loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 13 یکشنبه 07 دی 1399 نظرات (0)

کامپوزیت دندان و لمینت هر دو از تکنیک های مدرن در زیبا نشان دادن دندان ها است. اینکه کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟ سوالی است که اکثر افرادی که برای اولین بار این روش ها به آن ها پیشنهاد می شود، خواهند پرسید. مقایسه این دو روش نیاز دارد که بیشتر با نحوه انجام آن ها و نیز برتری های هر کدام نسبت به دیگری آشنا شویم . توصیه می کنیم قبل از هر اقدامی برای زیبایی یا درمان، به معایب و مزایا آن روش آگاهی پیدا کنید. با اینکار می توانید بهتر تصمیم بگیرید که کدام روش با توجه به ویژگی ها و خصوصیات برای شما مناسب است. در خصوص لمینت و کامپوزیت و اینکه کامپوزیت بهتر است یا لمینت می خواهیم مقایسه هایی از نظر مقاومت و استحکام در برابر فشار و ضربات، رنگ پذیری کمتر، طبیعی بودن، مقاومت در برابر ساییدگی و … انجام دهیم.

کامپوزیت بهتر است یا لمینت 54216359860

مقایسه کامپوزیت و لمینت در تعداد جلسات مورد نیاز

برای نصب لمینت دندان، ابتدا نیاز است دندانپزشک لثه های بیمار را هم تراز نماید. پس از آن نوبت به این می رسد تا فضایی را بر روی دندان ها جهت نصب لمینت دندان ایجاد کند. این کار برای طبیعی جلوه دادن دندان ها لازم است. برای اینکار باید مینای دندان مقداری تراشیده و نازک شود. این مقدار در حد کمتر از میلی متر است. بعد از تراش دادن مینای دندان، قالب گیری از دندان ها صورت گرفته و برای تهیه روکش نهایی به لابراتوار فرستاده می شود. بعد از دو هفته، روکش های جدید آماده نصب می باشد. در صورتی که کامپوزیت دندان، روکش ها از پیش آماده شده هستند که می توان با توجه به رنگ دلخواه در کمترین زمان و در همان جلسه اول، آن ها را روی دندان ها نصب نمود. پس کامپوزیت از نظر صرفه جویی در تعداد جلسات مراجعه به لمینت برتری دارد.

استحکام کامپوزیت بیشتر است یا لمینت

مورد دیگر که می توان بررسی کرد، استحکام این دو روش در برابر ضربات و فشارهایی است که ممکن است به دندان وارد شود. این فشارها می تواند در اثر جویدن اجسام سخت تا عادات رفتاری مانند دندان قروچه وارد شود. به شدت توصیه می شود در صورت نصب روکش کامپوزیت و لمینت از جویدن و شکستن اجسام سخت مانند آبنبات های سفت یا یخ و … پرهیز کنید. این گونه اشتباهات می تواند به قیمت از دست دادن روکش تمام شود. استحکام و مقاومت کامپوزیت در برابر این اشتباهات، بسیار کمتر از لمینت دندان است و ممکن است سریعا دچار پریدگی و حتی شکستن شود. ولی نکته مثبت آن امکان ترمیم و تعویض می باشد. در مورد لمینت دندان، تعویض روکش سختگیرانه تر است و ممکن است به راحتی ترمیم نشود. در این صورت بیمار مجبور به تعویض روکش و تراشیدن مجدد مینای دندان خواهد شد.

مقاومت در برابر رنگ پذیری

یکی از موارد استفاده از روکش دندان، پوشش دادن بدرنگی دندان ها است. حال می خواهیم بررسی کنیم که برای رنگ پذیری مجدد، کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟ باید گفت لمینت دندان در برابر این مشکل قوی تر عمل می نماید. ممکن است کامپوزیت در اثر نوشیدن مایعاتی مانند قهوه و چای و یا نوشیدنی های دیگر رنگی و یا حتی مواد غذایی رنگ دار، سریعا رنگ بگیرد. ولی لمینت دندان به این وضعیت نمی باشد. قدرت مقاومت در برابر رنگ پذیری در لمینت از کامپوزیت بسیار بیشتر است. هر چند در هر دو روش باید مراقبت های لازم انجام شود. تا می توانید از مصرف این گونه مواد خودداری نمایید. در صورت اجبار نیز سریعا مسواک بزنید تا اثر این مواد بر روی دندان ها باقی نماند.

مقاومت در برابر ساییدگی

ساییدگی دندان بیشتر در اثر عاداتی مانند دندان قروچه پیش می آید. دندان قروچه جزو بیماری هایی است که برای دندان ها بسیار مضر بوده و مخرب است. این بیماری می تواند باعث ساییدگی دندان ها بر روی هم و فشار بر آن ها شود. پس بهتر است ابتدا آن را ترک نموده و سپس هر اقدامی برای دندان ها خود انجام دهید. مقاومت لمینت دندان در برابر ساییدگی از کامپوزیت بیشتر است. هر چند توصیه می شود در هر صورت در زمان ورزش یا خواب یا زمان هایی که استرس زیادی دارید از محافظ دندان استفاده نمایید.

کامپوزیت بهتر است یا لمینت 215749653052مقایسه این دو روش در هزینه ها

یکی دیگر از موارد مهمی که نیاز به بررسی دارد، هزینه ها است. اینکه برای هزینه ها کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟ باید گفت کامپوزیت ارزان تر از لمینت دندان است. علت آن هم به اقداماتی است که توسط دندانپزشک انجام می شود و هم در تخصصی بودن ساخت و نصب روکش بر روی دندان ها، بر می گردد. برای نصب لمینت دندان نیاز است دندانپزشک ، مینای دندان را بتراشد که نیاز به تخصص و تبحر زیادی دارد. میزان تراشیدن مینای دندان بسیار باید با دقت انجام شود تا از میزانی که مدنظر است، بیشتر تراشیده نشود. هزینه ای که در لابراتوار برای ساخت روکش پرداخت می شود ، در کامپوزیت دندان حذف می شود. بنابراین برای افرادی که می خواهند هزینه کمتری را بپردازند، کامپوزیت دندان گزینه بهتری است.

ماندگاری کدام روش بیشتر است

موضوع ماندگاری و طول عمر روش درمانی و زیبایی، برای بسیاری از افراد حائز اهمیت است. باید برای این مورد توضیح دهیم که لمینت دندان عمری بین 10 تا 20 سال دارد. در صورتی که کامپوزیت عمری بین 7 تا 10 سال را خواهد داشت. نکته ای که باید عنوان شود این است که مراقبت از روکش ها در طول عمر آن ها تاثیر بسزایی دارد. در صورتی که محافظت و مراقبت به صورت صحیح انجام شود، طول عمر این دو روش کمتر از این میزان نخواهد بود و چه بسا بیشتر نیز ماندگاری داشته باشند. پس لازم است در هر دو روش، مراقبت های بهداشتی و غذایی به صورت صحیح انجام گیرد.

کلام آخر

در پاسخ به این پرسش که کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟ در این مقاله این موضوع را از زوایای مختلف بررسی کردیم. به این نتیجه می رسیم که مقاومت و استحکام لمینت دندان در برابر ضربه و فشار و نیز رنگ پذیری از کامپوزیت بیشتر است. لمینت دندان طبیعی تر و حرفه ای تر از کامپوزیت است. در مقابل در حوزه سرعت عمل و نیز هزینه ها، کامپوزیت بر لمینت برتری دارد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 13 یکشنبه 07 دی 1399 نظرات (0)

یکی از گزینه های مناسب برای روکش دندان ها، کامپوزیت ونیر می باشد. چون این روش یکی از تکنیک های مدرن در رشته های دندانپزشکی می باشد، این سوال برای کاربران پیش می آید که کامپوزیت ونیر دندان چیست؟ می توان گفت کامپوزیت ونیر یکی از محبوب ترین و پرطرفدارین روش ها برای اصلاح طرح لبخند و دادن جلوه زیبا به دندان هایی است که ممکن است یکی از این مشکلات را داشته باشند: بدرنگی و زرد شدن دندان ها، ساییدگی دندان ها که باعث کم شدن ارتفاع و استحکام آن ها می شود، فاصله بین دندان ها بخصوص در قسمت جلو و … به این ترتیب می توان با نصب روکش نازکی از جنس سرامیک یا سایر مواد این عیوب ظاهری دندان را در کمترین زمان ممکن پوشش داد. این نوع مواد از نظر مدت زمان نصب و هزینه بر لمینت دندان برتری دارند و گزینه مناسب تری می باشند.

کامپوزیت ونیر دندان 2598764031 مدت زمان لازم برای نصب کامپوزیت دندان

یکی از مسایل مهمی که در نصب روکش های دندان  از جمله کامپوزیت یا لمینت دندان مهم است، کوتاه بودن مدت زمان درمان و نصب می باشد. کامپوزیت دندان نیاز به زمان کمتری نسبت به لمینت دندان دارد. برای نصب لمینت دندان نیاز است بیمار حداقل دو هفته زمان برای انجام این کار صرف نماید. ولی کامپوزیت ونیر تنها به یک جلسه برای نصب نیاز دارد. در حقیقت کامپوزیت ها، روکش های از پیش ساخته و آماده ای هستند که در مطب و یا کلینیک ها وجود دارد. نیازی به عملیات قالب گیری از دندان ها و ساخت روکش مختص دندان های بیمار  نیست. بلکه تنها موردی که باید با سلیقه بیمار هماهنگ شود، رنگ روکش ها می باشد. در همان جلسه مشاوره و معاینه می توان روکش کامپوزیت ونیر را روی دندان بیمار نصب و با استفاده از چسب و لیزر مخصوص بر روی دندان ها سفت نمود.

