loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 18 پنجشنبه 16 بهمن 1399 نظرات (0)

نامرتب بودن دندان عبارت از بهم ریختگی و عدم هماهنگی دندان ها می باشد. می خواهیم بدانیم که آیا لمینت دندان نامرتب امکان پذیر است یا خیر؟ به عبارت دیگر لمینت دندان می توان نامرتب بودن و ناهماهنگی دندان ها را پوشش دهد. نامرتب بودن دندان ها می تواند باعث ایجاد عدم تقارن در میان دندان ها شود. این مساله به غیر از نازیبایی که موضوعی ظاهری است ، باعث ایجاد مشکلات دیگر نیز شود. از جمله این مشکلات می توان به کاهش اعتماد به نفس، مسایل مربوط به گوارش در اثر درست نجویدن مواد غذایی و یا پوسیدگی دندان ها به علت عدم امکان مسواک زدن صحیح و … اشاره نمود. لمینت دندان می تواند غیر از به همراه آوردن زیبایی برای دندان ها، این مشکلات را نیز مرتفع نماید. در این مقاله به صورت کامل در این خصوص صحبت خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

لمینت دندان نامرتب  216541321656878632آیا می توان همیشه از لمینت دندان برای دندان های نامرتب استفاده کرد

اینکه آیا می توان برای همه انواع نامرتبی دندان، از روش لمینت دندان استفاده کرد یا خیر، بستگی به میزان ناهماهنگی دندان ها دارد. در مواقعی که میزان کج بودن دندان ها به حدی است که با کمی تراش دادن مینای دندان و نصب لمینت، شکل ظاهری دندان ها را می توان اصلاح نمود، این روش کارساز است. در مواقعی کجی دندان ها به حدی زیاد است که نیاز است ابتدا دندان ها را سرجای خود مرتب نمود و سپس لمینت کرد. برای اینکار دندانپزشک از شما می خواهد که با ارتودنسی، دندان ها را مرتب نموده و سپس از لمینت دندان استفاده کنید. همچنین برای دندان هایی که فاصله زیادی از هم دارند نیز این روش پیشنهاد می گردد. موضوع دیگر دندان های نیش فرد است که در صورت سالم بودن، لمینت بهترین راهکار می باشد. پس می توان گفت برای ناهماهنگی های جزئی، لمینت دندان بهترین گزینه است.

آشنایی با فرآیند لمینت دندان های نامرتب

تا اینجا متوجه شدیم که لمینت دندان نامرتب امکان پذیر است. حال می خواهیم مرحله به مرحله این روش را توضیح دهیم تا کاملا با نحوه انجام لمینت دندان آشنا شوید:

مرحله اول: انتخاب دندانپزشک

این مرحله یکی از مهم ترین مراحل برای کسب بهترین نتیجه است. انتخاب دندانپزشک می تواند یکی از اساسی ترین مراحل در لمینت دندان باشد. اینکه تخصص و تبحر دندانپزشک در این زمینه تا چه حدی است، می تواند در کسب نتیجه تاثیر زیادی داشته باشد. غیر از اینکه دندانپزشک می تواند در طبیعی تر بودن لمینت دندان از طریق نحوه نصب و رنگ لمینت تاثیر گذار باشد، عدم تخصص او باعث ایجاد مشکلات و عوارض جبران ناپذیری نیز خواهد شد. در صورتی که دندانپزشک مراحلی مانند تراشیدن مینای دندان و نحوه نصب روکش را به صورت دقیق و حساب شده انجام دهد، ممکن است به دندان آسیب جدی وارد شود. عدم نصب صحیح روکش ممکن است باعث ایجاد پوسیدگی دندان های زیر روکش و شکست خوردن این روش گردد. فضای ایجاد شده بین روکش و لثه محل تجمع میکروب ها و در نتیجه پوسیدگی دندان می گردد.

مرحله دوم: مشاوره و معاینه

پس از انتخاب دندانپزشک، اولین جلسه معاینه و مشاوره در خصوص وضعیت دندان های بیمار است. در این مرحله دندانپزشک به صورت دقیق وضعیت دندان ها را از نظر عدم تقارن و نامرتب بودن بررسی می نماید. همچنین نیاز است که سلامت دندان ها نیز بررسی شود. این موضوع می تواند در دوام و طول عمر روکش دندان بسیار تاثیر گذار است. اگر دندان ها نیاز به ترمیم داشته باشند، بهتر است ابتدا این اقدامات انجام و سپس لمینت روی دندان نصب شود. در این مرحله طرح لبخند نیز برای بیمار طراحی می شود. با استفاده از شبیه سازی های کامپیوتری می توان طرح لبخند آزمایشی را بر روی دندان ها امتحان نمود تا تصمیم نهایی گرفته شود. مهم ترین هدف از نصب لمینت دندان زیباتر نمودن طرح لبخند است. اینکه چه طرحی می تواند برای صورت و چهره شما مناسب باشد و اینکه چه رنگی داشته باشد، بستگی به نظر دندانپزشک و انتخاب بیمار دارد. هرچه این حالت و رنگ طبیعی تر انتخاب شود، چهره زیباتری به فرد خواهد داد.

مرحله سوم: تراشیدن مینای دندان و قالب گیری

در این مرحله نیاز است مقدار جزئی از مینای دندان نیز تراشیده شود تا با نصب روکش، حالت زحمتی به دندان ها داده نشود. میزان تراشیدن مینای دندان باید با دقت انجام شود. زیرا نامرتب بودن دندان ها باعث می شود که تراز دندان ها بهم بخورد. برای ایجاد همگنی و هم ترازی باید دندانپزشک با مهارت این کار را انجام دهد. سپس در نهایت قالبی از دندان های تراشیده شده تهیه و یا از طریق سیستم تصویر برداری دیجیتال به لابراتوار ارسال می گردد. مرحله قالب گیری نیز به تخصص و تبحر زیادی نیاز دارد تا کوچکترین تغییرات در نظر گرفته شود. برای اینکه مقداری از مینای دندان از دست رفته است، ممکن است این موضوع برای بیمار آزاردهنده باشد. بنابراین از روکشی از جنس آکریلیک به صورت موقتی بر روی دندان ها استفاده می شود تا روکش نهایی آماده گردد.

مرحله چهارم: نصب روکش دائمی لمینت دندان

پس از آماده سازی روکش نهایی که معمولا بین یک تا دو هفته طول خواهد کشید، نیاز است مجددا به دندانپزشک مراجعه نمایید. در این مرحله مجددا دندانپزشک وضعیت دندان ها را قبل از نصب روکش نهایی بررسی می نماید. در صورت تایید، روکش نهایی با استفاده از چسب یا سیمان مخصوص بر روی دندان ها قرار می گیرد. لازم است دندانپزشک تمامی قسمت های بین لثه و روکش را پر نماید تا جای خالی باقی نماند. سپس از لیزر مخصوص برای سفت کردن این چسب استفاده می شود. در طول چند دقیقه چسب یا سیمان سفت می گردد. سپس سیمان یا مواد اضافی از روی دندان پاک می شود  و کار به اتمام می رسد. لازم است بعد از این مرحله مراقبت هایی از قبیل عدم خورد کردن یا جویدن مواد غذایی سخت، مراقبت از تغییر رنگ روکش، رعایت نکات بهداشتی و … توسط بیمار انجام شود.

لمینت دندان نامرتب  213456453123135مزایای لمینت دندان های نامرتب

در این قسمت می خواهیم مزایای این روش را توضیح دهیم. آشنایی با این مزایا می تواند فرد را در انتخاب این روش کمک نماید:

تعداد جلسات محدود

یکی از مهم ترین مزایای این روش، تعداد مراجعات محدود است. برای نصب لمینت دندان نامرتب بایستی فرد دو جلسه به دندانپزشک مراجعه نماید. مراجعه  اول برای قالب گیری و مراجعه دوم برای نصب روکش لمینت دندان می باشد. سپس مراجعات به صورت شش ماهه برای چکاپ وضعیت دندان ها و نیز تمیز نمودن بخش هایی از دندان که بیمار امکان آن را ندارد.

مقاومت در برابر تغییر رنگ

لمینت دندان به راحتی در برابر مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی، دچار تغییر رنگ نمی شود. هر چند بهتر است در این خصوص مراقبت های بیشتری انجام شود.

 

ماندگاری بالا

لمینت دندان نامرتب می تواند بین 15 تا 20 سال دوام و ماندگاری داشته باشد. هرچند مراقبت از روکش نیز توصیه می گردد. عدم مراقبت لازم ممکن است این مدت را کاهش دهد. برعکس مراقبت های صحیح می تواند حتی تا 30 سال نیز ماندگاری را به همراه داشته باشد.

مراقبت از دندان ها در برابر پوسیدگی و ..

یکی از مزایای این روش مراقبت از دندان ها است. با نصب روکش دندان ها دچار پوسیدگی، شکستگی و … نخواهند شد و دندان ها سالم باقی می مانند.

رفع مشکلات گوارشی

دندان های نامرتب امکان مسواک زدن صحیح  و رعایت نکات بهداشتی را از فرد خواهد گرفت. همچنین عدم جویدن صحیح مواد غذایی می توان باعث ایجاد مشکلات گوارشی در فرد شود. با نصب روکش لمینت دندان های نامرتب این مشکلات نیز برطرف خواهد شد.

 

عدم نیاز به بیهوشی و بی حسی

لمینت دندان های نامرتب یک روش ایمن و غیر تهاجمی برای دندان ها می باشد. بنابراین نیاز به بی حس نمودن و یا بیهوش کردن بیمار نخواهد بود. تنها کاری که بر روی دندان انجام می شود، تراشیدن میزان جزیی از مینای دندان است که کمترین دردی را احساس نخواهید کرد. این نیز می تواند یکی از مزایای مهم این روش برای افرادی باشد که نسبت به اتاق عمل و یا تزریق مواد بی حسی ، ترس و استرس دارند.

 

استحکام بالا

لمینت دندان بخاطر مواد تشکیل دهنده آن در برابر فشار و ضربه بسیار مقاومت دارد. استحکام و مقاومت بالای این روش باعث می شود به راحتی ترک برنداشته و یا نشکند. هر چند نیاز است که مراقبت های لازم نیز صورت گیرد. اعم از عدم استفاده از دندان به عنوان ابزاری برای بازکردن درب قوطی یا اجسام و …

کلام آخر

دندان های نامرتب یکی از مشکلات مربوط به دندان می باشد که غیر از بروز مسایلی مانند کاهش اعتماد به نفس از حضور در مجامع و گروه ها ، باعث ایجاد مشکلات گوارشی و یا فشار آوردن به فک بیمار نیز می شود. خوشبختانه امروزه لمینت دندان نامرتب امکان پذیر است. با لمینت دندان نامرتب می توان غیر از بهبود وضعیت ظاهری و نیز رنگ دندان ها، از مزایای این روش که شامل ماندگاری بالا، تعداد مراجعات کم، سرعت عمل بالا در نصب، عدم نیاز به بی هوشی و یا بی حسی موضعی و … بهره مند شوید.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 33 پنجشنبه 16 بهمن 1399 نظرات (0)

لب پر شدن دندان می تواند به دلیل فشاری باشد که در اثر گاز زدن و یا ضربه به دندان ایجاد شود. ولی پاسخ این سوال که آیا لمینت دندان لب پر شده امکان پذیر است می تواند کمک بزرگی در رفع این عارضه نماید. لب پر شدن بخصوص در دندان های جلویی برای بسیاری از افراد ظاهر ناخوشایند و آزار دهنده دارد.  حضور در اجتماع بخصوص برای افرادی که نیاز به اینکار دارند، می تواند دلیلی برای لمینت دندان لب پر شده باشد. موضوع دیگر این است که بی اهمیتی به این مشکل باعث می شود این روند ادامه پیدا کرده و باعث عوارض بیشتر شود. شکستی بیشتر و از دست دادن کامل دندان می تواند از این موارد باشد. بنابراین بهتر است قبل از بزرگ شدن مساله، سریع تر اقدام به لمینت دندان نماییم. بنابراین باید بدانیم لمینت دندان چگونه انجام می شود و مطالب دیگر که اشاره خواهیم کرد.

لمینت دندان لب پر شده امکان پذیر است 41355232131فرآیند لمینت دندان های لب پر شده

همانطور که متوجه شدید لمینت دندان لب پر شده امکانپذیر است. ولی اینکه چه مراحلی دارد و چه فرایندی را دنبال می کند، در این قسمت توضیح خواهیم داد.

انتخاب دندانپزشک

همواره انتخاب بهترین پزشک یا دندانپزشک جزو مهم ترین چالش های روبروی هر فرد است. با توجه به تعداد زیاد دندانپزشکان در این حوزه کاری، اینکه به چه کسی می توان اعتماد نمود، کمی سخت بوده و نیاز به تحقیق زیادی دارد. بایستی تحقیقات لازم را با توجه به بررسی نمونه کارهای قبلی دندانپزشک، میزان رضایت مراجعین و یا نظرات کاربران در سایت های مربوطه انجام دهید. عدم تخصص دندانپزشک در نحوه نصب روکش لمینت دندان می تواند عوارض بسیار زیادی مانند عفونت لثه و اطراف دندان و یا پوسیدگی دندان های زیر روکش به دنبال داشته باشد. پوسیدن دندان به دلیل وجود سوراخ های ریز در مرز لثه است.  همچنین استفاده از بهترین برند ها و مواد باکیفیت و مرغوب در نصب روکش دندان و نیز ملاحظه تمام جزئیات دندان برای طبیعی بودن روکش از مزایای انتخاب بهترین دندانپزشک در این حوزه کاری می باشد.

