loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 18 سه شنبه 19 اسفند 1399 نظرات (0)

یکی از شرایط ماندگاری کامپوزیت دندان، مراقبت بعد از نصب آن است. ولی اینکه مراقبت بعد از کامپوزیت دندان چگونه است؟ موضوع این مقاله می باشد. آشنایی با مراقبت های بعد از نصب روکش کامپوزیت می تواند تاثیر زیادی در کاهش عوارض و نیز ماندگاری بالای این روش داشته باشد. کامپوزیت دندان در مقایسه با روش های دیگر در کمترین زمان و در محدود ترین مراجعات انجام می گیرد. این روش همان نتیجه ای را به همراه دارد و همان هدفی را دنبال می کند که لمینت دندان انجام می دهد. ولی برای نصب لمینت دندان به ملاحظات بیشتری نیاز است. روکش به صورت منحصر به فرد و در دو جلسه نصب می شود. ولی کامپوزیت دندان از روکش های پیش ساخته تشکیل شده که فقط به یک جلسه مراجعه و صرف مدت زمان کوتاهی نیاز دارد. به همین دلیل مراقبت های بعد از نصب کامپوزیت دندان نیز باید بیشتر رعایت شود.

مراقبت بعد از کامپوزیت دندان چگونه است 256632000899521

آشنایی با مراقبت های بعد از نصب روکش کامپوزیت دندان

در این قسمت می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که مراقبت بعد از کامپوزیت دندان چگونه است؟ تعدادی از این مراقبت ها باید در فاصله زمانی کوتاه و به فوریت انجام شود. تعدادی نیز در مدت زمان طولانی که کامپوزیت بر روی دندان نصب شده است لازم است. این روش می تواند بین 7 تا 10 سال بر روی دندان ها باقی بماند. بنابراین در این بازه زمانی طولانی و برای حفظ ظاهر روکش نیاز به مراقبت های بیشتری می باشد.

انتخاب جنس ونیر روکش کامپوزیت

بهتر است در انتخاب نوع روکش بهترین جنس را انتخاب نمایید. همانطور که گفته شد این روکش باید به مدت 10 سال بر روی دندان ها باقی بماند، بنابراین انتخاب جنسی که از نظر کیفیت بالا تر و مرغوب تر است کمک زیادی در حفظ ظاهر دندان ها و کاربرد آن ها خواهد داشت. برای دندان های خلفی از جنس های محکم تر و با کیفیت تری از نظر مقاومت و استحکام استفاده شود. دندان های جلویی از نظر شفافیت و طبیعی بودن بهتر است دقت شود.

مراقبت قبل از اتمام بی حسی

در مواردی دندانپزشک از ماده بی حسی برای نصب روکش کامپوزیت استفاده می نماید. هر چند نیازی به این کار نمی باشد. در صورتی که از ماده بی حس کننده استفاده شود، تا زمانی که این حالت ادامه دارد، از گاز زدن مواد غذایی یا اجسام به شدت پرهیز نمایید. این کار می تواند به کامپوزیت های نصب شده آسیب جدی وارد نماید. زیرا به دلیل بی حس بودن امکان تشخیص میزان فشار از طرف بیمار وجود ندارد و ممکن است آسیب جدی به روکش وارد شود.

رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از نکات مراقبتی که برای طولانی مدت باید انجام شود، رعایت بهداشت دهان و دندان است. در تمامی جراحی ها و نیز عمل های زیبایی این نکته توصیه می شود. مراقبت از کامپوزیت دندان نیز مانند دندان های طبیعی بوده و باید مانند آن ها رفتار شود. البته تفاوت هایی نیز وجود دارد. در مورد دندان های طبیعی ممکن است این موارد به پوسیدگی دندان یا بدرنگ شدن دندان ها و … منجر شود. در صورتی که در کامپوزیت دندان اگر مراقبت های بهداشتی انجام نشود،  باید این روکش ها تعویض شوند و روکش های جدید جایگزین شوند. این مورد غیر از هزینه های زیاد می تواند باعث پوسیدگی دندان های زیر روکش و احتمال عفونت و آسیب بدون اطلاع بیمار و عوارض جدی تر شود.  نیاز است روزی دو بار مسواک زده و نخ دندان بکشید. استفاده از دهانشویه مناسب نیز ضروری است.

انتخاب خمیر دندان و مسواک مناسب

یکی از مسایلی که در حوزه مراقبت های بهداشتی باید رعایت شود، انتخاب مسواک و خمیر دندان مناسب است. خمیر دندان هایی را باید انتخاب کنید که در ترکیبات آن ها از هیدروژن پراکسید، سدیم کربنات یا جوش شیرین استفاده نشده باشد. این مواد باعث از بین رفتن سطح روکش دندان شده و شفافیت و زیبایی آن ها را از بین می برد. در مورد انتخاب خمیر دندان توجه نمایید نیاز ینیست دارای مواد سفید کننده باشد. زیرا این مواد ممکن است برای کامپوزیت دندان آسیب زننده باشد. همچنین مسواک باید نرم باشد. مسواک های زبر و خشن می توانند روکش کامپوزیت دندان خراش دهند. اینکار باعث از بین رفتن زیبایی و جلوه دندان ها می شود و تاثیر مخربی را به جا می گذارد.

 

رعایت رژیم غذایی مناسب

کامپوزیت دندان مقاومت بالایی در برابر لکه دار شدن و رنگی شدن مقاومت بالایی ندارد. بنابراین نیاز است در رژیم غذایی خود تجدید نظر نمایید. عدم استفاده از نوشیدنی های رنگی مانند قهوه و چای و نیز مشروبات الکلی می تواند کمک زیادی نماید. در غیر این صورت باید سعی شود مصرف این موارد تعدیل و به حداقل ممکن برسد. خوردن مواد غذایی و یا تنقلات چسبناک نیز باعث آسیب به کامپوزیت دندان می شود. چسبیدن به روکش احتمال جداشدن و کنده شدن آن را بالا می برد.

عدم مصرف دخانیات

یکی از مهم ترین مسایلی که باید در ترک آن تلاش کرد، دخانیات می باشد. همانطور که گفتیم کامپوزیت دندان به سرعت رنگ می گیرد. مصرف مداوم دخانیات بخصوص سیگار اثرات مخربی در رنگ و شفافیت روکش کامپوزیت دندان خواهد داشت. تغییر رنگ دندان ها به سمت زرد شدن باعث می شود مجبور به تعویض روکش کامپوزیت شویم و در صورت ادمه این رویه، نصب کامپوزیت دندان به صرفه نمی باشد. مورد دیگر احتمال بالای عدم رعایت بهداشت دهان و دندان از سوی افراد مصرف کننده می باشد. بنابراین بروز عفونت در مرز بین لثه و روکش باعث پوسیدگی دندان های زیرین خواهد شد. همچنین احتمال ابتلا به بیماری های لثه نیز افزایش می یابد. پس توصیه می شود تا حد امکان مصرف دخانیات را به کمترین حد ممکن برسانید.

عدم استفاده ابزاری از روکش کامپوزیت

برای اینکه بدانیم مراقبت بعد از کامپوزیت دندان چگونه است، نیاز است این نکته یادآور شود که در جهت مراقبت از روکش ، به هیچ عنوان از روکش کامپوزیت دندان به عنوان ابزار استفاده نشود. جویدن ناخن، شکستن مواد سخت مانند آجیل و باز کردن در قوطی از جمله کارهایی است که می تواند آسیب جدی به روکش کامپوزیت دندان وارد نماید. ممکن است روکش ترک بخورد و بشکند که نیاز به تعویض و یا ترمیم خواهد داشت. با اینکه ترمیم روکش کامپوزیت به راحتی انجام می شود، ولی صرف هزینه و وقت ممکن است برای بیمار مشکل باشد. بنابراین به هیچ عنوان از دندان ها به عنوان وسیله استفاده نشود.

مراقبت بعد از کامپوزیت دندان چگونه است 45568465213

درمان دندان قروچه

یکی از مسایلی که بهتر است قبل از نصب روکش کامپوزیت دندان بررسی و مرتفع گردد، دندان قروچه است. در این بیماری فرد در اثر قرار گرفتن در محیط استرسی و یا در خواب دندان ها را بهم فشار داده و ساییده می شود. این رفتار می تواند آسیب جدی به روکش وارد نماید. این افراد بهتر است سعی نمایند این مشکل را از طرق مختلف رفع نموده و سپس کامپوزیت نمایند. در غیر این صورت در زمان خواب یا در زمان انجام فعالیت های ورزشی از گایت نارد یا محافظ دندان استفاده نمایند.

مراجعات منظم به دندانپزشکی

عموما دندانپزشک از بیمار می خواهد که هر 6 ماه برای چکاپ وضعیت دندان ها به دندانپزشکی مراجعه نماید. این مدت زمان می تواند کوتاه تر هم باشد. این توصیه را جدی بگیرید و هر زمان لازم بود به دندانپزشک مراجعه نمایید. در این جلسات دندانپزشک قسمت هایی از دندان را که خود فرد قادر به تمیز کردن آن است، تمیز نموده و وضعیت کلی دندان ها را بررسی می نماید. احتمال عفونت لثه و یا خرابی و پوسیدگی دندان های زیر روکش بررسی می شود. بنابراین این مراجعات منظم تاثیر مثبتی در فرایند ماندگاری روکش کامپوزیت دندان خواهد داشت.

جلوگیری از ورزش های سنگین

یکی از مواردی که باید بعد از نصب روکش کامپوزیت دندان رعایت شود، عدم انجام ورزش های سنگین است. افرادی که ورزش های رزمی و یا کشتی و … انجام می دهند، توصیه می شود مراقبت بیشتری را انجام دهند. این گوه ورزش های می تواند آسیب جدی به روکش کامپوزیت دندان وارد نماید. در این صورت یا بهتر است روکش انجام نشود یا در صورت نصب، از محافظ دندان استفاده گردد.