ماندگاری کامپوزیت دندان

یکی از پارامترهایی که در عمل های زیبایی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، طول عمر و ماندگاری آن روش است. کامپوزیت دندان عمری بین 7 تا 10 سال را دارد. البته باید گفت نگهداری و مراقبت صحیح از این روکش های می تواند در ماندگاری آن بسیار تاثیر گذار باشد و آن را کوتاه تر از این مدت نماید. هر چند مزیت مهم این روش را می توان امکان تعویض روکش دانست. اینکه در صورت لب پر شدن یا شکستن جزیی روکش می توان آن را تعمیر و ترمیم نمود. بنابراین نگران نباشید، در عین حال که توصیه می شود مراقبت های بهداشتی مانند مراقبت از دندان های طبیعی و جلوگیری از وارد شدن ضربه و آسیب به روکش را جدی بگیرید.  زیرا روکش کامپوزیت بر عکس لمینت دندان ، مقاومت و استحکام زیادی در برابر ضربه و فشار ندارد و ممکن است سریعا دچار شکستگی شود.

مزایای استفاده از کامپوزیت دندان به جای لمینت دندان

کامپوزیت دندان بر عکس لمینت دندان یکی از سریع ترین و آسان ترین روش ها برای این منظور می باشد. برای نصب روکش کامپوزیت نیاز به قالب گیری و صرف زمان برای تهیه روکش نمی باشد. بنابراین برای افرادی که زیبایی دندان ها بسیار مهم است و نمی توانند مدتی را معطل شوند، می تواند بهترین گزینه باشد. همچنین هزینه این روش نیز نسبت به لمینت دندان پایین تر است. هزینه های قالب گیری و ساخت روکش مختص دندان های بیمار از لیست هزینه ها کسر می شود. بنابراین برای افرادی که می خواهند با پرداخت هزینه کمتر، دندان های درخشان و مرتبی داشته باشند، مناسب ترین انتخاب است. در نصب کامپوزیت ونیر بر عکس لمینت دندان نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست. بنابراین آسیبی به دندان ها وارد نمی شود که این مهم ترین  و اساسی ترین مزیت کامپوزیت نسبت به لمینت دندان است.

کامپوزیت ونیر دندان  89784531200213معایب کامپوزیت دندان نسبت به لمینت

در این قسمت می خواهیم به برخی از معایب این روش نیز اشاره کنیم تا بیمار با آگاهی از همه جنبه ها، انتخاب نهایی را انجام دهد. می توان گفت لمینت دندان از نظر زیبایی و ظرافت کار بر کامپوزیت برتری دارد. زیرا روکش ها توسط تکنسین و با توجه به ویژگی های دندان بیمار ساخته شده و همه جوانب در نظر گرفته می شود. از نظر استحکام و مقاومت در برابر ضربه و آسیب  لمینت محکم تر می باشد. مقاومت در برابر لکه در کامپوزیت کمتر از لمینت است. بنابراین در خوردن مواد غذایی رنگی و نیز نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه باید بیشترین احتیاط انجام شود. طول مدت ماندگاری لمینت دندان بین 10 تا 20 سال تخمین زده می شود که در مقابل کامپوزیت می توان گفت مدت طولانی تری است.  کامپوزیت بر خلاف لمینت  بعد از مدتی شفافیت و جلای خود را از دست خواهد داد.

عوارض کامپوزیت ونیر

عوارض این روش ها معمولا بسیار ناچیز است. مهم ترین نکته ای که برای کاهش عوارض باید در نظر گرفت، انتخاب دندانپزشک حرفه ای و متخصص است. این روش چون در کمترین زمان انجام می شود، تبحر و حرفه ای بودن دندانپزشک در نصب صحیح و مناسب آن ، نقش مهمی در ماندگاری و نیز کاهش عوارض ان خواهد داشت. اینکه کامپوزیت ها بر روی دندان ها سفت شده و کاملا بچسبند، از ورود باکتری و میکروب به داخل دندان جلوگیری خواهد شد. در غیر این صورت محل اتصال روکش به دندان ، محل تجمع پلاک و جرم دندانی شده که به مرور باعث پوسیدگی دندان های زیرین می شود. همچنین باعث عفونت لثه ای نیز خواهد شد.  ممکن است بیمار کمی حساسیت دندانی بعد از نصب کامپوزیت احساس نماید. این عارضه موقتی است و به محض اینکه به دندان های جدید عادت کنید، این مشکل برطرف می شود.

کلام آخر

در پاسخ به این پرسش که کامپوزیت ونیر دندان چیست؟ باید گفت یکی از روش های سریع برای پوشاندن عارضه هایی مانند لب پریدگی، شکستگی جزئی، فاصله بین دندان و … را می توان نصب کامپوزیت ونیر نام برد. این روش دارای مزایایی مانند عدم آسیب به مینای دندان، هزینه کمتر برای نصب، امکان ترمیم آسان  و سرعت در مشاهده نتیجه درمان می باشد. در عین حال معایبی مانند احتمال شکستگی و عدم مقاومت در برابر ضربه و رنگ پذیری زیاد و نیز طول عمر کمتر نسبت به لمینت دندان می باشد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 15 یکشنبه 07 دی 1399 نظرات (0)

یکی از مسایل مهم در روش های زیبایی مربوط به ماندگاری و طول عمر این روش ها است. برای اینکه بدانیم ماندگاری لمینت دندان چه میزان است و تا چند سال می تواند زیبایی طبیعی دندان ها را حفظ کند، نیاز است با این روش بیشتر آشنا شویم. اینکه لمینت دندان می تواند چه کاربردی داشته باشد و برای چه منظور مورد استفاده قرار می گیرد. باید گفت این روش بادوام بوده و می تواند بیش از یک دهه عمر کند. میانگی این بازه زمانی بین 10 تا 20 سال است. البته می توان با روش هایی این مدت را بیشتر هم نمود. سعی خواهیم کرد در این مقاله نکات مراقبتی را نیز به صورت کامل توضیح دهیم تا طول عمر لمینت دندان را افزایش دهید. همچنین عوامل مختلفی که می تواند در این مورد تاثیر گذار است و می تواند مفید یا مخرب باشد نیز توضیح داده می شود.

ماندگاری لمینت دندان 45450036987555عوامل موثر در طول عمر لمینت دندان

همانطور که توضیح دادیم در پاسخ به این پرسش که ماندگاری لمینت دندان چه میزان است؟ می توان گفت بین 10 تا 20 سال می تواند ادامه داشته باشد. ولی در این مدت عواملی می تواند در کاهش این طول عمر تاثیر گذار باشد. عواملی مانند جویدن مواد سخت مانند یخ یا ناخن، خوردن مواد رنگی که می تواند در تغییر رنگ لمینت تاثیرگذار بوده و زیبایی و شفافیت ان را کاهش دهد، مواد چسبنده مانند آبنبات یا ادامس و … باعث کاهش طو.ل عمر  لمینت دندان خواهد شد. همچنین عدم مراجعه به دندانپزشک می تواند مانع تمیز کردن نقاطی شود که بیمار امکان آن را ندارد. این مشکل می تواند باعث تجمع باکتری و پلاک در این نواحی شده و عفونت و سایر عوارض را به همراه داشته باشد. رسیدگی به دندان ها مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مداوم و مرتب از عوامل مثبت در افزایش طول عمر لمینت دندان است.

مراقبت های لازم برای افزایش ماندگاری لمینت دندان

برای نگهداری طولانی مدت از روکش لمینت دندان نیاز است مراقبت های بعد از نصب را جدی بگیرید. در این قسمت می خواهیم به مهم ترین مراقبت هایی که لازم است اشاره کنیم:

عدم استفاده از دندان به عنوان ابزار

در صور تی که از دندان های لمینت شده به عنوان ابزاری برای باز کردن درب وسایل و یا گاز زدن مواد سخت استفاده نمایید، باعث آسیب خواهید شد. شکستن و ترک خوردن روکش دندان یکی از مواردی است که باعث کاهش ماندگاری لمینت دندان می شود.

عدم استعمال دخانیات

مصرف دخانیات از دو جنبه می تواند باعث کاهش طول عمر لمینت دندان شود. یک مورد اینکه مواد دخانی باعث تغییر رنگ و زرد شدن دندان ها می شود. هر چند مقاومت لمینت دندان در برابر تغییر رنگ زیاد است، ولی مصرف مدوام این مواد می تواند تاثیر منفی خود را بگذارد. از طرفی افراد سیگاری ممکن است در رعایت بهداشت دهان و دندان خود ضعیف عمل نمایند. این موضوع می تواند باعث تجمع پلاک در مرز لثه ها شده و عمر مفید لمینت دندان را کاهش دهد. در ضمن می تواند باعث بروز بیماری های لثه و عوارضی مانند پوسیدگی دندان ها گردد.

مراجعه منظم به دندانپزشک

لازم است بعد از نصب لمینت دندان، برای ارزیابی وضعیت سلامت دندان ها، هر شش ماه به دندانپزشک مراجعه نمایید. این مراجعات برای اینکه مطمئن شوید عفونت یا سایر مسایل دندان ها و روکش را تهدید نمی کند، باید به دندانپزشک مراجعه نمایید. نیاز است دندانپزشک قسمت هایی از دندان را بیمار دسترسی کامل را ندارد، تمیز نماید و مانع پخش عفونت به سایر قسمت ها شود.