 مشاوره و معاینه

بعد از انتخاب دندانپزشک نیاز است در اولین مراجعه تمامی جزئیات مورد بررسی قرار گیرد. همچنین وضعیت سلامتی بیمار نیز جزء پارامترهای لازم برای بررسی است. در این مرحله است که طرح لبخند برای فرد طراحی می شود. طرح های آزمایشی بر روی دندان اجرا می شود و در نهایت با توجه به سلیقه فرد و صلاحدید پزشک با توجه به بررسی تناسب با اعضای صورت و پوست و سایر فاکتورها انتخاب نهایی انجام می شود.

تراز نمودن لثه ها

بسیاری از دندانپزشکان ابتدا لثه ها را هم تراز می نمایند. در برخی افراد لثه ها حالت مگن نداشته و در برخی مناطق بالا یا پایین است. دندانپزشک برای اینکه کار لمینت دندان طبیعی تر و زیبا تر شود، معمولا لثه ها را بالا برده و همه را در یک خط قرار می دهد. این مرحله دردی را به بیمار تحمیل نمی کند. بنابراین نیاز نیست که از داروی بی حسی استفاده شود. تنها لثه ها با استفاده از ابزار مخصوص کمی به بالاتر کشیده می شوند.

تراشیدن مینای دندان

این مرحله از حساسیت بیشتری برخوردار است. میزان تراشیدن مینای دندان به اندازه ای میلیمتری و دقیق باید اتفاق بیفتد که کوچکترین آسیبی به آن وارد نشود. برای نصب روکش و حفظ حالت طبیعی دندان ها این مرحله مورد نیاز است. زیرا اگر مانند کامپوزیت دندان به صورت مستقیم بر روی دندان ها قرار گیرد، حالت طبیعی کمتری داشته و یک لایه زمخت به روی دندان اضافه می شود. ولی باید توجه داشت روکش لمینت بسیار نازک است و نیاز به تراشیدن زیاد نیست. تخصص دندانپزشک در این مرحله به کمک فرد خواهد آمد. مینای دندان تراشیده می شود و دندان ها آماده قالب گیری خواهند شد. در این مرحله نیز نیازی به استفاده از مواد بی حسی نمی باشد. زیرا دردی را فرد احساس نمی کند. تنها حرکت مته بر روی دندان ها است که احساس می شود.

سپس دندان ها را با استفاده از برس مخصوص تمیز می نمایند. هر گونه برجستگی و پستی و بلندی دندان پاک می شود تا سطح صافی بدست آید. صیقلی بودن سطح دندان ها در قالب گیری نقش مهمی دارد. قالب باید از روی دندان های بدون هر گونه برجستگی و خللی گرفته شود تا دقیق باشد.

مرحله قالب گیری

این مرحله بعد از اینکه تراشیدن دندان ها به اتمام رسید انجام می شود. باید قالب از روی دندان ها گرفته شود و برای تهه روکش نهایی به لابراتوار ارسال شود. باید تمامی جزئیات در این قسمت لحاظ شود. لب پریدگی دندان ممکن است کمی بیشتر باشد و باید این فضای خالی توسط روکش لمینت دندان پر شود. بنابراین باید ارتفاع دندان ها دقیق محاسبه و قالب گیری شود. چون لمینت دندان لب پر شده عموما برای دندان های جلویی اهمیت زیادی دارد، دقیق بودن و ظرافت این کار نیز اهمیت بیشتری پیدا می کند. قالب گرفتن دندان ها توسط ماده ای نرم انجام می شود و به لابراتوار مخصوص ارسال می شود تا تکنسین ها، روکش نهایی را آماده نمایند. برای اینکه در این مدت بیمار از نظر حساسیت دندان ها به دلیل تراشیدن مینای دندان احساس ناخوشایندی نداشته باشد، از روکش موقت استفاده می شود.

نصب روکش نهایی

بعد از یک یا دو هفته مجددا فرد به دندانپزشکی مراجعه خواهد کرد. در این مرحله روکش موقت برداشته می شود. دندانپزشک وضعیت دندان ها و روکش را برسری می نماید. در صورتی که اتفاق خاصی نیفتاده باشد و دندان ها آماده برای روکش نهایی باشند، روکش روی دندان ها قرار می گیرد. برای چسباندن روکش به سطح دندان ها عموما از چسب یا سیمان مخصوص استفاده می شود. این چسب بر روی دندان ها قرار داده می شود و روکش روی آن را می گیرد. سپس از اشعه و لیزر مخصوص استفاده شده و روکش روی دندان تثبیت می شود. در مرحله آخر بعد از سفت شدن روکش ، پولیش نهایی صورت می گیرد و چسب و سیمان های اضافی برداشته می شود. در این مرحله کار به اتمام می رسد و فرد با دندان های بدون لب پریدگی و یکدست از مطب خارج می شود.

مراقبت های لازم بعد از لمینت دندان لب پر شده

بعد از اینکه متوجه شدیم لمینت دندان های لب پر شده امکانپذیر است، باید مراقبت های بعد از آن را نیز بدانیم. دندان های لب پر شده به دلیل وجود فضای خالی بین روکش و دندان نیاز به مراقبت بیشتری دارد. زیرا احتمال آسیب در این مدل بیشتر است. احتمال شکستن روکش در اثر فشار بسیار بالا و یا گاز زدن مواد غدایی و یا اجسام سخت وجود خواهد داشت. در این قسمت می خواهیم مراقبت های لازم بعد از لمینت دندان های لب پر شده را توضیح دهیم:

رعایت موارد بهداشتی

دندان های لمینت شده نیز مانند دندان های معمولی و حتی بسیار بیشتر نیاز به رعایت نکات بهداشتی دارد. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و نیز استفاده از دهانشویه مخصوص از این موارد است. مسواک های نرم و خمیر دندان هایی که مواد اضافی یا سفید کننده ندارد، می تواند در زیبا ماندن و شفافیت دندان ها و نیز جلوگیری از خراش دادن روکش موثر باشد.

عدم استفاده از مواد رنگی

مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی و نیز مشروبات الکلی از جمله ممنوعات این روش است. هر چند مقاومت لمینت دندان بسیار بالاتر از کامپوزیت است، ولی در تداوم مصرف این مواد احتمال لکه دار شدن و زرد شدن روکش وجود دارد.

لمینت دندان لب پر شده امکان پذیر است 65665346عدم مصرف خوراکی های سفت

غذاهای و خوراکی های سفت می تواند در این مورد تاثیر بسیار مخربی داشته باشد. شکستن آجیل های سفت با دندان ها بخصوص دندان هایی که لب پر شده و روکش دارند، اکیدا ممنوع است. آسیب به روکش لمینت منجر به تعویض آن خواهد شد. تعویض روکش لمینت دندان نیاز به هزینه و نیز در خطر قرار دادن مینای دندان به دلیل تراشیدن مجدد است.

مراجعات منظم به دندانپزشک

یکی از موارد مهم مراجعات منظم و 6 ماهه به دندانپزشک است. در این جلسات باید وضعیت دندان ها بررسی شود تا در صورت بروز بیماری های لثه و یا خرابی دندان ها، موضوع سریعا بررسی و درمان شود. از آنجا که ماندگاری لمینت دندان بین 15 تا 20 سال است، احتمال بروز هر نوع مساله وجود خواهد داشت که با پیگیری سریع تر مانع از تعویض روکش می شوید.

دندان قروچه

یکی از مواردی که آسیب جدی به روکش دندان وارد می کند، دندان قروچه است. بهتر است این مشکل برطرف و سپس روکش نمایید. دندان قروچه باعث ساییدگی دندان ها به هم و کاهش ارتفاع در محل می گردد. در غیر این صورت لازم است در زمان خواب و ورزش از محافظ دندان استفاده نمایید.

کلام آخر

در این مقاله توضیح دادیم که لمینت دندان لب پر شده امکانپذیر است. مراحل انجام این روش نیز توضیح داده شد. مهم ترین نکته مراقبت های بعد از نصب روکش دندان های لب پر شده است. در این نوع دندان ها احتمال آسیب و شکستن روکش در اثر وارد شدن فشار بیش از حد وجود دارد. بنابراین مراقبت های بعد از نصب لمینت دندان اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 15 یکشنبه 12 بهمن 1399 نظرات (0)

کاربردهای کامپوزیت دندان می تواند متفاوت و متنوع باشد. در این مقاله می خواهیم با یکی از کاربردهای آن که پوشش دادن دندان های نامرتب است آشنا شده و صفر تا صد کامپوزیت دندان نامرتب را توضیح دهیم. ابتدا باید توضیح دهیم که دندان های کج و نامرتب ممکن است از ابتدای تولد به علت عوامل ژنتیکی و سپس به علت عوامل محیطی همراه فرد باشد. دندان های کج غیر از ظاهر بدی که دارند، باعث بروز مشکلاتی در نحوه غذا خوردن و صحبت کردن نیز می شوند. بنابراین رفع این مشکل غیر از مسایل زیبایی، جنبه درمانی نیز خواهد داشت. برای اینکه صفر تا صد کامپوزیت دندان نامرتب بدانید، ابتدا با مراحل انجام این روش و سپس با مزایا، معایب، مراقبت های قبل و بعد از کامپوزیت دندان و سپس عوارض آن آشنا می شویم.

صفر تا صد کامپوزیت دندان نامرتب 521489865620مراحل انجام کامپوزیت دندان نامرتب

آشنایی با صفر تا صد کامپوزیت دندان نامرتب نیاز به آگاهی از مراحل و نحوه انجام این روش دارد. در این قسمت با جزئیات این مراحل را توضیح می دهیم:

انتخاب رنگ

یکی از جنبه های مهم کامپوزیت دندان، بحث زیبایی شناختی آن است. انتخاب رنگ مناسب و متناسب می تواند در این میان نقش مهمی داشته باشد. امروزه رنگ های متنوعی از کامپوزیت در مراکز دندانپزشکی وجود دارد که انتخاب را برای بیمار و دندانپزشک راحت نموده است. برای پیدا کردن طبیعی ترین و نزدیک ترین رنگ، دندانپزشک نمونه های موجود را با رنگ دندان های طبیعی بیمار مقایسه و آن را با نظر مثبت فرد انتخاب می نماید.

تمیز کردن دندان

ابتدا دندانپزشک وضعیت کلی دندان ها را بررسی می نماید. وجود پوسیدگی و یا بیماری های لثه مانع بزرگی در راه نصب روکش کامپوزیت دندان است. ابتدا باید این مسایل برطرف شود. زیرا در صورت چسباندن روکش، رفع این مشکلات به برداشتن مجدد روکش و درمان دارد که هم هزینه و هم زمان بیمار تلف خواهد شد. در صورت عدم وجود این مشکلات، در مرحله بعد سطح رویی دندان ها تمیز می شود. برای اینکه روکش کامپوزیت دندان کامل به رویه دندان وصل شود، نیاز است هر گونه برجستگی و یا پلاک از روی دندان ها برداشته شود. در این مرحله دندان ها پولیش شده و کاملا آماده نصب روکش می شوند.

متخلخل کردن سطح دندان

در این مرحله ماده اسدی که به صورت ژل است ، با استفاده از سرنگ های کوچک بر روی دندان ریخته می شوند. اسید فسفریک 40 درصد ماده اصلی این ژل می باشد. بایستی 15 ثانیه بر روی دندان قرار بگیرد تا سطح دندان ها را متخلخل نموده و آماده قرار دادن مواد کامپوزیت نماید. این مرحله برای ناصاف کردن سطح دندان و قرار دادن مواد کامپوزیت لازم است. با اینکار مواد کاملا در داخل این سوراخ ها قرار گرفته و سفت می چسبد. چون کامپوزیت برای دندان های نامرتب صورت می گیرد و قرار گرفتن مواد در بین دندان های نامرتب شرط اصلی برای تثبیت کامپوزیت دندان است.

قرار دادن مواد کامپوزیت دندان

برای اطلاع از صفر تا صد کامپوزیت دندان نامرتب، آگاهی از انجام این مرحله نیز ضرورت دارد. در این قسمت ماده کامپوزیت که یک پلاستیک مایه است با استفاده از برس بر روی دندان ها قرار می گیرد. دندان های نامرتب به دلیل ناهموار بودن نیاز به دقت بیشتری دارند. بایستی مواد در داخل کجی ها و ناهمواری های دندان رفته و این قسمت ها را بپوشاند. در عین حال لازم است سطح دندان صاف و یکدست شود. بنابراین لایه نازکی از کامپوزیت دندان روی مواد قرار گرفته و سطح دندان صاف می شود.

تثبیت مواد روی دندان

برای اینکه ماده کامپوزیت روی دندان ها ثابت شود، با استفاده از پرتو نور و لیزر مخصوص با طول موج مشخص این مرحله انجام می گیرد. این نور به رنگ آبی رنگ است و باعث فعال شدن کاتالیزور موجود در ماده تشکیل دهنده کامپوزیت شده و آن را سفت می کند. مدت لازم بین 10 تا 15 ثانیه می باشد. فرم دهی دندان های نامرتب از اهمیت زیادی برخوردار است و تخصص و مهارت دندانپزشک در این زمینه بسیار تاثیر گذار می باشد. البته باید گفت کامپوزیت دندان های نامرتب برای دندان هایی مناسب است که میزان ناهمواری در آن ها جزیی باشد. در صورتی که کجی دندان ها بسیار زیاد باشد، ابتدا بهتر است با ارتودنسی دندان ها را صاف نموده و سپس برای زیبا تر کردن رویه دندان ها از کامپوزیت کمک بگیریم. زیرا کامپوزیت دندان لایه نازکی است و ناهمواری در سطح بالا را پوشش نخواهد داد.