ترمیم روکش کامپوزیت دندان

یکی از مراقبت های لازم مربوط به اقدام سریع برای ترمیم آسیب هایی است که به روکش دندان وارد می شود. در صورتی که به هر دلیل کامپوزیت دچار شکستگی یا لب پر شدن گردید، سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید تا ترمیم لازم انجام شود. ترمیم روکش مانع گسترش مشکل و یا بروز مسایل جدی تر خواهد شد.

کلام آخر

روش هایی مانند کامپوزیت دندان بیشتر جنبه زیبایی دندان ها را هدف قرار می دهد. بنابراین باید مراقبت های زیادی انجام شود تا این روکش ها در عین آسیب ندیدن، جذابیت و شفافیت خود را از دست ندهند. اینکه بدانیم مراقبت های بعد از کامپوزیت چگونه است در رسیدن به این هدف کمک کننده خواهد بود. بسیاری از این مراقبت ها مانند انتخاب روکش و یا انتخاب دندانپزشک متخصص از جمله مراقبت های قبل از نصب روکش و مراقبت هایی مانند رعایت نکات مراقبتی بهداشتی و تغذیه ای و … از جمله مراقبت هایی است که بعد از نصب باید انجام گیرد. این مراقبت ها به ماندگاری و کاهش عوارض کمک شایانی خواهند کرد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 18 سه شنبه 19 اسفند 1399 نظرات (0)

یکی از کاربردهای لمینت دندان، لمینت دندان تغییر رنگ داده است. این کاربرد یکی از محبوب ترین روش ها برای اصلاح رنگ دندان هایی است که تحت تاثیر عواملی تغییر رنگ داده، زرد و یا قهوه ای شده اند. با این روش نیازی به درمان های زیاد برای تغییر رنگ دندان نبوده و به راحتی و در دو جلسه می توان این نقیصه را پوشش داد. تغییر رنگ دندان می تواند علل مختلفی داشته باشد که در ادامه مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد. این عوامل می تواند بیرونی بوده و یا در اثر وراثت به فرد منتقل شده باشند. در هر صورت لمینت دندان به کمک این افراد آمده و مشکل بد رنگ بودن دندان ها را حل خواهد کرد. در این مقاله می خواهیم به علل تغییر رنگ دندان ها، علائم تغییر رنگ دندان، نحوه لمینت دندان های تغییر رنگ داده و … اشاره کنیم.

لمینت دندان تغییر رنگ داده 15443641200005454

علل تغییر رنگ دندان

اینکه بدانیم علت تغییر رنگ دندان چیست؟ می تواند کمک زیادی در پیشگیری و نیز درمان این مشکل نماید. در این قسمت به عوامل بیرونی و وراثتی بدرنگی دندان ها اشاره می کنیم:

عوامل وراثتی

استفاده از برخی داروها در دوران بارداری: مصرف دارو در دوران بارداری تاثیر مستقیمی بر جنین خواهد داشت. در مورد رنگ دندان، مصرف داروهایی مانند تتراساکلین در دوران بارداری باعث تغییر رنگ و بدرنگی دندان های فرد خواهد شد. این افراد بعد از درآمدن دندان های شیری و سپس دائمی متوجه بدرنگی دندان ها می شوند. روش هایی مانند لمینت دندان تغییر رنگ داده می تواند این مشکل را برطرف نموده و بعد از رسیدن فرد به دوران بلوغ روکش لمینت دندان نصب شود. در دوران کودکی و نوجوانی امکان لمینت دندان به علت رشد دندان ها و نیز تغییرات فک و … امکان پذیر نمی باشد. بنابراین باید منتظر ماند تا بلوغ کامل فرد اتفاق افتاده و سپس دندان ها را لمینت نمود.

بیماری ها: بیماری هایی مانند کم خونی باعث تغییر رنگ دندان ها در کودکی خواهد شد. بهتر است در صورت مشاهده علایم تغییر رنگ دندان ها، آزمایشات کلی از کودک گرفته شود تا ریشه مشکل پیدا شود. با توجه به اینکه این بیماری قابل درمان است، در صورتی که بدرنگی دندان ها بعد از سن بلوغ نیز ادامه داشت ، با لمینت دندان تغییر رنگ داده می توان این مشکل را پوشش داد.

عوامل بیرونی:

مصرف فلوراید: فلوراید با توجه به اینکه یک ماده مفید برای دندان ها به شمار می رود، مصرف بیش از حد آن باعث بدرنگی دندان ها می شود. فلوریاد در اکثر خمیردندان های مصرفی مورد استفاده قرار می گیرد. علت آن محکم نمودن و استحکام بخشیدن به دندان ها بوده و از طرفی جلوی پوسیدگی دندان ها را خواهد گرفت. همانطور که گفتیم از این ماده مفید باید به اندازه و مجاز مصرف شود. زیاد مصرف نمودن فلوراید باعث زرد شدن دندان ها می شود. با استفاده از لمینت دندان تغییر رنگ داده این آسیب نیز مرتفع خواهد شد.

عفونت: عفونت یکی از عوامل بسیار موثر در تغییر رنگ و بدرنگی دندان ها به شمار می رود. در صورتی که کودکتان دچار این مشکل شده باشد، سریع تر این بیماری را درمان کنید. در غیر اینصورت به مرور زمان باعث بدرنگی دندان های کودک خواهد شد. زیرا این تغییر رنگ می تواند غیر از دندان های شیری در دندان های دائمی نیز تداوم داشته باشد.

وارد شدن ضربه به دندان: ضربات و آسیب هایی که به توبول های عاجی دندان های فرد وارد می شود، یکی از علل تغییر رنگ دندان ها است. با لمینت دندان تغییر رنگ داده می توان این مساله را حل نمود.

روت کانال دندان: یکی از اقداماتی که بر روی دندان انجام می شود، روت کانال دندانی است. خونریزی از پالپ دندان و مواردی از این قبیل می تواند علت تغییر رنگ دندان باشد.

مصرف مایعات رنگی و  دخانیات: مصرف دخانیات علی الخصوص سیگار به مرور زمان باعث زرد شدن و سپس تیرگی بیشتر دندان های فرد مصرف کننده می شود. مصرف مایعاتی مانند قهوه و چای در صورتی که به میزان زیاد باشد، تغییر رنگ دندان ها را در پی خواهد داشت. این موارد باید بعد از نصب روکش لمینت دندان تغییر رنگ داده نیز کنترل و به حداقل برسد. در غیر اینصورت روکش لمینت دندان نیز دچار بدرنگی و از دست دادن شفافیت و جلای خود می شود.

علائم تغییر نگ دندان

یکی از راهکارها برای سرعت بخشیدن به روند درمان و جلوگیری از بدرنگی بیشتر دندان ها، آشنایی با علایم تغییر رنگ دندان ها است. وجود لکه های روی دندان نشان دهنده اولین علایم تغییر رنگ دندان ها است. این لکه ها ابتدا با رگه های سفید تری دیده می شوند و سپس این رگه ها تبدیل به سایه های زرد و در نهایت نقاط قهوه ای رنگ بر روی دندان ها می شود. البته شناسایی مشکل عمدتا توسط دندانپزشک انجام می شود، ولی همین علایم می تواند فرد را از بروز این عارضه خبردار نماید. لمینت دندان تغییر رنگ داده یکی از بهترین راهکارها برای پوشش دندان هایی است که به مرحله نهایی و بدرنگی کامل رسیده اند.

نحوه نصب روکش لمینت دندان تغییر رنگ داده

در این قسمت می خواهیم با نحوه نصب روکش لمینت دندان تغییر رنگ داده آشنا شویم. باید گفت لمینت دندان در طی دو جلسه دندانپزشکی قابل انجام است. در جلسه اول که مشاوره و معاینه وضعت کلی دندان ها است، دندانپزشک تا مرحله قالب گیری پیش می رود. بعد از دو هفته بیمار برای نصب روکش نهایی لمینت دندان به مطب مراجعه خواهد نمود. بنابراین باید گفت این روش یکی از روش های سریع و مطمئن برای پنهان نمودن بدرنگی و تغییر رنگ دندان ها است. ماندگاری این روش بین 15 تا 20 سال بوده که مدت زمانی هرچند دائمی نیست، ولی طولانی مدت می باشد. در این مدت مراقبت های لازم از جمله مراجعات منظم به دندانپزشک می تواند بر ماندگاری بیشتر روکش لمینت دندان بیافزاید. این مراقبت ها باید به صورت صحیح انجام شود تا هم ظاهر روکش و هم رنگ آن تغییر نکند. این مراحل عبارتند از:

آماده نمودن لثه برای نصب روکش

آماده کردن لثه برای نصب لمینت دندان به این معنی است که ابتدا باید لثه ها هم تراز شوند. به این صورت که ابتدا دندانپزشک وضعیت سلامت عمومی لثه ها را از لحاظ بیماری های مربوط به لثه، وجود عفونت در لثه و … بررسی می نماید. در صورت سالم بودن این ناحیه، لثه ها همگی در یک راستا قرار می گیرند. این کار با استفاده از ابزار دندانپزشکی صورت گرفته و لثه ها را با هم هم تراز می نماید. این کار برای زیبا تر کردن و مرتب نشان دادن روکش لمینت دندان بسیار مهم است و باعث می شود خط لبخند زیباتری داشته باشید.