ماندگاری لمینت دندان 21997643052138مراقبت های بهداشتی

لمینت دندان نیز برای ماندگاری و حفظ سلامت نیاز به مراقبت های بهداشتی دارد. از جمله این مراقبت ها استفاده منظم و روزانه مسواک و نخ دندان است. این اقدامات برای حفظ سلات و درخسندگی دندان ها مفید بوده و می تواند از بروز بیماری های لثه جلوگیری نماید. در هنگام مسواک زدن لازم است از مسواک نرم استفاده نمایید تا خراشی بر روی روکش ها ایجاد نشود. همچنین لازم است در انتخاب خمیر دندان مشاوره نموده و دقت لازم را داشته باشید. خمیر دندان هایی که حاوی مواد سفید کننده هستند، می توانند باعث کدر شدن رنگ روکش ها و نیز کاهش طول عمر شفافیت آن ها شوند.

درمان دندان قروچه

یکی از عادات رفتاری که می تواند تهدیدی برای لمینت دندان به شمار رود، دندان قروچه است. این عادت رفتاری می تواند منشا روانی داشته باشد. فرد در زمان عصبانیت، استرس، دلهره و از این قبیل مسایل، دندان های خود را به هم فشار می دهد. این فشار می تواند آسیب جدی به روکش دندان ها وارد کند و طول عمر آن را کاهش دهد. بهتر است این مشکل برطرف شود و سپس اقدام به لمینت دندان نمایید. در صورت نصب لمینت با وجود این مساله، توصیه می شود در زمان خواب و ورزش از نایت گارد یا محافظ دندان استفاده کنید. این کار مانع ساییده شدن دندان ها بهم و وارد شدن آسیب می شود.

تعویض لمینت دندان

در صورتی که به دلیلی روکش لمینت دندان دچار آسیب شود، امکان ترمیم آن وجود ندارد. برای نصب مجدد باید روکش برداشته و تعویض گردد. برای تعویض لمینت دندان نیاز است مجددا قسمتی از مینای دندان تراشیده شود. این مساله باعث آسیب بیشتر به این ناحیه اصلی دندان می گردد. چون دندان ها قبلا نیز تراشیده شده اند، در صورتی که فرد لمینت را تعویض ننماید، چهره بدی به دندان ها خواهد داد. زیرا مینای دندان نازک شده است و این باعث بدشکلی دندان ها خواهد شد. بنابراین مجبور به تعویض روکش ها با مواد جدید خواهید بود. به همین دلیل توصیه می شود مراقبت های بعد از نصب را جدی گرفته و بر ماندگاری روکش دندان بیافزایید.

کلام آخر

در این مقاله سعی شد به این سوال که ماندگاری لمینت دندان چه میزان است؟ به صورت کامل پاسخ داده شود. در نهایت می توان گفت طول عمر لمینت دندان بین 10 تا 20 سال می باشد. نکته مهم در افزایش ماندگاری این روش ، مراقبت های بعد از نصب لمینت دندان است. این مراقبت ها می تواند باعث افزایش طول عمر روکش و شفافیت و زیبایی آن گردد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 10 یکشنبه 30 آذر 1399 نظرات (0)

افزایش فشار و نیرو به دندان می تواند عامل شکستن دندان ها شود. یکی از روش های ترمیم و پوشش این مشکل، لمینت دندان است. می خواهیم بدانیم لمینت دندان شکسته چگونه انجام می شود؟ البته قبلا باید مشخص شود این شکستگی در کجای دندان است و میزان آن تا چه حد می باشد. شکستگی ها و ترک خوردگی ها ممکن است به ریشه دندان نیز رسوخ نماید. بنابراین در جلسه معاینه ، دندانپزشک تعیین می کند که میزان نفوذ شکستگی تا چه اندازه است. لمینت دندان نقش درمان شکستن و این نوع آسیب را ندارد. بلکه می تواند این نوع نواقص را پوشش داده و مانع از دیدن آن شود. باید گفت شکستگی دندان ها می تواند علل مختلفی داشته و نیز درمان های متفاوتی هم داشته باشد. در صورتی که این آسیب جزئی باشد و نفوذ زیادی نکرده باشد، لمینت دندان بهترین روش می باشد.

لمینت دندان شکسته 12038795420235220آشنایی با علل شکستن دندان

عوامل مختلفی می تواند باعث شکستن و عامل آن باشد. در این قسمت می خواهیم به این موارد اشاره کنیم:

دندان قروچه: یکی از عوامل مهم برای بروز این مشکل، بیماری دندان قروچه می باشد. در این بیماری ، فرد مدام دندان ها خود را به هم فشار داده و این مشکل غیر از شکستن باعث ساییده شدن آن می شود. دندان قروچه یک مشکل رفتاری است که در زمان استرس و وارد آمدن فشارهای عصبی شدید می تواند بروز نماید. برای مقابله و درمان این بیماری نیاز است که فرد از روش های روان درمانی استفاده نموده تا بتواند شرایط عصبی و هیجانی را کنترل نماید. تا این زمان بایستی از محافظ دندان یا گارد نایت استفاده شود. زیرا در صورت لمینت دندان نیز این موضوع می تواند باعث آسیب دیدن روکش دندان و کاهش عمر مفید آن شود.

پوسیدگی دندان: یکی دیگر از علل شکستن دندان، پوسیدگی دندان می باشد. پوسیدگی باعث تحلیل استخوان دندان شده و آن را آسیب پذیر می کند. در نتیجه در اثر کمترین فشار به دندان، باعث شکستن آن می شود.

عصب کشی دندان ها:

عصب کشی و هر گونه اقدام بر روی دندان ها می تواند باعث شکستن دندان شود. در این خصوص انتخاب بهترین دندانپزشک می تواند کارساز بوده و از این مشکل جلوگیری نماید. پرکردگی دندان و عصب کشی دندان نیز باید در نهایت دقت و ظرافت و نیز با تبحر انجام گیرد تا دندان ها آسیب ندیده و دچار شکستگی نشوند. این آسیب می تواند در قسمت های مختلف دندان مانند عاج دندان، پالپ، ریشه یا لب پر شدن مینای دندان باشد.

لمینت دندان شکسته 8565120655645120علائم شکستگی دندان

شکستن دندان می تواند علائم مشخصی داشته باشد که فرد را از این مشکل پیش آمده آگاه سازد. علائمی مانند احساس درد و ناراحتی در زمان جویدن مواد غذایی و روی هم قرار دادن دندانها، حساسیت زیاد به تغییر دما و غذاهای سرد و گرم، عدم تداوم درد به این معنی که درد کم و زیاد می شود و مستمر ادامه ندارد. در صورت مشاهده این علائم توصیه می شود به دندانپزشک مراجعه نمایید تا بهترین روش پوشش دندان شکسته انجام شود. عدم توجه به این آسیب می تواند عوارض بدتری را به دنبال داشته باشد. تا زمان مراجعه به دندانپزشک، بهتر است  از غذاهای نرم استفاده نمایید. اگر لبه تیزی ایجاد شده باشد، بهتر است با وسیله ای مانند موم یا ادامس محل را بپوشانید تا به زبان و قسمت داخلی لب یا گونه آسیبی نرسد.  با توجه به میزان عمق مشکل ، لمینت دندان یکی از بهترین روش ها می باشد.

روش های درمان دندان شکسته

برای شکستگی دندان با توجه به آسیبی که به آن وارد شده است، درمان های مختلفی پیشنهاد می شود. روش هایی مانند پر کردن دندان، کامپوزیت، بریج، روکش دندان و لمینت از جمله این روش ها است. تشخیص اینکه کدام روش سودمند تر بوده و می تواند آسیب را پوشش دهد و مانع از گسترش آن شود، بر عهده دندانپزشک می باشد. ولی در صورتی که آسیب جزئی باشد، لمینت دندان یکی از بهترین روش ها برای پوشاندن و جلوگیری از آسیب بیشتر به دندان می باشد. در این قسمت می خواهیم بدانیم لمینت دندان شکسته چگونه انجام می شود.

 

نحوه انجام لمینت دندان شکسته

در این قسمت می خواهیم ببینیم لمینت دندان شکسته چگونه انجام می شود. برای لمینت دندان باید ابتدا دندانپزشک بررسی نماید تا چه میزان دندان آسیب دیده است. سپس با توجه به این که می توان با لمینت دندان تا چه حد این مشکل را پوشش داد، اقدام لازم انجام می شود. ابتدا قسمتی از مینای دندان تراش داده می شود. قسمتی از این شکستگی که لبه تیزی دارد و یا از داخل است نیز باید هم سطح شده و با سایر قسمت های دندان هم تراز شود. بنابراین تراشیدگی در این نواحی نیز انجام می گردد. سپس قالبی از دندان ها گرفته شده و تمامی جزئیات در این خصوص لحاظ می شود. قالب باید در نهایت دقت و ظرافت گرفته شود تا کوچکترین نواقص هم در تهیه روکش دندان لحاظ شود. بعد از اینکه قالب مورد نظر آماده شد، برای تهیه روکش نهایی به لابراتوار ارسال می شود. در این مدت برای اینکه این تراشیدگی برای بیمار آزاردهنده نباشد، از روکش های موقت استفاده می شود. زیرا در این مواقع حساسیت دندان ها بالاتر رفته و نسبت به دما و خوردن مواد غذایی واکنش نشان می دهند که می تواند برای فرد اذیت کننده باشد. بعد از اینکه روکش در لابراتوار آماده شد، برای نصب به مطب ارسال می شود. این پروسه می تواند یک یا دو هفته به طول انجامد. بعد از مراجعه بیمار، مجددا وضعیت دندان ها و قالب تهیه شده باید بررسی شود. برای نصب روکش لمینت، از چسب مخصوصی استفاده می شود و با تاباندن اشعه این چسب سفت شده و به دندان ها می چسبد.