اضافه کردن لایه کامپوزیت

در صورت نیاز دندانپزشک می تواند لایه دیگری نیز به روی کامپوزیت دندان اضافه نماید. ضخامت هر یک از لایه ها دو میلی متر می باشد. بنابراین در صورتی که کجی دندان ها پوشانده نشده باشد، لایه های بعد اضافه می شوند. علت این امر این است که در هر بار تابش نور آبی رنگ، یک ضخامت مشخصی از کامپوزیت سفت و محکم می شود. اگر مواد ضخامت زیادی داشته باشند، این نور قادر به خشک کردن و سفت کردن آن نخواهد بود. همچنین لایه لایه گذاشتن کامپوزیت باعث می شود تا حالت بدشکلی دندان ها از بین برود. در صورتی که همه مواد یکجا بر روی دندان قرار گیرند، ممکن است قسمت هایی به مواد کمتر نیاز داشته باشند و در عوض برای پوشش دادن نامرتبی دندان ها در قسمت دیگر مواد بیشتری قرار داد.

مراقبت های بعد از قرار دادن کامپوزیت دندان

صفر تا صد کامپوزیت دندان نامرتب به مراقبت های بعد از قرار دادن کامپوزیت دندان نیز مربوط می شود. بهتر است به علت شکننده بودن و استحکام کمتر کامپوزیت دندان در مقابل روش هایی مانند لمینت دندان، مراقبت های بیشتری صورت گیرد.

عدم گاز گرفتن تا اتمام زمان بی حسی

عموما برای نصب کامپوزیت دندان از مواد بی حسی استفاده نمی شود. در صورت بی حس نمودن، تا زمانی که بی حسی از بین نرفته از گاز زدن مواد غذایی اجتناب کنید. زیرا میزان فشاری که به دندان ها وارد می شود قابل اندازه گیری نمی باشد. ممکن است جویدن و گاز گرفتن زیاد باعث آسیب به روکش دندان شود.

رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از نکات مراقبتی که برای طولانی مدت باید انجام شود، رعایت بهداشت دهان و دندان است. در تمامی جراحی ها و نیز عمل های زیبایی این نکته توصیه می شود. مراقبت از کامپوزیت دندان نیز مانند دندان های طبیعی بوده و باید مانند آن ها رفتار شود. نیاز است روزی دو بار مسواک زده و نخ دندان بکشید. استفاده از دهانشویه مناسب نیز ضروری است.

انتخاب خمیر دندان و مسواک مناسب

یکی از مسایلی که در حوزه مراقبت های بهداشتی باید رعایت شود، انتخاب مسواک و خمیر دندان مناسب است. خمیر دندان هایی را باید انتخاب کنید که در ترکیبات آن ها از هیدروژن پراکسید، سدیم کربنات یا جوش شیرین استفاده نشده باشد. این مواد باعث از بین رفتن سطح روکش دندان شده و شفافیت و زیبایی آن ها را از بین می برد.  همچنین مسواک باید نرم باشد. مسواک های زبر و خشن می توانند روکش کامپوزیت دندان خراش دهند. اینکار باعث از بین رفتن زیبایی و جلوه دندان ها می شود و تاثیر مخربی را به جا می گذارد.

رعایت رژیم غذایی مناسب

کامپوزیت دندان مقاومت بالایی در برابر لکه دار شدن و رنگی شدن مقاومت بالایی ندارد. عدم استفاده از نوشیدنی های رنگی مانند قهوه و چای و نیز مشروبات الکلی می تواند کمک زیادی نماید. خوردن مواد غذایی و یا تنقلات چسبناک نیز باعث آسیب به کامپوزیت دندان می شود.

عدم مصرف دخانیات

همانطور که گفتیم کامپوزیت دندان به سرعت رنگ می گیرد. مصرف مداوم دخانیات بخصوص سیگار اثرات مخربی در رنگ و شفافیت روکش کامپوزیت دندان خواهد داشت. مورد دیگر احتمال بالای عدم رعایت بهداشت دهان و دندان از سوی افراد مصرف کننده می باشد. بنابراین بروز عفونت در مرز بین لثه و روکش باعث پوسیدگی دندان های زیرین خواهد شد. همچنین احتمال ابتلا به بیماری های لثه نیز افزایش می یابد. پس توصیه می شود تا حد امکان مصرف دخانیات را به کمترین حد ممکن برسانید.

عدم استفاده ابزاری از روکش کامپوزیت

به هیچ عنوان از روکش کامپوزیت دندان به عنوان ابزار استفاده نشود. جویدن ناخن، شکستن مواد سخت مانند آجیل و باز کردن در قوطی از جمله کارهایی است که می تواند آسیب جدی به روکش کامپوزیت دندان وارد نماید. ممکن است روکش ترک بخورد و بشکند که نیاز به تعویض و یا ترمیم خواهد داشت.

صفر تا صد کامپوزیت دندان نامرتب 131534532654درمان دندان قروچه

یکی از مسایلی که بهتر است قبل از نصب روکش کامپوزیت دندان بررسی و مرتفع گردد، دندان قروچه است. این رفتار می تواند آسیب جدی به روکش وارد نماید. این افراد بهتر است در زمان خواب یا در زمان انجام فعالیت های ورزشی از گایت نارد یا محافظ دندان استفاده نمایند.

مراجعات منظم به دندانپزشکی

عموما دندانپزشک از بیمار می خواهد که هر 6 ماه برای چکاپ وضعیت دندان ها به دندانپزشکی مراجعه نماید. این مدت زمان می تواند کوتاه تر هم باشد. این توصیه را جدی بگیرید  و هر زمان لازم بود به دندانپزشک مراجعه نمایید. در این جلسات دندانپزشک قسمت هایی از دندان را که خود فرد قادر به تمیز کردن آن است، تمیز نموده و وضعیت کلی دندان ها را بررسی می نماید. احتمال عفونت لثه و یا خرابی و پوسیدگی دندان های زیر روکش بررسی می شود. بنابراین این مراجعات منظم تاثیر مثبتی در فرایند ماندگاری روکش کامپوزیت دندان خواهد داشت.

جلوگیری از ورزش های سنگین

یکی از مواردی که باید بعد از نصب روکش کامپوزیت دندان رعایت شود، عدم انجام ورزش های سنگین است. افرادی که ورزش های رزمی و یا کشتی و … انجام می دهند، توصیه می شود مراقبت بیشتری را انجام دهند. این گونه ورزش های می تواند آسیب جدی به روکش کامپوزیت دندان وارد نماید. در این صورت یا بهتر است روکش انجام نشود یا در صورت نصب، از محافظ دندان استفاده گردد.

کلام آخر:

برای اینکه با صفر تا صد کامپوزیت دندان نامرتب آشنا شوید، در این مقاله تمامی مراحل و نیز مراقبت های بعد از نصب کامپوزیت دندان را شرح دادیم. رعایت این موارد باعث افزایش ماندگاری این روش شده و در عین حال زیبایی و شفافیت دندان ها را حفظ خواهد کرد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 14 یکشنبه 12 بهمن 1399 نظرات (0)

یکی از مسایل مهم که در مورد ایمپلنت دندان مطرح می شود این است که چه زمانی به تعویض ایمپلنت دندان نیاز است؟ از آنجایی که این روش در اکثر موارد موفقیت آمیز است ولی باز هم ممکن است در مواردی نیاز داشته باشیم که ایمپلنت دندان را تعویض نماییم. از عوامل مهمی که در موفقیت و یا شکست ایمپلنت دندان تاثیر بسزایی دارد، انتخاب دندانپزشک است. در صورتی که ایمپلنتیست مهارت و تخصص لازم را در کاشت دندان داشته باشد، عوارض این روش بسیار پایین و احتمال موفقیت آن بسیار بالا خواهد بود. هر یک از مراحل کاشت دندان نیاز به تخصص ویژه ای دارد و همچنین ممکن است نیاز به درمان های جانبی نیز باشد. این مسایل باعث می شود که توصیه کنیم برای رسیدن به بهترین نتیجه و عدم نیاز به تعویض ایمپلنت دندان، در انتخاب دندانپزشک خود دقت لازم را انجام دهید.

چه زمانی به تعویض ایمپلنت دندان نیاز است؟ 544650000000085
عواملی که باعث می شود نیاز به تعویض ایمپلنت دندان باشد

اینکه بدانیم چه زمانی به تعویض ایمپلنت دندان نیاز است؟ باید حالت های مختلفی که این نیاز را ایجاد می کنند بررسی نماییم. نکته ای که باید ابتدا توجه شود این است که در صورت بروز هر یک از عوامل زیر، سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید. سرعت عمل در اینکار می تواند در موارد زیادی باعث نجات ایمپلنت دندان و مانع از شکست جراحی شود.
شل شدن ایمپلنت دندان
یکی از عوارض بعد از نصب ایمپلنت دندان، شل شدن پایه ایمپلنت است. شل شدن و لق زدن ایمپلنت دندان باعث شکست این روش شده و نیاز به تعویض آن خواهد بود. دو عامل در این مهم تاثیرگذارند که عبارتند از:
ضعیف شدن لثه
با افزایش سن، لثه ضعیف تر می شود و استحکام و قدرت کافی برای نگهداشتن ایمپلنت دندان را نخواهد داشت. ایمپلنت دندان یک روش ماندگار و دائمی است و بنابراین این اتفاق خواهد افتاد. لثه که اطراف ایمپلنت دندان را میگیرد ، نمی تواند مانند سابق آن را احاطه نموده و کنار می رود. این عامل باعث شل شدن ایمپلنت دندان شده و نیاز است که تعویض گردد.
عدم جایگذاری مناسب پایه ایمپلنت دندان
یکی دیگر از عوامل که در ابتدای کاشت دندان ممکن است با آن درگیر شوید، جایگذاری نامناسب پایه ایمپلنت دندان در استخوان فک است. این مورد به عدم تخصص و مهارت دندانپزشک مربوط است. در صورتی که استخوان فک تراکم لازم را نداشته باشد و یا اینکه پایه در داخل استخوان فک به صورت مناسب پیچ نشود، علت این امر است. زیرا پایه در داخل استخوان فک به صورت کامل جوش نمی خورد و غیر از لق زدن ممکن است مشکلاتی مانند عفونت لثه و بیماری هایی در این ناحیه را سبب شود. این عفونت به داخل دهان نیز رسوخ کرده و ممکن است وارد گردش خون بیمار شود که عوارض بیشتری را به دنبال خواهد داشت. بنابراین لازم است در خصوص تخصص جراح مطمئن شوید. پس زدن ایمپلنت دندان غیر از هزینه های زیاد، نیاز به صرف زمان بیشتر و تحمل عوارض ناشی از آن خواهد داشت.
ترک برداشتن روکش ایمپلنت دندان
روکش ایمپلنت دندان از مواد سختی ساخته شده است که احتمال شکستن و ترک خوردن آن بسیار کم است. ولی در صورتی که بنا به هر دلیلی از جمله سانحه، تصادف ، ضربه شدید و … ترک خورده و یا بشکند، نیاز است که تعویض گردد. در آن حالت دندانپزشک مجبور است روکش را تعویض نماید و یا در مواردی بنا به آسیب و ضربه که وارد شده ایمپلنت دندان بایستی تعویض گردد.
در چه مواردی نیاز به تعویض ایمپلنت دندان نمی باشد
در مقابل این مساله که چه زمانی به تعویض ایمپلنت دندان نیاز است؟ در مواردی این نیاز حس نمی شود و یا در صورت تعویض مجددا عارضه پیش آمده تکرار خواهد شد. بنابراین بهتر است در این موارد اقدام به تعویض ایمپلنت دندان ننمایید، چون مجددا با شکست این روش مواجه خواهید شد:
افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده
توصیه می شود قبل از کاشت دندان نسبت به درمان بیماری دیابت اقدام نمایید. در صورتی که فرد دچار دیابت نوع 1 یا 2 باشد و این بیماری کنترل نشده باشد، احتمال شکست مجدد این روش بالاتر خواهد بود. بنابراین بهتر است در صورت وجود این مشکل از تعویض ایمپلنت دندان خودداری نمایید.
مصرف کننده های مواد دخانی
افرادی که دخانیات مصرف می نمایند، شانس کمتری در موفقیت این روش دارند. عدم مراقبت های بهداشتی در کنار مستعد بودن بدن برای عفونت باعث افزایش احتمال شکست این روش می شود. همچنین التهاب بدن در افراد سیگاری و مصرف کننده مواد دخانی بیشتر است که این به نفع ایمپلنت دندان نمی باشد. بنابراین بایستی قبل از کاشت و بعد از آن مصرف این قبیل مواد قطع و یا به حداقل مقدار خود برسد. در غیر این صورت تعویض ایمپلنت دندان هیچ سودی نداشته و مجددا این روند تکرار می شود.
افراد حساس به آنتی بیوتیک
برای جلوگیری از عفونت در حین درمان نیاز است از آنتی بیوتیک استفاده شود. در غیر این صورت ممکن است گسترش عفونت به دهان و بعد از آن به خون عوارض بیشتری را به دنبال داشته باشد. افرادی که به این نوع داروها حساسیت دارند، بهتر است دندانپزشک را در جریان این مورد قرار دهند تا تصمیمات درستی قبل از شروع فرآیند کاشت دندان گرفته شود.
عادات رفتاری نادرست
عادات رفتاری مانند دندان قروچه قبل از شروع درمان باید ترک و درمان شوند. دندان قروچه یکی از علل شکست کاشت ایمپلنت دندان به شمار می رود. تا زمان درمان می توانید از نایت گارد استفاده نمایید تا عوارض ناشی از آن را کاهش دهد.
عوارضی که باعث کاهش طول عمر ایمپلنت دندان می شود
اینکه چه زمانی به تعویض ایمپلنت دندان نیاز است بستگی به طول عمر این روش دارد. عوارضی هستند که در صورت عدم کنترل می تواند باعث کاهش طول عمر ایمپلنت دندان و نیاز به تعویض آن شوند. در این قسمت این موارد را بررسی خواهیم کرد. البته باید اشاره کنیم ایمپلنت دندان یک روش دائمی و ماندگار با میزان موفقیت بسیار بالا می باشد.
آسیب به اعصاب دندان
در مواقعی ممکن است عدم مهارت دندانپزشک باعث شود که در حین فرایند درمان به عصب یا بافت ناحیه جراحی آسیب برسد. در این صورت فرد احساس درد، بی حسی و یا سوزن سوزن شدن در ناحیه لثه ها، چانه و لب ها می شود. در این صورت مجبور به تعویض ایمپلنت دندان خواهیم شد.
فشار به ناحیه ایمپلنت
فشای که در حین درمان به ناحیه ایمپلنت شده وارد می شود باعث عدم بهبود کامل و فرایند اسئواینتگریشن خواهد شد.
آسیب به سینوس ها
در صورت که ایمپلنت دندان در فک بالا انجام شود، ممکن است به سینوس های واقع در این ناحیه آسیب رسیده و عوارضی را به دنبال داشته باشد که منجر به تعویض ایمپلنت دندان شود.