آماده نمودن مینای دندان ها

یکی از تفاوت های اساسی لمینت دندان با درمان های مشابه مانند کامپوزیت دندان، تراش دادن مینای دندان است. این کار هم به عنوان مزیت و هم به عنوان ایراد به این روش محسوب می شود. مزیت از این لحاظ که تراش دادن مینای دندان باعث می شود تا بستر مناسبی برای روکش لمینت دندان فراهم شود. حالت برجستگی و اضافی بودن روکش بر روی دندان ها از بین می رود و ظاهر زیباتری به دندان ها داده می شود. ایراد نیز از این چهت که با تراش دادن مینای دندان، آسیبی به دندان ها وارد می شود و بایستی فرد تا پایان عمر از لمنیت دندان استفاده نماید. در کل باید گفت تراش دادن مینای دندان یکی از مراحل اساسی و حساس نصب روکش لمینت دندان تغییر رنگ داده به شمار می رود. بخصوص در مورد دندان هایی که دچار بدرنگی شده اند، میزان تراش مینای دندان اهمیت دارد.

لمینت دندان تغییر رنگ داده 2435874215641000021213

قالب گیری

بعد از اینکه مینای دندان تراش داده شد، دندان ها برای قالب گیری آماده می باشند. در این مرحله با استفاده از مواد مخصوص قالب گیری که نرم و قابل انعطاف می باشند، شکل نهایی دندان ها قالب گرفته می شود. قالب گیری یکی از مراحلی است که باید با دقت انجام گیرد تا چزئیات دندان در آن لحاظ شود. با نصب روکش نباید هیچگونه جای برجستگی و یا پستی و بلندی در دندان باقی نماند. سپس قالب تهیه شده به لابراتوار فرستاده می شود تا روکش نهایی از روی قالب تهیه شده ساخته شود. این کار ممکن است یک هفته یا دو هفته زمان نیاز داشته باشد. در این مدت بر اثر تراش دادن مینای دندان، حساسیت دندان ها در برابر تغییر دما بسیار زیاد است . بنابراین دندانپزشک برای رفع این مشکل از روکش موقت تا آماده شدن روکش نهایی استفاده می کند.

نصب روکش لمینت  نهایی

بعد از اینکه مرحله تهیه روکش نهایی لمینت دندان بعد از نهایتا دو هفته به اتمام رسید، مجددا باید به مطب یا کلینیک مراجعه شود تا روکش موقت جای خود را به روکش نهایی بدهد. روکش موقت از روی دندان ها برداشته می شود. دندانپزشک مجددا روکش موقت و وضعیت دندان ها را بررسی می نماید تا هر گونه ایرادی قبل از نصب روکش نهایی برطرف شود. این روکش مدت های طولانی بر روی دندان باقی خواهد ماند، پس باید با حساسیت بیشتری با آن برخورد شود. در صورت تایید، روکش نهایی بر روی دندان ها با استفاده از چسب یا سیمان مخصوص قرار می گیرد. برای سفت شدن چسب و ثابت شدن روکش لمینت تغییر رنگ داده بر روی دندان ها، باید از اشعه و لیزر مخصوص استفاده نمود. به مدت 15 تا 20 ثانیه این لیزر بر روی دندان ها تابانده می شود و روکش نهایی ثابت و جایگزین می شود.

کلام آخر

لمینت دندان تغییر رنگ داده یکی از روش های محبوب و پرطرفدار برای افرادی است که بنا به عللی زیبایی و سفیدی دندان های خود را از دست می دهند. با لمینت دندان می توان به راحتی و در طی دو هفته و با دوبار مراجعه به مطب دندانپزشکی به مدت 15 تا 20 سال از بابت زیبایی و سفیدی دندان های خود آن هم به طبیعی ترین حالت ممکن لذت برد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 18 سه شنبه 19 اسفند 1399 نظرات (0)

کامپوزیت دندان شکسته یکی از سریع ترین، کم تهاجمی ترین و به صرفه ترین روش ها برای ترمیم دندان های شکسته است. کامپوزیت دندان از نوعی ماده به نام رزین کامپوزیت تشکیل شده است که امروزه کاربردهای زیادی در حوزه دندانپزشکی دارد. در این روش در یک جلسه درمانی، این ماده بر روی دندان شکل می گیرد و عیوب دندان ها از جمله شکستگی، لب پر شدن، بدرنگی و … را پنهان می کند. بنابراین با این روش دیگر نگران نواقص دندان ها ی خود نباشید. البته باید این نکته نیز خاطر نشان شود که این روش برای شکستگی های جزئی کاربرد دارد و در مواردی که بیشترین قسمت دندان شکست و از بین رفته است، ممکن است از سایر روش های دندانپزشکی استفاده شود. ولی با توجه به مزایای کامپوزیت دندان شکسته، استقبال زیادی از این روش می شود.

علت شکستگی دندان

دندان ها می توانند به علل مختلفی بشکنند و یا لب پر شوند. شکستگی در دندان های جلویی بیشتر نمود دارد و می تواند برای هر فرد آزاردهنده باشد. تضعیف مینای دندان در یک نقطه باعث شکستگی دندان می شود. ساییدگی مداوم دندان ها بر روی هم می تواند عامل این مشکل باشد. در مواقعی نیز گاز زدن اجسام و یا مواد غذایی بسیار سفت باعث بروز این مشکل می شود. در برخی موارد نیز سوانح و تصادفات و … عامل اصلی شکستن دندان ها خواهد بود. در هر حال با شکستگی دندان، زیبایی طرح لبخند تحت تاثیر قرار گرفته و نیاز است اقداماتی انجام شود. یکی از روش های برطرف کردن این مشکل، کامپوزیت دندان شکسته است که در سریع ترین زمان ممکن، این مشکل را مرتفع نموده و زیبایی را به چهره باز می گرداند.

کامپوزیت دندان شکسته 3416548561233

مراحل نصب کامپوزیت دندان شکسته

در این قسمت می خواهیم با نحوه کامپوزیت دندان شکسته آشنا شویم. مراحل انجام این روش به شرح زیر است:

انتخاب دندانپزشک

می توان گفت یکی از اساسی ترین و مهم ترین تصمیماتی که می توانید در مورد دندان ها بگیرید، انتخاب بهترین دندانپزشک در هر یک از حوزه های آن است. با توجه به اینکه شاید تصور شود کامپوزیت دندان روشی آسان و بدون جراحی است، ولی باید گفت زیبایی طرح لبخند و دندان ها یکی از مهم ترین مواردی است که تاثیر مستقیمی در زیبایی چهره هر فرد دارد. در صورتی که دندانپزشک تخصص لازم را در زمینه نصب کامپوزیت دندان نداشته باشد، لایه های اضافی گذاشته شده بر روی آن باعث زمخت شدن و بدشکلی دندان ها خواهد شد. دندانپزشک متبحر می تواند عیوب دندان از جمله شکستگی یا لب پر شدن را بگونه ای طبیعی پوشش دهد که تفاوتی با دندان های طبیعی حس نشود. بنابراین طبیعی جلوه دادن در کنار از بین بردن عامل ایجاد مشکل برای بیمار در روش هایی مانند کامپوزیت و یا لمینت دندان بسیار مهم و اساسی است.

آماده کردن دندان

اولین مرحله برای نصب کامپوزیت دندان شکسته، آماده کردن دندان ها است. از آنجایی که دندان شکسته دراای نقاط تیز و برنده است، صاف کردن و از بین بردن تیزی لبه دندان بسیار اهمیت دارد. در این روش نیازی به تراش دادن و یا اقداماتی بر روی دندان نمی باشد. مهم ترین اقدامی که باید انجام شود این است که سطح رویی دندان های تمیز و صیقلی باشد. نبود جرم بر روی دندان بسیار مهم است. زیرا ممکن است برجستگی های حتی کوچک، زیبایی دندان ها را از بین ببرد. سپس دندان ها کاملا خشک می شود تا رطوبتی بر روی آن ها باقی نماند. وجود رطوبت فرآیند نصب باندینگ را ممکن است با مشکل مواجه نماید. در مرحله بعد با استفاده از اسیدفسفریک خوراکی 35 درصد سطح دندان متخلخل می شود. این کار برای ایجاد گیر لازم را برای اتصال مواد کامپوزیت دندان لازم است.

نصب ونیر کامپوزیت دندان

بعد از اینکه دندان ها برای نصب روکش کامپپوزیت دندان اماده شد، مواد ونیر کامپوزیت  بر روی سطح دندان قرار می گیرد. هر بار لایه نازکی از این مواد بر روی دندان مالیده می شود، سپس اضافات برداشته و صیقل داده می شود. اشعه نور آبی بر روی این مواد تابیده می شود تا آن را از حالت مایع به جامد تبدیل کند. در مورد دندان های شکسته باید دقت بیشتری در این مرحله انجام شود تا سطح یک دستی آماده گردد. این کار در چندین مرحله انجام می شود و به این صورت نیست که همه مواد در یکی مرحله بر روی دندان قرار گرفته و صیقل داده شوند. تخصص و تبحر دندانپزشک در ایجاد رویه یکدست و صاف بر روی دندان ها تاثیر زیادی در زیبایی خط لبخند دارد.

پرداخت و پولیش

مرحله پولیش و پرداخت در نهایت انجام می شود. در این مرحله با استفاده از ابزار دندانپزشکی و فرزهای مخصوص سعی می شود تا سطح نهایی دندان صاف و بدون برجستگی باشد. این مرحله نیز چندین بار ممکن است تکرار شود. ناصافی ها در مورد دندان شکسته بیشتر مورد اهمیت قرار می گیرد. زیرا قسمتی از دندان شکسته و باید جای خالی آن به نوعی ترمیم و پر شود که ارتفاع و ضخامت آن دقیقا برابر سایر دندان ها باشد. همچنین استحکام مواد در مورد کامپوزیت دندان شکسته بسیار اهمیت دارد. تمامی این مراحل در یک جلسه دندانپزشکی انجام می شود. به همین دلیل است که استقبال زیادی از کامپوزیت دندان می شود.