کلام آخر

شکستن یا ترک خوردن دندان ها می تواند بر اثر عواملی مانند دندان قروچه، درمان هایی مانند عصب کشی یا پرکردن دندان و … اتفاق بیفتد. یکی از بهترین روش ها برای پوشاندن دندان شکسته و جلوگیری از آسیب و پیشروی بیشتر آن، لمینت دندان پیشنهاد می شود. با نصب روکش لمینت دندان می توان این نقیصه را پوشش داد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 16 یکشنبه 30 آذر 1399 نظرات (0)

یکی از موضوعاتی که برای افرادی که به دنبال لمینت دندان می باشند، مهم می باشد این است که لمینت دندان چند جلسه زمان نیاز دارد تا بر روی دندان ها نصب شود. برای بسیاری سرعت عمل در انجام روش های زیبایی و درمانی مهم می باشد. بنابه نیازی که دارند، می خواهند سریع ترین روش را  برای پوشاندن نواقص و حفظ زیبایی دندان ها انتخاب نمایند. در ابتدا باید گفت این روش به دو جلسه درمان و یک یا دو هفته زمان بین این دو جلسات نیاز دارد. بنابراین روش سریع تری نسبت به برخی روش های اصلاح و درمان دندان مانند ارتودنسی به شمار می رود. در این مدت نیز می توانید از روکش های موقت برای پنهان کردن مشکلات دندان استفاده کنید. این روکش ها تا زمان آماده نمودن روکش نهایی بر روی دندان قرار می گیرند و به صورت موقت مشکل را حل می کنند.

لمینت دندان چند جلسه زمان نیاز دارد 12120003226478978مراحل نصب لمینت دندان

برای اینکه بدانیم در این دو جلسه چه اتفاقی خواهد افتاد، نیاز است با روش نصب لمینت دندان بر روی دندان ها آشنا شویم. می خواهیم در این قسمت به تفصیل این موضوع را توضیح داده و به پاسخ این پرسش که لمینت دندان چند جلسه زمان نیاز دارد ؟ برسیم. پس با ما همراه باشید.

آماده نمودن لثه ها

در ابتدا بایستی دندان ها هم تراز گردند. یکی از مواردی که در این مورد تاثیر دارد، وضعیت قرار گرفتن لثه های بیمار است. باید لثه ها با همدیگر تراز شده و طوری قرار بگیرند که بالای روکش باشند و به صورت هماهنگ قرار گیرند. دندانپزشک ابتدا ونیرهای موقت بر روی دندان ها قرار می دهد تا ظاهر تقریبی روکش های نهایی را مشخص نماید. با اینکار می تواند ارتفاع لثه ها را سنجیده و قبل از اینکه روکش های نهایی نصب شوند، آن را با هم هم تراز نماید. این کار به زیبایی دندان ها افزوده و آن ها را مرتب تر و جذاب تر نشان می دهد.

آماده نمودن دندان برای قالب گیری

بعد از اینکه لثه ها هماهنگ و هم تراز شد، نوبت این است تا بستر و فضای مناسب برای نصب روکش دندانآماده شود. برای اینکار نمی توان مستقیما روکش را برروی دندان ها قرار داد. زیرا یک لایه به دندان اضافه می شود که بدشکل بوده و دندان ها را زخمت نشان می دهد. بنابراین برای جلوگیری از این مشکل، دندانپزشک باید مینای دندان را نازک نماید. برای نازک کردن مینای دندان بایستی قسمتی از آن که بسیار ناچیز و متر از یک میلی متر است، تراش داده شود. هر چند این تراشیدن ممکن است به این قسمت آسیب بزند ، ولی قرار دادن روکش از عوارض آن جلوگیری می کند. میزان تراشیدن مینای دندان کار بسیار حساس و دقیقی می باشد. زیرا بیشتر از میزان لازم تراش دادن این قسمت از دندان، ممکن است به عصب دندان فشار آورده و عوارض زیادی را به همراه داشته باشد. تبحر و تخصص دندانپزشک می تواند در این زمینه راهگشا باشد. پس توصیه می کنیم به بهترین دندانپزشک برای لمینت دندان های خود مراجعه نمایید تا غیر از زیبایی دندان ها، از عوارض پیش بینی نشده این روش نیز در امان باشید.

لمینت دندان چند جلسه زمان نیاز دارد 79855462130تهیه قالب و ارسال به لابراتوار

مرحله بعدی تهیه قالب از روی دندان ها است. بعد از اینکه تراشیدن دندان ها به اتمام رسید، دندانپزشک با استفاده از مواد مخصوص ، از این دندان های جدید قالبی تهیه می نماید. این قالب برای آماده سازی روکش نهایی به لابراتوار ارسال می گردد. تهیه قالب از اهمیت زیادی برخوردار است . باید به اندازی دقیق باشد که کوچکترین مشکلات دندان در آن لحاظ شود. چون بیمار می خواهد دندان های مرتب بدون هیچگونه نقصی داشته باشد. در طرح لبخند بیمار باید در نظر گرفت که دو سوم دندان ها قابل مشاهده هستند. بنابراین مرتب بودن آن ها نقش بسیار مهمی در زیبایی چهره و دندان ها خواهد داشت. برای تهیه قالب به یک یا دو هفته زمان نیاز است. در این مدت از روکش های دندان موقت استفاده می شود. طبیعتا دندان ها حساس شده و کوچکترین فشار یا تغییر دما برای بیمار آزار دهنده است.

مراجعه مجدد به دندانپزشک برای نصب روکش نهایی

تمامی مراحل قبل به یک جلسه درمان نیاز دارد. جلسه دوم برای نصب روکش های نهایی است. بعد از اینکه طراحی و ساخن روکش های لمینت در لابراتوار با اتمام رسید، این ونیرها به مطب یا کلینیک ارسال می شود. مراحل نصب روکش به روی دندان ها به این ترتیب است که ابتدا دندانپزشک سازگاری بودن ظاهر و رنگ روکش ها را مورد بررسی قرار می دهد. ممکن است تغییراتی در این موارد داده شود. تغییر در رنگ با استفاده از سایه سیمان مناسبی می تواند انجام گیرد. سپس روکش ها، پولیش شده و اچینگ می شوند. اچینگ برای تست کردن استحکام پیوند بین دندان ها و روکش نیاز است. بعد از اطمینان از استحکام و رنگ دلخواه دندان ها، روکش ها با استفاده از سیمان مخصوص بر روی دندان قرار می گیرد.

بعد از اطمینان از محل صحیح قرار گرفتن روکش ها و رضایت از آن، با استفاده از نور لیزر، سیمان سفت شده نصب روکش به اتمام می رسد. برای تمیزی کار باید سیمان های اضافی از روی روکش ها برداشته شود. بعد از نصب نیاز به مراقبت خاصی نیست. باید مانند دندان های طبیعی با این روکش ها برخورد شود. استفاده از مسواک و نخ دندان الزامی است. زیرا نباید هیچگونه پلاک یا میکروبی در مرز لثه ها جمع نشود تا باعث پوسیدگی دندان ها و عفونت شود. بنابراین همان مراقبت هایی که از دندان های طبیعی می شود باید از این روکش ها هم انجام شود. مراقبت هایی مانند عدم خوردن مواد غذایی سفت مانند یخ یا آبنبات های سخت، مراقبت در برابر فشار و آسیب زیاد به روکش ها، جلوگیری از ساییده شدن دندان ها به هم و …مدنظر قرار گیرد.

کلام آخر

برای اینکه بدانیم لمینت دندان چند جلسه زمان نیاز دارد، تمامی مراحل این روش را به تفصیل توضیح دادیم. این روش به دو جلسه درمان و دو هفته زمان نیاز دارد. این مراحل شامل آماده کردن لثه و دندان برای قالب گیری و نیز تهیه قالب و ارسال به لابراتوار در یک جلسه درمانی و جلسه دوم نیز نصب روکش های آماده بر روی دندان ها با استفاده از مواد مخصوص و متد ویژه می باشد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 22 دوشنبه 24 آذر 1399 نظرات (0)

برای دندان های پوسیده راه حل های مختلفی مانند پر کردن، عصب کشی و … پیشنهاد می شود. ما می خواهیم بدانیم که آیا لمینت دندان پوسیده ممکن است؟ به این معنی که می توان با لمینت دندان ، پوسیدگی دندان را پوشش داد و مشکل را برطرف نمود. باید گفت لمینت دندان نقش درمانی برای بیمار ندارد و فقط می توان روکشی را بر روی دندان پوسیده قرار داد تا از پیشروی این مشکل جلوگیری نمود. با نصب لمینت دندان بر روی دندان یا دندان های پوسیده می توان هم بر زیبایی دندان ها افزود و این عارضه را پنهان نمود و هم لمینت دندان در برابر پوسیدگی مقاومت بالایی دارد.  با مراقبت های بهداشتی از روکش دندان ها مانند مسواک زدن مرتب و نخ دندان کشیدن می توان جلوی پوسیدگی بیشتر دندان ها را نیز گرفت. بنابراین بهتر است ابتدا با دندانپزشک مشاوره نموده و سپس از لمینت دندان استفاده نمود.