چه زمانی به تعویض ایمپلنت دندان نیاز است؟ 98878754
بیماری پری ایمپلنتیتیس
یکی از بیماری های مربوط به لثه، بیماری پری ایمپلنتیتیس که در اثر عفونت در استخوان فک و لثه ایجاد می شود. در صورت بروز این بیماری، ناگزیر به تعویض ایمپلنت دندان خواهیم شد. زیرا عمر مفید ایمپلنت دندان کاهش می یابد و نیاز است درمان به سرعت شروع شود. عدم توجه به این بیماری عوارض جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.
شکستن ایمپلنت دندان
هرچند توضیح دادیم به علت مواد بکار رفته در ایمپلنت دندان، احتمال بروز این مشکل بسیار ناچیز است ولی در صورت ایجاد این مشکل، مجبور به تعویض ایمپلنت دندان هستیم. این شکستگی ممکن است در تاج دندان و روکش رخ دهد که با تعویض کامل و یا تعویض روکش به تنهایی این مساله برطرف می شود.
پس زدن ایمپلنت دندان
ممکن است بدن بیمار مواد بکار رفته در ایمپلنت دندان را پس بزند. در این صورت راهی به جز تعویض و یا برداشتن مواد ایمپلنت دندان نداریم. هر چند این موارد با انجام آزمایش های قبل از جراحی و بررسی سایر پارامترها قابل پیشگیری می باشد. ولی در مواردی بعد از کاشت دندان، ناحیه موردنظر دچار عفونت و سایر مشکلات می شود که غیر قابل پیش بینی می باشند.
چکاب منظم توسط دندانپزشک
یکی از راه های پیشگیری از نیاز به تعویض ایمپلنت دندان، مراجعه منظم به دندانپزشک است. این روش روند درمانی طولانی دارد. به همین دلیل احتمال بروز مشکلاتی در اثر تغذیه نادرست و یا عدم رعایت نکات بهداشتی و تغذیه ای بالا می باشد. برخی از بیماری های مربوط به لثه در ابتدای شیوع، توسط بیمار غیر قابل تشخیص می باشد. عدم توجه به آن عوارض زیادی را به دنبال دارد. چکاپ منظم توسط دندانپزشک از بروز این مشکلات پیشگیری می نماید و احتمال موفقیت ایمپلنت دندان را افزایش می دهد. بنابراین مراجعات منظم و نیز مراجعات سریع به دندانپزشک از پیشرفت برخی مشکلات جلوگیری خواهد نمود.
کلام آخر
اینکه چه زمانی به تعویض ایمپلنت دندان نیاز است؟ بستگی به مواردی دارد که در این مقاله به صورت تفصیلی به آن ها اشاره کردیم. شل شدن و لق زدن ایمپلنت و یا پایه آن در کنار ضعیف شدن لثه از عواملی است که بایستی تعویض ایمپلنت دندان انجام می شود. انتخاب دندانپزشک و ایمپلنتیست متخصص و ماهر می تواند از بروز این مشکلات جلوگیری نماید. قرار گرفتن صحیح پایه ایمپلنت دندان و نیز مراقبت های بعد از کاشت دندان مانع بزرگی در راه شکست این روش می باشد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 12 یکشنبه 12 بهمن 1399 نظرات (0)

این سوال که آیا کامپوزیت برای من مناسب است یا نه؟ می تواند برای بسیاری از افرادی که به دنبال روش های زیباسازی دندان ها هستند، پیش آید. ابتدا باید گفت کامپوزیت دندان سریع ترین روش زیبا نمودن طرح لبخند است. با این روش امکان برطرف کردن بسیاری از نواقص ظاهری دندان وجود دارد. البته باید بدانیم کامپوزیت دندان یک روش زیبایی است و روش درمانی به شمار نمی رود. برای اینکه بدانیم این روش برای فرد مناسب است یا نه می خواهیم کاربردهای کامپوزیت دندان را توضیح دهیم. با توجه به مسایلی که گفته می شود تا حدودی به پاسخ این سوال خواهید رسید. تصمیم نهایی بهتر است  با صلاحدید دندانپزشک و با بررسی پارامترهای لازم گرفته شود. زیرا ابتدا باید وضعیت سلامت دندان ها و لثه بررسی شود، در غیر اینصورت عوارض زیادی ممکن است برای فرد پیش آید.

کاربردهای کامپوزیت دندان

می خواهیم بدانیم از کامپوزیت دندان امکان پوشش دادن و برطرف کردن چه نواقص و ایرادات دندان وجود دارد. پس توصیه می کنیم اگر شما هم جزو افرادی هستید که نمی دانید آیا کامپوزیت دندان برای من مناسب است یا نه؟ تا انتها ما را همراهی نمایید.

کامپوزیت برای من مناسب است یا نه 2545454565968999دندان های فاصله دار

یکی از مشکلات ظاهری دندان ها بخصوص در دندان های جلویی که باعث کاهش اعتماد به نفس افراد می شود، فاصله بین دندانی است. علت بوجود آمدت این حالت مسایل مختلفی از جمله ژنتیک و یا زبان زدن دندان در زمان رشد، نا همخوانی طول قوس دندانی با اندازه دندان ها، فرنوم (بافت ضخیم و گوشتی در بین دندان های جلویی) و … می باشد. با استفاده از کامپوزیت دندان به راحتی این مشکل برطرف می شود. در این روش نیازی نیست به دندان ها آسیبی برسد و یا هزینه زیادی پرداخت نمایید. با یکبار مراجعه به دندانپزشکی و نصب روکش کامپوزیت دندان این عارضه برطرف می شود. پس اگر دارای دندان های فاصله دار هستید، کامپوزیت دندان مشکلتان را به راحتی برطرف می نماید.

بدرنگی و زرد شدن دندان ها

با کامپوزیت دندان، زردی و بدرنگی دندان ها نهان می شود. در این مورد باید ابتدا میزان زرد شدن دندان ها مشخص شود. در صورتی که تغییر رنگ دندان ها زیاد نباشد، کامپوزیت بهترین راه حل است. پس برای افرادی که دندان های زرد دارند و سوال می کنند که کامپوزیت برای من مناسب است یا نه؟ باید گفت در صورت جرئی بودن مشکل، کامپوزیت راه حل مناسبی است. در صورتی که بدرنگی دندان ها در حد بالایی باشد، لمینت دندان انتخاب بهتری است. تغییر رنگ دندان ها می تواند ژنتیکی و یا بر اثر عواملی مانند مصرف دخانیات، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، روت کانال دندان ها، عفونت و … اتفاق بیفتد. کامپوزیت دندان به علت تعداد جلسات محدود و هزینه پایین در کنار پوشش مناسب زردی دندان ها، برای این گونه افراد پیشنهاد مناسبی است. تشخیص نهایی این مورد بر عهده دندانپزشک می باشد.

کامپوزیت دندان های نامرتب

کامپوزیت دندان برای افرادی که دندان های نامرتب دارند نیز گزینه مناسبی می باشد. البته نکته ای که باید عنوان شود این است که این درمان برای دندان هایی که در حد معمول نامرتب هستند، مناسب است. برای دندان هایی که دچار عدم نظم زیادی می باشند، ارتودنسی و لمینت دندان مناسب تر است. هر چند می توان ابتدا دندان های بسیار نامرتب را ارتودنسی نمود و سپس برای زیباتر نمودن دندان ها، روکش کامپوزیت دندان را نصب کرد. بنابراین برای افرادی که دندان های نامرتب دارند و می خواهند بدانند که کامپوزیت برای من مناسب است یا نه؟  باید گفت این روش برای آن ها مناسب می باشد به شرطی که عدم نظم دندان ها در حد بسیار زیادی نباشد.

کامپوزیت دندان های لب پر شده

دندان ها ممکن است در اثر سانحه، تصادف، آسیب و فشار یا انجام ورزش هایی مانند جودو، کارته و … دچار لب پریدگی شوند. در صورتی که این مشکل در دندان های جلویی اتفاق بیفتد، در زیبایی ظاهر دندان ها تاثیر بدی را خواهد گذاشت. به همین دلیل باید راهکاری برای پوشش دادن این عارضه انتخاب نمود که کامپوزیت دندان یکی از گزینه های مناسب است. به علت سرعت عمل در نصب روکش و جلوگیری از آسیب بیشتر دندان و نیز پوشش کامل دندان ها، این روش محبوبیت زیادی در این زمینه دارد. می توان با یک جلسه مراجعه به دندانپزشک و نصب روکش کامپوزیت دندان بدون احساس کوچکترین درد و بدون نیاز به تحمل عوارض، لب پر شدن دندان ها را پوشش داد.

کامپوزیت دندان های ساییده شده

ساییدگی دندان ها در اثر عوامل مختلف اتفاق می افتد. یکی از این عوامل دندان قروچه کردن است. دندان قروچه بیماری است که در آن فرد تحت شرایط عصبی و استرس زا و یا در هنگام خواب دندان ها را بهم فشار داده و بهم می ساید. این مشکل ریشه روانی دارد و قبل از هر اقدامی بهتر است ریشه یابی و برطرف شود. ساییدگی و کوتاه شدن ارتفاع دندان ها باعث بروز عوارض زیادی برای فرد می شود. با نصب روکش کامپوزیت دندان می توان دندان ها را هم ارتفاع نمود و این عارضه را برطرف کرد. بعد از روکش از فرد خواسته می شود در زمان خواب یا ورزش از نایت گارد یا محافظ دندان استفاده نماید. بنابراین اگر دچار ساییدگی دندان ها هستید و می خواهید بدانید که آیا کامپوزیت برای من مناسب است یا نه؟ باید گفت این روش انتخاب مناسبی می باشد.

کامپوزیت دندان برای چه افرادی مناسب نمی باشد

تا این قسمت در خصوص اینکه کامپوزیت دندان برای چه افراد و چه مشکلاتی گزینه مناسبی است، توضیح دادیم. همانطور که گفته شد این روش برای ساییدگی های بسیار زیاد، بهم ریختگی دندانی شدید و فاصله بین دندانی در حد زیاد گزینه مناسبی نمی باشد. این افراد می توانند از سایر روش ها مانند ارتودنسی این مشکلات را برطرف و سپس برای زیبایی ظاهری دندان ها از کامپوزیت دندان استفاده نمایند. حال می خواهیم در کل بدانیم برای چه افرادی این روش توصیه نمی شود:

بیماری های لثه فعال

افرادی که دچار بیماری های لثه می باشند مانند عفونت لثه یا پریودنتال و … نمی توانند به صورت مستقیم روکش را روی دندان نصب نمایند. این افراد ابتدا باید بیماری لثه را برطرف و سپس اقدام به نصب روکش نمایند. عدم توجه به این مساله باعث بروز عوارض زیادی برای بیمار می شود. این بیماری ها در صورت نادیده گرفتن باعث ایجاد عفونت دندان و سپس گسترش عفونت به بخش های دیگر دهان می شود. در این صورت باید روکش از روی دندان ها برداشته و عفونت برطرف و سپس مجددا نصب شود. این کار غیر از هزینه بالاتر، نیاز به صرف وقت بیشتر و نیز استفاده از آنتی بیوتیک ها خواهد داشت.

کامپوزیت برای من مناسب است یا نه 325646562323افرادی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند

با دندان های کامپوزیت شده باید مانند دندان های طبیعی رفتار کرد. استفاده از مسواک و نخ دندان دندان و نیز دهانشویه بعد از نصب روکش کامپوزیت الزامی است. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث رشد و تجمع باکتری ها در مرز بین لثه و روکش شده و پوسیدگی دندان های زیر روکش را به دنبال دارد. برای حل این مشکل نیاز است روکش کامپوزیت برداشته شود، پوسیدگی دندان ها رفع و مجددا روکش نصب شود.

