عمر و ماندگاری به عوامل زیادی بستگی دارد. در این مقاله به این عوامل اشاره می کنیم. با انجام مراقبت های لازم و نیز انتخاب جنس باکیفیت و مرغوب در کنار انتخاب بهترین دندانپزشک در حوزه نصب روکش لمینت دندان می توان این ماندگاری را تا 15 سال و در مورادی حتی بیشتر تضمین نمود.

بررسی عوامل موثر در کاهش طول عمر لمینت دندان

برای اینکه بدانیم دلایل کاهش طول عمر لمینت چیست؟ باید به عوامل تاثیر گذار در این زمینه اشاره کنیم. ابتدا باید گفت روکش لمینت دندان از مقاومت و استحکام زیادی در برابر فشار و ضربه و همچنین تغییر رنگ و لکه برداری برخوردار است. با این حال نیاز است مراقبت هایی انجام شود تا در این فاصله زمانی طولانی مدت که ممکن است به بیش از 15 سال نیز برسد، زیبایی طرح لبخند حفظ شود. در این قسمت به دلایل کاهش طول عمر لمینت دندان و مراقبت هایی که باید انجام شود اشاره خواهیم کرد:

دلایل کاهش طول عمر لمینت 8789856121256451200

تغذیه بعد از نصب روکش لمینت دندان

یکی از موارد مهم برای حفظ ماندگاری روکش لمینت دندان، نحوه تغذیه بعد از نصب روکش است. غیر از حفظ روکش، ظاهر آن نیز نقش اساسی در زیبایی طرح لبخند دارد. بنابراین بعد از نصب باید از مصرف مداوم نوشیدنی ها و مواد غذایی رنگی به شدت پرهیز نمود تا باعث بدرنگی روکش نشود. از آنجایی که تعویض روکش لمینت دندان آسیب زیادی به مینای دندان وارد می کند تا حد امکان باید مراقبت های لازم صورت گیرد. از طرفی خوردن مواد غذایی چسبناک و شیرین می تواند باعث لق شدن روکش و از دست رفتن چسبندگی آن به مینای دندان شود. شیرینی بیش از حد مجاز باعث اسیدی شدن داخل دهان و مشکلات بعد از آن می شود. پس در این مدت بهتر است تعادل را در مصرف مواد غذایی رنگی، شیرین و چسبنده را رعایت نمایید. با اینکه مقاومت روکش لمینت دندان در مقابل لکه پذیری و بدرنگی بسیار بالا می باشد، ولی رعایت این موارد ضروری است.

مراجعات مکرر به دندانپزشک

یکی از دلایل کاهش طول عمر لمینت دندان، عدم مراجعات منظم و به موقع به دندانپزشک می باشد. بعد از نصب لمینت دندان لازم است فرد سالیانه دو بار به دندانپزشک مراجعه نماید. در این جلسات وضعیت دندان های زیر روکش، وضعیت سلامت لثه و دیگر پارامترهای لازم مورد بررسی قرار می گیرد. همانطور که گفته شد لمینت دندان امکان ترمیم ندارد و بایستی در صورت لزوم تعویض گردد. بهتر است پیشگیری های لازم برای جلوگیری از این کار صورت گیرد. در این جلسات دندانپزشک قسمت هایی از دندان را که امکان تمیز کردن آن برای فرد وجود ندارد، را تمیز کرده و ضدعفونی می نماید تا در صورت وجود عفونت، این مشکل به سایر قسمت های دهان نفوذ نکند. همچنین ممکن است دندان های زیر روکش دچار عفونت و پوسیدگی شوند که برای فرد امکان تشخیص وجود ندارد. در این جلسات این موارد نیز بررسی می شود.

عادات غلط رفتاری

هر فرد ممکن است خصوصیات و عاداتی داشته باشد که به قسمت هایی از بدن آسیب برساند. در مورد دندان ها نیز وضعیت به همین شکل می باشد. عادات غلط رفتاری مانند ناخن جویدن، دندان قروچه و … باعث آسیب های جدی به دندان ها می شود. بهتر است قبل از هر اقدامی این رفتارها اصلاح شود. زیرا تاثیر مخربی بر روی روکش لمینت دندان نیز خواهد گذاشت. دندان قروچه در این بین از اهمیت بیشتری برخوردار است. دندان قروچه غیر از اعمال فشار به دندان ها، باعث ساییدگی آن ها نیز شده و به مررو زمان ارتفاع دندان ها کاهش می یابد. در مورد روکش لمینت دندان نیز وضعیت به این شکل است و می تواند آسیب جدی به روکش وارد دنماید. بهتر است در موقع خواب که بیشترین مشکل ایجاد می شود، از محافظ دندان یا نایت گارد استفاده کنید.

رعایت موارد بهداشتی

همواره موارد بهداشتی برای حفظ سلامت دندان ها توصیه می شود. درمورد دندان های لمینت شده نیز وضعیت به این شکل می باشد و تفاوتی در این میان وجود ندارد. استفاده از مسواک نرم و خمیر دندان مناسب دندان های روکش شده یکی از این موراد بهداشتی است. همچنین استفاده از نخ دندان برای حفظ سلامت لثه نیز بسیار الزامی می باشد. پس می توان گفت یکی از دلایل کاهش طول عمر لمینت دندان، عدم رعایت موارد و مراقبت های بهداشتی می باشد که در کمترین زمان باعث از دست رفتن روکش دندان می شود. بهتر است برای افزایش ماندگاری و طول عمر لمینت دندان روزی دوبار از مسواک و یک بار از نخ دندان استفاده نماید. در این صورت مواد غذایی از لابلای مرز بین لثه و روکش خارج شده و احتمال عفونت لثه و پوسیدگی دندان های زیر روکش لمینت دندان به کمترین مقدار می رسد.

مواد استفاده شده در ساخت لمینت دندان

ماندگاری لمینت دندان تا حدود زیادی به مرغوبیت و کیفیت مواد بکار رفته در ساخت آن بستگی دارد. بهتر است در زمان انتخاب مواد روکش، بهترین و مرغوب ترین مواد را انتخاب نمایید تا طول عمر روکش را تضمین کنید. از آنجایی که روکش لمینت دندان می تواند حداقل تا 15 سال بر روی دندان باقی بماند، بهترین و باکیفیت ترین مواد باید در این مورد استفاده شود. غیر از استحکام روکش، زیبایی ظاهری آن نیز مورد توجه است. مواد باکیفیت دارای جلا و شفافیت زیادی بوده و در نتیجه فرد می تواند تا سال ها زیبایی طرح لبخند خود را داشته باشد.

 

کیفیت آماده سازی لمینت دندان

طرز کار و روش آماده‌ سازی لمینت دندان اهمیت زیادی دارد. کیفیت ساخت، تعیین ‌کننده ویژگی‌های لمینت به‌ ویژه در لبه ‌های آن و همچنین تماس آن با دندان های مجاور است. همچنین آماده سازی لمینت بر رنگ نهایی دندان و انطباق آن با دندان‌های مجاور تأثیر می‌گذارد.