لمینت دندان پوسیده 21564685420انتخاب دندانپزشک

یکی از مسایلی که در مورد پوسیدگی دندان مطرح می شود، احتمال پوسیدگی دندان بعد از لمینت است. مهم ترین نکته برای جلوگیری از این عارضه، انتخاب بهترین دندانپزشک برای لمینت دندان است. اینکه آیا لمینت دندان پوسیده ممکن است باید گفت این امکان وجود دارد. ولی اینکه با این روش ممکن است پوسیدگی دندان تشدید هم بشود، موضوع دیگری است. زیرا در صورتی که دندانپزشک تجربه و تبحر کافی را در این زمینه نداشته باشد، امکان اینکه روکش از دندان ها فاصله بگیرد، وجود دارد. این فاصله بین مرز لثه و روکش می تواند محل تجمع باکتری و پلاک شده و پوسیدگی دندان را باعث شود. همچنین عدم مراقبت های صحیح بهداشتی از روکش های دندان می تواند باعث پوسیدگی دندان ها در زیر روکش شود. بنابراین انتخاب دندانپزشک برای جلوگیری از بروز پوسیدگی و نیز پوشش کامل دندان های پوسیده با لمینت دندان بسیار مهم و تاثیرگذار است.

نحوه نصب لمینت دندان برای دندان های پوسیده

در این قسمت می خواهیم نحوه نصب لمینت دندان را برای دندان هایی که پوسیدگی دارند، توضیح دهیم. ابتدا باید دندانپزشک بررسی های لازم را در این خصوص انجام دهد. باید دید آیا این دندان پوسیده نیاز به درمان خاصی دارد یا خیر. در صورتی که درد به ناحیه عصب رسیده باشد، ابتدا بهتر است درمان های لازم انجام شده و دندان روکش شود. زیرا نصب روکش مانع انجام سایر درمان های دندانپزشکی بر روی دندان می شود. بعد از اینکه دندانپزشک تشخیص داد که این دندان پوسیده نیاز به درمان خاصی ندارد، ابتدا محل را بی حس نموده و تراشیدگی هایی که لازم است را انجام می دهند. در صورتی که دندان قبلا پر شده باشد، باید ارتفاع و سطح آن با سایر دندان ها هم تراز شود.

بعد از این مرحله، دندانپزشک قالب مورد نظر را از دندان ها با استفاده از مواد مخصوص گرفته و به لابراتوار می فرستد تا روکش نهایی ساخته شود. در این مورد قالب گیری از دندان های پوسیده بسیار اهمیت دارد. چون باید دندان ها کاملا با هم تراز شوند و کلیه ظرافت ها در تهیه قالب در نظر گرفته شود.  سپس برای اینکه در این مدت آسیبی به دندان ها وارد نشود ، از روکش موقت استفاده می شود. بعد از یک یا دو هفته روکش لمینت آماده نصب خواهد بود. با نصب روکش لمینت، حمایت بیشتری از دندان پوسیده می شود. زیرا دندان پوسیده آسیب پذیر است و کوچکترین آسیبی می تواند باعث شکستن یا مشکلاتی از این قبیل برای دندان شود. لمینت دندان از دندان هایی که پوسیده و تحلیل رفته اند، نقش نگهدارنده و محافظ دارد. بنابراین در پاسخ به این پرسش که لمینت دندان پوسیده ممکن است ؟ باید گفت این امکان با نظر مثبت دندانپزشک امکانپذیر بوده و برای دندان مفید است.

لمینت دندان پوسیده 45547541200 مراقبت های لازم بعد از نصب لمینت دندان پوسیده

بعد از هر جراحی یا عملی نیاز است که مراقبت های خاصی متناسب با مشکل پیش آمده انجام شود. لمینت دندان پوسیده نیاز به مراقبت های بیشتری نسبت به سایر موارد دارد. لمینت دندان پوسیده می تواند دندانی را که آسیب دیده است، محکم گرفته و از وارد شدن آسیب یا پیشروی پوسیدگی دندان جلوگیری نماید.  در این مورد، چون دندان قبلا پوسیده شده است و تحلیل رفته است، هر گونه بی احتیاطی و عدم تجربه می تواند عوارض زیادی را به دنبال داشته باشد. مهم ترین و اصلی ترین نکته در خصوص مراقبت های بعد از لمینت دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان است. نخ دندان کشیدن و مسواک زدن به صورت مرتب و منظم هم می تواند از لمینت دندان و رنگ آن محافظت نماید و هم مانع پوسیدن دندان های زیر روکش لمینت دندان شود. بهتر است از دهانشویه نیز استفاده نمایید تا مانع بروز عفونت در دندان ها شود. پس در کنار انتخاب دندانپزشک، مراقبت های بعد از درمان نقش موثری در وضعیت لمینت دندان دارد. بنابراین اینکه لمینت دندان پوسیده ممکن است در صورتی که با انتخاب بهترین دندانپزشک، مراقبت های لازم نیز در این خصوص انجام شود.

مراجعات مکرر و منظم به دندانپزشک یکی دیگر از مسایلی است که در لمینت دندان بخصوص دندان های پوسیده باید انجام شود. سایر مشکلات دندان مانند فاصله بین دندانی یا بدرنگی دندان ها، مشکلات خاصی نیستند و برای زیبایی دندان ها استفاده می شود. ولی لمینت دندان پوسیده می تواند جنبه درمانی نیز داشته باششد. با مراجعات منظم به دندانپزشک می توان از صحیح قرار گرفتن روکش لمینت دندان و نیز وضعیت دندان های پوسیده ای که با لمینت پوشش داده شده اند، اطمینان پیدا کرد. دندانپزشک در هر جلسه وضعیت کلی دندان ها را بررسی و قسمت هایی که نیاز است، ترمیم یا اصلاح می نماید.

کلام آخر

اینکه آیا لمینت دندان پوسیده ممکن است ؟ باید گفت این نوع درمان باید با نظر و صلاحدید دندانپزشک انجام شود. در کل می توان این نوع لیمنت را برای دندان های پوسیده انجام داد. لمینت دندان می تواند دندانی که آسیب دیده را پوشش داده و جلوی پیشروی مشکل را بگیرد. همچنین با رعایت نکات بهداشتی هم می توان پوسیدگی دندان را برطرف نمود و هم از پوسیدگی لمینت دندان جلوگیری کرد.


 

مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 9 دوشنبه 24 آذر 1399 نظرات (0)

کامپوزیت و لمینت ندان هر دو روش هایی برای زیبا کردن طرح لبخند و پوشاندن عیوب و نواقص ظاهری دندان ها می باشند. ولی برای اکثر بیماران این سوال پیش می آید که لمینت بهتر است یا کامپوزیت دندان؟ باید گفت هر دو روش دارای مزایا و معایب زیادی می باشند. اینکه فرد با توجه به این مشخصات کدام روش را انتخاب می کند، بستگی به تصمیم او و صلاحدید دندانپزشک دارد. برای اینکه بهتر بتوانید تصمیم بگیرید کدام روش را انتخاب کنید، ما با این مقاله به شما کمک و راهنمایی لازم را خواهیم کرد. ابتدا باید بدانید لمینت دندان و کامپوزیت هر دو مانند روکش بر روی دندان ها نصب می شود و تفاوت این دو در نحوه نصب، ماندگاری آن، قدرت و استحکام و نیز مقاومت در برابر تغییر رنگ می باشد. هزینه و طول درمان هر کدام نیز با یکدیگر متفاوت است.

لمینت بهتر است یاکامپوزیت دندان 6548754312مقایسه بین لمینت دندان و کامپوزیت

برای اینکه بدانیم لمینت بهتر است یا کامپوزیت دندان می خواهیم مقایسه هایی از لحاظ معیارهای مختلف بین این دو روش انجام دهیم. در هر یک از این موارد خواهیم گفت که کامپوزیت بهتر است یا لمینت و نهایتا نتیجه خواهیم گرفت:

طبیعی بودن روکش دندان ها

همانطور که ابتدا گفتیم در هر دو روش از روکش هایی برای پوشاندن وضعیت فعلی دندان ها استفاده می شود. ولی مهم ترین نکته غیر عادی نبودن و طبیعی بودن آن ها است. در لمینت دندان ، روکش ها کاملا شبیه مینای دندان ساخته می شود. برای طبیعی تر شدن روکش ها سعی می شود از سایه و رنگ متناسب با پوست صورت و رنگ چشم استفاده شود. بنابراین حالت و شکل دندان ها مانند دندان های طبیعی بیمار است. در کامپوزیت از روکش های پیش ساخته بدون توجه به رنگ پوست یا سایر معیارها استفاده می شود. بنابراین ممکن است فرد سبزه رو باشد و دندان ها کاملا با رنگ پوست فرد مطابقت نداشته و متناسب نباشد. این باعث می شود این دندان ها غیر طبیعی به شمار روند. برای اینکه این مشکل کمتر به چشم بیاید، نیاز است روکش ها پولیش شوند. بنابراین لمینت دندان در طبیعی تر بودن بر کامپوزیت برتری دارد.

