loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 15 چهارشنبه 24 دی 1399 نظرات (0)

هرچند پس زدن ایمپلنت دندان به ندرت اتفاق می افتد، ولی اینکه بدانیم علایم پس زدن ایمپلنت چیست می تواند در پیشگیری و نیز تشخیص به موقع این اتفاق کمک کننده باشد. ابتدا باید بگوییم ایمپلنت دندان در سه مرحله انجام می شود. ابتدا پایه در داخل استخوان فک جایگذاری می شود، مرحله دوم نصب ابانمنت بر روی پایه و مرحله نهایی نصب روکش و تاج دندان است. مرحله بعد از کاشت پایه در داخل استخوان فک است که مهم ترین مرحله در خصوص احتمال پس زدن ایمپلنت دندان می باشد. عوامل مختلفی در این مورد تاثیر گذار می باشند. تعدادی از این عوامل بستگی به جراح و دندانپزشک و تعدادی نیز بستگی به خود بیمار دارد. عواملی مانند نصب نامناسب پایه ایمپلنت دندان …. بسته به تخصص و مهارت دندانپزشک دارد. عواملی مانند عدم رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از نصب پایه ایمپلنت و … توسط بیمار تاثیر خواهند داشت.

علایم پس زدن ایمپلنت چیست 54645445علل پس زدن ایمپلنت دندان

در این قسمت می خواهیم به عواملی اشاره نماییم که باعث پس زدن ایمپلنت ددندان و شکست این درمان می باشند. در پاسخ به این سوال که علایم پس زدن ایمپلنت چیست؟ بهتر است ابتدا به عوامل ایجاد این مشکل اشاره نماییم و سپس علایم بروز آن را بررسی نماییم:

التهاب و آبسه لثه بعد از نصب پایه ایمپلنت دندان

یکی از علایم پس زدن ایمپلنت دندان وجود آبسه و التهاب در ناحیه لثه می باشد. این مشکل با احساس درد در ناحیه صورت و گونه و در فک پایین نیز در ناحیه چانه قابل تشخیص است. توصیه می شود به دندانپزشک مراجعه نمایید تا علت آبسه و التهاب مشخص شود. پیگیری سریع این مشکل می تواند مانع شکست این درمان شود. زیرا دندانپزشک بعد از تشخیص علت آن، درمان را شروع کرده و نیازی نخواهد بود تا پایه ایمپلنت دندان را خارج نماید. در غیر این صورت عفونت ممکن است به سایر قسمت های دندان نیز رسوخ کرده و مشکل جدی تر شود.

شکستن تاج دندان

همانطور که گفتیم قرار دادن تاج دندان بر روی اباتمنت آخرین مرحله درمان است. شکست در مرحله قرار دادن تاج دندان منجر به این نخواهد شد تا پایه نیز از دهان خارج شود، در صورتی که تاج دندان در اثر هر گونه آسیب یا فشار بشکند، ترک بردارد و یا شل شود می توان آن را تعویض نمود.

پس زدن پایه ایمپلنت دندان

یکی از مهم ترین مراحل که دنیاز به مراقبت زیادی دارد، مرحله بعد از نصب پایه ایمپلنت دندان می باشد. عموما نیز اگر مشکلی باشد در این مرحله خود را نشان می دهد. احساس درد و نارحتی در محل جراحی یکی از عوارض این درمان است. ولی این عارضه باید با مصرف مسکن و در روز های اول از بین برود. در صورتی که درد ادامه داشته باشد، می تواند نشانه لق بودن پایه ایمپلنت و عدم جایگذاری صحیح آن باشد. توصیه می شود سریعا به دندانپزشک اطلاع دهید تا اقدامات لازم را انجام و ایمپلنت دندان را نجات دهد.

عدم تراکم مناسب استخوان فک

در مرحله معاینه، ایمپلنتیست وضعیت تراکم استخوان فک را بررسی می نماید. در صورتی که این مقدار مناسب نباشد، از روش هایی مانند تزریق پودر استخوان و پیوند استخوان استفاده می نماید تا تراکم کافی را برای فک ایجاد نماید. عدم تراکم کافی استخوان فک مانع از جوش خوردن پایه ایمپلنت دندان به استخوان شده و در نتیجه شکست درمان حتمی خواهد بود. در صورتی که دندانپزشک این مورد را تشخیص نداده و با وجود تراکم ناکافی استخوان فک اقدام به نصب پایه نماید، فرایند درمان با مشکل مواجه خواهد شد. بعد از مدتی پایه ایمپلنت دندان لق می زند و دندانپزشک مجبور به درآوردن آن است. بنابراین توصیه می شود به بهترین جراح در این مورد مراجعه نمایید تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود.

حساسیت به آلیاژ بکار رفته در پایه ایمپلنت دندان

یکی از مواردی که نادر است ولی احتمال دارد اتفاق بیفتد، واکنش بدن بیمار به آلیاژ پایه ایمپلنت دندان است. پایه و اباتمنت از فلزی به نام تیتانیوم ساخته می شود. این فلز بسیار قوی بوده و نیز از طرفی سازگاری کامل با بدن انسان را دارد. ولی ممکن است افرادی به این نوع ماده حساسیت نشان دهند. احساس خارش، تورم و از دست دادن حس چشایی از جمله علایم بروز این مشکل است. پس در خصوص اینکه علایم پس زدن ایمپلنت چیست به این موارد نیز می توان اشاره نمود و دلیل آن را آلرژی بدن به تیتانیوم عنوان کرد. در این مواقع به دندانپزشک مراجعه نمایید تا اقدام لازم صورت گیرد. دندانپزشک پایه ایمپلنت دندان را خارج می نماید و بعد از بهبودی کامل محل زخم، از مواد دیگری در این روش استفاده می نماید.

عدم رعایت توصیه های پزشکی

یکی از مهم ترین مراحل کاشت ایمپلنت دندان، مراقبت های بعد از کاشت است. مراقبت هایی مانند تغییر رژیم غذایی بعد از کاشت پایه ایمپلنت دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان، جلوگیری از مصرف مواد غذایی سفت و … توسط بیمار برای موفقیت این درمان ضروری می باشد. هر چقدر جراح در کاشت ایمپلنت دندان موفق باشد و کلیه عوامل را بررسی نماید، در صورت عدم انجام این مراقبت ها، پس زدن ایمپلنت دندان حتمی است. بنابراین توصیه می شود جهت جلوگیری از به هدر رفتن زمان و هزینه ای که صرف نموده اید، مراقبت ها و توصیه های تغذیه ای و بهداشتی را جدی گرفته و به آن ها عمل نمایید.

بروز عفونت در پایه ایمپلنت دندان

عموما عفونت نیز در مرحله بعد از کاشت پایه ایمپلنت دندان اتفاق می افتد. علت این مشکل را می توان در عدم مراقبت های لازم مانند مصرف دخانیات و نیز عدم رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از جراحی و کاشت پایه ایمپلنت دندان یافت. عفونت می تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند عدم جوش خوردن پایه ایمپلنت دندان و با استخوان فک و نیز گسترش عفونت به محیط دهان و دندان و حتی جریان خون گردد. بنابراین باید عفونت را سریعا برطرف کرد تا به مراحل بعد تر نرسد. برای اینکه بدانیم علایم پس زدن ایمپلنت چیست؟ می توانیم به علایم عفونت دندان اشاره نماییم. این علایم عبارتند از:

  • لق شدن ایمپلنت دندان
  • تورم و قرمزی لثه و اطراف محل کاشت دندان
  • احساس درد در زمان گاز گرفتن و جویدن مواد غذایی
  • هر کدام از این عوارض به تنهایی یا با هم می تواند نشانه وجود عفونت در پایه ایمپلنت دندان و احتمال شکست درمان باشد.
  • عفونت در قسمت پیچ ایمپلنت دندان

یکی دیگر از آسیب هایی که می توان به دندان وارد شود، احتمال عفونت در قسمت پیچ ایمپلنت دندان است. رشته های عصبی که در جای خالی دندان و در لثه وجود دارد، ممکن است در اثر قرار دادن پیچ پایه ایمپلنت دندان آسیب دیده و این موضوع منجر به عفونت در این ناحیه شود. عدم توجه به این مساله باعث گسترش عفونت در دندان و به تبع آن سایر قسمت های دهان می شود. بنابراین در صورت احساس هر گونه درد و ناراحتی که با مصرف مسکن التیام نیافت و مدت زمان طولانی ادامه داشت، احساس خارش در زبان، لب، لثه و صورت و نیز بی حسی محل جراحی داشتید، سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید تا علت درد مشخص شود. درمان زودهنگام عفونت مانع از شکست فرآیند کاشت ایمپلنت دندان خواهد شد.

آشنایی با علایم پس زدن ایمپلنت دندان

  • در این قسمت می خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که علایم پس زدن ایمپلنت چیست؟ تا اینجا در خصوص علل و راهکارهای مورد نظر برای جلوگیری از شکست ایمپلنت دندان صحبت کردیم.
  • واکنش آلرژیک به وجود جسم خارجی در بدن با علایمی مانند تورم، تب و لرز
  • مشکل در خوردم و جویدن مواد غذایی و احساس لق شدن و افتادن ایمپلنت دندان
  • التهاب در لثه و اطراف دندان
  • تحلیل لثه و استخوان فک
  • احساس درد و ناراحتی بسیار شدید که با مصرف مسکن از بین نمی رود
  • درد طولانی مدت در ناحیه جراحی

علایم پس زدن ایمپلنت چیست 2154568484521230راهکارهایی برای جلوگیری از پس زدن ایمپلنت دندان

حال که با علل و علایم پس زدن ایمپلنت دندان آشنا شدیم، می خواهیم راهکارهایی را برای جلوگیری از این اتفاق بیان نماییم. همانطور که می دانید پس زدن ایمپلنت دندان باعث می شود تا هم وقت و هم هزینه ای که صرف شده است به هدر رود. بنابراین تشخیص زودهنگام و اینکه علایم پس زدن ایمپلنت چیست می تواند از این مشکل جلوگیری نماید. بیشترین احتمال پس زدن ایمپلنت دندان در مرحله بین کاشت پایه تا نصب اباتمنت است. چون کاشت پایه از طریق جراحی صورت می گیرد، احتمال عفونت و یا واکنش بدن در مقابل این جسم خارجی وجود دارد. بهترین اقدام را می توان در دو حوزه زیر بررسی نمود:

انتخاب دندانپزشک

یکی از مهم ترین تصمیماتی که باید بگیرید، انتخاب دندانپزشک است. تخصص و تبحر جراح در کاشت پایه نقش بسیار مهمی دارد. بررسی پارامترهای لازم و تشخیص هر گونه مشکل قبل از نصب مانند عفونت در لثه یا دندان، تراکم بافت استخوانی و  … همچنین نصب مناسب و صحیح پایه ایمپلنت دندان و سفت کردن پیچ تا حدی که به هیچ عنوان لق نزند، از جمله مهارت های جراح است. همچنین این موضوع را باید در نظر گرفت که ممکن است در طول درمان لازم باشد از درمان های جانبی نیز استفاده شود. مانند لیفت سینوس، تزریق پودر استخوان یا پیوند استخوان و … از جمله درمان های جانبی به شمار می رود.

مراقبت های بهداشتی

مورد دیگر در جلوگیری از پس زدن ایمپلنت دندان را می توان به مراقبت های بهداشتی و نکات تغذیه ای نسبت داد. استفاده از مسواک و نخ دندان بعد از جراحی برای جلوگیری از هر گونه عفونت، عدم استعمال دخانیات، مراجعات منظم به دندانپزشک و … از جمله مواردی است که باید رعایت شود.

کلام آخر

برای موفقیت در فرایند کاشت ایمپلنت دندان توجه به این نکته است که علایم پس زدن ایمپلنت چیست؟ آشنایی با این موارد و تشخیص به موقع و مراجعه به دندانپزشک می تواند از پس زدن ایمپلنت دندان خودداری نماید.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 15 چهارشنبه 24 دی 1399 نظرات (0)

تفاوت کامپوزیت با کامپوزیت ونیر در نحوه قرار دادن مواد برای پوشش دادن دندان هاست. هر دو این ورش برای رفع مشکلات ظاهری دندان ها بکار می رود. مشکلاتی مانند فاصله بین دندان ها بخصوص دندان های جلویی، لب پر شدن و یا شکستگی جزئی دندان ها، زرد شدن و تغییر رنگ، ساییدگی دندان ها و …. را می توان با استفاده از هر دو روش پوشاند. ولی کامپوزیت دندان از موادی ساخته شده است که در فرایند پر کردن دندان ها استفاده می شود. در صورتی که کامپوزیت ونیر روکش های از قبل ساخته و اماده ای هستند که در مطب دندانپزشک وجود دارد و به صورت مستقیم بر روی دندان ها قرار می گیرد. این نکته می تواند تفاوت اصلی بین این دو روش یعنی تفاوت کامپوزیت با کامپوزیت ونیر باشد. هر چند می توان گفت مشابهت های زیادی بین آن ها وجود دارد.