مزایای کامپوزیت دندان شکسته

برای رفع مشکل دندان شکسته از روش های مختلفی می توان استفاده کرد. روش هایی مانند کامپوزیت دندان، لمینت دندان، پرکردن دندان شکسته و … در بین این روش های کامپوزیت دندان محبوبیت بیشتری را در بین افراد دارد. این به علت مزایای است که این روش نسبت به سایر تکنیک های زیبایی دندان ها دارد. در این قسمت به اهم این مزایا اشاره می کنیم:

غیر تهاجمی بودن

در این روش نیازی به هیچ گونه اقدام بر روی دندان ها نمی باشد. در مقایسه با روش هایی مانند لمینت دندان که نیاز به تراش دادن دندان ها و یا ارتودنسی و … در کامپوزیت دندان شکسته فقط رویه هایی بر روی دندان قرار می گیرد و سپس شکل و فرم دلخواه به دندان داده می شود. حتی در این روش نیاز به استفاده از مواد بی حسی نیز نبوده و مراقبت های و عوارض کمتری را به دنبال خواهد داشت.

هزینه مناسب

کامپوزیت دندان جزو روش های مقرون به صرفه برای پوشاندن عیوب و مشکلات دندان ها است. با توجه به اینکه برای انجام این روش در مقایسه با روش مشابه لمینت دندان، نیازی به قالب گیری و یا ارسال قالب به لابراتوار و … نمی باشد. بنابراین فرد هزینه کمتری را بابت انجام این روش می پردازد. هرچند عمر و ماندگاری این روش نیز کمتر از لمینت دندان می باشد، ولی برای افرادی که به دنبال روش های سریع و ارزان تر هستند، می تواند گزینه مناسبی باشد.

کامپوزیت دندان شکسته 21544451654658454

نتایج سریع

برای نصب کامپوزیت دندان شکسته، نیاز به یک بار مراجعه به دندانپزشکی و کسب نتیجه در این جلسه است. به این صورت که تمامی مراحل نصب کامپوزیت ونیر در یک جلسه انجام می شود و نتایج با سرعت عمل بیشتری نمایان می شود. بعد از اتمام کار، بیمار می تواند بلافاصله مطب را ترک نماید.

ظاهر طبیعی

امروزه تنوع رنگی زیاد در بین روکش کامپوزیت ونیر باعث شده تا ظاهر روکش بسیار طبیعی و مانند دندان های خود فرد باشد. هرچند جنس مواد تشکیل دهنده آن ها متفاوت بوده و بایستی برای دندان های شکسته از بهترین نوع مواد استفاده شود. با توجه به ماندگاری طولانی مدت روکش بر روی دندان ها که بین 7 تا 10 سال است، انتخاب جنس باکیفیت و مرغوب نقش زیادی در طبیعی نشان دادن روکش دارد. همچنین انتخاب بهترین دندانپزشک در نحوه نصب روکش کامپوزیت دندان شکسته در طبیعی نشان دادن آن تاثیر بسیار زیادی بر جا می گذارد.

مراقبت های لازم بعد از نصب کامپوزیت دندان شکسته

  • کامپوزیت دندان نیز مانند سایر درمان ها نیاز به مراقبت های بعد از نصب دارد. در این قسمت به اهم این مراقبت ها اشاره می کنیم:
  • برای نتیجه گیری بهتر و افزایش طول عمر کامپوزیت دندان، باید مسایل بهداشتی مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به هیچ عنوان فراموش نشود.
  • گاز زدن اجسام و مواد غذایی سفت و سخت و آجیل ها را کنار بگذارید. بخصوص تا زمانی که بی حسی بر روی دندان ها می باشد، از خوردن و جویدن مواد غذایی خودداری نمایید. زیرا میزان فشار وارده ممکن است از حد لازم بیشتر و به روکش کامپوزیت دندان آسیب وارد شود.
  • با توجه به مقاومت کم روکش کامپوزیت دندان در برابر لکه دار شدن و بدرنگی، لازم است مراقبت لازم در خصوص عدم استفاده از این نوع مواد به مقدار زیاد و نیز مسواک زدن و یا نوشیدن آب زیاد در صورت عدم دسترسی به مسواک انجام گیرد. غیر از ماندگاری روکش، زیبایی و شفافیت آن نیز اهمیت زیادی دارد.
  • به هیچ عنوان نباید فشار و ضربه ای به روکش کامپوزیت دندان شکسته وارد شود. در صورتی که ورزش های رزمی و یا سایر فعالیت ها که با دندان ها ارتباط دارد انجام می دهید، در اینگونه موارد از محافظ دندان استفاده نمایید.
  • افرادی که دندان قروچه دارند، بایستی در زمان های استرس و خواب از نایت گارد استفاده نمایند.
  • مراجعات منظم شش ماهه را به دندانپزشک جزو اولویت های خود رد استفاده از کامپوزیت دندان شکسته قرار دهید. با توجه به ماندگاری طولانی مدت این روکش، احتمال عفونت و سایر مشکلات مربوط به لثه وجود دارد. با این مراجعات سریع تر مشکل برطرف و طول عمر کامپوزیت دندان افزایش می یابد.

کلام آخر

کامپوزیت دندان شکسته یکی از روش های محبوب و پرطرفدار برای پوشش شکستگی دندان ها بخصوص در دندان های جلویی می باشد. در این روش به صورت لایه لایه مواد کامپوزیت بر روی دندان قرار می گیرد، صیقل داده می شود و در نهایت پولیش نهایی برای زیبایی بیشتر و طبیعی جلوه دادن روکش انجام می شود. این روش مزایایی مانند کم هزینه بودن، سرعت عمل زیاد، تعداد مراجعات محدود، غیر تهاجمی بودن  و مهم تر از همه عدم آسیب به دندان را در مقایسه با سایر روش های مشابه دارد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 13 سه شنبه 19 اسفند 1399 نظرات (0)

یکی از مقایسه هایی که بین روش های مشابهی مانند لمینت دندان و کامپوزیت انجام می شود این است که طول عمر لمینت  بیشتر است یا کامپوزیت ونیر؟ ماندگاری روش های زیبایی یکی از مهم ترین مسایلی است که برای بسیاری از افراد مطرح می شود. کامپوزیت دندان و لمینت دندان جزو روش های سریع برای پوشش دادن مشکلات و نواقص دندان ها است. در هر دو روش از روکش هایی استفاده می شود تا مشکلاتی مانند بدرنگی، فاصله بین دندان ها، لب پر شدن و … از طریق آن حل شود و پنهان گردد. بنابراین این دو روش جنبه درمانی نداشته و جزو روش های زیبایی به شمار می رود. وجه تمایزهای زیادی هم بین این دو روش وجود دارد که یکی از آن ها موضوع ماندگاری و طول عمر آن ها است. در این مقاله می خواهیم این موضوع را بررسی نماییم.

مقایسه طول عمر کامپوزیت ونیر و لمینت دندان

طول عمر روش کامپوزیت ونیر بین 7 تا 10 سال است. در صورتی که لمینت دندان عمری تقریبا دو برابر این روش و بین 15 تا 20 سال را دارد. عوامل متعددی در این خصوص می تواند تاثیر گذار باشد. در این قسمت می خواهیم به این عوامل پرداخته و در مورد هر کدام توضیحات کاملی را ارائه دهیم:

طول عمر لمینت بیشتر است یا کامپوزیت ونیر 87546545641254

نحوه نصب روکش کامپوزیت و لمینت دندان

در پاسخ به این سوال که طول عمر لمینت  بیشتر است یا کامپوزیت ونیر؟ مشخص شد که طول عمر لمینت دندان دو برابر کامپوزیت دندان است. علت این تفاوت را می توان در نحوه نصب و نوع نصب روکش های آن ها دانست. در این قسمت می خواهیم به این موضوع بپردازیم که کلا لمینت دندان و کامپوزیت دندان چگونه و به چه نحوی بر روی دندان نصب می شود. با توضیح این مطلب پی خواهیم برد علت ماندگاری بیشتر لمینت دندان نسبت به کامپوزیت دندان چیست؟

آشنایی با روش لمینت دندان

لمینت دندان یکی از بهترین روش ها برای پوشش دادن عیوب دندان ها به شمار می رود. در این روش که طی مراحل مختلف صورت می گیرد، روکشی از بهترین مواد بر روی دندان نصب می شود که مقاومت بالایی دارد. نحوه نصب روکش لمینت دندان به این صورت است:

مرحله اول: آماده نمودن لثه و دندان ها

برای نصب روکش لمینت دندان ابتدا باید لثه و دندان ها آماده شوند. برای اینکار با استفاده از ابزار مخصوصی لثه را با همدیگر هم تراز نموده و در یک راستا قرار می دهند. این کار برای زیبا نمودن بیشتر نصب روکش نیاز است. سپس برای اینکه دندان ها آماده شوند، باید با استفاده از ابزار مخصوصی مینای دندان به اندازه بسیار نازک و میلی متری تراش داده شوند. در این صورت بستر و فضای لازم برای قرار گرفتن روکش فراهم می شود. با وجود اینکه روکش لمینت دندان بسیار نازک است، ولی باز هم تراش دادن مینای دندان برای طبیعی تر نشان دادن دندان ها بسیار مفید و لازم است. این میزان تراش دادن بسیار اهمیت دارد. بیشتر از حد تراشیدن باعث نازک شدن و شکننده بودن مینای دندان می شود و کمتر از آن باعث می شود نتیجه ای که انتظار داریم به دست نیاید.