ماندگاری کدام روش بالاتر است

یکی از نکات مهمی که در خصوص لمینت دندان یا کامپوزیت و نیز هر روش زیبایی مورد بررسی قرار می گیرد، طول عمر و ماندگاری آن روش است. باید گفت لمینت دندان ماندگاری بیش از یک دهه دارد. این روش می تواند تا 20 سال نیز خیال بیمار را از جانب داشتن دندان های یکدست و مرتب راحت کند. در صورتی که کامپوزیت دندان طول عمری بین 5 تا 7 سال خواهد داشت. ولی در هر دو روش رعایت نکات بهداشتی و مراقبت های ضروری از این روکش ها الزامی است. بنابراین نتیجه می گیریم لمینت دندان در خصوص مدت ماندگاری و طول عمر از کامپوزیت بالاتر است.

کارایی لمینت دندان و کامپوزیت برای چه مواردی است

در پاسخ به این پرسش که لمینت بهتر است یا کامپوزیت دندان باید به کاربرد این دو روش اشاره کنیم. لمینت دندان برای اکثر ناهنجاری های دندان کاربرد دارد. از جمله این مشکلات می توان به فاصله بین دندانی بخصوص در دندان های جلویی، لب پر شدن دندان ها، تغییر رنگ و بد رنگ شدن دندانها، ساییدگی و کوتاه شدن ارتفاع دندان و … کاربرد دارد. در صورتی که این نواقص بسیار خفیف یا جزئی باشد کامپوزیت دندان نیز می تواند تا حدود زیادی پوشش لازم را بدهد. ولی در سایر موارد لمینت دندان کارایی بهتری خواهد داشت. بنابراین در پوشش عیوب ظاهری دندان، لمینت دندان کارایی بیشتری نسبت به کامپوزیت دارد.

استحکام کدام روش بیشتر است

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در مقایسه بین این دو روش، مقاومت و استحکام روکش می باشد. اینکه کدام روش آسیب پذیر تر از دیگری است، سوال بسیاری از کاربران می باشد. در پاسخ باید بگوییم لمینت دندان استحکام بیشتری نسبت به کامپوزیت در برابر فشارهای و آسیب ها دارد. لمینت به سادگی ترک برنمی دارد و نمی شکند. مزیت کامپوزیت در این مورد بر لمینت این است که کامپوزیت را به راحتی می توان ترمیم کرد. ولی لمینت دندان امکان ترمیم شدن به این راحتی را نداشته و باید تعویض گردد.  پس نتیجه می گیریم لمینت دندان استحکام بیشتری دارد ولی در صورت آسیب دیدن امکان ترمیم نخواهد داشت.

لمینت بهتر است یاکامپوزیت دندان 68512000565220مقاومت در برابر لکه و رنگ در کدام روش بیشتر است

یکی از موارد کاربردی این دو روش در پنهان نمودن بدرنگی دندان ها است. بسیاری از دندان ها به صورت ژنتیکی یا محیطی تغییر رنگ می دهند و زرد می شوند. معمولا برای رفع این مشکل از روکش های دندانی استفاده می شود. ولی پوشش این دو روش با هم متفاوت است. چون کامپوزیت لایه نازک تری دارد، برای لکه های قوی تر و پر رنگ تر نمی توان از ان استفاده کرد. زیرا سایه این رنگ از زیر کامپوزیت مشهود است. ولی لمینت دندان می توان این پوشش را بدهد. بخصوص که در لمینت، مینای دندان تراشیده می شود.

هر چند این تراشیدگی جزئی است ، ولی مقداری از رنگ تیره دندان را از بین خواهد برد. مقاومت در برابر تغییررنگ نیز در لمینت دندان بیشتر از کامپوزیت است. لمینت به سادگی رنگ نمی گیرد، در صورتی که کامپوزیت اگر مراقبت هایی مانند نخوردن مواد رنگی و نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای انجام نشود، به سرعت تغییر رنگ می دهد. بنابراین نتیجه می گیریم اگر هدف اصلاح رنگ دندان ها باشد و این ابهام پیش آید که در این خصوص لمینت دندان بهتر است یا کامپوزیت؟ پاسخ لمینت دندان است.

نحوه درمان هر کدام چگونه است

یکی دیگر از موارد مقایسه ای مربوط به سرعت درمان و طول درمان این دو روش است. باید بگوییم کامپوزیت دندان در این مورد بر لمینت برتری دارد. کامپوزیت را می توان در یک جلسه و با کمترین زمان بر روی دندان ها نصب نمود. ولی لمینت دندان به دو جلسه درمان و دو هفته زمان نیاز دارد. جلسه اول برای تراشیدن مینای دندان و قالب گیری است و جلسه دوم نصب روکش با توجه به قالب هایی که به لابراتوار فرستاده شده است. بنابراین در صورتی که فرد برای پوشش دادن دندان ها عجله داشته باشد، می توان گفت کامپوزیت سریع تر از لمینت دندان است.

کلام آخر

با توجه به نکاتی که توضیح داده شد، می توان چنین نتیجه گرفت که در پاسخ به این سوال که لیمنت بهتر است یا کامپوزیت؟ باید دید مشکل تا چه حدی عمیق است و هدف بیمار از روکش کردن دندان ها چیست. اگر هدف بر طرف کردن لکه های پررنگ، یک روش با ماندگاری بالا، مقاوم در برابر آسیب و فشار وارده، طبیعی تر بودن روش درمان باشد، لمینت بر کامپوزیت برتری دارد. در خصوص طول درمان و هزینه های آن ، کامپوزیت گزینه بهتری نسبت به لمینت دندان می باشد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 10 دوشنبه 24 آذر 1399 نظرات (0)

افرادی که به دنبال لیمنت دندان برای زیبایی ظاهری دندان ها می باشند/ف می خواهند بدانند کاندید مناسب برای لمینت دندان چه فردی است؟ آیا این فرد نیز می تواند از لمینت دندان بهره گرفته و بر زیبایی طرح لبخند خود بیافزاید؟ یا مشکلات و نواقص دندان ها را بپوشاند؟ این ها سوالات و ابهاماتی می باشد که ممکن است برای هر شخص پیش آید. برای دانستن معیار های لازم برای امکان انجام لمینت دندان، توصیه می کینم این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید. ابتدا باید بگوییم لمینت دندان روشی برای پوشش دادن عیوب ظاهری دندان مانند دندان های زرد، دندان ها لب پر شده و شکسته، دندان هایی که از هم فاصله گرفته اند و… می باشد. بنابراین در صورتی که این مشکلات را داشته باشید، لمینت دندان می تواند گزینه مناسبی باشد. بنابراین این افراد می توانند کاندید مناسب برای این روش به شمار روند.

کاندید مناسب برای لمینت دندان  545996200

چه افرادی کاندید مناسب لمینت دندان می باشند

در این قسمت می خواهیم توضیح دهیم افراد با چه ویژگی ها و مشکلات دندانی می توانند کاندید مناسبی باشند. بنابراین می توانیم به این صورت به این پرسش که کاندید مناسب برای لمینت دندان چه فردی است؟ نیز پاسخ داده باشیم.

تغییر رنگ یک یا چند دندان

ممکن است یک یا چند دندان فرد بر اثر پوسیدگی، تجمع پلاک و جرم در اطراف مینای دندان و یا بر اثر مسایل ژنتیکی دچا ر تغییر رنگ شده باشند. بد رنگ شدن و زردی دندان ها بخصوص در دندان های جلویی باعث کاهش اعتماد به نفس فرد و مانع حضور در مجالس و مکان های عمومی می شود. استفاده از لمینت دندان می تواند این مشکل را برطرف نماید. زیرا روکشی به دندان ها داده می شود که این تغییر رنگ ها را به مدت حداقل 10 سال  بپوشاند.

تغییر شکل دندان ها

در صورتی که بخواهیم بدانیم کاندید مناسب برای لمینت دندان چه فردی است؟ می توان گفت تغییر شکل دندان نیز از یکی از این عوامل انتخاب می باشد. کج و ناهموار بودن دندان ها می تواند از ابتدای درآمدن دندان های شیری شروع شده باشد تا زمانی که یک جای خالی بین دندان ها ایجاد شده باشد. در صورتی که دندان های دائمی جای دندان های شیری را می گیرند، ممکن است زبان زدن مداوم و یا استفاده از وسایلی مانند پستونک باعث کج درآمدن دندان های دائمی شود. در بزرگسالی نیز ممکن است خارج شدن یک دندان و ایجاد فضای خالی بین دندان ها مسبب کج شدن و ایجاد ناهمواری در دندان های فرد شود. در هر صورت با روکش لمینت دندان می توان این عارضه را پوشش داده و سطح یکنواخت و زیبایی را به دندان ها داد.

شکستگی جزئی دندان ها

شکستگی دندان می تواند در اثر عواملی مانند سوانح، تصادفات رانندگی و یا مسابقات ورزشی و … اتفاق بیفتد. در این حالت همه دندان ها سالم است و ممکن است یک یا چند دندان دچار آسیب یا شکستگی شوند. نکته مهم عمق شکستگی و محل آسیب است و اینکه تا چه حد دندان شکسته باشد. با لمینت دندان می توان این مشکل را پوشش داد و دندان ها را منظم و سالم نشان داد. نیاز است شکستگی دندان جدی گرفته شود. زیرا ممکن است منجر به آسیب های دیگر و عوارض بیشتری شود. پس می توان نتیجه گرفت شکستگی دندان می تواند فرد را کاندید مناسب برای انجام لمینت دندان نماید.