تفاوت کامپوزیت با کامپوزیت ونیر 215465845612564

کامپوزیت دندان چیست و چگونه بر روی دندان ها قرار می گیرد

کامپوزیت دندان از موادی ساخته می شود که دندانپزشکان برای پر کردن دندان از آن ها استفاده می کنند. این مواد حالت خمیری دارد و همرنگ دندان های طبیعی فرد است. در این روش ابتدا این ماده خمیری به صورت یک لایه نازک  بر روی دندان ها قرار داده می شود. سپس دندانپزشک فرم لازم را با توجه به وضعیت سایر دندان های به این ماده می دهد. بعد از اینکه این مرحله به پایاین رسید و رضایت کامل از انجام آن حاصل شد، به وسیله تاباندن نور آبی رنگ بر روی دندان ها، ماده خمیری را سفت و بر روی دندان ها ثابت می کنند. این روش برای تک تک دندان ها به صورت مجزا انجام می شود. دقت در این روش بالاست و باید فرم های داده شده با هم متناسب باشد.

کامپوزیت ونیر چیست و چگونه بر روی دندان قرار می دهند

کامپوزیت ونیر روکش هایی هستند که به صورت آماده شده و از پیش ساخته در مطب دندانپزشک یا کلینیک دندانپزشکی وجود دارند. در این روش دندانپزشک با توجه به سلیقه فرد، رنگ دلخواه را انتخاب و بر روی دندان ها نصب می نماید. برای انتخاب رنگ می توان از دندانپزشک نیز کمک خواست. اینکه فرد می خواهد رنگ طبیعی تری را انتخاب نماید یا رنگ بسیار سفید و یخچالی با نظر دندانپزشک می توان بر روی دندان ها قرار داد. اینکه رنگ کامپوزیت ونیر با رنگ پوست چهره و رنگ دندان های طبیعی همخوانی و تناسب بیشتری داشته باشد، باعث طبیعی تر جلوه دادن روکش می شود. بعد از انتخاب رنگ، روکش به صورت مستقیم بر روی دندان قرار داده می شود و به وسیله چسب یا سیمان مخصوص دندانپزشکی چسبانده می گردد. سپس با استفاده از تاباندن لیزر یا اشعه مخصوص سفت شده و مراحل کار به اتمام می رسد.

مقایسه مراحل قرار دادن کامپوزیت و کامپوزیت ونیر بر روی دندان

همانطور که گفتیم تفاوت کامپوزیت و کامپوزیت ونیر در نوع ماده ای است که بر روی دندان ها قرار می گیرد. البته باید گفت کامپوزیت ونیر یکی از انواع کامپوزیت دندان است که در زیبا نمودن طرح لبخند استفاده می شود. در هر دو این روش این مراحل باید انجام شود:

بررسی وضعیت کلی دندان ها

در ابتدا دندانپزشک برای چسباندن کامپوزیت یا کامپوزیت ونیر وضعیت سلامت دندان ها را بررسی می نماید. مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان ها می تواند روند درمان را با تعویق مواجه سازد. در صورتی که دندان پوسیدگی جزئی دارد، قبل از قرار دادن روکش و یا چسباندن ماده خمیری آن را ترمیم می نمایند. سایر مشکلات دندان را می توان با این روش ها پوشش داد و نیازی به اقدام خاصی نمی باشد. رنگ مورد نظر باید قبلا انتخاب شود. برای کامپوزیت ونیر انواع مختلفی از رنگ ها وجود دارد که می توان با توجه به درخواست فرد بر روی دندان ها قرار گیرد. برای کامپوزیت دندان نیز ابتدا رنگ مورد نظر فرد انتخاب و بر روی دندان قرار داده می شود. در صورت تایید فرد و همچنین نظر دندانپزشک، رنگ مورد نظر انتخاب و بر روی دندان قرار داده می شود.

تفاوت کامپوزیت با کامپوزیت ونیر 2315645864561265465تمیز نمودن سطح رویی دندان

این مرحله باید در نهایت دقت انجام گیرد. کاملا سطح دندان ها باید از هر گونه جرم و … پاک شوند. زیرا این مواد به صورت لایه بسیار نازکی بر روی دندان ها قرار داده می شود. وجود هر گونه برجستگی و یا مواردی مانند جرم می تواند زیبایی و یک دستی ظاهری روکش را از بین ببرد. این کار با استفاده از برس دندانپزشکی انجام می گیرد.

لیفت لثه

لثه ها باید کاملا با هم همتراز شوند. در ضمن باید کمی لثه را لیفت داد تا روکش به صورت کامل روی دندان ها را بگیرد. این لیفت دادن لثه بسیار مختصر بوده و فقط برای همترازی و زیبایی ظاهری کامپوزیت یا کامپوزیت ونیر انجام می شود.

قرار دادن مواد

این مرحله تفاوت کامپوزیت با کامپوزیت ونیر را مشخص می نماید. در این مرحله برای قرار دادن کامپوزیت از همان مواد خمیری استفاده می شود. این مواد کاملا مشکلات جزئی دندان را باید پوشش دهد.  بنابراین باید در ضمن قرار دادن مواد به تناسب و جزئیات دندان ها توجه شود. مواد خمیری به صورت تک تک بر روی دندان ها قرار داده می شود. در صورتی که کامپوزیت ونیر از یک روکش آماده و یکدست استفاده می شود.

این روکش بر روی دندان ها قرار می گیرد و نیازی نیست به جزئیات زیر دندان توجه شود. زیرا به صورت کامل دندان ها را پوشش می دهد و یک لایه منسجم و کامل است. تنها کاری که باید انجام شود، انتخاب رنگ روکش ها است که هر چه طبیعی تر انتخاب شود، ظاهر بهتری دارد. در هر دو این روش نیازی به تراشیدن مینای دندان و یا اقدام خاصی نمی باشد. بنابراین اقدامی که انجام می گیرد شامل قرار دادن مواد بر روی دندان های طبیعی فرد است.

سفت کردن مواد

دیگر تفاوت کامپوزیت با کامپوزیت ونیر در نحوه چسباندن مواد است. کامپوزیت به صورت ماده خمیری بر روی دندان می چسبد و نیازی به استفاده از چسب یا مواد دیگر نمی باشد. باید بعد از قرار دادن و رضایت از وضعیت ظاهری دندان ها، با استفاده از تاباندن نور آبی رنگ این مواد را سفت نمود و بر روی دندان ها ثابت کرد. در صورتی که در کامپوزیت ونیر نیاز است روکش با استفاده از چسب و یا موادی سیمانی بر روی دندان ها چسبانده شود. سپس بعد از رضایت از نحوه قرار گرفتن روکش بر روی دندان ها و تایید دندانپزشک، با استفاده از لیزر و یا اشعه مخصوص دندانپزشکی، چسب یا سیمان سفت شود و روی دندان ها را بگیرد. بنابراین در کامپوزیت نیازی به چسب نداریم و در کامپوزیت ونیر این چسب برای تثبیت روکش ها  بر روی دندان ها الزامی است.

پولیش دادن

این مرحله یکی از مراحلی است که به دقت و ظرافت زیادی نیاز دارد. بعد از اینکه کامپوزیت بر روی دندان ها قرار گرفت و با استفاده از نور آبی رنگ تثبیت شد، مرحله پولیش دادن دندان ها است. در این قسمت باید تمامی برجستگی ها، فرو رفتگی ها و سایر اشکالات ماده ای که قرار گرفته است از بین برود. بنابراین سطح صاف و صیقلی باید ایجاد شود تا ظاهر دندان ها به بهترین شکل ممکن درآید. در خصوص کامپوزیت ونیر نیز باید مواد چسبی و سیمانی کاملا از بین دندان ها برداشته شود. نباید هیچگونه روزنه و سوراخی  در فاصله بین روکش ها وجود داشته باشد، زیرا عوارض زیادی را به دنیال خواهد داشت. بعد از اینکه مواد اضافی از روی دندان برداشته شد، سطح بیرونی دندان ها صاف و یکدست می شود و زیبایی طرح لبخند ایجاد می گردد.

انواع کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان برای موارد کاربردی و نیز با توجه به مواد اولیه، تعداد و اندازه ذراتشان به چهار قسمت تقسیم می شود که کامپوزیت ونیر یکی از آن ها می باشد.

نوع هیبرید

برای دندان های خلفی کاربرد دارد. زیرا از ذرات بزرگتر ساخته شده است و نیز مقاومت بالایی دارد. بنابراین برای دندان هایی که وظیفه ساییدن و چویدن مواد غذایی را بر عهده دارند مناسب است

میکروفیلد

این نوع از ذرات ریزتر و دارای استحکام کمتر ساخته شده است. بنابراین برای دندان های جلویی مناسب می باشد. سطح این مواد بسیار صاف و صیقلی می باشد، بنابراین درخشندگی دندان های جلویی را سبب می شوند.

نانوفیلد

برای استحکام و زیبایی و نیز در کنار آن ترمیم دندان ها کاربرد دارد.

کامپوزیت ونیر

این نوع کامپوزیت ها شباهت زیادی به لمینت دارند. همچنین استحکام بالایی داشته و رنگ های متنوعی نیز برای این کامپوزیت ها وجود دارد. می توان برای هر رنگ پوست و چهره، رنگ دلخواه را انتخاب نمود.

کلام آخر

در این مقاله به تفاوت کامپوزیت و کامپوزیت ونیر پرداختیم. باید گفت کامپوزیت ونیر نسل امروزی کامپوزیت دندان است که امروزه کاربرد زیادی در زیبا نمودن طرح لبخند به عهده دارد. تفاوت این دو روش در مواد اولیه و نحوه چسباندن این مواد است. کامپوزیت از مواد خمیری تشکیل شده که بدون چسب و با استفاده از تاباندن اشعه آبی رنگ بر روی دندان ها سفت می شود. در صورتی که کامپوزیت ونیر از روکش آماده و پیش ساخته ای تشکیل شده که با استفاده از چسب مخصوص بر روی دندان ها ثابت و سپس از طریق تاباندن لیزر سفت می شود.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 18 چهارشنبه 24 دی 1399 نظرات (0)

ایمپلنت دیجیتال یکی از روش های نوین و پیشرفته در علم دندانپزشکی محسوب می شود. مانند هر روش دیگری اینکه مزایا و معایب ایمپلنت دیجیتال چیست؟ می تواند کمک بزرگی برای شناخت این روش و بهره گیری از آن باشد. ایمپلنت دندان به این شیوه مانند روش سنتی می تواند جای خالی دندان ها را پر نماید. تفاوت این دو روش استفاده از فناوری های پیشرفته و بالابردن سرعت، دقت و کیفیت کار خواهد بود. در عین حال می توان گفت کاشت دندان ها با ظرافت و زیبایی بیشتری همراه می شود. در این مقاله می خواهیم ابتدا با نحوه درمان به روش ایمپلنت دیجیتال از طریق توضیح و تبیین مراحل انجام این روش و سپس مزایا و معایب آن آشنا شویم. توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با این روش درمانی تا انتهای مطالب با ما همراه باشید.

مزایا و معایب ایمپلنت دیجیتال 15454546235510210مراحل انجام ایمپلنت دیجیتال

در این شیوه می توان گفت مراحل درمان با استفاده از ابزارهای مخصوصی پیگیری می شود و روش سنتی ایمپلنت دندان به طریق پیشرفته انجام می شود. در این قسمت مراحل انجام ایمپلنت دیجیتال را توضیح می دهیم:

مرحله اول: طرح درمان

یکی از ابزارهای مهم و ضروری در ایمپلنت دیجیتال، سی بی سی تی یا رادیوگرافی دندانی مخصوص است. با استفاده از این وسیله می توان میزان تراکم استخوانی را بررسی و بهترین طول و قطر ایمپلنت دندان را مشخص نمود. با این دستگاه می توان عکس سه بعدی از دندان ها را تهیه و وضعیت دندانی را مشخص نمود. البته قبل از هر اقدامی نیاز است که وضعیت لثه و استخوان فک از نظر عفونت و یا تراکم استخوانی مورد بررسی قرار گیرد. همچنین محل قرار گرفتن سینوس ها در فک بالا و عصب های حیاتی در فک پایین به صورت دقیق مشخص می شود.