وضعیت دندان

در صورتی که ساختار دندان برای لمینت کردن قوی و مناسب باشد احتمال لب پر شدن و ترک خوردن لمینت و یا جدا شدن آن کمتر می‌شود. روش‌هایی مانند روکش کردن برای دندان هایی که استقامت کافی ندارند و ساختار آنها تضعیف شده است گزینه بهتری می‌باشد.

رنگ دندان

رنگ اصلی دندان و همچنین میزان تراشیدن آن پیش از لمینت کردن، بر رنگ نهایی دندان لمینت شده تأثیر می‌گذارد. در صورتی که لکه و بدرنگی دندان قابل توجه باشد، باید بخش بیشتری از مینای دندان تراشیده شود تا بدرنگی دندان از پشت لمینت بازتاب نشود. بنابراین روش بهتر این است که پیش از لمینت کردن دندان‌ها را سفید کنید تا میزان تراشیدن دندان حداقل برسد. به این ترتیب احتمال تغییر رنگ دندان لمینت شده و نیاز به تعویض آن کاهش پیدا می‌کند.

آماده سازی دندان

روش مناسب برای آماده‌ سازی دندان به ویژه لبه ‌های دندان پیش‌ از لمینت کردن اهمیت بسزایی دارد. دندانپزشک باید بسته به قدرت و استحکام دندان و نیازهای زیبایی، آماده سازی را انجام دهد. بنابراین نمی‌توان برای همه دندان‌ها و همه بیماران، دقیقاً یک کار را انجام داد. بسته به شرایط ممکن است لازم باشد ارتفاع دندان کاهش پیدا کند و یا لبه‌ های دندان دست ‌نخورده بمانند.

دلایل کاهش طول عمر لمینت 865478643524541531231

انحراف و کجی دندان‌ها

در صورتی که دندان‌ها هم ردیف نباشند ممکن است لازم باشد آماده سازی بیشتری قبل از چسباندن لمینت، انجام شود. در صورتی که دندان به داخل دهان شیب داشته باشد ممکن است نیاز به آماده‌ سازی کمتر باشد و بتوان ضخامت لمینت را کمی بیشتر کرد.

چسباندن لمینت به دندان

نوع چسب دندان مورد استفاده برای چسباندن لمینت، مرغوبیت آن و روش چسباندن در استحکام نهایی دندان لمینت شده و طول عمر آن نقش دارد. روش صحیح چسباندن می‌تواند از لمینت محافظت کرده و مانع ایجاد هر گونه آلودگی در چسب و تضعیف پیوند بین دندان و لمینت شود.

بهداشت دهان

شاید بتوان گفت مهم‌ترین نکته ‌ای که باید برای افزایش عمر لمینت رعایت کنید، بهداشت دهان است. در صورتی که بهداشت دهان و به درستی رعایت نکنید دندان دچار پوسیدگی شده و احتمال مشکلات لثه افزایش می یابد. در صورتی که چنین اتفاقی رخ بدهد احتمالاً لمینت خود را از دست می‌دهید.

برنامه غذایی

در صورتی که غذاهای پر رنگدانه زیاد مصرف می‌کنید یا سیگار می‌کشید احتمال تغییر رنگ لمینت بیشتر می‌شود. به ویژه در مورد لمینت کامپوزیتی احتمال تغییر رنگ و لکه بیشتر است.

عادات دهانی

برخی از عادات دهانی احتمال لب پر شدن یا شکستن لمینت را افزایش می‌دهند. رایج ترین این عادت ها عبارتند از جویدن غذا ناخن، جویدن یخ، جویدن مداد و دندان قروچه.

چکاپ های دندانپزشکی

چکاپ های منظم دندانپزشکی باعث می‌شود احتمال بروز مشکلات جدی دندانی و از دست دادن لمینت کاهش پیدا کند. دندانپزشک در صورت لزوم به موقع تمیز کاری حرفه‌ ای و جرم گیری انجام می‌دهد و به این ترتیب عمر دندان‌های طبیعی و لمینت افزایش می‌یابد.

 


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 12 سه شنبه 17 فروردین 1400 نظرات (0)

طی چندین سال اخیر زیبایی دندان مورد توجه همه افراد قرار گرفته شده است و همه مشتاق داشتن یک لبخند زیبا هستند . لبخند تاثیر زیادی در چهره افراد دارد ، اما گاهی شاهد آن هستیم که عده ای به خاطر داشتن دندان های بد رنگ ، بد شکل ، فاصله دار و … از لبخند زدن اجتناب می کنند . برخی افراد دندان های نامرتبی دارند ، به همین دلیل دارای اعتماد به نفس کمی هستند . خوشبختانه امروزه ما موفق شده ایم با انجام چندین جراحی زیبایی عیب های ظاهری خود را از بین ببریم که یکی از نمونه های آن جراحی زیبایی دندان میباشد که شامل کامپوزیت دندان ، ارتودنسی ،  لمینت دندان و … است . معجزه ای به نام لمینت دندان باعث شده که همه افراد لبخندی زیبای را تجربه کنند . حال آنچه که باید در مورد انواع مختلف لمینت دندان بدانید را باهم مطالعه میکنیم .

معرفی لمینت دندان

روکش های دندانی که با پوسته های ظریفی از مواد دندان ترکیب شده و برای پوشش دهی جلوی دندان بکارمی رود تا به دندان ظاهری زیبا بدهند ، در عین حال استحکام بسیار بالایی را دارند . . این پوسته ها قابل تغییر هستند به طوری که رنگ ، شکل و اندازه آن ها متناسب با سایر دندان های فرد ساخته میشود و می تواند از دندان های طبیعی در برابر پوسیدگی محافظت کند و ایرادهای آنها را بپوشاند . مواد لمینت هم رنگ هستند و برای اصلاح شکستگی یا لب پریدگی دندان ها ، ترمیم فاصله بین دندان ها یا حتی اصلاح بدرنگی و بد شکلی آنها استفاده میشوند .

روکش یا ونیر دندان

روکش دندان یا همان ونیر دندان معمولاً بعد از آنکه بعد از اینکه دندانپزشک دندان های فرد را معاینه کرد با ظرافت و دقت فراوان ساخته می‌شوند ، این کار به دقت فراوانی نیاز دارد تا روکش ها ظاهری طبیعی داشته باشند و مصنوعی به نظر نرسند ، دندانپزشک برای گذاشتن این روکش های سرامیکی روی دندان باید قسمتی از مینای دندان را بتراشد .

 

انواع مختلف لمینت دندان 610961949

 

انواع مختلف لمینت دندان بر اساس مواد به کار رفته در آن ساختار مختلفی دارند

لمینت سرامیکی (روش غیر مستقیم) :

این لمینت از جنس سرامیک بوده و در حقیقت یک پوسته ظریف و نازک سرامیکی (چینی) است که در لابراتور ساخته میشود ،قطر آن 0.5 میلی متر میباشد که تقریبا دوبرابر ضخامت پوسته تخم مرغ را دارد که رو سطح دندان تراش خورده چسبانده میشود . سرامیک به کار رفته شده در لمینت سرامیکی دونوع است ; سرامیک فشرده و سرامیک توده ای .

سرامیک فشرده :

این جنس از لمینت نسبت به دیگر انواع ساختاری ضخیم تر دارد در عین حال ساخت آن نیز آسان تر است . سرامیک فشرده استحکام و مقاومت بالایی دارد و همین ویژگی باعث میشود نصب آن وقت گیر و سخت باشد به طوری که به دستکاری زیادی نیاز دارد .