مزایای کامپوزیت دندان

بهتر است قبل از هر اقدامی برای زیبایی یا درمان، در خصوص مزایا و معایب روش انتخابی تحقیق نمایید. آشنایی با مزایای کامپوزیت دندان می توان در پاسخ به این پرسش که آیا کامپوزیت برای من مناسب است یا نه؟ فرد را راهنمایی خواهد کرد. در این قسمت به مزایای نصب کامپوزیت دندان اشاره می نماییم:

تعداد جلسات محدود

برای نصب کامپوزیت دندان تنها به یک جلسه دندانپزشکی نیاز است. در این جلسه و در عرض نیم ساعت روکش بر روی دندان ها نصب و ثابت می شود. باید برای چکاپ هر 6 ماه به دندانپزشک مراجعه نمایید تا از بروز عوارضی مانند عفونت دندان های زیر روکش و … جلوگیری شود.

هزینه پایین تر

نصب روکش کامپوزیت دندان از نظر هزینه مقرون به صرفه می باشد. برای نصب روکش کامپوزیت چون اقدامی تهاجمی روی دندان ها صورت نمی گیرد، بنابراین هزینه آن کمتر از سایر روش ها مانند لمینت دندان، ارتودنسی و … می باشد.

امکان ترمیم روکش کامپوزیت دندان

در صورتی که به هر دلیلی روکش کامپوزیت دندان دچار آسیب یا شکستگی شد و نیاز به ترمیم داشتف این کار به راحتی قابل انجام است. تعویض روکش کامپوزیت نیز نسبت به لمینت دندان در زمان و با هزینه کمتر و بدون آسیب به دندان ها انجام می شود.

معایب کامپوزیت دندان

برای اینکه بدانید آیا کامپوزیت برای من مناسب است یا نه؟ با معایب این روش نیز آشنا شوید:

  • طول عمر کوتاه تر نسبت به لمینت دندان
  • استحکام کمتر در برابر آسیب و ضربه
  • مقاومت کمتر در برابر تغییر رنگ روکش

کلام آخر

با توجه به تنوع روش های زیبایی دندان هاف انتخاب روش مناسب نیاز به تحقیق و دقت بیشتری دارد. اینکه کامپوزیت برای من مناسب است یا نه یکی از سوالاتی است که برای این افراد که به دنبال بهترین گزنه می باشند مطرح می شود. در این مقاله در مورد کاربردها، معایب و مزایا نصب روکش کامپوزیت دندان توضیحات کامل داده شد. مهم ترین مساله انتخاب بهترین دندانپزشک است تا با بررسی وضعیت کلی دندان ها، مشاوره های لازم و مفید را به بیمار ارائه نماید.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 16 شنبه 04 بهمن 1399 نظرات (0)

یکی از درمان های جانبی که در ایمپلنت دندان ممکن است نیاز باشد، پیوند استخوان فک است. می خواهیم بدانیم ضرورت پیوند استخوان در ایمپلنت چیست؟ در چه شرایطی نیاز است که بیمار پیوند استخوان انجام دهد؟ دراین مقاله می خواهیم به این پرسش پاسخ داده و روند درمان، مزایا، معایب و سایر مطالب از این قبیل را توضیح دهیم. برای کاشت ایمپلنت دندان نیاز است که استخوان فک تراکم و حجم کافی را داشته باشد. زیرا پایه ایمپلنت دندان بایستی در داخل استخوان فک جانمایی شود. هر چه این تراکم بالاتر باشد، ایمپلنت دندان با موفقیت بیشتری روبرو خواهد شد  و عوارض کمتری به دنبال خواهد داشت. در صورتی که استخوان فک این تراکم را نداشته باشد، دندانپزشک مجبور به پیوند استخوان می شود. پیوند استخوان به صورت جراحی انجام می شود و استخوان مورد نیاز از منابع مختلف برای بیمار تامین می شود که در ادامه توضیح خواهیم داد.

نحوه انجام جراحی پیوند استخوان

برای اینکه بدانیم ضرورت پیوند استخوان در ایمپلنت چیست؟ بهتر است ابتدا با نحوه انجام این روش درمانی آشنا شویم. در این صورت می توانیم به دلیل این ضرورت پی ببریم. مراحل انجام این روش به شرح زیر است:

انتخاب دندانپزشک

اولین و مهم ترین مساله در جراحی پیوند استخوان و کاشت ایمپلنت دندان انتخاب دندانپزشک است. این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است. در ایمپلنت دندان بایستی در انتخاب دندانپزشک دقت زیادی شود. چون ایمپلنت تنها شامل مراحل نصب پایه، اباتمنت و تاچ دندان نیست. در مواردی نیاز است از درمان های جانبی مانند پیوند استخوان یا لیفت سینوس نیز کمک گرفت. تبحر و مهارت دندانپزشک را باید در این موارد درمانی نیز در نظر گرفت و انتخاب نهایی را انجام داد. بهتر است نمونه کارها و نیز مدارک علمی دندانپزشک را بررسی نمایید تا متوجه شوید که در این حوزه کاری تا چه اندازه موفق می باشد.

ضرورت پیوند استخوان در ایمپلنت چیست 525645642546بررسی وضعیت کلی دندان ها

بعد از انتخاب دندانپزشک، اولین مرحله بررسی وضعیت دندان ها و لثه و نیز تراکم استخوان می باشد. وضعیت لثه از نظر وجود بیماری های از جمله پریودنتال باید بررسی شود. زیرا این افراد با این نوع بیماری کاندید مناسبی برای پیوند استخوان فک نمی باشند. سپس عمق و عرض استخوان از نظر تراکم با استفاده از رادیوگرافی پانورکس و سی تی اسکن مورد ارزیابی قرار می گیرد. سپس لثه را بی حس می نمایند تا تشخیص داده شود به چه نوع استخوان و چه میزان نیاز خواهیم داشت.

 مرحله دوم: پیوند استخوان

در این مرحله لثه از دندان جدا می شود . اینکار برای دسترسی به استخوان فک و ریشه دندان لازم است. سپس ریشه ها تمیز شده و مواد پیوندی وارد استخوان می شوند. سپس محل با استفاده از غشاهای خاصی پوشانده می شوند. این غشاها برای جلوگیری از رشد لثه در داخل مواد پیوندی مورد نیاز است. بعد از اینکه محل با غشاها پوشانده شد، لثه روی محل را گرفته و بخیه زده می شود. مدت زمان لازم برای جوش خوردن بخیه ها بین یک هفته تا 10 روز است. بعد از این مدت بخیه ها کشیده و یا جذب می شوند. این جراحی حدودا یک ساعت به طول می انجامد. این مرحله قبل از این است که پایه ایمپلنت دندان نصب شود. جراحی پیوند استخوان نیاز به 5 تا 7 ماه زمان برای جوش خوردن به استخوان فک دارد. بعد از این زمان دندانپزشک با بررسی وضعیت استخوان فک و لثه می تواند نصب ایمپلنت دندان را شروع نماید. به همین دلیل روند درمان 5 تا 7 ماه به تعویق خواهد افتاد.

دلایل نیاز به پیوند استخوان فک

تا اینجا نحوه انجام این روش را توضیح دادیم. در این قسمت می خواهیم به این موضوع بپردازیم که ضرورت پیوند استخوان در ایمپلنت چیست؟ نبود دندان در محل اصلی خود باعث تحلیل لثه و استخوان فک می شود. در صورتی که زمان زیادی بین کاشت دندان و از دست دادن آن فاصله افتاده باشد، لثه به مرور زمان از بین می رود. از دست رفتن لثه باعث تحلیل استخوان فک می شود. هر چه این زمان طولانی تر باشد ، استخوان فک بیشتر از بین می رود. به همین دلیل نیاز داریم از روش های درمان جانبی مانند پیوند استخوان فک نیز بهره بگیریم. نبود ارتفاع مناسب برای کاشت پایه ایمپلنت نیز یکی از دلایل ضرورت پیوند استخوان فک است. نبود تراکم استخوانی باعث لق شدن و شل شدن ایمپلنت دندان می شود. این موضوع علت شکست فرایند کاشت ایمپلنت دندان می شود.

مزایای جراحی پیوند استخوان فک

همه جراحی ها اعم از درمانی و زیبایی دارای مزایای زیادی هستند. این مزایا باعث انتخاب این روش ها می شوند. از جمله روش های درمانی که می تواند تاثیری در زیبایی نیز داشته باشد، کاشت ایمپلنت دندان بجای دندان از دست رفته است. از دست دادن دندان تاثیر زیادی در زیبایی دندان ها دارد. غیر از این موضوع نبود دندان باعث مشکلات گوارشی نیز می شود. زیرا فرد به راحتی نمی تواند مواد غذایی را جویده و این موضوع باعث اسیب به سیستم گوارشی فرد می شود. همچنین تحلیل لثه و استخوان می تواند زمینه ساز بیماری های لثه و دهان شود که اگر در زمان مناسب درمان نشود، باعث گسترش عفونت و یا سایر عوارض به قسمت های دیگر بدن می شود.

ثبات فک و دندان

جراحی پیوند استخوان برای احیای استخوان و نیز ثبات آن بسیار مفید است. بی نظمی های استخوان فک با این روش اصلاح شده و برای درمان هایی که باید انجام شود، آمادگی خواهد داشت.

حفاظت از فک و دندان

با این روش از بروز بیماری های مربوط به لثه و سایر فرایندهای تهاجمی پیشگیری می شود. به همین دلیل از فک و دندان محافظت می نماید.

انواع پیوند استخوان فک

حال که توضیح دادیم ضرورت پیوند استخوان در ایمپلنت چیست، میخواهیم بدانیم استخوان مورد نیاز برای پیوند از چه راه هایی تامین می شود.

اتوگرافت

اولین و بهترین استخوان را می توان استخوان خود بیمار دانست. در این روش از استخوان چانه ، لگن یا استخوان درشت نی استفاده می شود. در این روش از استخوان قسمت دیگر بدن بیمار برداشته و به استخوان فک پیوند می زنند. به همین دلیل نیاز است بیمار تحت دو عمل جراحی قرار گیرد. اتوگرافت مزایای خود را دارد که از آن جمله می تواند عدم پس زدن بدن و واکنش منفی آن در مقابل جسم خارجی نام برد. مزیت دیگر آن بالا بودن شانس موفقیت به علت عدم انتقال بیماری یا عفونت از محل های دیگر است.

ضرورت پیوند استخوان در ایمپلنت چیست 5265454211122012آلوگرافت

در این روش استخوان مورد نیاز از یک شخص اهدا کننده گرفته می شود. این استخوان ها در آزمایشگاه فرآوری شده و در بانک بافت نگهداری می شوند. این روش نیز مزایای خود را دارد که از ان جمله به عدم نیاز به دوبار جراحی و نیز ایمنی این نوع استخوان می توان اشاره کرد.

زنوگرافت

در این روش از مواد معدنی استخوان طبیعی حیوانات مانند گاو استفاده می شود. استخوان بدن گاو به دلیل شباهت بافت های همبند در اکثر جراحی های حوزه دهان استفاده می شود. از مزایا این روش به عدم نیاز به جراحی مجدد و نیز عدم احتمال انتقال بیماری اشاره می شود.

آلوپلاست

در روش آلوپلاست از مواد سنتزی برای پیوند استخوان فک استفاده می شود. این روش محبوبیت زیادی نسبت به روش های دیگر مانند آلوگرافت یا زنوگرافت نداشته و تنها مزیت آن عدم احتمال بروز عفونت در دندان است.

عوارض پیوند استخوان فک

عوارض جزو منفک ناپذیر همه جراحی های درمانی و زیبایی به شمار می رود. پیوند استخوان فک نیز از این مورد استثنا نمی باشد. در این قسمت به اهم این عوارض اشاره می کنیم:

  • احساس درد و خونریزی
  • ورم صورت در ناحیه جراحی شده
  • حساسیت زیاد به تغییر دما
  • احتمال پوسیدگی ریشه دندان
  • استراحت مطلق داشته باشید.
  • از شستشوی دهان خودداری کنید.
  • مایعات داغ مصرف نکنید
  • اگر خونریزی دارید از گاز استربل مرطوب استفاده کنید.
  • احتمالا برای مدتی دچار درد هستید، پس مسکن مصرف کنید.
  • برای کاهش تورم در محل جراحی، از کمپرس یخ استفاده کنید.

چند روز پس از جراحی

  • از مسواک نرم استفاده کنید.
  • مرتب نخ دندان بکشید.
  • دهان خود را با محلول آب و نمک شست‌وشو دهید
  • از کشیدن سیگار خودداری کنید.
  • از دهانشویه برای جلوگیری از ایجاد باکتری و عفونت استفاده کنید.

هزینه‌ پیوند استخوان فک چقدر است؟

هزینه پیوند استخوان فک به عواملی، از جمله میزان و ناحیه ی پیوند مورد‌نیاز، مواد و روش مورد استفاده و محلی که استخوان از آنجا برداشت شده، بستگی دارد. باید در نظر داشته باشید که استفاده از استخوان خود بیمار نیاز به صرف هزینه‌ی بیشتری دارد، زیرا شامل دو جراحی و همچنین بستری و بی‌هوشی است. همچنین باید هزینه ‌هایی که بیمار برای عکسبرداری، سی‌تی اسکن و یا مشاوره تخصصی دندانپزشک پرداخت می ‌کند را با توجه به میزان پوشش ‌دهی بیمه در نظر گرفت.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان

mousa بازدید : 16 شنبه 04 بهمن 1399 نظرات (0)

زیبایی خارق العاده لبخند با لمینت سرامیکی دندان به راحتی امکان پذیر است. در این روش از یک روکش استفاده می شود که از طریق نصب بر روی مینای دندان، زیبایی طرح لبخند را به همراه می آورد. این روکش از لایه های نازک سرامیکی ساخته شده است. هدف از نصب روکش لمینت سرامیکی دندان، زیباتر نمودن، سفید تر و یکدست نمودن دندان ها است. با این روش می توان بسیاری از معایب دندان را پوشش داده و ظاهری بهتر را به طرح لبخند فرد بخشید. مس خواهسم در این مقاله ابتدا در خصوص جنس روکش لمینت سرامیکی، روش نصب، کاربردها و مزایا و معایب آن مطالبی را مفصلا بیان نماییم تا کاملا با این روش آشنا شوید.