مرحله دوم: راهنمایی برای جایگذاری صحیح

راهنمایی از جنس پلاستیک شفاف می باشد که در جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این ابزار محل دقیق جایگذاری ایمپلنت دندان مشخص می شود. بنابراین در حین قرار دادن ایمپلنت دندان، با استفاده از این ابزار پیشرفته می توان جراحی را سریع تر و دقیق تر انجام داد. کاربرد دیگر این وسیله در تهیه روکش دندان به صورت دقیق تر است. با تهیه زود هنگام روکش دندان و قرار دادن آن زودتر از زمان موعد، آسیب کمتری به لثه وارد شده و تاثیر زیادی در زیبایی و تطابق دندان ها خواهد داشت.

مرحله نهایی

پس از بی حس نمودن موضعی محل کاشت دندان، لثه به قطر ایمپلنت مورد نظر پانچ می شود . بنابراین نیازی به برش و بخیه زدن لثه نمی باشد. سپس از همان محل پانچ، ایمپلنت دندان جایگذاری می گردد. بنابراین نه نیازی به مصرف آنتی بیوتیک های قوی خواهد بود و نه خونریزی و سایر عوارض از محل برش را تجربه خواهیم کرد. برای افرادی که تراکم استخوانی مناسبی دارند، این روش بهترین روش پیشنهادی می باشد که در صورت تخصص و دقت متخصص ، می تواند نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته باشد. سایر مراحل مانند قرار دادن ابانمنت و روکش دندان مانند ایمپلنت سنتی انجام می گیرد.

آشنایی با مزایای جراحی ایمپلنت دیجیتال

در این قسمت برای پاسخ به این پرسش که مزایا و معایب ایمپلنت دیجیتال چیست؟ می خواهیم ابتدا به مزایای این روش اشاره نماییم:

عدم آسیب به بافت لثه

در این نوع جراحی نیازی به برش لثه و سپس بخیه زدن محل برش وجود ندارد. بنابراین دوره نقاهت بسیار کوتاه بوده و بیمار کمترین درد را احساس خواهد کرد. زیرا التیام محل برش و عوارضی مانند عفونت، خونریزی و تورم در محل زخم وجود نداشته و همچنین بافت های کناری دندان نیز دچار آسیب نخواهند شد. در روش سنتی برای قرار دادن پایه نیاز به برش لثه می باشد که این مورد ممکن است عوارضی مانند عفونت و بیماری های لثه را در صورت عدم مراقبت صحیح به دنبال داشته باشد. در طول مدت پنج تا هفت ماه که برای جوش خوردن استخوان فک نیاز است، لثه بیمار بدون محافظ می باشد. بنابراین مراقبت و جلوگیری از تحلیل آن شرط لازم برای قرار دادن ابانمنت و روکش دندان است. همچنین در مرحله قرار دادن ابانمنت نیز باید روی لثه برای آماده نمودن محل برش داده شود.

کاهش تعداد جلسات دندانپزشکی

در این روش تعداد جلسات مراجعه به دندانپزشکی بسیار کمتر می باشد و تنها به سه جلسه درمانی نیاز است. در ایمپلنت دندان سنتی این جلسات تا هفت جلسه نیز ممکن است طول بکشد. جلسات اول برای قرار دادن پایه و بررسی وضعیت تراکم استخوانی و وضعیت لثه می باشد. ممکن است نیاز به درمان های جانبی مانند پیوند استخوان و … نیز باشد که تعداد جلسات را افزایش می دهد. در صورتی که در ایمپلنت دیجیتال نهایتا به سه جلسه دندانپزشکی نیاز خواهید داشت.

کاهش زمان کاشت دندان

جایگذاری دندان در کمتر از نیم ساعت انجام می شود که مدت زمان بسیار کوتاهی در مقایسه با ایمپلنت دندان به روش سنتی است. در روش ایمپلنت سنتی این مدت زمان به بیش از یک ساعت و نیم می رسد. در صورتی که عموما 15 دقیقه زمان برای کاشت دندان به روش دیجیتال مورد نیاز است.

خالی نماندن جای دندان از دست رفته

در این روش نیازی به خالی ماندن جای دندان برای مدت چند ماه نمی باشد. این مدت زمان تقلیل یافته و بنابراین نیازی نیست بیمار برای چندین ماه جای خالی دندان خود را تحمل نموده و نیز مراقبت های خاصی را برای پیشگیری از عفونت و سایر عوارض انجام دهد. در این روش ساختار لثه حفظ شده و مانع تحلیل بافت لثه و تراکم استخوان خواهد شد. سرعت عمل در جایگذاری دندان از دست رفته باعث می شود تا از بروز این مشکلات جلوگیری شود. این مزیت برای افرادی که در دندان های جلویی خود، جای خالی دارند یا افرادی که مرتب بودن دندان ها برایشان اهمیت زیادی دارد چه از نظر شغلی و چه از نظر اجتماعی و فردی ، می تواند بهترین گزینه باشد.

کوتاه بودن دوران بهبودی

یکی دیگر از مزایای این روش کوتاه بودن دوره نقاهت و پس از جراحی است. بیمار نیاز نیست عوارض بعد از جراحی مانند بیهوشی و برش لثه را تحمل نماید و می تواند سریع تر به فعالیت های روزمره خود برگردد و زندگی عادی داشته باشد. در زندگی های امروزی که بازگشت به فعالیت های شغلی و یا اجتماعی بسیار اهمیت دارد، می توان گفت این روش پاسخگو خواهد بود.

مزایا و معایب ایمپلنت دیجیتال 7896654203158045بدون مراقبت های خاص

عدم نیاز به مراقبت های بعد از جراحی یکی دیگر از مزایای این روش است. چون در این روش بخیه ای زده نمی شود و برشی صورت نمی گیرد، نیاز به مراقبت های بعد از جراحی نیز نخواهد بود.

بالا بودن دقت و کیفیت عمل

دقت و کیفیت بالای این روش از مهم ترین مزایای آن به شمار می رود. چون همه مراحل با پیشرفته ترین دستگاه ها و بصورت دیجیتال انجام می شود، امکان خطای انسانی و سایر مسایل غیر قابل پیش بینی به کمترین حد خود خواهد رسید. در این روش میزان موفقیت عمل بسیار بالاتر از کاشت ایمپلنت به روش سنتی خواهد بود. زیرا قبل از هر اقدامی تمامی فاکتورها مانند وضعیت لثه مانند بیماری های مربوط به لثه و یا عفونت توسط دستگاه های پیشرفته بررسی می شود. همچنین میزان تراکم استخوانی نیز قبل از هر اقدامی مشخص می شود. چون فاصله بین کاشت دندان و مراحل اولیه کوتاه و در حدود دو هفته است، عوارضی مانند تحلیل استخوان یا تحلیل لثه، محل را تهدید نمی کند. محل دقیق کاشت دندان نیز مشخص شده است و بنابراین خطا در این مراحل بسیار پایین است.

معایب ایمپلنت دیجیتال

همه روش های درمانی در کنار مزایا، معایبی را نیز خواهند داشت که در این قسمت به این مشخصات اشاره می نماییم. آشنایی با معایب ایمپلنت دیجیتال می تواند تصویری واقعی از این نوع درمان را نشان داده و انتخاب را راحت تر نماید. البته باید گفت این روش معایب زیادی نسبت به ایمپلنت سنتی دندان ندارد و تنها می توان گفت در مقایسه با این روش هزینه بالاتری را باید پرداخت نمود. علت این امر را در این قسمت بیان می نماییم:

  • استفاده از دستگاه های پیشرفته در فرایند طراحی و ساخت
  • سرعت عمل در تحویل روکش و پروتز دائم، بنابراین بیمار حتی یک روز نیز بدون دندان نخواهد بود.
  • مواد و متریال از خارج از کشور باید تامین شود
  • محدودیت مراکز انجام ایمپلنت دیجیتال

این موارد باعث می شود تا هزینه ایمپلنت دیجیتال نسبت به سنتی بالاتر رفته و می توان این مورد را تنها عیب این روش دانست.

کلام آخر:

ایمپلنت دیجیتال یکی از تکنولوژی های مدرن امروزی است که طرفداران زیادی نیز دارد. اینکه مزایا و معایب ایمپلنت دیجیتال چیست؟ عنوان موضوعی بود که در این مقاله به آن اشاره شد. مزایای این روش در مقایسه با ایمپلنت سنتی شامل سرعت بهبود، کوتاه بودن زمان کاشت دندان، دقت و کیفیت بالای عمل، عدم نیاز به مراقبت های خاص  و … به این علت است که در این روش جراحی انجام نمی شود. بنابراین برشی در محل ایجاد نمی شود و تمامی مراحل کاشت دندان با سرعت زیاد و با استفاده از فناوری پیشرفته و سیستم های کامپیوتری انجام می شود و به همین دلیل موفقیت این روش بسیار بالاتر خواهد بود.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 13 یکشنبه 21 دی 1399 نظرات (0)

بی شک، مراقبت و نگهداری از لمینت دندان موجب افزایش طول عمر آن خواهد شد. اما آیا می دانید که مراقبت از لمینت دندان چگونه است؟ آیا می توان از لمینت دندان هم مثل دندان های طبیعی استفاده کرد؟  لطفا با ما همراه باشید تا به بررسی پاسخ چنین سؤالاتی که اغلب از سوی بیماران مطرح می شود بپردازیم.

مراقبت از لمینت دندان  9865741239852لمینت دندان در واقع به روکش هایی از جنس مواد دندانپزشکی اطلاق می شود که بر روی قسمت بیرونی دندان ها کشیده می شوند. استفاده از این روکش ها یکی از روش های پرطرفدار اصلاح طرح لبخند و زیباسازی دندان ها می باشد. همانطور که می دانید، نمی توان هیچ کدام از روش های درمانی یا زیباسازی دندانپزشکی را درمان دائمی دندان ها تلقی کرد. هر کدام از آنها طول عمر مشخصی دارند. طول عمر این درمان ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل مهم و تعیین کننده، مراقبت و نگهداری بعد از درمان است. دندان های درمان شده بیش از دندان های طبیعی نیاز به مراقبت دارند. این امر درباره دندان هایی که لمینت شده اند نیز کاملا صدق می کند. بنابراین به طور قطع می توان گفت که مراقبت از لمینت دندان موجب افزایش طول عمر آن خواهد شد. برخی از این مراقبت ها را برای شما شرح می دهیم.

  1. بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید

ماندگاری لمینت دندان به میزان زیادی به سلامت دهان و دندان بستگی دارد. اگر دندان های شما دچار مشکل شوند امکان افتادن لمینت دندان وجود خواهد داشت. یا اگر لثه های شما دچار مشکلاتی چون عفونت شوند نمی توانند تکیه گاه مناسبی برای لمینت دندان باشند. بنابراین همیشه حواستان به حفظ سلامت دهان و دندانتان باشد. برای این منظور اعمال زیر را انجام دهید.

  • به طور مداوم و منظم مسواک بزنید. مسواک بعد از لمینت دندان تأثیر فراوانی در حفظ سلامت و زیبایی آن دارد. دندان هایی که دارای روکش لمینت هستند ممکن است جای مناسبی برای تجمع باکتری ها باشند. هر چند که لمینت ها احتمال پوسیدگی ندارند اما دندان زیر آنها همچنان در صدد پوسیدگی هستند و نیاز به مراقبت دارند. با مسواک زدن به دندان های خود می توانید از این امر جلوگیری کنید. در ضمن با این کار دیگر نگران زرد شدن و تغییر رنگ لمینت دندان خود نخواهید بود.
  • روزانه یک بار از نخ دندان و دهانشویه استفاده کنید. همانطور که گفتیم، تجمع مواد غذایی در لابلای دندان ها می تواند باعث پوسیدگی دندان زیر لمینت شود. اگر پوسیدگی دندان زیاد باشد راهی جز برداشتن لمینت دندان و عصب کشی دندان خراب نخواهید داشت. استفاده منظم و صحیح از نخ دندان به سلامت دندان و لمینت دندان می کند. دهانشویه نیز علاوه بر حفظ سلامت دندان ها به استحکام و سلامت لثه ها نیز کمک می کند.
  • به طور منظم و در فواصل زمانی مشخص به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا از وضعیت سلامت دهان و دندان خود مطمئن شوید. بسیاری از مشکلات دهان و دندان در مراحل اولیه قابل تشخیص توسط خود بیمار نیستند. این بیماری ها باید توسط دندانپزشک متخصص تشخیص داده و درمان شوند تا آسیب بیشتری به دندان ها وارد نشود.
  1. هر گز از دندان های خود استفاده ابزاری نکنید

یادتان باشد وظیفه دندان ها جویدن غذا است نه باز کردن در بطری یا شکستن آجیل! متأسفانه برخی از افراد از دندان های خود به عنوان یک ابزار استفاده می کنند. باید بگوییم که دندان ها عضوی از بدن هستند که بسیار شکننده و آسیب پذیرند. این اعضا در صورت آسیب دیدن توانایی بازسازی خود را ندارند. بنابراین مراقب باشید با انجام اعمال نادرست به دندان های خود آسیب نزنید. حال اگر قبلا این دندان ها را ترمیم کرده و از روکش لمینت بر روی آنها استفاده کرده اید دندان های شما حساس تر هم شده اند. استفاده ابزاری از آنها ممکن است موجب شکستن یا لب پر شدن لمینت دندان شود.