مرحله دوم: قالب گیری و ارسال به لابراتوار

در این مرحله بعد از تراش دادن مینای دندان، بایستی از روی دندان های جدید قالبی تهیه شده و به لابراتوار ارسال گردد تا روکش نهایی از روی این قالب آماده شود. برای قالب گیری از موادی مانند خمیر استفاده می شود که بر روی دندان ها قرار می گیرد و تمامی جزئیات دندان در آن انعکاس پیدا می کند.  این کار باید در نهایت ظرافت و دقت صورت گیرد که البته بستگی زیادی به علت نصب روکش لمینت دندان دارد. مثلا برای مشکلی مانند بد رنگی نیازی به دقت زیاد نیست. ولی برای مشکلی مانند شکستگی دندان و یا فاصله بین دندان ها و از این قبیل موارد باید دقت زیادی انجام شود تا نتیجه مورد نظر به دست بیاید. قابل تهیه شده به لابراتوار ارسال می شود تا روکش نهایی از روی آن ساخته شود. تا زمان آماده شدن روکش نهایی، از روکش موقت استفاده می شود تا بیمار تا زمان آماده شدن آن دچار مشکل نشود.

مرحله سوم: نصب روکش نهایی

برای تهیه روکش نهایی لمینت دندان نیاز به بازه زمانی یک یا دو هفته ای است. این فاصله زمانی بستگی به نوع مشکل دارد. بعد از اینکه روکش آماده شد، مجددا باید به دندانپزشکی مراجعه کنید تا روکش موقت برداشته و روکش نهایی نصب شود. مجددا دندانپزشک روکش موقت و دندان ها را بررسی می نماید تا مشکلی در این مدت پیش نیامده باشد. بعد از تایید نهایی، روکش نهایی بر روی دندان ها نصب می شود. برای نصب روکش نهایی باید از چسب یا سیمان مخصوص استفاده شود. اشعه و لیزر به مدت زمان کوتاهی بر روی این مواد تابیده می شود تا کاتالیزور موجود در روکش را فعال و آن را سفت و ثابت نماید.

آشنایی با نحوه نصب روکش کامپوزیت دندان

حال می خواهیم بدانیم روکش کامپوزیت دندان چگونه بر روی دندان نصب می شود. در مورد کامپوزیت دندان نیز ابتدا لثه ها را هم تراز می نمایند. سپس از روکش آماده ای که در مطب وجود دارد استفاده می شود. روکش با استفاده از چسب مخصوص بر روی دندان ها نصب و با استفاده از لیزر و اشعه مخصوص سفت می شود. در این روش نیازی به قالب گیری و یا تراش دادن مینای دندان نیست. روکش آماده بر اساس رنگ و مواد استفاده شده در آن بر اساس سلیقه فرد انتخاب می شود.

با توجه به آنچه گفته می شد می توان چنین نتیجه گرفت که مراحل نصب روکش لمینت دندان بسیار پیچیده و مهم است. نیاز است مینای دندان تراشیده شده و مرحله قالب گیری به دقت انجام شود. در صورتی که در مورد کامپوزیت دندان این وضع صادق نیست. در این روش نیازی به تراش دادن مینای دندان نبوده و روکش به صورت مستقیم بر روی دندان ها نصب می شود. مواد استفاده شده در لمینت دندان در لابراتوار با بهترین و مستحکم ترین مواد ساخته می شود. به همین دلیل طول عمر بیشتری نسبت به کامپوزیت دندان دارند.

طول عمر لمینت بیشتر است یا کامپوزیت ونیر 21587456452132

میزان مقاومت کامپوزیت و لمینت دندان در برابر فشار و آسیب

یکی دیگر از عواملی که باعث می شود کامپوزیت دندان کمتر از لمینت دندان عمر داشته باشد، مقاومت کمتر آن در برابر ضربه و فشار است. مولابراتوار از بهترین و مرغوب ترین مواد ساخته می شود که استحکام زیادی را در برابر ضربه و فشار دارد. جنس این مواد بسیار سخت بوده و اندازه دندان های طبیعی است. در مواردی از دندان های طبیعی نیز محکم تر و قابلیت تحمل فشار بیشتری را دارند. در صورتی که روکش کامپوزیت دندان به صورت آماده در مطب موجود است و نیایز به ساخته شدن در لابراتوار ندارد. از طرفی قالب تهیه شده برای لمینت دندان همه جزئیات دندان ها را لحاظ می کند. جایی از دندان خالی نمی ماند و همه قسمت ها با مواد پر می شود. در صورتی که در مورد کامپوزیت دندان ارتفاع و حجم دندان ها لحاظ نمی شود و ممکن است قسمتی از دندان خالی بوده که در اثر فشار بشکند.

میزان لکه گیری و رنگ پذیری

غیر از استحکام در برابر فشار و ضربه، مقاومت در برابر لکه گیری و رنگ پذیری در مورد لمینت دندان بسیار بیشتر از کامپوزیت دندان است. در صورتی که دندان ها دچار بدرنگی و زرد شدن شود باز هم نیاز است تعویض گردند، زیرا ظاهر روکش را بسیار نامناسب خواهد کرد. مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان برای جلوگیری از بدرنگی باید بسیار بیشتر از لمینت دندان باشد. رعایت بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه یکی از عوامل بازدارنده از لکه گیری روکش است. عدم مصرف غذاهای و مایعات رنگی نیز مانعی در برابر رنگ پذیری آن به شمار می رود. بنابراین در مورد هر دوی این روکش ها تا حد امکان باید خوردن این مواد را محدود نماییم و در مورد کامپوزیت دندان این مورد بیشتر باید مورد دقت قرار گیرد. بلافاصله بعد از خوردن این مواد سریعا مسواک بزنید .

موارد مهم دیگر در افزایش ماندگاری کامپوزیت و لمینت دندان

غیر از موارد بالا، عوامل دیگری باید رعایت شود تا ماندگاری روکش را افزایش دهد. از جمله این موارد می توان به عدم مصرف دخانیات بخصوص سیگار، عدم مصرف مشروبات الکلی، عادات رفتاری نامناسب مانند دندان قروچه، خوردن ناخن، جویدن یخ و … اشاره کرد. مراجعات منظم و سالی دو بار به دندانپزشک نیز جلوی بسیاری از مشکلاتی که باعث کاهش طول عمر روکش می نماید را خواهد گرفت.

کلام آخر

در خصوص اینکه طول عمر لمینت بیشتر است یا کامپوزیت ونیر گفته شد که ماندگاری لمینت دندان دو برابر کامپوزیت ونیر است. نوع مواد استفاده شده و نحوه نصب لمینت دندان، مقاومت در برابر  فشار و ضربه و نیز استحکام در برابر لکه گیری و رنگ پذیری از جمله علل ماندگاری بالای لمینت دندان در مقابل کامپوزیت است. انتخاب دندانپزشک در کنار رعایت مراقبت های بعد از نصب روکش دندان نقش مهمی در ماندگاری و افزایش طول عمر این روش ها دارد. مراقبت هایی در خصوص بهداشت، تغذیه و فعالیت های بدنی بعد از نصب روکش از جمله این موارد می باشد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 21 سه شنبه 19 اسفند 1399 نظرات (0)

برای افرادی که به هر دلیل نیاز به ایمپلنت دندان پیدا کرده اند، این سوال پیش می آید که تعداد ایمپلنت لازم برای فک بالا و پایین چه تعداد است؟ در این مقاله می خواهیم با توجه به شرایط مختلف، تعداد ایمپلنت های لازم را برای دو فک مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم. ابتدا باید گفت ایمپلنت دندان یکی از روش های موفق و پرطرفدار برای افرادی است که یک یا چند دندان خود را در اثر پوسیدگی، تصادف و یا سوانح از دست داده اند. این روش یک تکنیک دائمی برای جایگزین نمودن این دندان ها به شمار می رود. البته باید گفت در برخی موارد امکان ایمپلنت تمامی دندان ها وجود ندارد و یا از جوانب دیگر این روش مقرون به صرفه و کاربردی نمی باشد. ولی در بسیاری از موارد نیز می توان گفت این روش بسیار کاربردی  و لازم است.

به چه تعداد ایمپلنت برای فک بالا و فک پایین نیاز دارم؟

در این قسمت می خواهیم به بررسی تعداد ایمپلنت لازم برای فک بالا و پایین اشاره نماییم. حالت های زیر برای بررسی این موضوع مطرح می شود:

در صورتی که فرد یک و یا دو دندان  خود را از دست داده باشد، به ترتیب به یک و دو  ایمپلنت دندان لازم دارد. ولی برای زمانی که سه دندان کنار هم را از دست داده باشد، می توان بر اساس قطر و طول ایمپلنت هایی که کاشته می شود، از دو یا سه ایمپلنت دندان استفاده نماییم. در صورتی که استخوان فک بالا و یا پایین ضعیف باشد، نیاز است به ازای هر دندان از دست رفته از یک ایمپلنت دندان استفاده نماییم تا قدرت و استحکام آن حفظ شود. ولی اگر استخوان فک استحکام کافی را داشته باشد و قطر ایمپلنت دندان مناسب باشد، به ازای سه دندان می توان دو ایمپلنت دندان نیز کاشت.