سرامیک توده ای :

برای ساخت این نوع روکش دندان ساز با دخالت دست خود روکشی می کند تا رنگ ، شکل و حالت مات دندان طبیعی را بگیرد . روکش های توده ای ظاهری بسیار زیبا دارند و مخصوص دندان های هر فرد ساخته میشوند اما به استحکام و دوام روکش های فشرده نمیرسند .

لمینت کامپوزیتی (روش مستقیم) :

کامپوزیت سرامیکی غالبا در مطب دندانپزشک ساخته میشوند و دقیقا همرنگ دندان هستند . نصب این نوع لمینت تقریبا به یک الی دو جلسه (بسته به فاصله ی بین دندانی ، بد فرمی و بد شکلی دندان ها) زمان نیاز دارد تا روی دندان فرد چسبانده شود .جنس این نوع لمینت از پلی مر است و نیازی به ساخته شدن در لابراتور و حتی تراشیدن ندارد ، در واقع در مطب دندانپزشکی با استفاده از اشعه به عنوان لایه محافظ روی مینای دندان چسبیده میشود .

لمینت دندان چه مشکلاتی را برطرف می کند

انواع لمینت دندان گزینه ی مناسبی است برای افراد تا به دندان های خود زیبایی چشمگیری هدیه کنند .بیمارانی که دچار شکستگی ، ترک ، فرسودگی دندان یا تغییر رنگ شدند میتوانند از لمینت دندان استفاده کنند .

از جمله مواردی که نیاز به استفاده از لمینت دندان دارند عبارت اند از :

  • دندان هایی که تراش خورده یا شکسته شده اند
  • دندان هایی که شکاف بین آنها وجود دارد (برای بستن فضای بین دندان ها)
  • پر کننده های بزرگ زرین
  • درمان کانال ریشه
  • لکه های حاصل از تتراسایکلین یا سایر داروها
  • افزایش ارتفاع طول تاج ها

مواردی که نمیتوان در آنها از لمینت دندان استفاده کرد

  • عادت غلط سایش و فشردن دندان ها
  • بهم ریختگی شدید دندانی
  • عدم ضخامت کافی در مینای دندان ها
  • دندان های متمایل به سمت لب

مزایای لمینت سرامیکی دندان

  • نصب لمینت ها در زمان کم
  • بدون نیاز به بی حسی
  • مقاوت بسیار بالا
  • عدم رنگ پذیری
  • زیبایی چشم گیر و طبیعی

معایب لمینت سرامیکی دندان

  • عدم کاربرد برای دندان هایی که پوسیدگی بسیار وسیع دارند
  • هزینه نسبتا گران نسبت به درمان های مشابه
  • عدم تغییر رنگ و شکل بعد از چسباندن آن بر روی دندان
  • زمان نسبتا زیاد برای انجام فرآیند ساخت

انواع مختلف لمینت دندان 660496498409

مراقب های لازم پس از لمینت دندان

مصرف کمتر نوشیدنی های مضر :

برای داشتن لمینت های سالم و زیبا بهتر است مصرف خوردن نوشیدنی های مضر را به حداقل برسانید ، نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه ، یا نوشیدن زیاد قهوه
روی لمینت دندان اثر می گذارد و باعث تغییر رنگ آن میشود . اما در صورتیکه پس از هربار مصرف این گونه نوشیدنی ها دندان های خود را مسواک بزنید طول عمر لمینت شما افزایش پیدا خواهد کرد.

رعایت بهداشت رهانی :

استفاده مرتب از مسواک برای پاک سازی دندان ، و استفاده از نخ دندان برای ازبین بردن باقی مانده مواد خوراکی از لابه لای دندان ها ، استفاده از دهانشویه

مصرف صحیح برخی موادغذایی و خوراکی :

در اغلب موارد به افرادی که عمل زیبا سازی دندان انجام میدهند توصیه میشود از موادی مانند سیب زمینی ، نان و … که شامل نشاسته هستند به طور متعادل استفاده کنند زیرا نشاسته اثر تخریبی بر روی دندان میگذارد . البته اگر به طور معمول و متعادل مصرف شوند مصرف آنها هیچ اشکالی ندارد .

عوارض لمینت دندان چیست ؟

به طور کلی لمینت دندان عوارض خاصی ندارد اما به چند نمونه از مشکلات که ممکن است برای فرد بوجود بیاید اشاره میکنیم :

  • حساسیت موقت نسبت به سرما و یا گرما
  • شکستگی لمینت در صورت عدم رعایت نکات لازم برای توسط فرد
  • جدا شدن لمینت دندان درصورت عدم مهارت دندانپزشک

انتخاب بهترین دندانپزشک

یافتن بهترین مرکز دانپزشکی مهم ترین دغدغه افرادی است که تصمیم به زیبا سازی دندان های خود دارند . دندان به عنوان تاثیرگذارترین عضو در زیبایی صورت و طرح لبخند ، تاثیر بسیاری در زیبایی چهره فرد دارد . پس شما باید قبل از انجام چنین اقداماتی به دنبال بهترین دندانپزشک بگردید ، تبحر و زبردستی دندانپزشک بسیار قابل توجه است چرا که در صورت ایجاد کوچکترین ایراد ممکن است فرد با دندان های خود به مشکل بر بخورد .

سوالاتی که ممکن است درمورد لمینت سرامیکی دندان پیش بیاید

در چه صورتی ممکن است لمینت از دندان جدا شود ؟

اگر لمینت دندان توسط دندانپزشک مجرب و با مهارت بالا نصب شود هرگز لمینت سرامیکی از دندان جدا نمی شود ،اما اگر اینکار توسط پزشک کم تجربه و با مهارت کم نصب شود احتمال اینکه لمنیت از دندان جدا شود وجود دارد .

برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است به چند نکته توجه کنید :

بعد از انجام لمینت دندان از گاز زدن و یا جویدن میوه ها و غذاهای سفت همچون ته دیگ خودداری کنید ، از تغییرات سرما و یا گرما در محیط دهان خود جلوگیری کنید (سریعا بعد از نوشیدن چای گرم از خوردن میوه سرد و یا نوشیدن آب سرد خودداری فرمایید ) .

لمینت دندان به چه علت تغییر رنگ میدهد ؟

تغییر رنگ لمینت دندان به مواد رنگی که فرد مصرف میکند بستگی دارد مثل مصرف چای زیاد ، قهوه ، کشیدن قلیان و یا مصرف سیگار و …. که میتوان با مصرف کم این مواد از این تغییر رنگ پیشگیری کرد . چنین تغییر رنگی در لمینت سرامیکی کمتر از کامپوزیت دندان می باشد که بستگی به مرغوبیت مواد به کاررفته در آنها دارد ، هرچه مواد مرغوب تر باشند تاثیر پذیری در تغییر رنگ کمتر دیده میشود .