  1. از مسواک و خمیر دندان مناسب استفاده کنید

همانطور که گفتیم، مسواک بعد از لمینت دندان یکی از موارد ضروری جهت مراقبت از لمینت دندان است. اما توجه داشته باشید که مسواک مناسبی را برای شستشوی دندان های لمینت شده برگزینید. استفاده از مسواک های زبر و خشن ممکن است به سطح خارجی لمینت دندان آسیب برساند. این امر در دراز مدت می تواند درخشندگی لمینت دندان را از بین برده و موجب تغییر رنگ آن نیز شود. بنابراین توصیه می شود در هنگام خرید مسواک به سراغ مسواک هایی با پرزهای نرم بروید.

علاوه بر مسواک، خمیردندان نیز می تواند تأثیر بسزایی در طول عمر لمینت دندان داشته باشد. امروزه خمیر دندان های متنوع با برند های مختلف در بازار وجود دارند. هر کدام از آنها ترکیبات سازنده و ویژگی های خاصی دارند که به طور کامل برروی جلد محصول ذکر شده است. در هنگام خرید خمیر دندان دقت کنید که خمیردندان هایی که خاصیت سفیدکنندگی یا سایندگی دارند را انتخاب نکنید. همچنین خمیر دندان هایی که دارای جوش شیرین هستند نیز می توانند به لمینت دندان آسیب برسانند. بهترین خمیردندان ها برای شستشوی لمینت دندان، خمیردندان های ژله ای هستند. در ضمن برخی از شرکت ها اقدام به تولید انواع خمیر دندان های مخصوص لمینت دندان نیز کرده اند. در صورتی که فکر می کنید دندان های شما پس از کاشت لمینت خیلی حساس تر شده اند می توانید از این محصولات استفاده نمایید.

  1. در انتخاب رژیم غذایی خود دقت کنید

کاشت روکش لمینت، شما را مجبور به پیروی از رژیم غذایی خاصی نمی کند. در ضمن اگر دندان های خود را لمینت کرده اید لازم نیست خود را از مصرف برخی از خوراکی ها محروم کنید. اما به خاطر داشته باشید که لمینت ها نیاز به مراقبت دارند و بهتر است احتیاط بیشتری در انتخاب نوع تغذیه خود به خرج دهید. برخی از نکات مهمی که لازم است به خاطر داشته باشید عبارتند از:

  • از گاز زدن غذاهای سفت خودداری کنید. هر چند که لمینت دندان بسیار مقاوم است اما میزان استحکام آن کمتر از دندان های طبیعی است. گاز زدن غذاهای سفت و شکننده مانند ته دیگ، استخوان، برخی از آجیل ها، آبنبات سنگی و… می تواند موجب لب پر شدن یا حتی کنده شدن لمینت دندان شود.
  • مواد خوراکی چسبناک مانند انواع شکلات ها یا آدامس را با دندان های لمینت شده خود نجوید. این کار نقش مهمی در مراقبت از لمینت دندان دارد.
  • مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی مانند نوشابه، قهوه، ادویه هایی چون زردچوبه و… را کمی محدودتر کنید. چنین غذاها و نوشیدنی هایی ممکن است موجب تغییر رنگ لمینت دندان شوند. هر چند که لمینت های سرامیکی در برابر تغییر رنگ مقاوم هستند اما چسبی که برای اتصال آن به دندان استفاده شده است این خاصیت را ندارد. بنابراین ممکن است پس از مدتی شاهد زرد شدن لبه های لمینت دندان خود شوید. چنانچه از این مواد خوراکی استفاده می کنید حتما بلافاصله از مسواک استفاده کنید. استفاده از مسواک بعد از لمینت دندان را جدی بگیرید.
  • از کشیدن سیگار خودداری کنید. دود سیگار و دخانیات همانطور که دندان های طبیعی شما را زرد و بدرنگ می کند، موجب تغییر رنگ لمینت دندان نیز خواهد شد.
  1. عادات غلطی را که به لمینت دندان آسیب می رسانند ترک کنید

برخی از عادت های بد می توانند موجب آسیب رسیدن به لمینت دندان شوند. برای مراقبت از لمینت دندان، این عادات را ترک کنید. برای مثال افرادی که دائم دندان قروچه می کنند به هیچ وجه گزینه مناسبی برای استفاده از لمینت دندان نیستند. چرا که تکرار این رفتار موجب ترک خوردن، شکستن یا کنده شدن لمینت دندان می شود. جویدن ناخن، گاز زدن اشیایی مانند مداد و خودکار و… نیز از جمله رفتارهای غلطی هستند که می توانند برای لمینت دندان مشکل ساز باشند و طول عمر آن را کاهش دهند.

مراقبت از لمینت دندان  13212875485465212

  1. ورزشکاران حواسشان به لمینت دندان باشد

همانطور که گفتیم، مقاومت لمینت دندان در برابر ضربات و فشار های شدید کمتر از دندان های طبیعی است. افرادی که ورزش های رزمی انجام می دهند یا به دلایل دیگری همچون داشتن شغل پر خطر و… صورت و علی الخصوص دندان های آنها در معرض خطر برخورد ضربه است باید کمی بیشتر دقت کنند. این افراد حتما در هنگام تمرین یا رزم از ضربه گیر دندان استفاده نمایند.

اگر مراقب لمینت دندان های خود نباشید چه اتفاقی می افتد؟

اصول مراقبت از لمینت دندان را برای شما بازگو کردیم. مطمئنا اگر این نکات را مو به مو رعایت کنید می توانید سالیان سال از لمینت دندان خود استفاده کرده و لذت ببرید. عدم توجه به نکات مراقبتی علاوه بر اینکه موجب اتلاف هزینه و زمان شما می شود، می تواند عوارض جبران ناپذیری را نیز به دنبال داشته باشد. برای مثال عدم توجه به رعایت بهداشت دهان و دندان ممکن است بروز مشکلاتی از قبیل عفونت لثه یا پوسیدگی دندان ها را در پی داشته باشد. چنانچه بی توجهی ادامه پیدا کند به سرعت دندان زیر لمینت کاملا خراب شده و نیاز به عصب کشی یا کشیدن خواهد داشت. طبیعتا برای انجام این کار لازم است لمینت دندان خود را از دست بدهید. عفونت لثه نیز در موارد شدید می تواند عوارض زیادی از قبیل پری ایملنتیت و یا از بین رفتن بافت لثه را به دنبال داشته باشد.

کلام آخر

بنابراین توصیه می شود مراقبت از لمینت دندان را جدی بگیرید.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 14 یکشنبه 21 دی 1399 نظرات (0)

دندان های زرد و بد رنگ را نیز می توان با استفاده از نصب کامپوزیت پنهان کرد. اینکه کامپوزیت ونیر دندان زرد به چه شکلی انجام می شود، ممکن است سوال بسیاری از افرادی که با این مساله درگیر هستند، باشد. دندان های زرد می تواند در اثر عوامل مختلف ایجاد شود. در این مقاله به بیان این علل و در کنار آن راه های پیشگیری از زرد شدن دندان خواهیم پرداخت. همچنین نحوه نصب کامپوزیت ونیر بر روی دندان های زرد و تغییر رنگ داده را نیز به صورت مفصل توضیح می دهیم. پس اگر شما هم جزو افرادی هستید که می خواهید کامپوزیت کنید و می خواهید بدانید کامپوزیت ونیر دندان زرد به چه شکلی انجام می شود تا انتهای مقاله با ما باشید.

کامپوزیت ونیر دندان زرد  56526231330012313آشنایی با علل تغییر رنگ دندان

بهتر است ابتدا بدانیم که علل تغییر رنگ دندان ها و تمایل آن ها به رنگ زرد چیست. سپس راهکار برطرف نمودن این مشکل که نصب روکش می باشد را توضیح خواهیم داد. این مشکل می تواند هم جنبه موروثی داشته باشد و هم عوامل بیرونی باعث ایجاد آن شده باشند. عوامل بیرونی عبارتند از:

مصرف فلوراید

فلوراید ماده شیمیایی آشنایی است که در ساخت بسیاری از خمیر دندان ها استفاده می شود. این ماده برای سفت کردن و نیز مقاوم نمودن دندان در برابر پوسیدگی نیاز است. ولی میزان استفاده از آن باید به اندازه باشد. در صورتی که بیشتر از حد مورد نیاز بدن استفاده شود، می تواند باعث زردی دندان ها شده و رنگ آن ها را تغییر دهد.

روت کانال دندان

بعد از اتمام مراحل روت کانالی دندان، خونریزی از پالپ دندان می تواند باعث تیرگی رنگ دندان ها شود. استفاده از موادی مانند آمالگام که برای ترمیم دندان استفاده می شود نیز عامل دیگر تغییر رنگ دندان ها است. این موارد را می توان فقط با کامپوزیت ونیر پوشش داد و مانع بدجلوه دادن دندان شد.

آسیب به دندان

هر گونه ضربه و آسیبی که به توبول های عاجی دندان وارد می شود، می تواند در تغییر رنگ و زرد شدن دندان موثر باشد. در این حالت ممکن است دندان دچار پریدگی و شکستگی شده و این قسمت محلی برای تجمع باکتری ها و پلاک های دندانی می شود. به مرور رنگ دندان نیز تغییر کرده و زرد و بدرنگ می شود.

عفونت

یکی از مشکلاتی که ممکن است از همان دوره کودکی فرد را درگیر نماید، عفونت دندان ها است. در صورتی که این مشکل در دوران کودکی و در زمانی که دندان های شیری در حال شکل گیری و یا دندان های دائمی بجای دندان های شیری در حال بیرون آمدن هستند، رفع نشود باعث تیرگی رنگ دندان های فرد در زمان بزرگسالی نیز می شود.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از مواردی که برای زیبایی و شفافیت دندان ها ضروری است، رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. این کار می تواند ضمن مراقبت از دندان ها، از تغییر رنگ و زرد شدن آن ها نیز خودداری نماید. استفاده مرتب از مسواک و نخ دندان مانع رشد و تجمع پلاک و جرم در دندان ها شده و سلامت دندان را باعث می شوند. همچنین با مسواک زدن مرتب و استفاده از نخ دندان از باقی ماندن ذرات غذا در بین دندان ها نیز جلوگیری می شود.

استفاده از دخانیات

یکی از موارد مهمی که باعث زرد شدن دندان ها می شود، استفاده از دخانیات بخصوص سیگار می باشد. این عامل به تنهایی باعث عفونت دندان ها و نیز بدرنگی آن ها می شود. معمولا افراد سیگاری کمتر به رعیات اصول بهداشتی اهمیت می دهند که این عامل دیگری برای زردشدن دندان ها است.

عوامل موروثی نیز عبارتند از:

استفاده از دارو در زمان بارداری

استفاده از برخی داروها مانند تتراسایکلین در زمان جنینی توسط مادر باردار می تواند باعث تغییر رنگ دندان های کودک شود. این مشکل چون از این دوران آغاز می شود، راه حلی ندارد و نیاز است با استفاده از کامپوزیت دندان، این مشکل را برطرف نمود.

کامپوزیت ونیر دندان زرد  212354156454312بیماری ها

برخی بیماری ها مانند کم خونی و یا سایر بیماری هایی که به صورت مادرزادی به کودک منتقل می شود، می تواند علت بدرنگی و زرد بودن دندان ها باشد. این نوع مشکل را فقط با پوشش دادن رنگ دندان ها می توان برطرف نمود.

آشنایی با نحوه کامپوزیت دندان زرد

تا اینجا در خصوص اینکه چه عواملی می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها و زرد شدن آن ها شود، توضیح دادیم. در هر صورت و به هردلیل که دندان بدرنگ شود، کامپوزیت ونیر می تواند زیبایی را به دندان ها بازگرداند. برای توضیح مراحل کامپوزیت دندان زرد اولین نکته انتخاب دندانپزشک می باشد. این نکته بسیار مهمی برای افزایش ماندگاری و نیز طبیعی تر بودن روکش ها بر روی دندان ها است. در صورتی که دندانپزشک تخصص و مهارت لازم را در نصب روکش نداشته باشد، به زودی روکش دندان دچار آسیب شده و حتی می تواند باعث ایجاد بیماری های عفونی برای لثه نیز شود.