دندان های ساییده شده

دندان ها به علت های مختلف می توانند ساییده و از ارتفاع آن ها کم شود. بیماری هایی مانند دندان قروچه می تواند از عوامل این مشکل باشد. کم شدن ارتفاع دندان از تیز و برنده بودن دندان ها می کاهد. بنابراین این افراد در غذا خوردن و جویدن صحیح مواد غذایی مشکل خواهند داشت. با لمینت دندان و هم تراز و ارتفاع نمودن همه دندان ها می توان این مشکل را برطرف نمود. پس برای این موضوع که کاندید مناسب برای لمینت دندان چه فردی است؟ می توان گفت افرادی که دچار ساییدگی دندان هستند، کاندید مناسبی می باشند.

کاندید مناسب برای لمینت دندان  5441578549820فاصله بین دندانی

افرادی که بین دندان ها بخصوص دندان های جلویی فاصله دارند، می توانند کاندید مناسبی برای لمینت دندان به شمار روند. با لمینت دندان می توان این فاصله را از بین برد و دندان ها را یکنواخت و مرتب نمود. وجود فاصله در بقیه دندان ها نیز باعث کج درآمدن سایر دندان ها می شود. زیرا فضای خالی ایجاد شده باعث تمایل دندان ها به یک سمت شده و ترتیب قرارگرفتن آن ها را بهم می زند. این امر باعث مشکل در جویدن نیز خواهد شد.

سن مناسب برای لمینت دندان

جذابیت لمینت دندان برای نوجوانان بسیار زیاد تر است. دندان های یکنواخت و سفید باعث جلب توجه و جذابیت افراد می شود. بنابراین ممکن است افراد در این سنین تمایل زیادی به انجام این روش دارند. نکته مهم این است که کمترین سن برای انجام لمینت دندان از 20 سالگی می باشد. زیرا در سنین پایین تر نصب لمینت می تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. از جمله این عوارض می توان به عدم رشد کافی دندان ها اشاره نمود. باید صبر کرد تا فرد به بلوغ کامل برسد و رشد استخوانی او تکمیل شود. نصب لیمنت دندان می تواند جلوی رشد طبیعی دندان را بگیرد. در صورتی که دندان به رشد خود ادامه دهد. فاصله ای بین لثه و روکش ایجاد می شود و این باعث بدشکل شدن دندان ها خواهد شد. همچنین نیاز است فرد بعد از 20 سال روکش دندان ها را تعویض نماید. برای تعویض روکش باید مجددا مینای دندان تراشیده شود. این کار می تواند به دندان آسیب زیادی برساند. پس بهتر است در سنین بالاتر این روش را انجام دهید تا نهایتا دو یا سه بار نیاز به تعویض لمینت دندان پیدا کنید.

کلام آخر

اینکه کاندید مناسب برای لمینت دندان چه فردی است؟ بستگی به مشکلات و نواقصی دارد که دندان ها را درگیر نموده است. از جمله این مشکلات می توان به دندان های ساییده شده، دندان های کج و ناهموار، دندان های تغییر رنگ داده، دندان های فاصله دارد و دندان هایی که به هر دلیل دچار شکستگی یا لب پر شده اند، اشاره نمود.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 11 دوشنبه 24 آذر 1399 نظرات (0)

در این مقاله می خواهیم همه چیز در باره کاشت دندان که باید بدانید را در اختیار شما قرار دهیم. ایمپلنت دندان یکی از روش های دائمی و ماندگار برای جایگزینی دندان هایی است که به هر طریقی از دهان خارج شده اند. برای انجام این درمان نیاز به صرف زمان و هزینه زیادی می باشد. به همین دلیل بهتر است قبل از هر اقدامی کلیه اطلاعاتی که در این زمینه نیاز دارید را کسب نموده و با آگاهی کامل پیش بروید. در این مقاله هر آنچه نیاز است بدانید را توضیح خواهیم داد. موضوعاتی که مورد بحث قرار می گیرند عبارتند از :

  • چه افرادی برای انجام جراحی کاشت دندان مناسب هستند
  • مراحل انجام ایمپلنت دندان
  • مراقبت های قبل و بعد از انجام کاشت دندان
  • مزایای کاشت دندان
  • چه افرادی برای انجام جراحی کاشت دندان مناسب هستند

همه چیز درباره کاشت دندان که باید بدانید  566789879

برای اینکه بخواهید کاشت دندان را انجام دهید، بهتر است ابتدا بدانید آیا شما شرایط لازم را برای انجام این جراحی دارید یا خیر؟ افراد زیر می توانند کاندیدای مناسبی برای کاشت ایمپلنت دندان باشند:

  • افرادی که دندان پوسیده دارند و با هیچ روش درمانی قابل ترمیم نمی باشدو در این صورت بهتر است دندان را کشیده و سپس ایمپلنت دندان انجام دهند.
  • افرادی که یک یا چند دندان خود را در اثر تصادف یا سانحه از دست می دهند، این افراد امکان بازگرداندن دندان خود را تنها از طریق ایمپلنت دندان خواهند داشت.
  • ممکن است یکی از دندان های خود را از دست داده باشید و همه دندان ها به علت فضای خالی ایجاد شده به یک سمت حرکت کنند، در این صورت دندانپزشک یکی از دندان ها را کشیده و سپس ایمپلنت دندان انجام خواهد داد.
  • همه این افراد باید از سلامت جسمانی کامل برخوردار باشند.

مراحل انجام ایمپلنت دندان

برای انجام ایمپلنت دندان نیاز است سه مرحله پشت سر گذاشته شود. مرحله اول که نصب پایه یا فیکسچر می باشد. در این مرحله بعد از ارزیابی هایی که توسط دندانپزشک انجام شد و میزان تراکم لثه و استخوان مورد بررسی قرار گرفت، کاشت دندان شروع می شود. ابتدا قسمتی از لثه برش داده می شود تا به استخوان فک دسترسی پیدا شود. سپس با استفاده از ابزار مخصوص دندانپزشکی ، سوراخی در استخوان فک ایجاد می شود تا فضا برای قرار گرفتن پایه ایمپلنت دندان آماده شود. این سوراخ باید با عمق و ارتفاع پایه همخوانی داشته باشد تا بتواند پایه را سفت در بر گبیرد و از شل بودن یا لق زدن آن جلوگیری شود. بعد از اینکه پایه در داخل سوراخ پیچ شد، محل برش لثه بخیه زده می شود و جراحی به اتمام می رسد. به مدت 5 تا 7 ماه باید صبر کنید تا استخوان فک به پایه ایمپلنت دندان جوش بخورد.

در این مدت باید مراقبت های زیادی از این ناحیه انجام شود تا دچار عفونت و سایر عوارض نگردد. بعد از این مدت، مجددا بیمار به ایمپلنتیست مراجعه می نماید تا مرحله دوم کاشت دندان انجام شود. در مرحله دوم،  ابانمنت بر روی پایه دندان نصب می شود. جنس ابانمنت و پایه هر دو از تیتانیوم می باشد. مجددا روی لثه باز می شود و ابانمنت بر روی پایه که به عنوان ریشه دندان بوده و کاملا به استخوان فک جوش خورده است، سوار شود. نقش ابانمنت مراقبت و حمایت از تاج دندان است. ابانمنت در بین پایه و تاج دندان قرار می گیرد و نقش حمایتی را بر عهده دارد. در نهایت تاج دندان بر روی ابانمنت نصب می شود و به این ترتیب کاشت دندان به اتمام می رسد.

مراقبت های لازم قبل و بعد از کاشت دندان

یکی از نکات مهم قبل از کاشت دندان ، مراجعه به بهترین کلینیک دندانپزشکی می باشد. در این کلینیک بیمار می تواند از بهترین جراحان و دندانپزشکان برای کاشت دندان استفاده نماید. تجهیزات و امکانات لابراتواری و آزمایشگاهی در این مراکز، نیاز بیمار را به مراجعات مکرر برطرف می نماید. مراجعه به بهترین جراح و ایمپلنتیست می تواند در موفقیت کاشت دندان تاثیر مستقیمی داشته باشد. در جلسه معاینه، نیاز است دندانپزشک در جریان پرونده پزشکی بیمار و داروهایی که مصرف می نماید و یا بیماری هایی که در گذشته یا در حال حاضر با آن ها درگیر است، قرار گیرد. برای بررسی بهتر، جراح آزمایشاتی را نیز تجویز خواهد نمود که باید سریعا انجام داده و در روز جراحی به همراه داشته باشید. دو هفته قبل و بعد از ایمپلنت دندان باید از مصرف داروهای انعقاد کننده خون، مصرف مشروبات الکلی و دخانیات پرهیز نمایید.

برای جلوگیری از بروز عفونت بعد از جراحی، پزشک داروهایی آنتی بیوتیک را تجویز می نماید که نیاز است در سر وقت و به صورت منظم مصرف نمایید. در صورت درد نیز فقط از داروهای تجویزی جراح مصرف نمایید. برای کاهش درد و تورم می توانید از کمپرس یخ استفاده کرده و تا دو روز در ناحیه جراحی قرار دهید، سپس برای بازگرداندن گردش خون به محل از کمپرس گرم استفاده کنید. نیاز است مراقبت های بهداشتی از دهان و دندان ها انجام شود. بنابراین استفاده از مسواک، نخ دندان و دهانشویه مخصوص ایمپلنت دندان را فراموش نکنید. در روزها اول پس از جراحی از خوردن غذاهای سفت به شدت پرهیز نمایید. در چند هفته اول از غذاهای آبکی یا به صورت له شده و پوره شده استفاده کنید. در زمان نوشیدن مایعات از لیوان استفاده کنید و به هیچ وجه از نی برای نوشیدن استفاده نشود.