نتیجه گیری

می توان گفت یکی از بهترین گزینه ها برای زیبا سازی دندان استفاده از انواع مختلف لمینت دندان است ، با اینکار برای خود لبخندی زیبا را به ارمغان می آورید . هرگونه عمل زیبایی و یا جراحی دهان و دندان نیاز به چکاپ مرتب پزشک معالج و رسیدگی خیلی بالا توسط خود فرد دارد . با توجه به پیشرفت بشر در زمینه پزشکی دیگر نیازی به نگرانی درمورد زیبایی چهره و دندان نیست  ، بلکه با مراجعه به پزشک ماهر و زبردست می توانید دارای لبخندی زیبا باشید .


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 16 چهارشنبه 27 اسفند 1399 نظرات (0)

طول عمر لمینت دندان بین 15 تا 20 سال برآورد می شود. ولی مواردی نیز پیش می آید که نیاز به تعویض لمینت دندان احساس می شود. در این مقاله می خواهیم به این موارد اشاره کرده و نیز راهکارهایی را ارائه دهیم تا این مورد را کنترل کرده و کمتر نیاز به این راه حل پیدا کنیم. لمینت دندان جزو روش هایی با طول عمر زیاد محسوب می شود، ولی در عین حال نمی توان به عنوان روش دائمی به حساب آورد. هرچند با رعایت نکات مراقبتی قبل و بعد از نصب روکش می توان این مدت زمان را افزایش داد. نیاز است با لمینت دندان مانند دندان های طبیعی برخورد نمود و مراقبت هایی مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به صورت مرتب انجام داد. دوام روکش لمینت دندان با این روش ها بسیار بالاتر رفته و کمتر نیاز به تعویض لمینت دندان پیدا خواهیم کرد.

تعویض لمینت دندان 8748765451354312

علل نیاز به تعویض لمینت دندان

حال که کمی با لمینت دندان آشنا شدیم ، می خواهیم توضیح دهیم که در چه مواردی نیاز است که روکش لمینت دندان تعویض گردد. این موارد عبارتند از :

نصب نادرست لمینت دندان

مهم ترین مساله در مورد این روش ها از جمله نصب لمینت دندان، انتخاب بهترین دندانپزشک در این زمینه است. یکی از علل اصرار به دقت در انتخاب دندانپزشک، نصب مناسب روکش است. در صورتی که روکش دندان به صورت مناسب نصب نشود، ممکن است به دندان های زیر روکش آسیب جدی وارد شود. دندان ها دچار عفونت و پوسیدگی می شوند و در نتیجه قسمتی که روکش را حفظ می نماید، کوچک تر شده و دندان به مرور زمان از دست می رود. از بین رفتن دندان باعث افتادن روکش و نیاز به تعویض می شود.

فرسایش روکش لمینت دندان

یکی دیگر از عواملی که باعث می شود نیاز به تعویض روکش لمینت دندان ایجاد شود، فرسایش مداوم روش می باشد. ضعیف بودن چسب های نگهدارنده و یا مواد نامرغوب روکش لمینت دندان باعث می شود به سرعت دچار فرسایش و فرسودگی شود. به همین دلیل گفته می شود یکی از عوامل افزایش طول عمر و ماندگاری روکش، انتخاب مواد مرغوب و با کیفیت در ساخت و نصب آن می باشد.

وجود دندان های پوسیده

قبل از نصب روکش لمینت دندان، دندانپزشک بایستی از وضعیت کلی سلامت دندان ها مطمئن شود. هر گونه پوسیدگی در دندان ها باعث می شود به مرور زمان قسمت سالم دندان از بین رفته و در نتیجه روکش بر روی قسمت پوسیده باقی بماند. روکش نمی تواند به مدت زیادی بر روی قسمت کوچکی از دندان باقی بماند و در نتیجه از دندان جدا شده و در نتیجه نیاز به تعویض روکش لمینت دندان خواهیم شد. دندان های پوسیده می تواند در اثر بیماری های دیگر نیز ایجاد شود که باید قبل از هر اقدامی از عدم وجود آن ها مطمین شد. تعویض روکش دندان به مینای دندان ها آسیب زیادی وارد می کند، به همین دلیل اصرار بر حفظ روکش نصب شده می باشد.

عدم رعایت نکات مراقبتی از روکش دندان

همانطور که می دانیم لمینت دندان مانند دندان های طبیعی نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی دارد. در غیر این صورت به سرعت دچار آسیب می شود. در صورتی مراقبت های بهداشتی مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه در لیست مراقبت ها قرار نگیرد، باید منتظر این آسیب نیز باشید. همچنین مسواک و دهانشویه نیز باید از نوعی انتخاب شود که مورد تایید دندانپزشک باشد و روکش را دچار خراشیدگی و یا از بین بردن جلا و شفافیت نکند. مراقبت های تغذیه ای و نیز عدم استفاده ابزاری ار روکش لمینت دندان نیز از جمله این موارد است. با وجود استحکام روکش لمینت دندان در صورتی که این موارد دقیقا رعایت نشود، نمی توان انتظار طول عمر زیادی را از آن داشت.

چگونگی تعویض لمینت دندان

حال به هر دلیل که نیاز باشد تا روکش لمینت دندان را تعویض نمود، می خواهیم نحوه انجام این کار را توضیح دهیم. هر چه سریع تر این اقدامات انجام شود، نتیجه کار بهتر و موثرتر خواهد بود. در صورتی که روکش لمینت دندان از روی دندان برداشته شد، باید آن را در ظرفی قرار داده و سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید. از این قطعات می توان در مراحل بعدی استفاده نمود. برای تعویض روکش لمینت دندان و قرار دادن روکش جدید، بایستی مجددا مینای دندان به مقدار جزیی تراشیده شود و سپس مراحل قبلی برای نصب روکش اولیه تکرار شود. به این معنی که مجددا باید از دندان ها قالب تهیه شود و به لابراتوار ارسال گردد. قالب نهایی نیز بعد از دو هفته آماده می شود و بر روی دندان نصب می گردد. مهم ترین نکته آسیبی است که مینای دندان در اثر تراش دادن مجدد وارد می شود.

آشنایی با راه های افزایش ماندگاری لمینت دندان

برای اینکه تعویض لمینت دندان به تعویق بیفتد و ماندگاری این روش تضمین گردد، نیاز است مراقبت هایی را انجام دهیم. در این قسمت با اهم این مراقبت ها آشنا می شویم:

لزوم رعایت بهداشت دهان و دندان

با وجود روکش لمینت دندان نباید در مورد مراقبت های بهداشتی در این مورد سهل انگاری نمود. با این مراقبت های بهداشتی می توان طول عمر لمینت دندان را افزایش داده و مانع از نیاز به تعویض روکش دندان شد. مهم ترین این مراقبت ها شامل مسواک زدن مرتب به تعداد دو بار در روز و استفاده از مسواک نرم که باعث خراشیدگی سطح روکش نشود، نخ دندان کشیدن برای محافظت از لثه ها حداقل روزی یک بار و استفاده از دهانشویه مخصوص لمینت دندان که شامل مواد سفید کننده و … نباشد.

مراجعه به دندانپزشک به صورت مرتب

نیاز است هر 6 ماه یک بار برای بررسی وضعیت دندان ها و روکش به دندانزشک مراجعه نمایید. دندانپزشک وضعیت کلی دندان ها را از لحاظ پوسیدگی و شستشوی مداوم بررسی می نماید. محل هایی که خود فرد قادر به تمیز کردن نبوده، تمیز و ضدعفونی می نماید. همچنین وضعیت روکش را از لحاظ درخشندگی و شفافیت نیز بررسی می نماید. عدم مراجعه منظم باعث می شود در صورت وجود مشکل، بدون آگاهی باعث از دست دادن روکش و نهایتا تعویض لمینت دندان شود.