برای نصب کامپوزیت دندان زرد ابتدا دندانپزشک وضعیت دندان ها را بررسی نموده و سپس از روکش های آماده و پیش ساخته ای که در مطب یا کلینیک موجود است، با توجه به وضعیت دندان ها استفاده می کند. امروزه تنوع رنگی زیادی برای انتخاب رنگ کامپوزیت وجود دارد. می توانید با توجه به رنگ چهره و سایر آیتم هایی که مدنظر قرار می گیرد، رنگ کامپوزیت دندان  را انتخاب نمایید. سپس با استفاده از مواد چسب و یا سیمان مخصوص دندانپزشکی این روکش بر روی دندان ها چسبانده می شود. با استفاده از تابش لیزر مخصوص می توان در عرض چند دقیقه این چسب را سفت و کامپوزیت به صورت کامل بر روی دندان ها نصب شود.

کلام آخر

در این مقاله برای رسیدن به این مساله که کامپوزیت ونیر دندان زرد به چه شکلی انجام می شود؟ لازم دانستیم علل تغییر رنگ دندان ها را بررسی و تا می توان از بروز این مشکل پیشگیری نمود. در انتها مراحل کامپوزیت دندان را توضیح دادیم که می توان در یک جلسه و با سرعت این کار را انجام داد. مهم ترین مساله انتخاب بهترین دندانپزشک در این حوزه و نیز انتخاب بهترین برند کامپوزیت دندان می باشدکه ضمن افزایش طول عمر روکش، طبیعی تر بودن آن را نیز تضمین می نماید.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 13 چهارشنبه 17 دی 1399 نظرات (0)

کامپوزیت دندان و لمینت هر دو از تکنیک های مدرن در زیبا نشان دادن دندان ها است. اینکه کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟ سوالی است که اکثر افرادی که برای اولین بار این روش ها به آن ها پیشنهاد می شود، خواهند پرسید. مقایسه این دو روش نیاز دارد که بیشتر با نحوه انجام آن ها و نیز برتری های هر کدام نسبت به دیگری آشنا شویم . توصیه می کنیم قبل از هر اقدامی برای زیبایی یا درمان، به معایب و مزایا آن روش آگاهی پیدا کنید. با اینکار می توانید بهتر تصمیم بگیرید که کدام روش با توجه به ویژگی ها و خصوصیات برای شما مناسب است. در خصوص لمینت و کامپوزیت و اینکه کامپوزیت بهتر است یا لمینت می خواهیم مقایسه هایی از نظر مقاومت و استحکام در برابر فشار و ضربات، رنگ پذیری کمتر، طبیعی بودن، مقاومت در برابر ساییدگی و … انجام دهیم.

کامپوزیت بهتر است یا لمینت 1203598421055612مقایسه کامپوزیت و لمینت در تعداد جلسات مورد نیاز

برای نصب لمینت دندان، ابتدا نیاز است دندانپزشک لثه های بیمار را هم تراز نماید. پس از آن نوبت به این می رسد تا فضایی را بر روی دندان ها جهت نصب لمینت دندان ایجاد کند. این کار برای طبیعی جلوه دادن دندان ها لازم است. برای اینکار باید مینای دندان مقداری تراشیده و نازک شود. این مقدار در حد کمتر از میلی متر است. بعد از تراش دادن مینای دندان، قالب گیری از دندان ها صورت گرفته و برای تهیه روکش نهایی به لابراتوار فرستاده می شود. بعد از دو هفته، روکش های جدید آماده نصب می باشد. در صورتی که کامپوزیت دندان، روکش ها از پیش آماده شده هستند که می توان با توجه به رنگ دلخواه در کمترین زمان و در همان جلسه اول، آن ها را روی دندان ها نصب نمود. پس کامپوزیت از نظر صرفه جویی در تعداد جلسات مراجعه به لمینت برتری دارد.

استحکام کامپوزیت بیشتر است یا لمینت

مورد دیگر که می توان بررسی کرد، استحکام این دو روش در برابر ضربات و فشارهایی است که ممکن است به دندان وارد شود. این فشارها می تواند در اثر جویدن اجسام سخت تا عادات رفتاری مانند دندان قروچه وارد شود. به شدت توصیه می شود در صورت نصب روکش کامپوزیت و لمینت از جویدن و شکستن اجسام سخت مانند آبنبات های سفت یا یخ و … پرهیز کنید. این گونه اشتباهات می تواند به قیمت از دست دادن روکش تمام شود. استحکام و مقاومت کامپوزیت در برابر این اشتباهات، بسیار کمتر از لمینت دندان است و ممکن است سریعا دچار پریدگی و حتی شکستن شود. ولی نکته مثبت آن امکان ترمیم و تعویض می باشد. در مورد لمینت دندان، تعویض روکش سختگیرانه تر است و ممکن است به راحتی ترمیم نشود. در این صورت بیمار مجبور به تعویض روکش و تراشیدن مجدد مینای دندان خواهد شد.

مقاومت در برابر رنگ پذیری

یکی از موارد استفاده از روکش دندان، پوشش دادن بدرنگی دندان ها است. حال می خواهیم بررسی کنیم که برای رنگ پذیری مجدد، کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟ باید گفت لمینت دندان در برابر این مشکل قوی تر عمل می نماید. ممکن است کامپوزیت در اثر نوشیدن مایعاتی مانند قهوه و چای و یا نوشیدنی های دیگر رنگی و یا حتی مواد غذایی رنگ دار، سریعا رنگ بگیرد. ولی لمینت دندان به این وضعیت نمی باشد. قدرت مقاومت در برابر رنگ پذیری در لمینت از کامپوزیت بسیار بیشتر است. هر چند در هر دو روش باید مراقبت های لازم انجام شود. تا می توانید از مصرف این گونه مواد خودداری نمایید. در صورت اجبار نیز سریعا مسواک بزنید تا اثر این مواد بر روی دندان ها باقی نماند.

مقاومت در برابر ساییدگی

ساییدگی دندان بیشتر در اثر عاداتی مانند دندان قروچه پیش می آید. دندان قروچه جزو بیماری هایی است که برای دندان ها بسیار مضر بوده و مخرب است. این بیماری می تواند باعث ساییدگی دندان ها بر روی هم و فشار بر آن ها شود. پس بهتر است ابتدا آن را ترک نموده و سپس هر اقدامی برای دندان ها خود انجام دهید. مقاومت لمینت دندان در برابر ساییدگی از کامپوزیت بیشتر است. هر چند توصیه می شود در هر صورت در زمان ورزش یا خواب یا زمان هایی که استرس زیادی دارید از محافظ دندان استفاده نمایید.

کامپوزیت بهتر است یا لمینت 154526985001212مقایسه این دو روش در هزینه ها

یکی دیگر از موارد مهمی که نیاز به بررسی دارد، هزینه ها است. اینکه برای هزینه ها کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟ باید گفت کامپوزیت ارزان تر از لمینت دندان است. علت آن هم به اقداماتی است که توسط دندانپزشک انجام می شود و هم در تخصصی بودن ساخت و نصب روکش بر روی دندان ها، بر می گردد. برای نصب لمینت دندان نیاز است دندانپزشک ، مینای دندان را بتراشد که نیاز به تخصص و تبحر زیادی دارد. میزان تراشیدن مینای دندان بسیار باید با دقت انجام شود تا از میزانی که مدنظر است، بیشتر تراشیده نشود. هزینه ای که در لابراتوار برای ساخت روکش پرداخت می شود ، در کامپوزیت دندان حذف می شود. بنابراین برای افرادی که می خواهند هزینه کمتری را بپردازند، کامپوزیت دندان گزینه بهتری است.

ماندگاری کدام روش بیشتر است

موضوع ماندگاری و طول عمر روش درمانی و زیبایی، برای بسیاری از افراد حائز اهمیت است. باید برای این مورد توضیح دهیم که لمینت دندان عمری بین 10 تا 20 سال دارد. در صورتی که کامپوزیت عمری بین 7 تا 10 سال را خواهد داشت. نکته ای که باید عنوان شود این است که مراقبت از روکش ها در طول عمر آن ها تاثیر بسزایی دارد. در صورتی که محافظت و مراقبت به صورت صحیح انجام شود، طول عمر این دو روش کمتر از این میزان نخواهد بود و چه بسا بیشتر نیز ماندگاری داشته باشند. پس لازم است در هر دو روش، مراقبت های بهداشتی و غذایی به صورت صحیح انجام گیرد.

کلام آخر

در پاسخ به این پرسش که کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟ در این مقاله این موضوع را از زوایای مختلف بررسی کردیم. به این نتیجه می رسیم که مقاومت و استحکام لمینت دندان در برابر ضربه و فشار و نیز رنگ پذیری از کامپوزیت بیشتر است. لمینت دندان طبیعی تر و حرفه ای تر از کامپوزیت است. در مقابل در حوزه سرعت عمل و نیز هزینه ها، کامپوزیت بر لمینت برتری دارد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 16 یکشنبه 14 دی 1399 نظرات (0)

طول عمر کامپوزیت دندان هم مانند هر روش دیگری بسته به میزان رعایت و مراقبت شما است. طول عمر کامپوزیت دندان حدود 7 تا 10 سال است. در طی این مدت ممکن است به پالیش کامپوزیت دندان نیاز داشته باشید. برای افزایش طول عمر کامپوزیت دندان باید به درستی از آنها مراقبت کنید. به طور کلی طول عمر کامپوزیت دندان بالا است ولی به طور قطع نمی توان انتظار داشت که ماندگاری کامپوزیت دائمی باشد. تنها کاری که می توان انجام داد افزایش ماندگاری این روش دندانپزشکی با مراقبت و نگهداری از آنهاست. حتی بهترین نوع کامپوزیت دندان هم نمی تواند طول عمر دائمی داشته باشد. با این حال شما می توانید با مراقبت صحیح و اصولی طول عمر کامپوزیت دندان را بالا ببرید. در کل طول عمر کامپوزیت دندان به عواملی مثل رعایت بهداشت فردی و نوع کامپوزیت و … وابسته است.

طول عمر کامپوزیت دندان 21032245799865241چگونه طول عمر کامپوزیت دندان را افزایش دهیم؟

در زیر برخی از توصیه های پزشکی آورده شده که در افزایش طول عمر کامپوزیت دندان موثر است:

  • مسواک زدن به طور مرتب برای مراقبت از دندان ها.
  • استفاده از نخ دندان و مایع دهان شویه در کنار مسواک زدن، چرا که مسواک به تنهایی قادر به نظافت فواصل بین دندانی نیست.
  • جتناب از خوردن مواد غذایی سفت مانند انواع مغزها، مواد غذایی خیلی ترد، آدامس و از این قبیل مواد خوراکی که دچار ساییدگی و آسیب دیدن کامپوزیت دندان می شود.
  • لزوم مسواک زدن پس از مصرف مواد غذایی رنگی و خوراکی های رنگدار و نیز چای و قهوه، چرا که کامپوزیت دندان خاصیت رنگ پذیری داشته و دچار تغییر رنگ می شود.
  • مراجعه کردن به دندان پزشک در فواصل زمانی مشخص شده.
  • پرهیز از مصرف دخانیات از قبیل سیگار ، قلیان و پیپ، جهت جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت دندان.

تاثیر مهارت دندانپزشک در طول عمر کامپوزیت دندان

از مهم ترین نکاتی که در افزایش طول عمر کامپوزیت دندان تاثیر دارد، مهارت دندانپزشک است. دندانپزشکان متخصص و ماهر با نحوه کار و ریزه کاری های روکش کامپوزیت آشنا هستند. چنانچه دندانپزشک دارای تجربه بالایی باشد و مهارت کافی در این زمینه داشته باشد، کار را با دقت بسیار بالایی انجام می دهد. به اینصورت طول عمر کامپوزیت دندان افزایش می یابد. استفاده از مواد با کیفیت توسط دنداپزشک بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که موادی با کیفیت بالا در درمان دندان ها استفاده شود مقاومت کامپوزیت افزایش می یابد. با افزایش مقاومت کامپوزیت شکنندگی آن کاهش یافته در نتیجه طول عمر کامپوزیت دندان افزایش پیدا می کند. اگر دندانپزشک از مواد و روش ای غیر اصولی استفاده کند و با دانش اندک مواد کامپوزیت را روی دندان قرار دهد، ممکن است موجب خراب شدن سریع کامپوزیت دندان هایتان شود.