زیبایی خارق العاده لبخند با لمینت سرامیکی دندان 3265564531345جنس روکش سرامیکی

روکش سرامیکی از ماده ای به اسم پرسلین تشکیل شده است که غیر فلزی بوده و با چسبیدن به مینای دندان، ظاهر دندان ها را بهبود می بخشد. این ماده با شرایط و محیط دهان کاملا سازگار است، از این لحاظ که محیط اسیدی دهان روی آن تاثیری نخواهد داشت. ضخامت این روکش ها بسیار نازک و در حد نیم تا 0.6 میلی متر متغیر می باشد. نازکی این ماده باعث می شود تا روی دندان را کاملا پوشش داده و حالت طبیعی داشته باشد. امروزه روکش ها دارای رنگ های متنوع و با سایه های مختلف می باشد. طوری که می توان با در نظر گرفتن آیتم های مختلف، شبیه ترین رنگ و سایه را در جهت طبیعی تر بودن حالت دندان ها انتخاب نمود. بعضی از لمینت های سرامیکی از سرامیک خالص ساخته می شوند ولی در برخی از لیتیوم نیز در کنار سرامیک استفاده می شود.

کاربرد لمینت های سرامیکی

در این قسمت می خواهیم بدانیم در کنار زیبایی خارق العاده لبخند با لمینت سرامیکی دندان، چه کاربردهای دیگری نیز می توان برای این روش متصور بود. برخی از این کاربردها در زیر توضیح داده می شوند:

دندان های تغییر رنگ داده

دندان ها به دلایل متفاوت ممکن است تغییر رنگ داده و زرد شوند. این عوامل می تواند در بزرگسالی اتفاق بیفتد و یا به صورت مادرزادی با کودک همراه است. از جمله این موارد می توان به مصرف تتراسایکلین در دوران بارداری توسط مادر اشاره کرد. از عواملی که در بزرگسالی دندان ها را زرد می کنند به مصرف دخانیات، روت کانال دندان ها، پر کردن پوسیدگی دندان و .. اشاره می شود.

دندان های ساییده شده

دندان ها در اثر عوامل مختلف ممکن است دچار ساییدگی و کوتاهی ارتفاع شوند. از جمله این عوامل دندان قروچه می باشد. این بیماری باعث می شود تا فرد در زمان استرس و اضطراب و یا در خواب دندان ها را بهم فشار دهد و یا حالت ساییدگی بگیرد. این مشکل باید ابتدا رفع گردد، زیرا می تواند برای روکش لمینت ددان نیز مخرب باشد. در غیر این صورت فرد ناچار است در هنگام خواب و سایر مواقع از محافظ دندان کمک بگیرد.

دندان های فاصله دار

غیر از زیبایی خارق العاده لبخند با لمینت سرامیکی دندان، برای دندان های فاصله دار نیز این روش بهترین نتیجه را به دنبال خواهد داشت. دندان هایی که از هم فاصله گرفته اند، باعث نازیبایی و عدم نظم و یکدست بودن دندان ها می شوند. با لمینت دندان فاصله دار این مشکل برطرف می شود و این فاصله با روکش دندان پر می گردد.

 

دندان های کج و نامرتب

وجود چند دندان کج در دهان و یا نامرتبی دندان ها باعث می شود لبخند فرد جذابیت خود را از دست بدهد. برای پوشش دادن این مشکل، لمینت دندان می تواند بهترین گزینه باشد. در این مورد باید دقت بیشتری شود. کج بودن دندان ها نباید بسیار زیاد باشد. در این صورت با لمینت دندان نمی توان ظاهر دندان ها را بهبود بخشید. باید از روش های دیگر مانند ارتودنسی کمک گرفت و بعد از اتمام این مرحله در صورت تمایل، دندان ها لمینت کرد. پس نتیجه می گیریم لمینت دندان های کج، برای زمانی مناسب است که ناهماهنگی دندان ها در حد وسیع نباشد. برای ناهمواری های جزیی می توان از لمینت دندان کمک گرفت و زیبایی خارق العاده لبخند با لمینت سرامیکی دندان را به فرد بازگرداند.

لمینت دندان چگونه بر روی دندان ها نصب می شود.

برای اینکه بدانیم زیبایی خارق العاده لبخند با لمینت سرامیکی دندان چگونه ایجاد می شود، بهتر است با روش نصب این روکش آشنا شویم. همانطور که گفتیم لمینت دندان از ماده ای به نام پرسلین ساخته شده که بسیار نازک و شکننده است. ولی زمانی که به یک ماده دیگر مانند دندان که ساختار قوی تری دارد متصل شود، استحکام لازم را خواهد داشت. برای نصب روکش لمینت دندان نیاز است مراحل زیر دنبال شود.

بررسی وضعیت دندان ها از نظر سلامتی

ابتدا دندانپزشک وضعیت کلی دندان ها را از نظر سلامت دندان ها، لثه و … بررسی می نماید. اینکه دندانی پوسیده نباشد و یا لثه دچار بیماری و یا عفونت نشده باشد برای دندانپزشک اهمیت زیادی دارد. زیرا بعد از نصب نمی توان روکش را جدا کرده، دندان را اصلاح و مجددا روکش را در جای خود قرار داد. در صورت برداشتن روکش بایستی مجددا تمامی مراحل از ابتدا شروع شود.

لیفت لثه

عموما لثه دردندان ها ممکن است بالا یا پایین باشد. برای ایجاد زیبایی خارق العاده لبخند با لمینت سرامیکی دندان باید لثه ها همتراز شود که این کار با لیفت لثه امکانپذیر خواهد بود.

آماده کردن دندان

برای آماده کردن دندان باید مینای دندان تراشیده شود. برای تراش دادن مینای دندان از ابزار مخصوص دندانپزشکی استفاده می شود. این مرحله اوج ظرافت و مهارت دندانپزشک را طلب می کند. تراشیدن مینای دندان باید بگونه ای با دقت انجام شود تا روکش نه حالت برجسته و نه حالت فرو رفته بر روی دندان ها پیدا کند. چون این میزان بر اساس میلی متر سنجیده می شود، اهمیت انتخاب دندانپزشک را می رساند. تجربه و تخصص دندانپزشک تضمینی برای کسب بهترین نتیجه در این مرحله حساس است.

زیبایی خارق العاده لبخند با لمینت سرامیکی دندان 5154784321324685قالب گیری

مرحله دیگر قالب گیری دندان ها است. باید قالب گیری در نهایت تمرکز صورت گیرد تا تمامی معایب و مشکلات دندان ها در نظر گرفته شود. بخصوص در مواردی مانند لب پر شدن و یا ساییدگی دندان ها، این مرحله حساسیت خود را دارد. زیرا برای هم ارتفاع نمودن دندان ها ساییده شده و لب پر شده با سایر دندان ها باید قالب گیری با دقت انجام شود. سپس قالب آماده شده به لابراتوار ارسال می گردد تا روکش نهایی ساخته شود. در این مرحله جلسه اول درمان به اتمام می رسد. برای جلوگیری از حساسیت دندان ها رد برابر تغییر دما و نیز احساس ناخوشایند تراشیده شدن مینای دندان، می توان از روکش موقت برای پوشش دادن دندان ها استفاده کرد.

نصب روکش دندان

زیبایی خارق العاده لبخند با لمینت سرامیکی دندان در این مرحله ایجاد می شود. بعد از مدت یک یا دو هفته بیمار برای نصب روکش باید مجددا به مطب دندانپزشک یا کلینیک مراجعه نماید. این مدت زمان بر اساس تعداد دندان ها، حساسیت کار و … تعیین می شود. در این مرحله، روکش موقت از روی دندان ها برداشته و روکش سرامیکی نهایی بر روی دندان ها نصب می شود. دندانپزشک قبل از نصب روکش، مجددا وضعیت دندان ها و روکش موقت را بررسی می نماید تا در صورت نیاز تغییراتی اعمال شود. روکش نهایی با استفاده از چسب مخصوص بر روی دندان ها قرار می گیرد و با تابش اشعه مخصوص سفت و در محل مناسب خود تثبیت می شود. بعد از اتمام کار روکش دندان پولیش می شود تا از هر گونه ماده اضافی پاک شود و رنگ دلخواه بیمار نشان داده شود.

در چه مواقعی نباید از روکش سرامیکی لمینت دندان استفاده نمود

نمی توان گفت همیشه روکش لمینت سرامیکی بهترین گزینه برای اصلاح مشکلات دندان ها است. در شرایطی می توان از درمان های جایگزین برای پوشش دادن عیوب ظاهری دندان کمک گرفت. موارد منع ممنوعیت نصب روکش لمینت سرامیکی عبارتند از :

  • دندان های تغییر رنگ داده تا حد سیاه شدن، زیرا این روکش ها بسیار نازک هستند و این سطح رنگ از زیر آن ها مشهود خواهد بود.
  • پوسیدگی های بسیار شدید که ابتدا باید درمان و سپس روکش نمود.
  • تغییر زاویه و کجی بسیار زیاد دندان ها که بهتر است ابتدا با ارتودنسی این مشکل را برطرف و سپس برای زیبایی طرح لبخند، از روکش لمینت سرامیکی کمک گرفت.
  • افراد سیگاری و افرادی که دچار دندان قروچه هستند، ابتدا باید این عادات رفتاری را ترک یا کنترل نمایند. در غیر این صورت نتیجه دلخواهی از این روش کسب نخواهند کرد.

 

کلام آخر

زیبایی خارق العاده لبخند با لمینت سرامیکی دندان را می تواند در عرض دو هفته و با دوبار مراجعه به دندانپزشک بدست آورد. برای انجام این روش بهتر است ابتدا به بهترین دندانپزشک در این زمینه مراجعه نمایید. در مواقعی انتظاری که از نصب روکش دندان داریم، با این کار محقق نخواهد شد. بهتر است دندانپزشک وضعیت کلی دندان ها را بررسی نماید و با توجه به پارامترهای موردنظر، روکش سرامیکی دندان را نصب نماید. مهارت و تخصص دندانپزشک در نصب روکش اهمیت زیادی دارد. زیرا در صورت نبود این توانایی ممکن است غیر از شکست در این عمل، مشکلات دیگری مانند عفونت دندان های زیر روکش، آسیب به مینای دندان و … برای فرد پیش آید.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان

mousa بازدید : 19 شنبه 04 بهمن 1399 نظرات (0)

یکی از عوارض عمل های زیبایی در ناحیه دهان و دندان را می توان احساس درد و ناراحتی به شمار آورد. می خواهیم بدانیم آیا کامپوزیت دندان درد دارد یا اینکه این روش بدون احساس درد توسط بیمار، قابل انجام است. ابتدا باید بگوییم کامپوزیت دندان یکی از روش های طیباسازی و پوشش دادن عیوب ظاهری دندان است. با استفاده از این روش می توان مشکلات جزیی دندان ها مانند زرد شدن و بدرنگی، فاصله بین دندانی و … را برطرف نمود. اینکه این روش درد دارد یا خیر ؟ باید گفت کامپوزیت دندان یک روش ایمن و کم تهاجم بر روی دندان ها است. بیمار دردی را احساس نخواهد کرد. زیرا برای نصب کامپوزیت دندان تنها باید کمی لثه ها را همتراز نمود و سپس روکش کامپوزیت را نصب کرد. بنابراین در هیچ یک از مراحل کاری بر روی دندان ها انجام نمی شودکه باعث درد شود.

آیا کامپوزیت دندان درد دارد 5565454548521مراحل انجام کامپوزیت دندان

در این قسمت می خواهیم مراحل انجام کامپوزیت دندان را توضیح دهیم و بررسی نماییم که در کدام مرحله ممکن است دردی وجود داشته باشد. برای اینکه بدانیم آیا کامپوزیت دندان درد دارد، آشنایی با این مراحل کمک کننده است. ابتدا باید بگوییم یکی از عواملی که می تواند در پیشگیری از احساس درد احتمالی مقابله نماید، انتخاب دندانپزشک متخصص و ماهر در این حوزه است. مهارت دندانپزشک در چگونگی نصب روکش کامپوزیت و جلوگیری از وجود سوراخ در مرز بین لثه و روکش می تواند بسیار اثرگذار باشد. بنابراین توصیه می شود که در این باره تحقیق لازم را انجام دهید.

بررسی وضعیت کلی دندان ها

اولین مرحله برای نصب روکش کامپوزیت دندان، بررسی وضعیت لثه و دندان ها است. باید دندانپزشک هرگونه پوسیدگی و مشکلات دیگر دندان را درمان نماید تا بعد از نصب روکش کامپوزیت، نیازی به برداشتن آن نشود. سپس بایستی لثه ها را هم تراز نمایند تا زیبایی ظاهری حفظ شود. در این مرحله بیمار دردی را حس نخواهد کرد. زیرا تنها کاری که انجام می شود، بالابردن لثه ها و یکسان نمودن ارتفاع آن هاست. بنابراین تهاجمی روی دندان ها صورت نمی گیرد.