همه چیز درباره کاشت دندان که باید بدانید  4145564787897

مزایای ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش ها برای کاشت دندان است که امروزه مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. این روش دارای مزایای زیادی می باشد که در این قسمت به آن ها اشاره می کنیم:

جلوگیری از رشد باکتری ها در دهان: با این روش می توان از رشد باکتری در دهان جلوگیری نمود. در این روش به دندان های کناری آسیبی وارد نمی شود و فقط جای خالی دندان پر خواهد شد.

تاثیرات روانی: افراد به دلیل نداشتن دندان بخصوص در قسمت های جلویی، اعتماد به نفس خود را از دست خواهند داد. با این روش این مشکل برطرف و به راحتی می توانید در تجمعات و جلسات عمومی شرکت نمایید.

جلوگیری از بیماری های لثه: زمانی که یک یا چند دندان در دهان وجود نداشته باشد، این قسمت محلی خواهد شد برای رشد باکتری و تجمع میکروب ها. با کاشت دندان فضای خالی بین دندان ها پر می شود و می تواند از بروز بیماری های لثه که در اثر عفونت و وجود باکتری در دهان بوجود می آید جلوگیری نماید.

کیفیت مطلوب: دندان کاشته شده کیفیتی بهتر از دندان های طبیعی دارد. هر چند مراقبت از این دندان ها ینز مانند دندان های طبیعی است، ولی مانند دندان طبیعی دچار پوسیدگی، دردهای عصبی و … نخواهد شد.

کلام آخر

ایمپلنت دندان یکی از برترین روش ها برای بازگرداندن دندان های از دست رفته است. این روش چون در ابتدا تحت بیهوشی انجام می شود و نوعی جراحی به شمار می رود، نیاز به مراقبت های بیشتری دارد. در این مقاله همه چیز درباره کاشت دندان که باید بدانید را در اختیارتان قرار دادیم تا بتوانید با آگاهی و اطمینان اقدام به کاشت دندان نمایید.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 10 یکشنبه 16 آذر 1399 نظرات (0)

در صورتی که یک دندان خود را بخصوص در قسمت جلوی دهان از دست داده باید یا مجبور به کشیدن یک دندان خود شده اید، ایمپلنت فوری می تواند یکی از بهترین گزینه ها باشد. در این مقاله می خواهیم بدانیم که مزایای ایمپلنت فوری چیست؟ ممکن است این سوال برایتان پیش آید که ایمپلنت فوری چرا؟ چه مزایایی این روش نسبت به سایر روش ها از جمله ایمپلنت دندان معمولی دارد؟ از جمله مزایای این روش نسبت به ایمپلنت دندان معمولی، سرعت عمل در کاشت دندان است. نیاز نیست که بیمار 6 یا 7 ماه صبر کند تا دندان خود را دوباره بدست آورد. در یک جلسه می توان این کار را انجام داد و زیبایی را به دندان ها بازگرداند. البته باید گفت این روش برای همه افراد مناسب نیست و باید شرایطی را داشته باشید. این شرایط را دندانپزشک با بررسی پارامترهای لازم تعیین و تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

مزایا ایمپلنت فوری چیست 65263230000آشنایی با دیگر مزایای ایمپلنت دندان فوری

در این قسمت می خواهیم در پاسخ به این سوال که مزایای ایمپلنت دندان فوری چیست،  غیر از سرعت عمل که ویژگی بارز ایمپلنت دندان فوری است ، به بررسی سایر مزایای این روش بپردازیم:

جایگزین دائمی دندان: ایمپلنت دندان فوری یک جایگزین ثابت و دائمی برای دندان هایی است که از دهان خارج شده اند. این خصوصیت نیز مانند ایمپلنت دندان معمولی است. زیرا هر دو روش را می توان یک روش ماندگار و دائمی دانست که می توان جای خالی دندان  یا دندان ها را با آن ها پر کرد.

عدم نیاز به بخیه زدن: ایمپلنت دندان فوری بدون بخیه بوده و نیازی به بخیه زدن نمی باشد. زیرا در همان جلسه اول ، بعد از نصب پایه ، ابانمنت و تاج دندان را می توان روی آن سوار نمود و ایمپلنت دندان را به اتمام رساند. در صورتی که در ایمپلنت دندان معمولی بعد از اینکه لثه برش داده می شود تا به استخوان فک بیمار دسترسی پیدا شود، چند ماه زمان داده می شود تا پایه ایمپلنت دندان و استخوان فک به هم جوش بخورند. به همین دلیل در این مدت روی لثه برش داده شده را با بخیه می پوشانند.

حفظ بافت لثه: در این روش همانطور که گفتیم محل برش لثه به سرعت با ابانمنت و تاج دندان پوشش داده می شود. بنابراین از بافت لثه در مقابل عفونی شدن، تحلیل رفتن و … محافظت می شود.

 نکات مهم قبل از انجام ایمپلنت دندان فوری

یکی از نکات مهمی که قبل از ایمپلنت دندان فوری باید رعایت شود، انتخاب جراح می باشد. این روش مانند هر روش دیگر جراحی، خطرات و عوارضی را به همراه دارد. انتخاب بهترین جراح ایمپلنت دندان کمک می کند تا این روش یک روش ایمن برای جایگزینی دندان ها به شمار رود. زیرا در این روش همه مراحل به سرعت پیش می رود، آشنایی و تخصص جراح در این خصوص نقش بسیار پررنگی خواهد داشت. با این انتخاب صحیح می توانید هم میزان موفقیت این روش را افزایش دهید و هم عوارض درمان را کمتر نمایید. غیر از انتخاب دندانپزشک، مراقبت های بیمار بعد از جراحی نیز اهمیت دارد. زیرا رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی می تواند در نتیجه جراحی نقش بسیار زیادی داشته باشد. در نهایت می توان گفت جراحی با مهارت و تخصصی در کنار مراقبت هایی که بیمار انجام می دهد، باعث موفقیت این روش خواهد شد.

مزایا ایمپلنت فوری چیست 56415422017989

آشنایی با نحوه کاشت ایمپلنت دندان فوری

در این روش ابتدایی کار مراجعه به بهترین جراح ایمپلنت دندان فوری می باشد. در جلسه اول که مشاوره و معاینه می باشد، وضعیت کلی دندان ها مورد بررسی قرار می گیرد. در صورتی که دندان از دست رفته باشدف وضعیت کلی دندان و در صورتی که به هر دلیل نیاز است دندان کشیده شود، وضعیت کشیدن دندان و جایگزینی ایمپلنت دندان فوری بررسی می شود. در صورتی که با بررسی پارامترها و فاکتورهای اساسی به این نتیجه رسیدسم که ایمپلنت دندان فوری ار می توان انجام داد، جراحی شروع می شود. ابتدا با استفاده از بی حسی موضعی یا در صورت نیاز با بیهوشی عمومی، ناحیه مورد نظر بی حس می شود. سپس در صورتی که دندان باید کشیده شود، با احتیاط زیادی این کار انجام می شود و محل مورد نظر تمیز کاری و ضدعفونی می شود.

این کار باید با احتیاط انجام شود تا به استخوان آسیبی نرسد و بافت های آلوده نیز خارج شوند. سپس استخوان فک سوراخ می شود تا بستری برای قرار دادن پایه ایجاد شود. پایه یا فیکسچر با استفاده از پیچ های مخصوص که از جنس تیتانیوم می باشد ، به استخوان فک متصل می شود. می توان در همین جلسه ابانمنت و تاج دندان را روی پایه نصب نمود. یا با توجه به شرایط بیمار و وضعیت دندان، یک فرصت دو هفته ای برای ثبات اولیه پایه دندان داده شود. در هر صورت این فاصله بسیار کوتاه بوده و سریعا کاشت دندان به اتمام می رسد. در صورتی که دو هفته نیاز به زمان است، باید در این بازه زمانی مجددا بیمار برای قرار دادن ابانمنت و تاج دندان به جراح مراجعه می نماید و اقدامات نهایی انجام می گیرد. نیاز است هر شش ماه برای بررسی وضعیت دندان ها به جراح مراجعه نمایید.

ماندگاری ایمپلنت دندان فوری

ایمپلنت دندان فوری نیز مانند سایر روش های جراحی و زیبایی نیاز به مراقبت های لازم دارد. در صورتی که این نکات رعایت شود، می توان بر طول عمر آن افزود. البته باید گفت ایمپلنت دندان فوری یک روش جایگزینی دائمی و ماندگار است. ولی در صورتی که مراقبت هایی مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و دهانشویه مخصوص استفاده نشود، می توان گفت ممکن است عمر آن کوتاه شود. همچنین لازم است برای جلوگیری از شکست این روش به نکات تغذیه ای مانند عدم مصرف غذاهای سخت در هفته های اول درمان، عدم مصرف دخانیات در دو هفته اول درمان و نیز عدم انجام حرکات ورزشی سنگین و لزوم استراحت بعد از درمان و … توجه ویژه ای داشته باشید.

کلام آخر

ایمپلنت دندان فوری یک روش دائمی و ماندگار و فوری برای جایگزینی دندان های از دست رفته می باشد. پس در پاسخ این سوال که مزایای ایمپلنت دندان فوری چیست باید بگوییم که این روش، یک روش ایمن، با کمترین درد و ناراحتی، محافظ لثه و بدون نیاز به بخیه می باشد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

تعداد صفحات : 19

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 184
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 30
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 140
  • بازدید ماه : 320
  • بازدید سال : 1,955
  • بازدید کلی : 5,876