تعداد ایمپلنت لازم برای فک بالا و پایین 524203415646

تعداد ایمپلنت لازم برای فک بالا و پایین به چه عواملی بستگی دارد

تعدادد ایمپلنت دندان برای هر یک از فک ها می تواند بر اساس عوامل متعددی متغیر باشد. به این معنی که در هر یک از فک بالا و فک پایین مواردی است که در تعیین تعداد لازم تاثیر گذار است. در صورتی که فرد به صورت کامل دندان های خود را از دست داده باشد، حداقل تعداد ایمپلنت لازم برای فک بالا و پایین به ترتیب 8 و 6 عدد ایمپلنت دندان است. تعداد ایمپلنت دندان بیشتر برای فک بالا به علت استخوان و بافت نرم فک در این قسمت و وجود سینوس ها است. در این قسمت می خواهیم به صورت مجزا وضعیت این دو فک را مورد بررسی قرار دهیم:

ایمپلنت دندان در فک بالا

نبود دندان در فک بالا تاثیر بسیار زیادی در چهره فرد دارد که ممکن است در مورد فک پایین این نمود را نداشته باشد. ایمپلنت دندان در فک بالا حساسیت های خاص خود را دارد. در مورد ایمپلنت دندان در فک بالا، دندانپزشک با دو مساله اساسی روبرو می شود. یکی وجود سینوس ها و دیگری بافت نرم استخوان در فک بالا می باشد. سینوس ها فضاهای خالی و پر از هوا بین دندان ها هستند که کوچکترین آسیبی ممکن است ان ها را تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد مشکل بزرگتری شود. بنابراین تخصص و تبحر دندانپزشک در این مورد بسیار مهم و سرنوشت ساز است. بافت نرم در استخوان فک بالا یکی از مواردی است که باعث می شود تا تراکم و ضخامت استخوان در فک بالا کمتر شده و در نتیجه نتواند به راحتی و در زمان کم با پایه ایمپلنت دندان جوش بخورد.

تاثیر تراکم استخوان در کاشت ایمپلنت دندان در فک بالا

یکی از موراد مهمی که در تعداد ایمپلنت لازم در فک بالا تاثیر دارد، تراکم استخوان در این ناحیه است. در صورتی که استخوان فک تراکم کافی را داشته باشد ، از تعداد ایمپلنت های مورد نیاز کمتر می شود. مثلا بجای سه دندان از دست رفته، می توان از دو ایمپلنت دندان استفاده شود. زیرا استخوان فک هم ارتفاع و هم تراکم کافی را برای نگهداشتن دو پایه داشته و نیاز به پایه سوم نمی باشد. این حالت بهترین وضعیت استخوان فک برای کاشت ایمپلنت دندان است که روند بهبودی و جوش خوردن پایه به استخوان را نیز تسریع می بخشد.

عدم تحلیل استخوان

تحلیل استخوان باعث می شود نیاز به تعداد مساوی ایمپلنت دندان با دندان های از دست رفته باشد. تحلیل استخوان فک می تواند در اثر عوامل متعددی ایجاد شود. از جمله این عوامل می توان به تحلیل لثه و در نتیجه آن تحلیل استخوان فک بالا اشاره نمود. تحلیل لثه در اثر بیماری های مربوط به لثه و عدم توجه و نادیده گرفتن عفونت های لثه پیش می آید که به مرور زمان به استخوان نیز رسیده و آن را کوچک تر و ضعیف تر می کند. مورد دیگر فاصله زمانی طولانی بین از دست دادن دندان و کاشت ایمپلنت دندان است. در مواردی که فرد سریع تر و به محض از دست رفتن دندان اقدام به روش های جایگزین می نماید، استخوان فک سالم بوده و استحکام و ارتفاع مناسب را دارد. برای رفع این مشکل ناگزیر به پیوند استخوان و یا تزریق پودر استخوان برای جبران کمبود و تحلیل رفتن استخوان فک داریم.

نبود استخوان فک کافی

در مواردی نیز پیش می آید که استخوان فک به اندازه کافی وجود ندارد. این مشکل بیشتر برای افراد مسن پیش می آید که تحلیل استخوان در این افراد بسیار زیاد می باشد. ممکن است بتوان با پیوند استخوان این مشکل را برطرف نمود ولی در موارد زیادی نیاز به استفاده از دندان مصنوعی برای این افراد می باشد. زیرا ایمپلنت دندان در فک بالا به علت نبود استخوان کافی و نیز بافت نرم در این ناحیه ممکن است با شکست مواجه شود.

تعداد ایمپلنت لازم در فک پایین

ایمپلنت دندان در فک پایین به مراتب راحت تر از فک بالا می باشد. علت این امر وجود استخوان فک قوی تر در این ناحیه است. بنابراین به تعداد ایمپلنت دندان کمتری نیز در ازای دندان های از دست رفته نیاز است. یکی از مواردی که در مورد فک پایین باید مورد توجه قرار گیرد، محل قرار گرفتن رشته های عصبی مهم در این قسمت از دندان ها است. در مورد فک پایین به دلیل تراکم و ارتفاع مناسب استخوان فک، برای جوش خوردن پایه با استخوان فک نیز به مدت زمان بسیار کمتر از فک بالا نیاز است. در صورت نبود استخوان به دلیل تحلیل رفتن آن، می توان از روش پیوند استخوان برای رفع این مشکل بهره گرفت. در ادامه این دو روش را به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت دندان چگونه انجام می شود

در قسمت های قبل توضیح دادیم که در صورتی که استخوان فک تحلیل رفته باشد و نیز تراکم کافی را نداشته باشد، می توان از پیوند استخوان برای رفع این مشکل بهره گرفت. نحوه انجام پیوند استخوان به این گونه است که باید استخوان از بدن خود فرد، اهدا کننده، استخوان حیوانات و یا مواد سنتزی تامین شود. سپس این استخوان طی جراحی به استخوان فک جوش داده می شود. این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و به این صورت است که ابتدا لثه برش داده می شود و سپس استخوان خارج شده از بدن فرد که استحکام و مقاومت لازم را دارد، به استخوان فک تزریق  می شود. برای جوش خوردن این دو استخوان برای فک بالا نیاز به زمان بیشتری نسبت به فک پایین داریم. زیرا فک بالا بافت نرمی دارد که مانع جوش خوردن سریع استخوان فک می شود.

تعداد ایمپلنت لازم برای فک بالا و پایین 48456451320001

لیفت سینوس

همانطور که گفته شد سینوس ها در فک بالا می تواند عامل مزاحمی در جهت کاشت ایمپلنت دندان محسوب شوند. برای رفع مشکل سینوس ها نیاز است از روشی به نام لیفت سینوس استفاده شود و سینوس ها به سمت بالا کشیده شوند. به این صورت که ابتدا جراح برشی در بالای دندان ها ایجاد می کند  تا به استخوان فک دسترسی پیدا کند. محل برش را با استفاده از غشای مصنوعی که ممبرین نام دارد، از طریق پیوند استخوان پر نموده و محل برش را  بخیه می زنند. جراحی های لیفت سینوس در دو  نوع لیفت سینوس بسته و باز انجام می گیرد. در صورتی که برای ایمپلنت دندان نیاز به انجام جراحی سینوس لیفت باشد، بایستی ایمپلنت دندان را به 4 تا 9 ماه بعد موکول نمایید. چون برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیاز به زمان خواهید داشت.

لیفت سینوس باز

برای انجام لیفت سینوس باز نیاز است که استخوان به اندازه 5 سانتی متر بالاتر رود و جای استخوان تحلیل رفته به وسیله تزریق پودر استخوان پر شود. سپس یک لایه غشاء در این قسمت قرار می گیرد. در برخی موارد ممکن است ایمپلنت دندان بلافاصه یا بعد از مدت کوتاهی قابل انجام باشد که به وضعیت بیمار و شرایط جسمی او بستگی دارد.

لیفت سینوس بسته

لیفت سینوس بسته برای مواقعی است که استخوان دندان های آسیاب تحلیل رفته و به کمتر از 2 میلی متر رسیده است. در این صورت استخوان فک تا زیر سینوس با ابزار مخصوص سوراخ شده و پودر استخوان به این قسمت تزریق می شود. در این حالت باید دقت و مهارت دندانپزشک بسیار حیاتی بوده تا به سینوس های بیمار آسیبی وارد نشود. در غیر این صورت ممکن است عفونت و پارگی غشای سینوسی را به همراه داشته باشد.

کلام آخر

تعداد ایمپلنت لازم برای فک بالا و پایین همانطور که گفته شد به عواملی مانند تراکم استخوان فک، ارتفاع استخوان فک، شرایط سنی بیمار و در نهایت به تخصص و مهارت دندانپزشک بستگی دارد. در مواردی که به سرعت ایمپلنت دندان جایگزین دندان از دست رفته شود، احتمال تحلیل استخوان و پایین آمدن سینوس ها و پرکردن فضای خالی بین دندان ها بسیار پایین است و نتیجه ایمپلنت دندان موفقیت آمیز خواهد بود. همچنین به تعداد کمتری ایمپلنت دندان نیاز داریم.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 20 سه شنبه 19 اسفند 1399 نظرات (0)

برای بسیاری از افراد که قصد ایمپلنت دندان را دارند، این دغدغه وجود دارد که کدام مرحله ایمپلنت درد دارد ؟ ابتدا باید گفت ایمپلنت دندان در سه مرحله انجام می شود. مرحله اول که کاشت پایه ایمپلنت دندان است و به عنوان ریشه عمل می کند. مرحله دوم نصب اباتمنت بر روی پایه و مرحله سوم نیز نصب تاج دندان می باشد. برای اینکه بدانیم کدام مرحله دردناک است، باید تک تک این مراحل را بررسی نموده و بعد از آن خواهیم فهمید که مرحله دردناک ایمپلنت دندان کدام است. یکی از نکات مهم که باید قبل از اقدام به کاشت ایمپلنت دندان مورد بررسی قرار گیرد، انتخاب جراح و ایمپلنتیست ماهر برای انجام این درمان است. در صورتی که دندانپزشک متخصص و متبحر در این حوزه انتخاب شود، غیر از نصب صحیح دندان، عوارض این روش نیز که درد یکی از آن ها است، به شدت کاهش می یابد.

کدام مرحله از ایمپلنت درد دارد 32468543151320.