استفاده از محافظ دندان

افرادی که دندان های آن ها در معرض آسیب زیادی هستند مانند کسانی که ورزش های رزمی انجام می دهند باید از محافظ دندان استفاده نمایند. همچنین این وسیله برای افرادی که دچار دندان قروچه می باشند و در زمان استرس و خواب دندان هایشان حالت ساییدگی دارد، کاربرد دارد. ساییدگی دندان ها در دراز مدت باعث آسیب جدی به روکش شده و سبب می شود تا نیاز به تعویض لمینت دندان پیدا کنید. این افراد  باید قبل از نصب روکش این مشکل راب رطرف نمایند، زیرا دندان قروچه بیشتر ریشه روانی داشته و باید فرد تحت نظر پزشک قرار بگیرد. تا قبل از درمان موثر باید از نایت گارد استفاده نمایید.

تعویض لمینت دندان 8967846563456451

عدم استفاده ابزاری از لمینت دندان

منظور از استفاده ابزاری این است که از دندان ها برای شکستن آجیل و یا بازکردن درب قوطی یا از این قبیل موارد استفاده شود. کسانی که دچار مشکلاتی مانند جویدن ناخن هستند،  نیز از جمله این موارد می شوند. در برخی موارد افراد برای بازکردن گره ایجاد شده نیز از دندان استفاده می نمایند. همه این موارد باعث می شود که روکش لمینت دندان دچار شکستگی یا لب پر شدن و در مواردی آسیب های جدی شوند. با این کار طول عمر لمینت دندان کوتاه شده و نیاز خواهد بود که روکش لمینت دندان تعویض گردد.

رعایت نکات تغذیه ای

با وجود اینکه روکش لمینت دندان استحکام و مقاومت زیادی در برابر لکه دار و تغییر رنگ دادن دارد، ولی باید در هر حال مراقبت های تغذیه ای در این مورد جدی گرفته شود. مصرف مواد غذایی رنگی و یا نوشیدنی های رنگی باعث می شود که رنگ روکش به تدریج و مرور زمان تغییر کرده و رو به بدرنگی نماید. همچنین استفاده از مواد غذایی سفت و چسبناک نیز باعث می شود تا روکش به این مواد چسبیده و احتمال جداشدن و لق زدن آن بالا می رود. بنابراین بعد از نصب روکش لمینت دندان باید اینگونه موارد را جدی گرفته و طول عمر لمینت دندان را افزایش دهیم.

جنس مواد انتخاب شده

یکی از مواردی که در طول عمر و ماندگاری روکش لمینت دندان تاثیر دارد و نیاز به تعویض لمینت دندان را کاهش می دهد، انتخاب جنس موادی است که برای روکش لمینت دندان می باشد. در این مورد با توجه به ماندگاری بالا و طولانی مدت این روش باید مرغوب ترین و با کیفیت ترین مواد برای نصب روکش لمینت دندان انتخاب شود. در این صورت به احتمال زیاد روکش دچار آسیب نشده و به سرعت در اثر کوچکترین ضربه نمی شکند و یا لب پر نمی شود. همچنین جلا و شفافیت روکش بالا رفته و تا سال ها فرد از این وضعیت دندان ها لذت خواهد برد.

کلام آخر

تعویض لمینت دندان با توجه به استحکام بالای مواد استفاده شده، نحوه نصب روکش و قالب گیری و نیز مقاومت در برابر لکه گیری و بدرنگ شدن به ندرت اتفاق می افتد. مراقبت های بعد از نصب روکش نیز تاثیر زیادی در طول عمر بالای این روش دارد. در هر صورت اگر نیاز به تعویض روکش پیدا کردید، این کار باید به سرعت انجام شود تا آسیب بیشتری به دندان ها وارد نشود.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 18 چهارشنبه 27 اسفند 1399 نظرات (0)

یکی از علل محبوبیت کامپوزیت، تعداد جلسات کامپوزیت دندان است. زیرا در این روش نیازی به مراجعات مکرر به مطب دندانپزشکی نبوده و با حداقل مراجعه که یک جلسه دو یا سه ساعته است می توان مشکل را برطرف نمود. کامپوزیت دندان بنا به کاربردهای زیادی که در پوشاندن عیوب و نواقص ظاهری دندان دارد، مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. ولی در کنار روش های دیگری مانند لمینت دندان که همان کاربرد را دارد، کامپوزیت دندان به دلیل جلسات محدود، بیشتر علاقمند دارد. در این روش عیوب ظاهری و جزئی دندان مانند بدرنگی، لب پر شدن و شکستن دندان ها، فاصله بین دندان ها بخصوص در دندان های جلویی و … پنهان می شود. این رو.ش جنبه زیبایی داشته و به هیچ عنوان نمی تواند جایگزین سایر درمان های دندان به شمار رود. در این مقاله به بررسی کلی کامپوزیت دندان، مراقبت ها بعد و قبل از آن و نحوه انجام این روش خواهیم پرداخت.

جلسات کامپوزیت دندان 54746416545641531354نحوه انجام کامپوزیت دندان

برای اینکه نشان دهیم چرا تعداد جلسات کامپوزیت دندان بسیار کم و در یک جلسه قابل انجام است، بهتر است با نحوه نصب روکش کامپوزیت دندان بیشتر آشنا شویم. ابتدا باید گفت کامپوزیت دندان با کامپوزیت ونیر دندان تفاوت هایی با هم دارند. در این قسمت به هر دو روش اشاره کرده و تفاوت های آن ها را نیز با هم بررسی می کنیم:

نحوه نصب کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان مواد خمیری هستند که دندانپزشکان برای پر کردن دندان های پوسیده استفاده می کنند. این مواد همرنگ دندان های طبیعی انتخاب می شوند تا تفاوتی احساس نشود.  برای این کار ابتدا ماده کامپوزیت را  به صورت یک لایه نازک  بر روی دندان ها قرار می دهند. سپس دندانپزشک فرم لازم را با توجه به وضعیت سایر دندان ها داده و سپس به وسیله تاباندن نور آبی رنگ بر روی دندان ها، ماده کامپوزیت دندان سفت و بر روی دندان ها ثابت می کنند. این روش برای تک تک دندان ها به صورت مجزا باید انجام شود، زیرا شکل و ظاهر دندان ها با هم تفاوت دارد.  دندانپزشک باید دقت و مهارت زیادی در این روش داشته باشد تا شکل نهایی کار به بهترین حالت بدست آید.