آماده سازی دندان ها

یکی از مراحلی که باید با دقت انجام شود، آماده نودن دندان ها برای نصب روکش می باشد. به این صورت که نباید جرم یا پلاکی بر روی دندان وجود داشته باشد. در این صورت روکش به صورت کامل و بی نقص بر روی دندان چسبیده و کاملا سفت می شود. برای انکار دندانپزشک از برس مخصوص استفاده نموده و سطح رویی دندان را پاک می نماید. این مرحله نیز دردی ندارد و برس به صورت نرم روی دندان ها کشیده می شود. سپس از یک ماده اسیدی ژل مانند استفاده می شود که بر روی دندان ها ریخته شده و به مدت 15 ثانیه باقی می ماند. در این صورت آثار هر گونه جرم و پلاک از دندان برداشته می شود.

نصب کامپوزیت دندان

تا اینجا که پاسخ این سوال که آیا کامپوزیت دندان درد دارد؟ منفی بود. در این مرحله باید کامپوزیت بر روی دندان نصب شود. کامپوزیت ها روکش های آماده ای هستند که بیمار کافی است رنگ دلخواه را بین آن ها انتخاب نماید. سپس آماده نصب می شوند. در این مرحله از چسب مخصوصی استفاده می شود و روکش بر روی دندان های تمیز قرار می گیرد. سپس با تاباندن اشعه، این چسب سفت خواهد شد. در این مرحله نیز همانطور که دیدید فشاری بر روی دندان ها احساس نمی شود. بنابراین دردی را بیمار حس نمی کند. در نهایت باید گفت تمامی مراحل بدون کوچکترین احساس دردی پیش می رود. بنابراین می توان نتیجه گرفت کامپوزیت دندان درد ندارد.

دلایل احساس درد بعد از نصب کامپوزیت دندان

همانطور که گفتیم پاسخ سوال اینکه آیا کامپوزیت دندان درد دارد، منفی بود. در صورتی که بعد از نصب کامپوزیت دندان احساس درد شدید داشتید، مربوط به خود عمل نصب کامپوزیت نمی باشد و ریشه آن در سایر عوامل خواهد بود که در این قسمت توضیح می دهیم:

نصب نادرست کامپوزیت

یکی از علل اینکه گفته شد در انتخاب دندانپزشک دقت نمایید مربوط به این مشکل است. در صورتی که روکش کامپوزیت دندان به درستی نصب نشود، ممکن است به عصب های دندان ها آسیب رسیده و این باعث علت ایجاد این درد شدید باشد. در این صورت سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید تا وضعیت موجود را بررسی نماید. در صورت وجود مشکل می توان با برداشتن و تعویض کامپوزیت دندان، مساله را حل کرد.

وجود شکاف در بین لثه و روکش

یکی دیگر از عوامل احساس درد شدید، وجود شکاف در مرز بین لثه و روکش کامپوزیت دندان است. در این صورت این محل برای تجمع باکتری ها و میکروب ها مناسب بوده و در نتیجه می تواند باعث پوسیدگی دندان های زیر روکش شود. در این صورت نیز بهتر است به دندانپزشک مراجعه نمایید تا علت بررسی و مشکل برطرف گردد.

آیا کامپوزیت دندان درد دارد 654566584214عدم تثبیت روکش کامپوزیت دندان

در برخی موارد روکش به صورت کامل و سفت بر روی دندان ها سفت نمی شود. در این صورت غذا خوردن و صحبت کردن در اثر لق شدن روکش، باعث ایجاد درد در دندان ها می شود. بنابراین با مراجعه به دندانپزشک این مشکل برطرف خواهد شد.

دندان قروچه

یکی از بیماری هایی که باید قبل از هر گونه عمل و جراحی بر روی دندان هاف درمان شود دندان قروچه است. دندان قروچه ساییدن مداوم دندان ها بر روی هم در اثر استرس و اضطراب و در خواب است. در این صورت این مساله می تواند باعث ایجاد فشار بر روی روکش دندان ها و در نتیجه احساس درد شود. برای درمان موقت این بیماری که ریشه روانی دارد، از نایت گارد یا محافظ دندان استفاده کنید.

تحلیل لثه

بروز بیماری هایی در اطراف لثه می تواند عاملی برای تحلیل لثه و درد شدید باشد. در این حالت ریشه دندان بیرون می آید و هر گونه تغییر دما و … می توان باعث تحریک آن و احساس درد شود. از دیگر عوامل تحلیل لثه مربوط به مسواک زدن نامناسب و شدید می باشد. به همین دلیل است که از فرد خواسته می شود مراجعات منظم به دندانپزشک را فراموش نکرده و هر شش ماه تمدید نماید. این گونه مشکلات در زمان معاینه وضعیت دندان ها و روکش مشخص شده و برطرف می گردد.

آشنایی با مراقبت های بعد از نصب روکش کامپوزیت دندان

در این قسمت می خواهیم بدانیم چگونه می توان مانع ایجاد عوارض بخصوص احساس درد بعد از کامپوزیت دندان شد. تعدادی از این مراقبت ها باید در فاصله زمانی کوتاه و به فوریت انجام شود. تعدادی نیز در مدت زمان طولانی که کامپوزیت بر روی دندان نصب شده است لازم است. این روش می تواند بین 7 تا 10 سال بر روی دندان ها باقی بماند. بنابراین در این بازه زمانی طولانی و برای حفظ ظاهر روکش نیاز به مراقبت های بیشتری می باشد.

مراقبت قبل از اتمام بی حسی

در مواردی دندانپزشک از ماده بی حسی برای نصب روکش کامپوزیت استفاده می نماید. هر چند نیازی به این کار نمی باشد. در صورتی که از ماده بی حس کننده استفاده شود، تا زمانی که این حالت ادامه دارد، از گاز زدن مواد غذایی یا اجسام به شدت پرهیز نمایید.

رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از نکات مراقبتی که برای طولانی مدت باید انجام شود، رعایت بهداشت دهان و دندان است. مراقبت از کامپوزیت دندان نیز مانند دندان های طبیعی بوده و باید مانند آن ها رفتار شود. این مراقبت ها مانع از پوسیدگی دندان های زیر روکش و احساس درد بعد از نصب کامپوزیت شود.

انتخاب خمیر دندان و مسواک مناسب

یکی از مسایلی که در حوزه مراقبت های بهداشتی باید رعایت شود، انتخاب مسواک و خمیر دندان مناسب است. خمیر دندان هایی را باید انتخاب کنید که در ترکیبات آن ها از هیدروژن پراکسید، سدیم کربنات یا جوش شیرین استفاده نشده باشد. همچنین مسواک باید نرم باشد.

رعایت رژیم غذایی مناسب

خوردن مواد غذایی و یا تنقلات چسبناک و سفت نیز باعث آسیب به کامپوزیت دندان و احساس درد در دندان ها می شود.

عدم مصرف دخانیات

یکی از مهم ترین مسایلی که باید در ترک آن تلاش کرد، دخانیات می باشد. بنابراین بروز عفونت در مرز بین لثه و روکش در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و در نتیجه باعث پوسیدگی دندان های زیرین خواهد شد. همچنین احتمال ابتلا به بیماری های لثه نیز افزایش می یابد.

عدم استفاده ابزاری از روکش کامپوزیت

برای اینکه بدانیم مراقبت بعد از کامپوزیت دندان چگونه است، نیاز است این نکته یادآور شود که در جهت مراقبت از روکش ، به هیچ عنوان از روکش کامپوزیت دندان به عنوان ابزار استفاده نشود. فشار وارده غیر از اسیب به کامپوزیت دندان باعث احساس درد شدید خواهد شد.

درمان دندان قروچه

یکی از مسایلی که بهتر است قبل از نصب روکش کامپوزیت دندان بررسی و مرتفع گردد، دندان قروچه است. در این مورد رد قسمت قبل توضیحات کامل داده شد.

مراجعات منظم به دندانپزشکی

عموما دندانپزشک از بیمار می خواهد که هر 6 ماه برای چکاپ وضعیت دندان ها به دندانپزشکی مراجعه نماید. این مدت زمان می تواند کوتاه تر هم باشد. این توصیه را جدی بگیرید  و هر زمان لازم بود به دندانپزشک مراجعه نمایید. در این جلسات دندانپزشک قسمت هایی از دندان را که خود فرد قادر به تمیز کردن آن است، تمیز نموده و وضعیت کلی دندان ها را بررسی می نماید. احتمال عفونت لثه و یا خرابی و پوسیدگی دندان های زیر روکش بررسی می شود.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم به این پرسش که آیا کامپوزیت دندان درد دارد پرداخته و  پاسخ دهیم. با توجه به این توضیحات باید گفت کامپوزیت دندان یک روش غیر تهاجمی و بدود درد می باشد. هر چند ممکن است دندانپزشک برای کنترل استرس و نگرانی بیمار از ماده بی حسی استفاده نماید. در صورتی که دلیلی برای این کار نمی باشد. در صورتی که درد مختصری بعد از کامپوزیت دندان احساس کردید، به دلیل حساس شدن دندان ها و نصب روکش می باشد که موقتی است. در صورت احساس درد شدید، بهتر است به دندانپزشک مراجعه نمایید تا راه حل درمانی را دریافت نمایید.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 16 شنبه 04 بهمن 1399 نظرات (0)

یکی ازدغدغه های افرادی که کامپوزیت نصب نموده اند، تغییر رنگ آن است. اینکه علل تغییر رنگ کامپوزیت دندان چیست؟ موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. باید گفت امروزه با پیشرفت تکنولوژی، کامپوزیت ونیر ها از مواد سرامیکی ساخته می شوند. این مواد حالت طبیعی تری به دندان ها داده و نیز مقاومت بیشتری نسبت به موارد مشابه در برابر تغییر رنگ دارد. این ونیر ها را مطابق با رنگ پوست و در مواردی رنگ چشم افراد انتخاب نموده و بر روی دندان نصب می کنند. زیبایی روکش کامپوزیت به شفافیت و جلای آن می باشد و در کل هدف از این کار، رسیدن به هدف زیبا نمودن طرح لبخند است. هر عاملی که باعث شود این مورد از بین رفته و جای خود را به روکش های زرد و بدرنگ دهد ، باید کنترل و مهار شود.

آشنایی با علل تغییر رنگ کامپوزیت دندان

تغییر رنگ کامپوزیت دندان می تواند در چند دندان یا در کل دندان ها اتفاق بیفتد. این مساله ظاهر ناخوشایندی به دندان ها داده و نیاز است که روکش تعویض گردد. البته باید گفت در صورتی که مراقبت های صحیح و اصولی از روکش کامپوزیت شود، امکان تغییر رنگ آن کمتر خواهد بود. ولی بهتر است ابتدا با علل و عواملی که می تواند باعث تغییر رنگ کامپوزیت شود، آشنا شویم تا بتوانیم این عوامل را کنترل یا از بین ببریم . بنابراین همیشه پیشگری بهتر از درمان است. علل را بشناسیم، کنترل کنیم و نیازی به تعویض کامپوزیت و پرداخت هزینه مضاعف نشویم.علل تغییر رنگ کامپوزیت دندان  4521875453223112

مواد تشکیل دهنده روکش کامپوزیت

معمولا روکش های قدیمی کیفیت  و مرغوبیت روکش های امروز ی را ندارند. بنابراین اگر خیلی وقت پیش از این روکش ها نصب کرده اید، احتمال رنگ گرفتن آن ها زیاد است. البته امروزه هم مواد مختلفی با کیفیت های متفاوت وجود دارند. هر چه مواد تشکیل دهنده روکش کامپوزیت را از جنس مرغوب تر انتخاب نمایید، احتمال اینکه تا مدت ها این مشکل پیش نیاید، بسیار بیشتر است. همچنین این مواد حالت طبیعی تری به دندان ها داده و زیبایی آن را چند برابر می کنند.

پایین آمدن لثه

معمولا با افزایش سن، لثه به سمت پایین کشیده می شود. این امر در بدن همه افراد طبیعی بوده و به خودی خود مشکلی نخواهد داشت. زمانی که فرد از روکش های کامپوزیت استفاده می نماید، پایین آمدن لثه باعث ایجاد فاصله بین دندان و خط لثه شده و این امر باعث ایجاد مشکل می شود. ممکن است ذرات غذا در این فاصله باقی مانده و به مرور زمان باعث تجمع پلاک و میکروب در بین دندان ها شوند. این موضوع باعث پوسیدگی و عفونت دندان های زیر روکش می شود. همچنین با پایین آمدن لثه، چسب زیر روکش نمایان می شود. به مرور زمان این چسب است که رنگ گرفته و باعث بدرنگی روکش دندان می شود. برای رفع این مشکل بهتر است در صورت مشاهده علایم، سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید تا از بدتر شدن اوضاع پیش آمده جلوگیری شود.

شکستن دندان زیر روکش کامپوزیت

هر گونه اسیب مانند شکستن یا صدمه دیدن دندان های زیر روکش را می توان از روی آن ها تشخیص داد. این روکش ها ورقه های نازکی هستند که هر گونه تغییر در زیر آن ها قابل مشاهده می باشد. ممکن است دندان دچار فرسودگی نیز شده باشد . در این صورت نیز این تغییر رنگ و سیاه شدن احتمالی دندان از روی روکش قابل دیدن است.

تغییر رنگ چسب استفاده شده

همانطور که می دانید برای نصب روکش بر روی دندان، نیاز به استفاده از چسب یا سیمان مخصوص دندانپزشکی می باشد. این مواد به اندازه خود روکش ها در برابر تغییر رنگ مقاومتی ندارند. ممکن است مصرف مداوم غذاها یا نوشیدنی های رنگی باعث رنگ گرفتن آن ها شده و به همین دلیل فرد تصور کند که روکش کامپوزیت رنگ گرفته است. در صورتی که این مواد چسبی دچار تغییر رنگ و بدرنگی شده اند. بهتر است به دندانپزشک مراجعه نمایید تا این مشکل هر چه سریع تر برطرف گردد و راه حل درمانی اندیشیده شود.