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

برای اینکه بدانیم کدام مرحله از ایمپلنت درد دارد، در این قسمت به بررسی مراحل کاشت دندان می پردازیم. این مراحل شامل:

آمادگی برای کاشت ایمپلنت دندان

بعد از اینکه دندانپزشک متخصص و حرفه ای در کاشت ایمپلنت دندان را انتخاب نمودیم، در جلسه مشاوره و معاینه بایستی پارامترهایی مورد بررسی قرار گیرند. از جمله این پارامترها، سلامت عمومی بدن بیمار است. این جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرد، بنابراین فرد باید آمادگی لازم را برای این جراحی داشته باشد. در این جلسه بهتر است پرونده پزشکی بیمار شامل بیماری ها، داروهایی که مصرف می شود، داروهایی که حساسیت و آلرژی دارد و … مورد بررسی قرار گیرد. دندانپزشک آزمایشاتی را برای بررسی وضعیت عمومی بدن بیمار تجویز می کند که باید تا روز جراحی انجام شود. سپس دندانپزشک وضعیت لثه و تراکم استخوان فک را مورد ارزیابی قرار می دهد. لثه بیمار نباید دچار عفونت و سایر بیماری های لثه باشد. تراکم استخوان فک نیز برای قرار دادن پایه نیاز است بررسی شود. در صورتی که این مشکلات وجود داشته باشد، روند درمان تغییر می کند.

کاشت پایه یا فیکسچر

یکی از مراحل مهمی که امکان وجود درد در آن است، این مرحله می باشد. در این مرحله باید پایه یا فیکسچر در داخل لثه کار گذاشته شود. این مرحله تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. زیرا باید قسمتی از لثه برش داده شده تا به استخوان فک دسترسی پیدا شود. در صورتی که دندانپزشک تراکم استخوانی را برای قرار دادن پایه مناسب بداند، این مرحله شروع می شود. بعد از این که لثه برش داده شد، استخوان فک سوراخ می شود تا پایه در داخل آن پیچ شود. عمق این سوراخ بستگی به ارتفاع پایه و پیچی دارد که قرار است در داخل آن قرار گیرد. بعد از این که استخوان فک سوراخ شد، پایه در داخل آن قرار گرفته و پیچ می شود. بافت برش خورده لثه بخیه زده می شود. سپس زمان داده می شود تا لثه اطراف پایه را گرفته و استخوان فک با پایه جوش بخورد.

نصب اباتمنت

این مرحله بعد از کاشت پایه و جوش خوردن استخوان فک با فیکسچر انجام می شود. فاصله زمانی بین این دو مرحله بین 5 تا 7 ماه است. 5 ماه برای دندان های فک پایین و 7 ماه برای دندان های فک بالا مدنظر قرار می گیرد. علت این امر بافت نرم در استخوان فک بالا و وجود سینوس ها در این قسمت است. بعد از این مرحله و تایید دندانپزشک برای نصب اباتمنت، مرحله بعدی شروع می شود.  در این مرحله اباتمنت که نقش حمایت کننده از تاج دندان را دارد، بر روی پایه قرار می گیرد. این مرحله نیازی به بیهوشی و بی حسی موضعی ندارد. در این مرحله بیمار دردی را حس نمی کند. زیرا اباتمنت که از جنس تیتانیوم است بر وی پایه نصب می شود.

نصب تاج دندان

مرحله نهایی ایمپلنت دندان، نصب تاج دندان بر روی اباتمنت است. این مرحله نیز دردی را به بیمار تحمیل نمی کند. تاج دندان که از جنس ماده ای سخت و مقاوم است، بر روی اباتمنت نصب می شود. تاج دندان قسمت خارجی دندان است و بیرونی ترین قسمتی است که دیده می شود. بین این دو مرحله نیازی به فاصله زمانی نمی باشد و می تواند پشت سر هم انجام شود.

درمان های جانبی

همانطور که گفتیم در صورتی که استخوان فک تراکم کافی و مناسب را نداشته باشد، نیاز است که به تراکم آن افزوده شود. در مواردی نیز در فک بالا، وجود حفره های سینوسی می تواند روند درمان را مختل نماید. برای اینکه شرایط لازم برای کاشت پایه ایمپلنت دندان فراهم شود، باید این دو درمان انجام گیرد:

پیوند استخوان

زمانی که استخوان فک تراکم کافی را ندارد، باید از روش هایی مانند پیوند استخوان و یا تزریق پودر استخوان برای افزایش تراکم استفاده شود. پیوند استخوان به این صورت انجام می شود که استخوانی از بیمار که مقاومت لازم را دارد، خارج و در فک بیمار پیوند می خورد. ممکن است این استخوان از بدن فرد اهدا کننده و یا استخوان حیوانات و یا از موادشیمیایی که این ترکیب را دارند، به فک بیمار پیوند بخورد. این مرحله نیز نیاز به جراحی و بیهوش کامل دارد. بنابراین ممکن است درد در این مرحله تجربه شود. هر چند در طول درمان دردی را بیمار حس نخواهد کرد. البته مراقبت های بعد از درمان نیز نقش زیادی در کاهش عوارضی مانند درد دارد. انتخاب دندانپزشک مجرب و حرفه ای در درمان های جانبی نیز نقش اساسی در کاهش عوارض درمان دارد.

لیفت سینوس

در مورد فک بالا نیز وجود حفره های سینوسی، مانع کاشت پایه ایمپلنت دندان می شود. برای رفع این مشکل، از لیفت سینوس استفاده می شود. در این روش جراح برشی در بالای دندان ها ایجاد کرده تا به استخوان فک دسترسی پیدا کند. محل برش را با استفاده از غشای مصنوعی که ممبرین نام دارد ، از طریق پیوند استخوان پر کرده  و محل  برش را  بخیه می زنند. جراحی های لیفت سینوس در دو  نوع جراحی سینوس بسته و سینوس باز انجام می گیرد. در صورتی که برای کاشت ایمپلنت دندان مجبور به انجام جراحی سینوس لیفت شدید، کاشت دندان را به 4 تا 9 ماه بعد واگذار می شود. چون برای این جراحی و ترمیم محل نیاز به این فاصله زمانی خواهد بود. این زمان متغیر بوده و  بستگی به شرایط کلی و سلامتی بیمار دارد. این مرحله از درمان نیز ممکن است با درد همراه باشد که با مصرف مسکن ها می توان آن را کنترل نمود.

کدام مرحله از ایمپلنت درد دارد 154864153412015

علت درد بعد از ایمپلنت دندان

تا اینجا توضیح دادیم که کدام مرحله از ایمپلنت درد دارد؟ مرحله نصب پایه یکی از مراحلی است که بیمار بعد از اتمام بیهوشی ، نیاز به مصرف مسکن خواهد داشت. چون این مرحله به صورت جراحی انجام می شود، احتمال بروز عوارضی مانند درد و ناراحتی در آن زیاد است. همچنین درمان های جانبی نیز مانند لیفت سینوس و پیوند استخوان جزو مراحلی است که احتمال بروز درد در آن بیشتر است. البته این موارد با مصرف مسکن ها و یا استفاده از کمپرس یخ قابل کنترل می باشند. در برخی موارد بیمار درد را بعد از کاشت ایمپلنت دندان تجربه می کند. در این قسمت می خواهیم این موراد را بررسی نماییم. زیرا در صورتی که مراحل کاشت دندان به صورت صحیح و مناسب انجام نشود، احتمال بروز درد بعد از ایمپلنت دندان وجود خواهد داشت. این موارد عبارتند از:

عفونت

از دلایل مهم احساس درد بعد از کاشت ایمپلنت دندان، وجود عفونت در لثه است. این مورد را می توان با رعایت موارد بهداشتی مانند استفاده مرتب از مسواک، نخ دندان و دهانشویه مخصوص ایمپلنت دندان پیشگیری نمود. علایم عفونت لثه عبارتند از بوی بد دهان، آبسه در محل جراحی، احساس درد در ناحیه مورد نظر و … که در صورت مشاهده این علایم، سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید.

عدم جایگذاری درست پایه ایمپلنت در داخل استخوان فک

عدم تخصص و مهارت دندانپزشک در نصب صحیح پایه، عامل بروز درد بعد از کاشت ایمپلنت دندان است. در این صورت پایه لق می زند و شل می شود. در زمان مصرف مواد غذایی فرد احسسا درد شدید در ناحیه جراحی را خواهد داشت. در این صورت باید به دندانپزشک مراجعه نمایید تا با برداشتن تاج دندان، پیچ تمیز و به صورت مناسب در محل خود قرار گیرد.

شل شدن پایه ایمپلنت دندان

در صورتی که استخوان فک تراکم کافی را نداشته باشد، احتمال جوش خوردن پایه ایمپلنت دندان بسیار ضعیف است. در این صورت پایه ایمپلنت دندان شل شده و درد زیادی را برای بیمار به همراه خواهد داشت. برای رفع این مشکل، ایمپلنت دندان از محل خود خارج، پیوند استخوان انجام می شود و مجددا ایمپلنت دندان نصب می شود.

احتمال آسیب به رشته های عصبی دندان

احتمال آسیب به رشته های عصبی در حین کاشت ایمپلنت دندان به ندرت اتفاق می افتد. ولی در مواردی ممکن است دندانپزشک در تشخیص صحیح محل رشته عصبی در استخوان فک دچار اشتباه شده و این مشکل پیش آمده باشد. در این صورت بیمار علایمی مانند خارش، بی حسی در ناحیه لب پایینی و یا یک قسمت از زبان و درد زیاد را تجربه نماید. سریعا با دندانپزشک تماس گرفته و مشکل را برطرف نمایید.