عادات غلطی که موجب کاهش طول عمر کامپوزیت دندان می شود

رزین کامپوزیت بسیار آسیب پذیر است. برخی از عادات بد می توانند موجب آسیب رسیدن به کامپوزیت دندان شوند. برای مثال افرادی که دائم دندان قروچه می کنند به هیچ وجه گزینه مناسبی برای استفاده از کامپوزیت دندان نیستند. چرا که تکرار این رفتار موجب ترک خوردن، شکستن یا آسیب دیدن کامپوزیت دندان می شود. جویدن ناخن، گاز زدن اشیایی مانند مداد و خودکار و باز کردن درب بطری با دندان و… نیز از جمله رفتارهای غلطی هستند که می توانند با گذشت زمان موجب افتادن کامپوزیت و آسیب دیدن مینای دندان شوند. بهم فشردن دندان ها به هنگام خواب نیز از عوامل آسیب زننده به کامپوزیت دندان است. این عادت های غلط طول عمر کامپوزیت دندان را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد. برای مراقبت از کامپوزیت دندان و افزایش ماندگاری آن، این عادات را ترک کنید.

برای افزایش ماندگاری کامپوزیت دندان نوشیدنی های الکلی مصرف نکنید

مصرف بی رویه و بیش از اندازه نوشیدنی های الکلی کامپوزیت ها (که باعث چسبیدن آن به دندان شده ‌است) را از بین می برد. مقادیر زیاد الکل باعث می شود سیم باندینگ اتصال دهنده روکش به دندان نرم شود. این عامل باندینگ را در معرض آسیب، فرسایش و لکه گیری قرار می دهد. البته این اتفاق هیچ گاه موجب کنده شدن کامپوزیت نمی شود ولی آن را برای آسیب دیدگی مستعد می کند. الکل را علاوه بر نوشیدنی ها می توان در خمیر دندان و دهان شویه ها نیز یافت. بنابراین برچسب این موارد را بررسی کنید و مطمئن شوید محصولات تمیز کننده دندان شما فاقد الکل است. الکل موجود در خمیردندان درست به اندازه الکل مشروب برای دندان مضر است. بیماری لثه، پوسیدگی دندان و زخم های دهان از دیگر آثار مصرف الکل است. سوء مصرف الکل دومین عامل خطرناک سرطان دهان است.

طول عمر کامپوزیت دندان 102111457896352تاثیر رژیم غذایی سالم در ماندگاری کامپوزیت دندان

رژیم غذایی سالم شامل مصرف پروتئین های کاملا پخته و سبزیجات است. بعد از انجام کامپوزیت دندان، حساسیت دندان ها شما نسبت به قبل بیشتر می شود. از این رو باید غذاهای نرم تری  مصرف کنید. شاید در گذشته می توانستید یک سیب سبز ترد را با دندانهایتان گاز بزنید اما بعد از کامپوزیت دندان این امکان از شما سلب خواهد شد. باید سیب سبزخود را پوست گرفته و خرد کنید تا فشار کمتری به کامپوزیت وارد شود. این مشکل در مورد غذاهایی همچون ته دیگ و گوشت های نیمه پز نیز صدق می کند. این مواد غذایی شاید بسیار لذیذ باشند اما بعد از کامپوزیت دندان بهتر است با احتیاط استفاده شوند.

شاید جالب باشد بدانید که مغزهایی همچون گردو، پسته و بادام نیز نباید بیش از اندازه مصرف شود. بهتر است با کمترین فشار این مواد غذایی را مصرف کنید.

تاثیر مسواک زدن در ماندگاری کامپوزیت دندان

مسواک زدن اصولی به دندان ها سلامتت آنها تضمین می کند. پیشنهاد می کنیم بعد از کامپوزیت دندان، مسواک مخصوص و نرمی برای دندان های خود انتخاب کنید تا بتوانید سال های زیادی سفیدی دندان هایتان را داشته باشید. البته ترمیم کامپوزیت دندان امکان پذیر است و اگر بعدها از سفیدی و شفافیت کامپوزیت دندان شما کاسته شد، می توانید با مراجعه به دندانپزشک برای ترمیم و پالیش کامپوزیت اقدام کنید. برای پیشگیری از زرد شدن دندان کامپوزیت شده تنها پیشنهاد ما استفاده از مسواک لااقل روی دوبار است.

آیا کامپوزیت دندان دائمی است؟

همانطور که در بالا هم اشاره شد، طول عمر کامپوزیت دندان دائمی نیست. پایداری آن در برخی موارد کمتر است. در حالی که بعضی موارد می تواند نقش مهمی در افزایش طول عمر کامپوزیت دندان داشته باشد. گفتیم که یکی از اصلی ترین عوامل مهارت دندانپزشک است. مورد دوم که نقش مهمی در افزایش طول عمر کامپوزیت دارد، مربوط به مراقبت های فردی است. شما باید مراقبت از دندان هایتان را با توجه به توصیه هایی که گفته شد درست انجام دهید. در این صورت پایداری کامپوزیت ها می تواند بیشتر از مقداری که شما انتظار داشتید، باشد. مورد سوم دندانی است که کامپوزیت روی آن قرار دارد. هرچه دندان بیشتر تحت فشار باشد، امکان زود شکستن کامپوزیت بیشتر است. همچنین میزان فشاری که روی کامپوزیت هنگام جویدن، گاز گرفتن یا انجام حرکات رزمی قرار می دهید در طول عمر و دوام آن موثر است.

واکنش های آلرژیک بعد از کاشت کامپوزیت دندان باعث کاهش طول عمر می شود

ممکن است بعضی از شما پس از کاشت کامپوزیت دندان با واکنش های آلرژیک نسبت به رزین کامپوزیت، ابزارهای مورد استفاده یا چسب کامپوزیت مواجه شده باشید. قرمز شدن لثه، احساس سوزش یا تورم لثه از نشانه های این واکنش آلرژیک است. گاهی اوقات عفونت لثه یا پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت دندان پنهان می ماند به همین خاطر است که چکاپ های منظم توسط دندانپزشک، بسیار توصیه می شود. معمولا دندانپزشک بلا فاصله پس از تشخیص واکنش های آلرژیک درمان ونیر را متوقف می کند. واکنش آلژیک پس از پاک سازی رزین روی دندان ها برطرف خواهد شد. خوشبختانه بدلیل قابل برگشت بودن فرآیند نصب کامپوزیت، بیمار مشکل چندانی نخواهد داشت و مجددا می تواند از دندان های طبیعی خود استفاده کند و در صورت تمایل از روش های دیگر درمانی مانند لمینت سرامیکی، ارتودنسی، تاج دندان و … بهره مند شود.

اگر مراقب کامپوزیت دندان های خود نباشید چه اتفاقی می افتد؟

اصول مراقبت از کامپوزیت دندان را برای شما بازگو کردیم. مطمئنا اگر این نکات و توصیه ها را مو به مو رعایت کنید می توانید سالیان سال از کامپوزیت دندان خود استفاده کرده و لذت ببرید. عدم توجه به نکات مراقبتی علاوه بر اینکه موجب اتلاف هزینه و زمان شما می شود، می تواند عوارض جبران ناپذیری را نیز به دنبال داشته باشد. برای مثال عدم توجه به رعایت بهداشت دهان و دندان ممکن است بروز مشکلاتی از قبیل عفونت لثه یا پوسیدگی دندان ها را به دنبال داشته باشد. چنانچه بی توجهی ها ادامه پیدا کند به سرعت دندان زیر کامپوزیت کاملا خراب شده و نیاز به عصب کشی یا کشیدن خواهد داشت. طبیعتا برای انجام این کار ممکن است کامپوزیت دندان خود را از دست بدهید. بنابراین توصیه می شود مراقبت از کامپوزیت دندان را جدی بگیرید.

کلام آخر

در صورتی که تمایل دارید کامپوزیت دندان شما عمر مفید طولانی مدتی داشته باشد باید بعد از کامپوزیت مراقبت های گفته شده را رعایت کنید. این مراقبت ها باعث می شود مدتها دندان های کامپوزیت شده زیبا و سفید رنگی داشته باشید.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 13 یکشنبه 14 دی 1399 نظرات (0)

لمینت دندان یکی از روش های زیبایی برای افرادی است که می خواهند مشکلات جزئی و ظاهری دندان های خود را پوشش دهند. ولی در اینجا سوالی که مطرح می شود این است که چه کسانی نباید لمینت انجام دهند؟ یا اینکه برای چه افرادی لمنیت دندان محدودیت دارد؟ در ادامه می خواهیم به این موضوع بپردازیم.

چه افرادی نباید لمینت انجام دهند؟ 256398754200چه افرادی نباید لمینت انجام دهند؟

در جواب به این سوال باید گفت، افرادی که مشکلات زیر را دارند نباید لمنیت دندان انجام دهند.

افرادی که مشکلات لثه  دارند

اگر در نواحی لثه دچار بیماری های دندان و دهان بوده یا اینکه لثه بر اثر تجمع پلاک ها یا باکتری ها تحلیل رفته است، نباید لمینت انجام شود. ابتدا بهتر است که این مشکل را برطرف کنند و سپس با نظر دندانپزشک اقدام به نصب لمینت کنند.

افرادی که دندان های آنها کاملا سالم و زیبا است

لمینت یکی از روش های است که تهاجمی می باشد. در این روش مینای دندان نیاز به تراشیده شدن دارد. بنابراین در صورتی که دندان های شما کاملا سالم باشد از جمله کسانی محسوب می شوید که نباید لمینت انجام دهید. متاسفانه امروزه هستند افرادی که تنها برای نشان دادن شخصیت و یا وضعیت مالی خوب اقدام به انجام لیمنت دندان می کنند.

افراد زیر 30 سال

هر چند که لمینت محدودیت های سنی ندارد اما به افرادی که زیر 30 سال سن دارند توصیه نمی شود. زیرا این افراد از دندان های سالمی برخوردار هستند و دلیلی برای کاشت لمینت وجود ندارد. پزشکان به افراد که زیر 30 سال سن دارند توصیه می کنند که برای اصلاح دندان های خود از روش های دیگری مثل بلیچینگ، روکش کردن و ارتودنسی استفاده کنند. از طرف دیگری لمینت حدود 10 تا 15 سال دوام و ماندگاری دارد و اگر از سنین کمتر شروع به نصب لمینت کنید باید هزینه زیادی صرف تعویض و ترمیم آن کنید.

افرادی که رژیم غذایی مناسبی ندارند

لمینت برای افرادی که از رژیم غذایی نامناسبی پیروی نمی کنند، ممنوع است. غذاهایی که میزان اسید آن ها بالا است مانند ترشی ها تاثیر نامطلوبی می توان بر روی دندان ها داشته باشد. همینطور مصرف نوشیدنی های حاوی الکل می تواند پیوند بین لمینت و مینای دندان را از بین ببرد.

افرادی که عادت های نامناسب دارند

اگر از پزشک خود بپرسید که چه افرادی نباید لمینت انجام بدهند؟ مطمئنا اولین کسانی که به آنها اشاره می کند افرادی هستند که عادات بدی مثل دندان قروچه کردن، جویدن یخ و جویدن سر مداد و به طور کلی هر کاری که باعث وارد شدن فشار زیاد بر روی دندان ها می شود را نام می برد. هر چند که این عادات برای دندان های طبیعی هم ناپسند است، لمینت ها هم تحت تاثیر قرار می دهند. لمینت ها رو دندان های کسانی که به چنین رفتار هایی عادت دارند، دوام و ماندگاری کمتری دارند.

چه افرادی نباید لمینت انجام دهند؟ 549867300012211بهترین روش برای زیبا سازی دندان

زمانیکه به دنبال بهترین روش برای زیبا سازی دندان خود هستید، انتخاب های زیاد و راه های مختلفی پیش روی شما قرار خواهد گرفت. روش های زیبایی دندان همیشه در حال پیشرفت هستند و می توانند با استفاده از روش های مختلفی زیبایی لبخند شما چندین برابر کنید. در ادامه می خواهیم شما را با روش های جدیدی برای زیبایی دندان ها آشنا کنیم.

  • سفید کردن دندان ها یا بلیچینگ

نام دیگر سفید کردن دندان، بیلیچینگ نام دارد. این روش می تواند لکه های سیاه را از روی دندان شما بر دارد و آنها را سفید و روشن کند. بلیچینگ برای همه افراد مورد استفاده قرار نمی گیرد، و بسیار مهم است که اول سلامت دهان و دندان شما مواد بررسی قرار بگیرد.

  • لمینت دندان

لمینت یک پوسته نازک و شیشه ای است که می تواند قسمت جلویی دندان های شما را بپوشاند. لمینت ها برای درمان مشکلات مربوط به زشتی دندان ها مثل بهم ریختگی های غیر شدید، بد رنگی دندان ها، پوشش فاصله آنها یا حتی از بین رفتن رنگ دندان ها استفاده می شود.

کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان یکی از کم هزینه ترین و سریع ترین روش هایی است که برای درمان مشکلات ظاهری و جزئی دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. برای درمان دندان خراب شده یا شکسته از کامپوزیت استفاده می کند. ونیر کامپوزیت را در یک یا دو جلسه با دقتی بسیار بالا، بر روی دندان های آسیب دیده نصب می شود. کامپوزیت دندان نیمه شفاف است و به قالب گیری و طراحی توسط لابراتور احتیاجی ندارد. کامپوزیت یک مواد خمیری است که با قرار گرفتن در مقابل اشعه خاص، سفت می شود. پزشک پس از سفت شدن این ماده خمیری آن را با استفاده از یک سمباده تراش و صیغل می دهد تا به شل دندان طبیعی در بیاید.

  • تاج های سرامیکی

برای محافظت از دندان ها در مقابل آسیب ها تاج های پرسلین کمک کننده است. برخی از افراد تاج را به عنوان کلاه می نامند؛ زیرا تاج ها کل دندان ها را تا لثه می پوشانند.

  • ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت های دندانی فلزاتی هستند که می توانند جای دندان های خالی را پر کنند. ایمپلنت دندان از جنس تیتانیوم است و با جراحی داخل استخوان فک، دقیقا مکانی که دندان ندارید، قرار می گیرد. ایمپلنت دندانی در ریشه قرار می گیرد و می تواند جایگزین خوبی برای دندان های از دست رفته باشد.

  • باندینگ دندانی

باندینگ دندانی روشی است که در آن فلز های رنگی به دندان ها می چسبد. این روش برای ترمیم یا بهبود ظاهر دندان هایی بکار می رود که شکسته و ترک برداشته اند و یا دچار لکه های زیادی هستند.

  • پل های پرسلان

پل ها می توانند چندین تاج به هم متصل شده باشند. همچنین می تواند بر روی یک جفت دندان سالم یا مجموعه ایمپلنت های دندان متصل شود.

مزایای لمینت دندان

در ادامه قصد داریم تمام جنبه های مثبت و منفی لمینت های دندانی را بررسی کنیم تا در تصمیم گیری و انتخاب نحوه اصلاح لبخند از آن کمک بگیرید:

اصلاح ظاهر لبخند

لمینت ها گزینه های مناسبی برای افرادی که رنگ دندان هایشان زرد شده یا دندان های کج و شکسته دارند، می باشد. لمینت دندان تمام عیوب ظاهری دندان ها را می پوشاند و طرح یک لبخند جذاب را برای شما به ارمغان می آورد.

مقاومت در برابر زرد شدن

لمینت های سرامیکی همانند کامپوزیت مقاومت زیادی در برابر زرد شدن دارد. از مزایای لمینت دندان این است که اگر بتوانیم به درستی از آنها استفاده کنیم برای همیشه براق و روشن باقی می مانند و حتی با خوردن مواد غذایی رنگی، زرد نخواهند شد.

دوام و ماندگاری بالا

اگر دندان پزشک بتواند با مهارت خاصی لمینت را روی دندان های شما نصب کند و شما نیز بعد از نصب لمینت به خوبی از آنها مراقبت کنید، دوام و ماندگاری لمینت شما می تواند تا بیش از 15 سال عمر داشته باشد.

طبیعی به نظر رسیدن

ونیر ها، همانند دندان ها ظاهری طبیعی دارند. خاصیت بازتاب نور لمینت باعث می شود که خصوصیاتی شبیه مینای دندان داشته باشد. چون لمینت ها از یک لایه نازکی تشکیل شده است، بسیار شفاف و در مقایسه با دندان های طبیعی غیر قابل تشخیص است.

معایب لمینت دندان

لمینت دندان علاوه برمزایای زیادی که دارد معایبی هم شامل می شوند که در ادامه می خواهیم به توضیح آنها بپردازیم تا بتوانید انتخاب دقیقی داشته باشید.

غیر قابل بازگشت هستند

زمانی که لمینت روی دندان های شما نصب شود، امکان برداشتن آنها و استفاده مجدد از دندان های طبیعی برای شما وجود ندارد. با توجه به اینکه لمینت های دندانی از لحاظ ظاهری شبی دندان های طبیعی هستند اما باز هم نوعی دندان مصنوعی بحساب می آیند و فرایند نصب آن برگشت ناپذیر است. در صورتی که از آنها مراقبت کنید بیش از 10 سال بدون نیاز به ترمیم و تعویض برای شما باقی خواهد ماند.

نیاز به تراشیدن مینای دندان

تراشیده شدن مینای دندان قبل از نصب یکی از معایب لمینت دندان سرامیکی شناخته می شود. نصب لیمنت های دندان از نوع استاندارد نیاز به آماده سازی دندان ها قبل از نصب ندارد. با توجه به مشکلات ظاهری دندان، دندان پزشک قبل از نصب لمینت قسمتی از مینای دندان را می تراشد تا ضخامت اضافی ایجاد نشود.

طولانی بودن فرایند ساخت

نصب لمینت های سرامیکی طی یک تا دو جلسه انجام می شود و فاصله زمانی طراحی، قالب گیری و نصب نهایی لمینت ها روی دندان ها حدودا یک ماه است. زیرا دندان بعد از تراشیده شدن حساس می شوند و نیاز به لمینت موقتی دارند.

حساس شدن دندان ها

بعد از نصب لمینت ممکن است که نسبت به نوشیدنی و غذاهای خیلی سرد یا خیلی داغ حساس شوید. زیرا مینای دندان شما قبل از نصب لمینت تا حدودی تراشیده می شود البته جای نگرانی نیست زیرا این حساسیت کاملا طبیعی است و خود به خود از بین می رود.

کلام آخر

در این مقاله به شما افرادی که نباید لمینت دندان انجام دهند را معرفی نمودیم. این روش به دلیل مزایایی که دارد به مرور طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. اما روش های جایگزین آن نیز از مزایایی برخوردار هستند. به نظر می رسد باید انتخاب بهترین روش برای زیباسازی را به شخصی ماهر و متبحر بسپارید تا در طولانی مدت از انتخاب خود پشیمان نشوید.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 17 سه شنبه 09 دی 1399 نظرات (0)

ایمپلنت دندان دیجیتالی یکی از تکنولوژی های پیشرفته و مدرن مورد استفاده در دندان پزشکی است. اگر پس از کشیدن دندان، جای خالی دندان نه تنها اعتماد به نفس شما را کاهش می دهد بلکه می تواند بر روی سلامت دندان و دهان شما تاثیر قابل توجهی داشته باشد. معمولا برای بررسی شرایط استخوان فک و قرارگیری رشته های عصبی از ایمپلنت دیجیتالی سه بعدی استفاده می کنند. دندان پزشک با داشتن این اطلاعات معتبر و مفید می تواند عمل کاشت ایمپلنت دندان دیجیتالی را با کمترین شکاف در فک طراحی کند. چون عمل جراحی ایمپلنت دیجیتالی به منظور ایجاد کمترین شکاف ممکن طراحی شده است. در این روش درد به طور قابل توجهی نسبت به جراحی ایمپلنت سنتی کاهش پیدا می کند.ایمپلنت دیجیتالی حین انجام ایمپلنت، راهنمایی کاملا درست و دقیقی با توجه به محل قرارگیری دندان ها را در اختیار پزشک قرار می دهد. این راهنما همچنین به دندان پزشک کمک می کند که تا کوچکترین و دقیق ترین شکاف های ممکن را برای کاشت ایمپلنت دندان ایجاد کند.

ایمپلنت دندان دیجیتالی 132658886523100278

یک کاندیدای مناسب برای کاشت ایمپلنت ددیجیتال باید چه شرایطی داشته باشد؟

فردی که قصد دارد دندان از دست رفته خود را با ایمپلنت دندان دیجیتال پر کند باید شرایط زیر را داشته باشد.

  • سلامت کلی بدن

اگر بیماری زمینه ای دارید باید قبل از هر کاری آن را با پزشک متخصص در میان بگذارید. هر کدام از بیماری های دیابت، بیماری های قلبی، بیماری ها نقص سیستم ایمنی بدن و … بیماری هایی هستند که ممکن است در طول ایمپلنت دندان دیجیتال مشکل آفرین باشند. از این رو برای جل.گیری از بروز مشکل قبل از اینکه پزشک کار خود را آغاز کند آنها مطرح کنید.

  • لثه های سالم

ایمپلنت دندان دیجیتال برای افرادی که بیماری های لثه دارند و لثه آنها دچار عفونت است، خطرناک می باشد. بهتر است اگر سابقه چنین مشکلاتی دارید، آن را با پزشک مطرح کنید.

  • مقدار کافی استخوان برای جوش خوردن ایمپلنت

تنها را موجود برای درمان افرادی که استخوان فکشان بر اساس گذر زمان تحلیل رفته است، ایمپلنت است ولی پیش از آن باید استخوان با روش های خاصی تا اندازه مطلوب بازسازی شود. این مطلب شامل افراد بسیار جوانی که فکشان به اندازه کافی رشد نکرده است نیز می شود. ایمپلنتیست برای جبران تحلیل رفتگی استخوان فک از روش لیفت سینوس و یا تزریق پودر استخوان استفاده می کند.

افراد معتاد و الکلی و خانم های باردار و همچنین افرادی که دندان قروچه مرتب و شدید شبانه دارند نییز جزء افرادی هستند که احتمال شکست ایمپلنت در آنها زیاد است.

مزایای ایمپلنت دیجیتالی

مهم این است که به یاد داشته باشید با ایمپلنت دیجیتالی، هنوز هم از مزایای ایمپلنت های دندانی و کاشت دندان سنتی برخوردار هستید. مزایای ایمپلنت دیجیتالی عبارتند از:

ایمپلنت دندان دیجیتال زمان کمتری نیاز دارد

یکی از مهم ترین و بهترین مزایای ایمپلنت دیجیتالی انجام آن در مدت زمان کوتاه است. در حالی که عمل جراحی ایمپلنت دندان سنتی برای دو ایمپلنت می تواند 130 دقیقه یا بیشتر طول بکشد، مرحله اول عمل جراحی ایمپلنت دندان دیجیتالی ما را قادر می سازد که با کمک بهترین متخصص ایمپلنت تمام جزئیات را قبل از عمل بررسی کنیم. با ایمپلنت دیجیتال احتمال اینکه دندان موقت خود را در همان روز دریافت کنید زیاد است. به طور کلی بیشتر احتمال دارد که ترمیمتان سریع تر انجام بگیرد، به طور متوسط 7 تا 5 روز، در مقایسه با 123 روز برای روش های سنتی دریافت کنید.

ایمپلنت دندان دیجیتالی 5465783221230352654طول عمر و دقت ایمپلنت دندان دیجیتال بیشتر است

دندان پزشک به عنوان یک بخش از فرآیند برنامه ریزی شده به طراحی روش های مورد نیاز برای کاشت ایمپلنت دندانی می پردازد. ایمپلنت دیجیتالی در مقایسه با سایر روش های برنامه ریزی شده دقت حیرت انگیزی دارد و به طور متوسط انحراف کاشت ایمپلنت دندانی در این سیستم برابر با 0.9 درجه است. بالا بودن دقت در این سیستم به معنای این است که ایمپلنت به خوبی درون فک قرار داده می شود و طول عمر بالاتری هم خواهد داشت.

ویزیت کمتر دندان پزشک

در روش ایمپلنت دندان تعداد مراجعات به مطب پزشک زیاد است. مخصوصا اگر فک شما تحلیل رفته باشد و نیاز به پیوند استخوان یا لیفت سینوس داشته باشید. این درحالی است که در ایمپلنت دندان دیجیتال تعداد مراجعات به کلنیک به نصف کاهش می یابد. در این روش پزشک قبل از شروع کار، از مراحل و نحوه انجام ایمپلنت آگاه است و از این رو تعداد مراجعات کاهش می یابد. این یعنی احترام به وقت بیمار و صرفه جویی در هزینه های ایمپلنت دندان.

زمان بهبود کمتر در ایمپلنت دندان دیجیتال

از آنجا که این روش بدون بخیه و بدون برش انجام می شود، دوران نقاهت نسبتا کوتاهی دارد. هرچند استانه تحمل درد در افراد متفاوت است ااما دردی که در ایمپلنت دندان دیجیتال به بیمار تحمیل می شود کمتر است. چرا که طول حفره ایجاد شده در لثه کوتاهتر می باشد.

جفت شدگی عالی

در روش ایمپلنت دندانی سنتی، ایمپلنت باید توسط متخصص انجام شود و بعد از آن ترمیم های دندانی باید برنامه ریزی شوند تا متناسب با ایمپلنت قرار بگیرند. گاهی پایه نصب شده در ایمپلنت دندان برای تاجی که با دیگر دندان مطابقت دارد، مناسب نیست. اما در ایمپلنت دندان دیجیتال تمام این مشکلات از قبل پیش بینی می شود.