نحوه نصب کامپوزیت ونیر

کامپوزیت ونیر روکش آماده شده و از پیش ساخته ای هستند که در مطب یا کلینیک دندانپزشکی موجود می باشند. در این روش دندانپزشک با توجه به سلیقه فرد، رنگ دلخواه را انتخاب و بر روی دندان ها نصب می نماید. در این روش رنگ دلخواه باید از بین تنوع رنگی انتخاب شود. انتخاب رنگ کامپوزیت ونیر باید با رنگ پوست چهره و رنگ دندان های طبیعی همخوانی و تناسب داشته باشد تا حالت طبیعی روکش دندان حفظ شود. بعد از انتخاب رنگ، روکش کامپوزیت دندان به صورت مستقیم بر روی دندان قرار داده می شود و به وسیله چسب یا سیمان مخصوص دندانپزشکی چسبانده می شود. سپس با استفاده از تاباندن لیزر یا اشعه مخصوص سفت شده و مراحل کار به اتمام می رسد. در این روش مهم ترین نکته انتخاب رنگ و نیز نحوه نصب دقیق روکش بدون هر گونه درز و سوراخی بین لثه و دندان ها می باشد.

مقایسه مراحل نصب کامپوزیت و کامپوزیت ونیر بر روی دندان

این دو روش تفاوت هایی در ماده اولیه و نحوه نصب دارند. هرچند روکش کامپوزیت ونیر یکی از انواع کامپوزیت دندان است که در زیبا تر کردن طرح لبخند کاربرد دارد. شباهت های هر دو روش را بررسی می نماییم:

تعداد جلسات کامپوزیت دندان و ونیر کامپوزیت

در این دو روش تعداد جلسات محدود به یک جلسه می شود. در این جلسه روکش و مواد خمیری کامپوزیت هر دو طی یک جلسه بر روی دندان قرار داده می شود و سپس با تاباندن اشعه و لیزر این مواد سفت می شوند.

بررسی وضعیت کلی دندان

برای هر دو روش ابتدا دندانپزشک وضعیت سلامت دندان ها را بررسی می نماید. مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان ها بعتث تعویق افتادن روند درمان می شود. در صورتی که دندان پوسیدگی جزئی دارد، قبل از قرار دادن روکش و یا چسباندن ماده خمیری باید ترمیم و اصلاح شود. رنگ مورد نظر در هر دو روش با توجه به آیتم های گفته شده باید قبلا انتخاب شود.

تمیز نمودن سطح مینای دندان

برای کسب بهترین نتیجه، این مرحله باید با دقت انجام شود. سطح مینای دندان ها باید از هر گونه جرم، پلاک و … پاک شوند. زیرا مواد کامپوزیت دندان و کامپوزیت ونیر بسیار نازک بوده  وجود هر گونه برجستگی می تواند زیبایی و یک دستی ظاهری دندان ها را تحت تاثیر قرار دهد. دندانپزشک برای انجام این کار از برس دندانپزشکی استفاده می نماید.

هم تراز نمودن لثه

برای این کار  باید کمی لثه را لیفت داد تا حالت زیبایی دندان ها حفظ شود. لیفت لثه یکی از کارهایی است که برخی دندانپزشکان برای زیبایی ظاهری دندان انجام می دهند. تا این مرحله تمامی کارها به صورت مشترک بین دو روش انجام می شود. باید اشاره کنیم که تمامی روند کار در یک جلسه انجام خواهد شد.

قرار دادن مواد بر روی دندان

این مرحله تفاوت دو روش را نشان می دهد. زیرا برای کامپوزیت دندان از مواد خمیری استفاده می شود. در صورتی که کامپوزیت ونیر از یک روکش آماده و یک دست استفاده می شود. این روکش بر روی دندان ها قرار می گیرد. در این روش نیازی نیست به جزئیات دندان توجه زیاد شود، مگر اینکه حالت لب پر شدن و یا شکستگی دندان مطرح باشد. زیرا روکش کامپوزیت ونیر به صورت کامل دندان ها را پوشش داده و  یک لایه منسجم و کامل ایجاد می کند.

سفت کردن مواد

یکی دیگر از تفاوت ها مربوط به نحوه چسباندن این مواد و روکش به سطح دندان ها است. در کامپوزیت دندان مواد به صورت مستقیم بر روی دندان قرار می گیرد، ولی در کامپوزیت ونیر روکش از طریق چسب و سیمان برر وی دندان نصب می شود. ولی در هر دو روش نیاز است از لیزر و اشعه مخصوص برای چسباندن و سفت کردن مواد استفاده شود.

پولیش دادن روکش و مواد

مرحله نهایی کار مربوط به پولیش دادن روکش و موادی است که بر روی دندان قرار گرفته است. در این مرحله مواد کامپوزیتی که بر روی دندان سفت شده اند باید تمیز شده و کلیه اشکالات برطرف شود. در صورت چسباندن روکش نیز باید مواد جسب و خمیر به صورت کامل از اطراف دندان پاک شوند. این مرحله نهایی بوده و زیبایی کار به این مرحله بستگی زیادی دارد. ایجاد سطح صاف و صیقلی بدون هیچگونه مواد اضافی می تواند باعث زیباتر نمودن دندان ها شود.  در هر جال باید توجه کرد که تعداد جلسات کامپوزیت دندان به همین یک جلسه محدود می شود و برای افرادی که در مورد زمان مشکل دارند، بهترین گزینه به شمار می رود.

تعداد مراجعات به دندانپزشک بعد از نصب کامپوزیت دندان

یکی از مراقبت های بعد از نصب کامپوزیت دندان، مربوط به تعداد جلسات بعد از نصب روکش است. با توجه به ماندگاری این روش که بین 7 تا 10 سال است، باید مراجعات هر 6 ماه یک بار اتفاق بیفتد. در این دفعات دندانپزشک وضعیت کلی روکش و لثه را بررسی می نماید. در صورت وجود موارد مشکوک مانند عفونت در لثه و …، سریعا درمان های لازم انجام می شود تا عفونت به دندان های زیر روکش رسوخ نکند. در غیر این صورت مجبور به تعویض کامپوزیت دندان خواهید شد. همچنین نواحی از دندان را که امکان تمیزکردن آن برای بیمار وجود ندارد، در این جلسات تمیز و ضدعفونی می شود. میزان طول عمر کامپوزیت دندان بستگی زیادی به این مراقبت ها دارد.

جلسات کامپوزیت دندان 548967645416546545151

مزایای کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان یکی از محبوب ترین روش ها در حوزه دندانپزشکی به شمار می رود. علت این امر نیز مربوط به مزایای زیادی است که این روش نسبت به سایر روش ها دارد. در این قسمت به این مزایا اشاره کوتاهی خواهیم کرد:

غیر تهاجمی بودن

این روش نیازی به برش دادن و جراحی دندان ندارد. تنها هدف کامپوزیت دندان پوشش دادن تمامی نواقص و مشکلاتی است که دندان ها با آن مواجه هستند. به سایر دندان ها آسیبی نمی رسد و دندان کامپوزیت شده نیز نیازی به انجام فرآیند ندارد.

هزینه مناسب

کامپوزیت دندان یکی از مقرون به صرفه ترین روش ها در حوزه دندانپزشکی به شمار می رود. علت این امر نحوه نصب روکش و تعداد جلسات کامپوزیت دندان است. برای نصبروکش و کامپوزیت دندان نیازی به قالب گیری، تراش دادن و سایر اقداماتی از این قبیل بر روی دندان نمی باشد.