علل تغییر رنگ کامپوزیت دندان  15646584874562520ایجاد سوراخ میکروسکوپیک

در مواردی ممکن است بین ونیر و دندان، یک سوراخ بسیار ریزی ایجاد شود که به سوراخ میکروسکوپیک معروف است. این سوراخ می تواند به دلیل قابل نفوذ بودن چسبی باشد که برای چسباندن روکش استفاده می شود. در برخی موارد نیز عدم تجربه و تبحر دندانپزشک عامل بوجود آمدن این مشکل است. به همین دلیل توصیه می شود در انتخاب دندانپزشک خود دقت زیادی داشته باشید. ظرافت و حرفه ای بودن در چسباندن روکش به طوری که هیچ گوشه ای از آن خالی نماند ، می تواند از مزایای انتخاب بهترین دندانپزشک در زمینه کامپوزیت دندان باشد. کوچک ترین فضایی در این قسمت و در مرز لثه باعث ایجاد مشکلات عدیده ای مانند عفونت در دندان ها و پوسیدگی دندانی گردد.

روش درمان تغییر رنگ کامپوزیت دندان

تا اینجا با این موضوع که علل تغییر رنگ کامپوزیت دندان چیست؟ آشنا شدیم. در این قسمت می خواهیم در خصوص روش های درمانی برای این تغییر رنگ که می تواند جلوه نامناسبی به دندان ها بدهد، مطالبی را بیان نماییم. برای تغییر رنگ در گوشه های دندان که بر اثر پایین آمدن لثه یا موارد دیگر رخ داده است، نیاز است به دندانپزشک مراجعه شود تا راه حل درمانی برای این مشکل ارائه شود. همانطور که گفتیم برخی از لکه ها در اثر تغییر رنگ چسب ونیر شکل می گیرند. راه حل این مشکل ، پولیش دادن روکش و سیمان اطراف آن است. با مراجعه به دندانپزشک می توانید این مشکل را برطرف نمایید. در خصوص سوراخ های میکروسکوپیک نیز تنها راه ، انتخاب دندانپزشک کارآزموده و ماهر در این زمینه است. هرچند این انتخاب در بسیاری از مراحل نصب روکش تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

کلام آخر

در این مقاله در خصوص اینکه علل تغییر رنگ کامپوزیت دندان چیست؟ مطالب مفصلی بیان شد. از جمله این علل، پایین آمدن لثه با افزایش سن، سوراخ های میکروسکوپیک، شکستن یا آسیب دیدن عاج دندان یا دندان های زیر روکش، تغییر رنگ چسبی است که برای چسباندن و نصب روکش به روی دندان ها استفاده می شود، می توان نام برد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 17 شنبه 04 بهمن 1399 نظرات (0)

فاصله بین دندانی بخصوص در دندان های جلو در برخی موراد می تواند از زیبایی و جذابیت چهره افراد بکاهد. یکی از روش های حل این مشکل لمینت دندان فاصله دار است. در این مقاله می خواهیم بدانیم لمینت دندان فاصله دار چگونه انجام می شود. بنابراین در صورتی که با این مساله روبرو هستید و قصد انجام لمینت دندان فاصله دار را دارید، توصیه می کنیم این مطالب را تا انتها دنبال کنید تا اطلاعات تکمیلی در این زمینه را کسب نمایید. لمینت دندان فاصله دار می تواند باعث همسان شدن و یکنواختی دندان ها شده و زیبایی را به آن ها بازگرداند. فاصله بین دندان ها می تواند در اثر عوامل مختلفی چه به صورت ژنتیکی و چه به صورت محیطی پیش آید. همچنین روش های درمان مختلفی مانند ارتودنسی ، لمینت و کامپوزیت دندان و … پیشنهاد می گردد که  انتخاب آن به صلاحدید دندانپزشک و انتخاب بیمار انجام می گردد.

لمینت دندان فاصله دار 89662031774652دلایل ایجاد فاصله بین دندان ها

آشنایی با دلایل ایجاد فاصله بین دندانی می تواند تا حدود زیادی از بروز این مشکل پیشگیری نماید. همانطور که گفته شد این مشکل می تواند بر اثر عوامل محیطی و ژنتیکی ایجاد شود. با کنترل عوامل محیطی می توان تا حدود زیادی از رویش دندان های فاصله دار جلوگیری نمود.

فاصله بین دندان ها در دوران کودکی

دوران کودکی و جایگزینی دندان های دائمی به جای دندان شیری می تواند زمانی باشد که نیاز به مراقبت زیاد دارد. معمولا فاصله بین دندانی در این مدت دیده می شود که با کامل شدن رویش دندان های دائمی این مشکل برطرف می گردد. سنین بین 8 تا 9 سالگی مهم ترین زمان برای والدین به شمار می رود. زیرا دندان های شیری و دائمی به صورت همزمان در دهان در حال رشد و جایگزینی می باشند. کوچکترین اهمال می تواند باعث رشد دندان های فاصله دار خواهد شد. بنابراین توصیه می شود در این خصوص به دندانپزشک مراجعه نمایید تا مشاوره های لازم را در این زمینه دریافت نمایید. زیرا حساس ترین دوره زمانی برای رشد و رویش دندان ها بوده و نقش زیادی در وضعیت قرار گرفتن دندان ها در آینده خواهد داشت.

ناهمخوانی طول قوس دندان با اندازه دندان ها

بزرگ بودن طول قوس دندانی می تواند یکی از علل ایجاد فاصله بین دندان ها شود. ناهمخوانی طول قوس با اندازه دندان ها زمانی که دندان ها در سایز کوچک بوده و طول قوس بزرگتر یا طبیعی است نیز می تواند باعث ایجاد این فاصله شود. در برخی مواقع نیز از دست دادن چند دندان به علت پوسیدگی و یا کشیدن و باقی ماندن جای خالی دندان ها می تواند باعث ایجاد این مساله شود. زیرا دندان ها به سمت جای خالی رانده می شوند و این موضوع بین دندان ها فاصله می اندازد. پس بهتر است سعی شود برای جلوگیری از این موضوع، جای خالی دندان سریع تر پر شود.

فرنوم

فرنوم از بافت گوشتی تشکیل شده است که در قسمت جلوی دهان قرار دارد. محل این بافت ضخیم بین دندان های جلویی بالا و پایین است و تقارن بین دندان ها را ایجاد می کند. زیرا دقیقا در خط میانی بین دندان ها قرار گرفته است. در صورتی که این بافت از مقدار مجاز بزرگتر و ضخیم تر باشد، مانع نزدیک شدن دندان ها به هم می شود. این مشکل تنها در دندان های جلویی ایجاد می شود و فاصله بین دندانی را سبب می شود.

زبان زدن به دندان

در دوران کودکی و همزمان با بیرون آمدن دندان های شیری و یا دائمی، زبان زدن به دندان ها، مکیدن انگشت و … می تواند باعث ایجاد فاصله بین دندان ها شود. دندان ها به سمت جلو هل داده می شوند و این باعث کج درآمدن و ایجاد فاصله بین دندانی می شود. برای جلوگیری از این مشکل می توانید از دندانپزشک کمک بخواهید تا با مشاوره های لازم مانع از ایجاد این مشکل شوید.

وراثت

در برخی موارد نیز عامل وراثت در ایجاد دندان های فاصله دار نقش دارند. اگر یکی از والدین یا هر دو این مشکل را داشته باشند، احتمال اینکه فرد این مورد را به ارث برده باشد وجود خواهد داشت. این مورد غیر قابل اجتناب بوده و باید از روش هایی مانند لمینت دندان فاصله دار برای حل آن بهره گرفت.

راهکار هایی برای از بین بردن فاصله بین دندانی

فاصله بین دندان ها برای افرادی که در محیط های اجتماعی و یا شغلی فعالیت زیادی دارند، ممکن است برای فرد مشکلاتی را ایجاد نماید. حضور در جمع و یا سخنرانی را برای این افراد آزاردهنده خواهد کرد. بنابراین دنبال راهکاری برای از بین بردن این فاصله می باشند. غیر از مسایل روانی این مشکل، می توان گفت از نظر پزشکی نیز می تواند مسایلی را بوجود آورد. البته این در مورد دندان هایی که فاصله زیادی با هم دارند و لثه بیمار در معرض آسیب قرار می گیرد. جویدن مواد غذایی را لثه انجام می دهد، در این صورت احتمال دارد لثه فرد در معرض بیماری های مربوط به این ناحیه قرار گیرد. عفونت، آبسه و تورم از جمله عوارض این مساله خواهد بود. بنابراین با از بین بردن این فاصله به روش های مختلف از جمله لمینت دندان، می توان این نقص را پوشش داد.

لمینیت دندان فاصله دار

یکی از بهترین روش ها برای رفع مشکل فاصله بین دندانی، لمینت دندان می باشد. ولی اینکه لمینت دندان فاصله دار چگونه انجام می شود را در این قسمت توضیح خواهیم داد. در این روش ابتدا باید لثه های بیمار هم تراز شود. بالا و پایین بودن لثه و یا مشکلاتی مانند فرنوم در این مرحله باید رفع شده و هم تراز شوند. بعد از این مرحله، دندانپزشک بررسی های لازم در مورد دندان ها انجام داده و پارامترهای مورد نظر را ارزیابی می نماید. برای نصب لمینت بر روی دندان، باید مقدار نسبتا جزئی از مینای دندان تراشیده شود. این کار باعث طبیعی تر بودن دندان ها خواهد شد.  در مرحله بعد از دندان ها قالب گیری می شود. این مرحله باید با دقت انجام شود تا تمام ظرافت های لازم لحاظ شود. این قالب به لابراتوار ارسال می شود تا روکش لمینت دندان آماده گردد. برای جلوگیری از مشکلاتی مانند گرم و سرد شدن دندان ها که برای بیمار اذیت کننده خواهد بود، از روکش موقت استفاده می شود. برای مرحله بعد نیاز به صرف دو هفته زمان می باشد. بعد از این مدت نیاز است مجددا به دندانپزشک مراجعه تا روکش آماده شده بر روی دندان ها نصب شود. بعد از بررسی مجدد وضعیت دندان ها، روکش نهایی با استفاده از چسب و لیزر مخصوص بر روی دندان ها نصب و سفت می شود.

 

مزایای لمینت دندان فاصله دار

لمینت دندان یکی از بهترین و سریع ترین روش ها برای پوشاندن نواقصی از جمله فاصله بین دندان ها است. در این قسمت می خواهیم به مزایای این روش بپردازیم.

ماندگاری بالا

یکی از مهم ترین و باارزش ترین مزایای این روش، طول عمر و ماندگاری بالای این روش است. می توان گفت لمینت دندان بین 15 تا 20 سال می تواند ماندگاری داشته باشد. در صورتی که مراقبت های لازم از لمینت دندان انجام شود، در مواردی حتی تا 30 سال نیز می توان از بابت زیبایی دندان ها مطمئن باشیم.

لمینت دندان فاصله دار  5821336407950عدم احساس درد و ناراحتی در حین نصب لمینت دندان

این روش بدون درد خواهد بود. تنها عمل تهاجمی بر روی دندان ها، تراشیدن مینای دندان است که بیمار کمترین دردی را احساس نخواهد کرد. برای جلوگیری از احساس ناخوشایند بعد از تراشیدن دندان، از روکش موقت بر روی دندان ها استفاده می گردد. چون نیازی به هیچ گونه جراحی نمی باشد، بنابراین احساس درد و ناراحتی در این روش وجود ندارد.

عدم نیاز به بی حس نمودن دندان ها

در این روش نیاز به هیچ گونه بیهوشی و یا استفاده از مواد بی حس کننده نمی باشد. همانطور که گفته شد، هیچ عمل تهاجمی بر روی دندان ها انجام نخواهد گرفت.

سرعت عمل

یکی از مهم ترین مزایای این روش را می توان سرعت عمل آن را به شمار آورد. برای انجام این روش نیاز به دو جلسه درمانی می باشد . بیشترین مدت صرف شده برای این تکنیک تنها دو هفته می باشد. این مدت برای تهیه روکش نهایی از روی قالب های ارسال شده به لابراتوار نیاز می باشد.

معایب لمینت دندان فاصله دار

تقریبا می توان گفت این روش، معایب زیادی ندارد. یکی از معایب آن را می توان نیاز به ترمیم و لزوم نگهداری و مراقبت آن دانست. این روش با وجود طول عمر طولانی، دائمی نبوده و در صورت آسیب دیدگی نیاز به تعویض آن خواهد بود. این روکش ها را نیم توان ترمیم نود و در صورت شکستگی و یا آسیب جدی باید تعویض گردند. تعویض این روکش نیاز به تراشیدن مجدد مینای دندان دارد که این مساله می توان به مینای دندان آسیب برساند.

کلام آخر

یکی از بهترین راه حل ها برای پوشاندن دندان های فاصله دار، لمینت دندان می باشد. اینکه لیمنت دندان فاصله دار چگونه انجام می شود نیز در این مقاله توضیح داده شد. برای انتخاب این روش نیاز به آشنایی با مزایای این تکنیک می باشد که شامل طول عمر بالا، عدم احساس درد و ناراحتی و نیاز به بی حس نمودن محل و نیز تعداد جلسات محدود را می توان نام برد. از معایب این روش نیز به دائمی نبودن و عدم امکان ترمیم روکش لمینت می توان اشاره نمود.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

تعداد صفحات : 19

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 184
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 116
  • بازدید ماه : 296
  • بازدید سال : 1,931
  • بازدید کلی : 5,852