رضایتمندی بیشتر بیماران

اگر برای انجام ایمپلنت دندان نگران هستید باید بدانید که با کمک روش های مدرن بیحسی در ایمپلنت دندان، هیچ دردی احساس نخواهید کرد. با روش ایمپلنت دندان دیجیتالی درد کمتری احساس می شود؛ زیرا نیازی به برش گسترده و باز و بخیه زدن نیست.

معایب ایمپلنت دیجیتال

هر روش و عمل جراحی در کنار مزایای زیادی که دارد، معایب و عوارضی نیز به همراه دارد. برخی از معایب ایمپلنت دیجیتال عبارتند از:

هزینه بالا ایمپلنت دندان

از مهم ترین معایب ایمپلنت دیجیتال از نظر بسیاری از افراد، پر هزینه بودن آن است. اما واقعیتی که باید بدانید این است که هیچ درمانی به اندازه ایمپلنت دندان دیجیتال مقرون به صرفه نیست. زیرا ماندگارتر از سایر گزینه های جایگزین دندان است. بنابراین، با اینکه هزینه اولیه پرداختی شما زیاد به نظر می رسد اما در طولانی مدت نیاز به هزینه کردن و جایگزین کردن ایمپلنت نخواهید داشت.

نیاز به مهارت جراح

درست مانند هر درمان دیگری لازم است جراح از مهارت کافی برخوردار باشد تا این فرآیند به شکل بی نقص و دقیق انجام شود. در غیر این صورت، شکست ایمپلنت و بروز مشکلات برای آن دور از انتظار نیست.

نحوه کاشت ایمپلنت دندان دیجیتالی

  • نحوه کاشت ایمپلنت دندان دیجیتالی تقریبا با ایمپلنت دندان سنتی مشابه است. مراحل آن نیز مانند ایمپلنت دندان استاندارد، در دو مرحله انجام می شود. جلسه اول حدود 1 ساعت است و جلسه دوم حدودا 30 دقیقه وقت نیاز است.
  • پس از اینکه دندان پزشک عکس های اشعه ایکس را بررسی کرد و نتایج مورد نظر را تشخیص داد، پایه ایمپلنت دیجیتالی بوسیله بی حسی موضعی و بدون نیاز به هر گونه بیهوشی در فک بیمار کاشته خواهد شد.
  • پزشک یک شکاف روی فک ایجاد می کند تا استخوان فک بیرون بیاید. همچنین برای کاشت پایه ایمپلنت لازم است سواخ کوچکی در فک ایجاد کنند تا ایمپلنت در محلی که از قبلا طراحی شده بود به درستی پیچ شود.
  • یکstop-cap برای پوشش دادن ایمپلنت روی آن قرار گرفته و محل بوسیله بخیه بسته می شود.
  • پس از اینکه فرایند بهبود کامل و تمام شد تاج دندان دیجیتالی از طریق جای گاز زدن بیمار ساخته شده، روی ایمپلنت ها سوار می شود. همچنین از یک پیچ کوچک هم برای محکم کردن پروتز دندانی روی اباتمنت استفاده می شود تا ایمپلنت دیجیتالی کاشته شود.

مراقبت های لازم بعد از کاشت ایمپلنت دندان دیجیتالی

  • سعی کنید تا 24 بعد از جراحی استراحت نکنید.
  • روز اول غذای سبک، نرم و سرد میلی نمایید.
  • روز اول دهان را شستشو ندهید.
  • بعد از هر وعده غذا با احتیاط مسواک زده و دهان خود را شستشو دهید.
  • داروهای تجویز شده را طبق دستور استفاده کرده و از مصرف خودسرانه دارو بپرهیزید.
  • در صورتی که ایمپلنت دندان متحرک دارید تا یک هفته از آن استفاده نکنید.
  • در صورت تجویز دهانشویه، نخست مسواک زده سپس دهان را با آب و نمک گرم و رقیق قرقره کرده و بعد از بیرون ریختن آن تا 30 ثانیه، از خوردن نوشیدنی یا غذا میل پرهیز کنید.
  • از مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید.
  • تا یک هفته از فعالیت های سنگین ورزشی بپرهیزید.
  • چنانچه از بخیه های غیر قابل جذب استفاده شده است، 7 تا 10 روز بعد جهت کشیدن بخیه ها به کلینیک مراجعه کنید.
  • تا یک هفته از کشیدن سیگار اجتناب کنید
  • اگر از بیهوشی برای جراحی استفاده شده است به هیچ عنوان رانندگی نکنید.
  • از زمان جراحی ایمپلنت دندان معایناتی برای بیمار در نظر گرفته می شود که باید آنها را رعایت کنید. زمان انجام این معاینات به گونه زیر است: یک هفته پس از جراحی – یک ماه پس از جراحی – 2 ماه بعد از جراحی

کلام آخر

ایمپلنت دندان دیجیتال از روش های دقیق و بسیار پیشرفته ایمپلنت دندان است. به کمک این روش از مشکلات و خطرات ایمپلنت دندان به میزان قابل توجهی کاسته می شود. این روش در بهترین کلینیک های ایمپلنت دندان ایران انجام می شود.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 10 سه شنبه 09 دی 1399 نظرات (0)

یکی از مسایلی که زیبایی دندان ها را با مشکل مواجه می کند، دندان های فاصله دار است. ولی باید دانست که کامپوزیت دندان فاصله دار به زیبایی دندان ها کمک می کند. با کامپوزیت دندان می توان این مشکل را برطرف نمود و شفافیت و زیبایی را به دندان ها بازگرداند. فاصله بین دندانی معمولا در بین دو دندان جلویی در بالای دندان ها ایجاد می شود. علت بیشترین مراجعه برای کامپوزیت دندان های فاصله دار نیز همین مورد است. البته ممکن است فاصله بین دندانی در دندان های دیگر نیز ایجاد شده باشد. این مشکل بنا به دلایل متفاوتی ممکن است ایجاد شده باشد که در این مقاله توضیحات کافی را خواهیم داد. سپس به روش درمان و برطرف کردن این نازیبایی اشاره خواهیم کرد. البته باید اشاره کنیم که روش های مختلفی برای برطرف نمودن این مشکل وجود دارد اعم از ارتودنسی، لمینت دندان و کامپوزیت دندان.

کامپوزیت دندان فاصله دار  6959+659+6522231023علل ایجاد فاصله بین دندانی

همانطور که گفته شد فاصله بین دندانی می تواند در اثر علل مختلف پیش آید ولی باید بدانیم که کامپوزیت دندان فاصله دار به زیبایی دندان ها کمک می کند. بنابراین جای نگرانی نبوده و به راحتی می توان آن را برطرف نمود. در این قسمت به علل ایجاد فاصله بین دندانی اشاره نماییم.

فاصله بین دندانی در کودکی

معمولا این فاصله در دوران کودکی با فرآیند جای گیری دندان های دائمی به جای دندان های شیری دیده می شود. این مورد به مرور و با کامل شدن دندان ها به خودی خود حل می شود. معمولا بیشترین نگرانی والدین در سنین بین 8 تا 9 سالگی است که همچنان دندان های شیری و دائمی در دهان وجود دارد ولی فاصله بین دندانی زیاد است. در این موارد بهتر است با دندانپزشک مشورت و راه حل آن دریافت شود.

عدم همخوانی طول قوس دندانی با اندازه دندان ها

عدم همخوانی طول قوس دندان می تواند باعث ایجاد فاصله بین دندان ها شود. معمولا این فاصله از دندان های موجود زیاد تر است. علت آن می تواند بزرگ بودن قوس دندان، کوچک بودن سایز دندان ها، کشیدن یک یا چند عدد دندان و باقی ماندن جای خالی دندان ها که باعث رانده شدن دندان ها به این فضای خالی می شود و یزرگ بودن اندازه فک نیز می تواند باشد.

فرنوم

فرنوم بافت ضخیم و گوشتی در قسمت جلوی دهان است. این بافت می تواند مانع نزدیک شدن دندان های جلویی به هم می شود. این بافت در قسمت لثه ها بالا و پایین دندان های جلویی وجود داشته و خط میانی را بین دندان ها ایجاد می نماید.

فشار دادن به دندان ها

در کودکی عاداتی مانند فشار دادن زبان به دندان، مکیدن انگشت و … می تواند باعث هل دادن دندان ها به جلو و ایحاد فاصله بین دندان ها شود.

درمان دندان های فاصله دار

فاصله بین دندان ها می تواند مشکلاتی را برای فرد به همراه داشته باشد. ممکن است فرد از حضور در جمع  و یا خندیدن در بین افراد خودداری نماید. البته در صورتی که فاصله بین دندان ها زیاد باشد این اتفاق بیشتر خواهد افتاد. در این مواقع حتی ممکن است به لثه نیز آسیب برسد. زیرا به دلیل نبود دندان، برای جویدن مواد غذایی نیاز به استفاده از لثه است که می تواند باعث بروز بیماری های لثه شود. بنابراین بهتر است این مشکل را پیگیری نمود تا با استفاده روش های درمانی صحیح، آن را برطرف نمود. اینکه کدام روش درمانی را می توان بکار برد بستگی به پارامترهایی مانند میزان بزرگی فاصله، وضعیت سلامت دندان های کناری، اینکه چه انتظاری از درمان است و مدت زمان درمان دارد. بنابراین بهتر است با بررسی فاکتورهای فوق ، روش درمانی مورد نظر را با صلاحدید دندانپزشک انتخاب نمایید.

کامپوزیت دندان فاصله دار  6457988952123123کامپوزیت دندان های فاصله دار

باید گفت که کامپوزیت دندان فاصله دار به زیبایی دندان ها کمک می کند. این روش درمانی سریع ترین راه حل برای بسیاری از مشکلات دندان ها مانند فاصله بین دندان، لب پر شدن یا شکستن جزئی دندان ها، تغییر رنگ دندان ها و بدرنگ شدن آن ها و … است. برای انجام این روش نیازی نیست به دندان های دیگر آسیبی وارد شود. در کمترین زمان و با پرداخت هزینه کمتر می توان فاصله بین دندان ها را پوشش داد و به زیباتر نشان دادن ان ها کمک کرد. برای انجام کامپوزیت دندان، نیاز است یک جلسه درمانی را پشت سر بگذرانید. پس نیازی نیست برای نصب روکش چندین بار به دندانپزشک مراجعه شود. مهم ترین نکته انتخاب بهترین دندانپزشک و بهترین جنس روکش است که نقش مهمی در زیبایی و طبیعی تر جلوه دادن روکش ها خواهد داشت.

نحوه نصب کامپوزیت دندان فاصله دار

در جلسه مشاوره و معاینه،  دندانپزشک وضعیت دندان ها را با توجه به پارامترهای مورد نظر بررسی می نماید. بهتر است با دندانپزشک در خصوص انتظاراتی که از نصب کامپوزیت دندان دارید، صحبت نمایید. بهتر است دندانپزشک در جریان وضعیت سلامت و نیز عادات رفتاری بیمار مانند دندان قروچه یا سیگار کشیدن و یا سایر مسایل قرار گیرد تا راهنمایی های لازم را به بیمار ارائه نماید. بعد از تایید روش کامپوزیت برای مشکل مورد نظر،  دندانپزشک  از روکش های کامپوزیت که در مطب به صورت آماده و پیش ساخته وجود دارد، استفاده می نماید. البته می توانید رنگ مورد دلخواه خود را از میان رنگ های متنوعی که امروزه وجود دارد، انتخاب نمایید. جنس و مرغوبیت روکش نیز باید مدنظر قرار گیرد. بعد از انتخاب روکش، کامپوزیت دندان با استفاده از چسب مخصوص، روکش را بر روی دندان ها می چسباند. با استفاده از تاباندن لیزر مخصوص، چسب در عرض چند دقیقه سفت می شود و روی دندان ها را می پوشاند.

کلام آخر

مکن است این جمله به نظر فرد آشنا باشد که کامپوزیت دندان فاصله دار به زیبایی دندان ها کمک می کند. باید گفت کامپوزیت دندان های فاصله دار می تواند باعث یک دست شدن دندان ها و هماهنگی بین ان ها شود. فاصله بین دندانی در اثر عوامل مختلفی ممکن است پیش بیاید که برخی عوامل غیر قابل اجتناب و درمان هستند. بنابرین بهتر است با استفاده از روکش دندانی در کمترین زمان، این ناهماهنگی را پوشش داد و زیبایی را به دندان ها بازگرداند.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

تعداد صفحات : 19

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 184
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 36
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 146
  • بازدید ماه : 326
  • بازدید سال : 1,961
  • بازدید کلی : 5,882