سرعت در نتیجه گیری

با توجه به جلسات کامپوزیت دندان که در کل به یک جلسه ختم می شود، نتیجه کار به سرعت دیده می شود. به همین دلیل است که برای افرادی که در زمینه زمان مشکل دارند، این روش بهترین گزینه است. افرادی که بخصوص در دندان های جلویی دچار لب پر شدن و یا شکستگی دندان می شوند، می توانند این روش را امتحام نموده و در سریع ترین زمان ممکن ، زیبایی طرح لبخند را بازگردانند.

کلام آخر

همانطور که توضیح دادیم کامپوزیت دندان به علت محدودیت در تعداد جلسات دندانپزشکی و کسب سریع ترین نتیجه مورد استقبال زیادی قرار گرفته ات. این روش در کنار این مزیت دارای مزایایی مانند هزینه مناسب، نیاز به مراقبت های کم، عوارض ناچیز و … می باشد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 18 چهارشنبه 27 اسفند 1399 نظرات (0)

عدم نظم و ترتیب در چیده شدن دندان ها در کنار هم را می توان با لمینت دندان نامنظم پوشش داد. یکی از کاربردهای مهم لمینت دندان، برای دندان های نامرتب است. عدم نظم در دندان ها غیر از مساله زیباشناختی، برای رفع بسیاری از مشکلاتی که به همین دلیل ایجاد می شود نیز اهمیت پیدا می کند. مواردی مانند عدم جویدن نادرست مواد غذایی، گیر کردن ذرات غذا در بین دندان ها و عدم خروج آن از طریق مسواک زدن و … باعث ایجاد مشکلات در دستگاه گوارش فرد و نیز پوسیدگی دندان ها می شود. به همین دلیل لمینت دندان نامنظم غیر از اینکه طرح لبخند فرد را بهبود می بخشد، جنبه درمانی نیز دارد. غیر از لمینت دندان می توان از روش هایی مانند کامپوزیت دندان و یا ارتودنسی نیز استفاده کرد. ولی باید خاطر نشان کرد ارتودنسی برای مشکلات حاد تر و کامپوزیت دندان برای مشکلات جزئی تر کاربرد دارد.

لمینت دندان نامنظم 181256442131351

علل ایجاد نامنظمی در دندان ها

عوامل متعددی می تواند باعث ایجاد عدم نظم در دندان ها شود. این مشکل مکن است از دوران کودکی و همزمان با رویش دندان های شیری شروع شود تا عوامل محیطی دیگر که این عدم نظم را ایجاد می کند. در بسیاری از موارد نیز ارثی می باشد. در این قسمت به دلایل عدم نظم در دندان ها اشاره می کنیم:

عوامل ژنتیکی

در بسیاری افراد شاهد هستیم که یکی از والدین یا هر رو دچار مشکل بی نظمی در دندان ها هستند. این عارضه ممکن است از یکی از والدین به کودک منتقل شود. هرچند درمواردی نیز بی نظمی دندان ها ممکن است از نسل های قبل تر به کودک منتقل شده باشد.

عوامل محیطی

در برخی موارد نیز این مشکل بعد از بدنیا آمدن کودک ایجاد می شود. مکیدن انگشت شست، عادت به خوردن پستونک و یا فشار دادن دندان ها همزمان با رشد دندان های شیری کودک از عواملی است که باعث می شود دندان ها از همان ابتدا نامنظم درآیند. این عدم ترتیب به دندان های دائمی نیز سرایت می کند و کج درآمدن این دندان ها ار نیز باعث می شود. عامل دیگر ایجاد دندان های نامنظم، افتادن زودتر از موعد دندان های شیری و باز بودن فضا برای رویش دندان های دائمی است. به همین دلیل احتمال اینکه دندان های دائمی به صورت نامرتب یا بر اثر فضای ایجاد شده کج در بیایند، وجود دارد. در دوران کودکی غیر از این عوامل، عدم تغذیه مناسب در رشد دندان های نامنظم بی تاثیر نبوده و می تواند یکی از عوامل به شمار رود.

عدم مراقبت از دندان ها

بعد از رشد دندان های دائمی، عدم مراقبت کافی از دندان ها نیز باعث ایجاد بی نظمی در دندان های دائمی است. بیماری هایی که برای لثه و دندان ها پیش می آید در کنار نادیده گرفتن این مشکل و عدم مراجعه منظم به دندان پزشک همگی عواملی هستند که عدم نظم در رشد دندان ها را سبب می شوند.

آشنایی با نحوه لمینت دندان نامنظم

همانطور که گفته شد لمینت دندان نامنظم برای همه موارد بی نظمی نمی تواند پاسخگو و روش مناسبی به شمار رود. زیرا این روش برای پوشش دادن از طریق روکش لمینت دندان، بسیاری از نواقص و مشکلات دندان را پنهان کرده و طرح لبخند افراد را اصلاح می نماید. در موارد بسیار حادتر این روش مناسب نبوده و در این موارد عموما از ارتودنسی برای درمان استفاده می شود. بعد از ارتودنسی برای بهتر شدن وضعیت دندان ها می توان از لمینت دندان نامنظم کمک گرفت. در موارد بسیار جزئی نیز کامپوزیت دندان می تواند گزینه مناسب تری به شمار رود. هرچند مزایای لمینت دندان نسبت به کامپوزیت دندان بسیار بیشتر می باشد. این روش در برابر ارتودنسی نیز مزایایی مانند هزینه کمتر و سرعت عمل بیشتر و … را به همراه دارد. حال با توجه به نظر دندانپزشک و تمایل فرد به انجام لمینت دندان، می خواهیم با نحوه انجام این روش به صورت کامل آشنا شویم:

انتخاب دندانپزشک

یکی از مهم ترین مراحل نصب روکش لمینت دندان نامنظم، انتخاب بهترین دندانپزشک در این حوزه زیبایی می باشد. انتخاب دندانپزشک در طبیعی جلوه دادن طرح لبخند و نیز جلوگیری از عوارض این روش بسیار مهم و تاثیر گذار می باشد. ظرافت و دقت در انجام این روش در ماندگاری و طول عمر آن نقش پررنگی دارد. لمینت دندان طول عمر بالای 15 سال را داشته و با توجه به مراحل نصب آن که در دنباله اشاره می شود، نمی توان در ادامه آن را از روی دندان ها برداشت. زیرا در این روش مینای دندان تراشیده می شود و فرد تا پایان عمر باید از روکش لمینت دندان استفاده نماید. با توجه به ماندگاری بالای این روش و عدم امکان ترمیم آن، باید در انتخاب دندانپزشک دقت زیادی شود. بخصوص در مورد دندان های نامنظم، تبحر و تخصص بیشتری نیز نیاز است تا حالت بی نظمی دندان ها به صورت درست پوشش داده شود.

انتخاب رنگ روکش لمینت دندان

برای انجام لمینت دندان نامنظم، انتخاب رنگ اولین مرحله در انجام این روش به شمار می رود. رنگ دلخواه باید هر چه بیشتر به رنگ طبیعی دندان ها نزدیک تر باشد تا طرح لبخند حالت مصنوعی به خود نگیرد. رنگ روکش لمینت دندان با صلاحدید دندانپزشک و سلیقه خود فرد انتخاب می شود. ولی می توان آن را با توجه به آیتم هایی انتخاب نمود که در این قسمت توضیح می دهیم:

رنگ پوست صورت

رنگ پوست صورت هر فرد عموما با رنگ دندان ها تناسخ دارد. برای اینکه لمینت دندان های فرد حالت طبیعی تر پیدا کند، سعی شود تا این رنگ تضاد زیادی با رنگ پوست او نداشته باشد. مثلا برای افرادی که چهره های گندمی و تیره دارند، رنگ سفید و درخشان نمی تواند انتخاب مناسبی باشد. زیرا حالت طرح لبخند را بسیار مصنوعی نشان می دهد. برای افرادی که پوست روشن و سفید دارند، عموما انتخاب راحت تر است. این افراد می توانند از رنگ روکش های سفید و بسیار روشن نیز استفاده نمایند. مهم این است که رنگ روکش دندان با صورت فرد همخوانی پیدا کند..

رنگ سفیدی چشم

رنگ قسمت سفید چشم نیز می تواند یکی از معیار های انتخاب رنگ روکش لمینت دندان به شمار رود. برای افرادی که این رنگ به سفیدی زیاد نزدیک است، رنگ روشن و سفید روکش نیز گزینه مناسبی است. بر عکس برای افرادی که رنگ سفیدی چشم آن ها زیاد روشن نیست، رنگ های سفید و درخشان نوعی ناهمگونی و تضاد ایجاد نموده و طرح لبخند را طبیعی جلوه نخواهد داد.

رنگ دندان های طبیعی

در برخی موارد فرد نیاز دارد که تعداد محدودی از دندان ها را روکش لمینت دندان نماید. در این موارد رنگ دندان های طبیعی فرد نقش پررنگ تری در انتخاب رنگ روکش لمینت دندان دارد. همچنین در مواردی که همه دندان ها روکش می شوند، نیز باید به رنگ دندان های طبیعی و مادرزادی فرد دقت شود. مگر اینکه لمینت دندان برای رفع  بدرنگی دندان ها نیز در کنار نامنظمی بکار رود.

آماده نمودن لثه

یکی دیگر از مراحل اولیه قبل از نصب روکش، هم تراز نمودن و ایجاد همگنی در لثه های بیمار است. اینکه لثه ها در یک ردیف قرار گیرند، نقش موثری در زیبا تر نشان دادن طرح لبخند فرد دارد. عموما دندان پزشکان از وسیله خاص دندانپزشکی برای دادن نظم به لثه ها استفاده می کنند.

آماده نمودن دندان

یکی از مراحل اساسی و پررنگ در نصب روکش لمینت دندان نامنظم، آماده کردن دندان ها برای نصب است. در این روش همانطور که گفتیم لازم است برای طبیعی جلوه دادن روکش، قسمتی از مینای دندان تراشیده شود. برای اینکار از وسایل مخصوص دندانپزشکی استفاده می شود و حجم بسیار ناچیزی از مینای دندان برداشته می شود. این کار برای این منظور انجام می شود که بستر و فضای مناسب برای قرار دادن روکش آماده شود. زمانی که روکش بدون تراش دادن مینای دندان به صورت مستقیم بر روی دندان قرار گیرد، لایه ای به دندان ها اضافه می شود و حالت طبیعی آن را از بین می برد. تراش دادن مینای دندان در مورد دندان های نامنظم از اهمیت زیادی برخوردار است. این تراش دادن در مورد دندان هایی که جلوتر هستند باید با دقت بیشتری انجام شود تا فاصله بین دندان ها هماهنگ شود. تبحر و تخصص دندانپزشک در مورد لمینت دندان نامنظم باید به حدی باشد که بتواند دندان ها را تا حد زیادی بدون اینکه آسیبی به آن ها وارد شود، همسان و یکدست نماید. با توجه به این تراشیدن در حد بسیار جزئی و میلی متری انجام می شود، باید دقت و ظرافت زیادی به خرج داده شود.

لمینت دندان نامنظم 54865755154112100

قالب گیری

مرحله دیگر نصب لمینت دندان نامنظم، قالب گیری از دندان های تراشیده شده است. بعد از اینکه مینای دندان ها تراش داده شد، باید دندانپزشک از روی دندان ها قالبی تهیه نموده و به لابراتوار ارسال نماید. این قالب باید طوری همه جزئیات را پوشش دهد که بعد از تهیه روکش نهایی، حالت طبیعی لمینت دندان حفظ شود. برای قابل گیری از مواد بسیار نرم و قابل انعطاف استفاده می شود تا حالت دندان را به خود گرفته و قسمت های خالی را پر نماید. بخصوص دندان هایی که حالت نامنظم دارند، در مرحله قالب گیری باید دقت زیادی شود تا پستی و بلندی نحوه قرار گرفتن دندان های کاملا پوشش داده شود. بعد از قالب گیری، قالب موردنظر به لابراتوار ارسال می شود. تا زمان نصب روکش نهایی، روکش موقت بر روی دندان ها قرار می گیرد. زیرا به دلیل تراش دادن مینای دندان، حساسیت به تغییر دما و مواد غذایی بیشتر می شود که برای بیمار آزاردهنده است.

ارسال به لابراتوار و تهیه روکش نهایی

در این مرحله قالب به لابراتوار ارسال شده و در آن جا متخصصین روکش نهایی لمینت دندان نامنظم را آماده می نمایند. برای این کار با توجه به عمق مشکل بین 1 تا 2 هفته زمان نیاز است. در این مدت روکش موقت بر روی دندان ها نصب شده است. مرحله دوم مراجعه فرد، بعد از دو هفته است.

نصب روکش نهایی

مرحله نهایی نصب لمینت دندان نامنظم، نصب روکش نهایی است. بعد از اینکه این روکش در لابراتوار تهیه شد، روکش موقت از روی دندان ها برداشته می شود. دندان ها و روکش مجددا بررسی می شود تا هر گونه ایراد نیز برطرف شود. از بیمار در خصوص مشکلاتی که احیانا در این مدت ایجاد شده نیز سوال می شود. قبل از نصب روکش نهایی باید از مناسب بودن آن اطمینان حاصل شود. زیرا در صورت هر گونه مشکل، بایستی روکش لمینت دندان از روی آن برداشته، مجددا مینای دندان تراش داده شده و روکش تعویض گردد. بعد از بررسی نهایی، روکش لمینت دندان نامنظم با استفاده از چسب یا سیمان مخصوص بر روی دندان قرار می گیرد. برای ثابت نگهداشتن آن از تاباندن اشعه و لیزر مخصوص استفاده می شود. این لیزر چند ثانیه بر روی دندان ها تابانده شده تا کاتالیزور مخصوص فعال شود و روکش بر روی دندان های ثابت شود.

کلام آخر

لمینت دندان نامنظم یکی از روش های سریع و بسیار کاربردی در پوشاندن عدم نظم در دندان ها است. این روش در طی دو جلسه و به فاصله دو هفته انجام می شود. در این روش انتخاب بهترین دندانپزشک، انتخاب رنگ و مواد استفاده شده نقش مهمی در طبیعی تر جلوه دادن و زیبا نمودن طرح لبخند دارد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

تعداد صفحات : 19

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 184
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 121
  • بازدید ماه : 301
  • بازدید سال : 1,936
  • بازدید کلی : 5,857