کلام آخر

در پاسخ به این پرسش که کدام مرحله از ایمپلنت درد دارد؟ باید گفت مراحلی که در آن جراحی صورت می گیرد مانند کاشت پایه ایمپلنت دندان و یا پیوند استخوان و لیفت سینوس از جمله مراحلی هستند که با عوارضی مانند درد و ناراحتی همراه می باشند. انتخاب بهترین دندانپزشک در این زمینه می تواند غیر از کسب نتیجه دلخواه، از بروز عوارضی مانند درد در حین درمان و بعد از آن جلوگیری نماید


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 16 شنبه 09 اسفند 1399 نظرات (0)

یکی از مواردی که در مورد دندان های کامپوزیت شده پیش می آید، ضرورت تعویض کامپوزیت دندان است. تعویض کامپوزیت دندان یکی از مزایای مهم این روش در مقایسه با روش های مشابه مانند لمینت دندان است. کامپوزیت دندان از تکنیک های مهم و محبوب برای پوشش دادن عیوب جزئی و ظاهری دندان ها است. عیونی و نواقصی که با نصب روکش می توان آن ها را پوشاند و زیبایی طرح لبخند را بوجود آورد. این روش جزو روش های دائمی نبوده و ماندگاری بین 7 تا 10 سال را دارد. در این مدت زمان طولانی امکان هر گونه آسیب و ضربه به روکش کامپوزیت دندان وجود دارد. بنابراین نیاز به تعویض روکش کامپوزیت دندان یکی از ضروریات آن به شمار می رود. هر چند با مراقبت های صحیح و رعایت نکات قبل از نصب و بعد از آن، تا حدود زیادی جلوی این مشکل را گرفت.

ضرورت تعویض کامپوزیت دندان 5421035468412

در چه صورت باید کامپوزیت دندان تعویض گردد

با اینکه این روش یکی از روش های سریع و ایمن برای بوجود آوردن طرح لبخند زیبا به شمار می رود، ولی در مواردی نمی توان از ضرورت تعویض کامپوزیت دندان چشم پوشی کرد. مواردی وجود دارد که فرد نیاز به تعویض روکش پیدا می کند که در این قسمت به اهم این موارد اشاره خواهیم کرد:

فرسوده شدن روکش کامپوزیت دندان

فرسوده شدن روکش کامپوزیت دندان می تواند در دو صورت اتفاق بیفتد. یکی در مورد خود روکش و دیگری در مورد چسب های نگهدارنده و ثابت کننده روکش بر روی مینای دندان است. یکی از نکاتی که قبل از نصب روکش کامپوزیت دندان باید رعایت شود، جنس و مرغوبیت مواد تشکیل دهنده آن است. در صورتی که جنس روکش کامپوزیت دندان از مواد بی کیفیت انتخاب شود، به مرور زمان و سریع تر از حالت معمولی دچار فرسودگی و افتادن خواهدشد. یا در اثر هر ضربه ممکن است بشکند. استحکام روکش کامپوزیت دندان مانند لمینت دندان نبوده و مقاومت کمتری در برابر فرسودگی دارد. بنابراین اگر مواد نیز بی کیفیت باشد، این زمان بسیار کوتاه تر خواهد شد. نکته دیگر در مورد چسب هایی است که روکش را روی دندان ثابت می کند. جنس این مواد نیز در فرسودگی کامپوزیت دندان نقش مهمی دارد.

 

نصب نامناسب کامپوزیت دندان

همواره تاکید می شود در انتخاب پزشکی که قصد دارید برای نصب کامپوزیت دندان انتخاب کنید، دقت نمایید. نصب مناسب و صحیح کامپوزیت دندان بر روی مینای دندان از مهارت ها و تخصص های پزشک به شمار می رود. در صورتی که پزشک نتواند روکش را به صورت کامل و بدون درز و شکاف بر روی مینای دندان نصب کند، غیر از ظاهر نامطلوب دندان ها، باعث بروز بیماری های لثه و دهان می شود. تجمع ذرات غذا در بین این شکاف ها، سبب زیاد شدن باکتری در این قسمت ها می شود. این باکتری ها باعث می شود تا دندان های زیرین روکش دچار فرسودگی شوند. همچنین این مشکل باعث عفونت لثه و در نتیجه بروز بیماری های عفونی مربوط به لثه می شود. در صورت عدم توجه، این عفونت به بخش های دیگر دهان و دندان نیز رسوخ کرده و عوارض بسیار شدیدتری را به همراه خواهد داشت.

دندان های پوسیده

قبل از نصب کامپوزیت دندان، عموما دندانپزشک باید وضعیت سلامت دندان ها را بررسی نماید. هر گونه پوسیدگی دندان های زیر روکش باید ترمیم و درمان شوند، سپس دندان ها کامپوزیت می شوند. پوسیدگی دندان های زیر روکش ممکن است بر اثر بی دقتی و نادیده گرفتن توسط دندانپزشک باعث افتادن روکش شده و ضرورت تعویض کامپوزیت دندان را به دنبال داشته باشد. در مواردی نیز همانطور که گفتیم عدم نصب مناسب روکش کامپوزیت دندان و یا سایر عوامل مانند عدم رعایت بهداشت دهان و دندان توسط بیمار و … باعث پوسیده شدن دندان های زیرین شود. در صورتی که دندان پوسیده باشد، حجم قسمتی که روکش کامپوزیت دندان را نگه می دارد، کمتر شده و باعث شکستن و افتادن روکش می شود. در این صورت نیاز است که کامپوزیت دندان تعویض و بعد از درمان های لازم،  مجددا روکش کامپوزیت دندان نصب شود.

عدم رعایت نکات مراقبتی از کامپوزیت دندان

بعد از نصب روکش کامپوزیت دندان، فرد باید مانند دندان های طبیعی از آن ها مراقبت نماید. بایستی در روز حداقل دو بار مسواک زده شود تا بقایای غذا از بین روکش پاک شود. همچنین استفاده از نخ دندان برای محافظت از لثه و جلوگیری از بیماری های لثه اهمیت حیاتی دارد. مراقبت های تغذیه ای نیز بعد از نصب روکش کامپوزیت دندان نقش مهمی در نگهداری و افزایش طول عمر آن دارد. عدم مصرف مواد غذایی شیرین و چسبنده، عدم مصرف غذاهای سفت، عدم استفاده ابزاری از کامپوزیت دندان و … از جمله مواردی است که در مورد مراقبت های لازم برای جلوگیری از نیاز به تعویض کامپوزیت دندان باید لحاظ شود. مشکلاتی مانند دندان قروچه و یا جویدن ناخن و … نیز باید قبل از نصب روکش درمان و در غیر اینصورت از محافظ دندان استفاده شود. در صورت عدم مراقبت های لازم،  ضرورت تعویض کامپوزیت دندان امری بدیهی به نظر می رسد.

استعمال دخانیات

یکی از موارد نصب روکش کامپوزیت دندان، پوشش دادن دندان های بدرنگ است. دندان های بدرنگ در اثر عوامل مختلفی پیش می آید. یکی از عوامل مهم در تغییر رنگ دندان ها، استعمال دخانیات است. با روکش دندان ها می توان این مشکل را نیز برطرف نمود و زردی و رنگ بد دندان ها را زیر روکش کامپوزیت دندان پنهان کرد. بعد از نصب روکش، مصرف دخانیات مجددا رنگ کامپوزیت دندان را تغییر خواهد داد. با توجه به مقاومت پایین کامپوزیت دندان در برابر تغییر رنگ و لکه دار شدن، سرعت بدرنگ شدن روکش بسیار بالا است. ظاهر بد دندان های کامپوزیت شده، ضرورت تعویض کامپوزیت دندان را سبب خواهد شد. پس برای جلوگیری از اینکار بهتر است مصرف دخانیات علی الخصصو سیگار را به حداقل ممکن رساند تا هم در صرف زمان و هزینه لازم برای تعویض کامپوزیت دندان صرفه جویی کرد.

ضرورت تعویض کامپوزیت دندان 25684763513200

نحوه تعویض کامپوزیت دندان

حال که با مواردی که ضرورت تعویض کامپوزیت دندان را سبب می شود، آشنا شدیم می خواهیم در این قسمت در مورد نحوه تعویض کامپوزیت دندان مواردی را مطرح نماییم. تعویض کامپوزیت دندان به راحتی و سرعت عمل انجام می شود. زیرا در این روش بر عکس لمینت دندان، نیازی به تراشیدن مجدد مینای دندان و یا سایر اقدامات نمی باشد. کامپوزیت دندان به صورت کامل و آماده بر روی دندان ها نصب می شود. برای اینکار بایستی روکش کامپوزیت دندان قدیمی را از رویه دندان ها جدا و روکش جدید را جایگزین نمود. تنها موردی که برای فرد پیش خواهد آمد، زمان و هزینه ای است که صرف تعویض روکش می شود. برای نصب روکش کامپوزیت دندان نیاز به اقدام دیگری نبوده و به راحتی و در کمترین زمان ممکن، روکش قدیمی، جای خود را به روکش جدید خواهد داد.

عوامل مهم در ماندگاری کامپوزیت دندان

در این قسمت می خواهیم به عواملی اشاره کنیم که طول عمر و ماندگاری روکش کامپوزیت دندان را افزایش می دهد. افزایش طول عمر روکش مساوی با عدم نیاز به تعویض روکش خواهد  بود. با این مراقبت های می توان ضرورت تعویض کامپوزیت دندان را به کمترین میزان رساند. همانطور که اشاره شد دو مورد باید برای افزایش ماندگاری کامپوزیت دندان مورد توجه قرار گیرد. یکی از این موارد انتخاب دندانپزشک و دیگر مراقبت های بعد از نصب روکش است که باید توسط خود فرد انجام شود. در این قسمت به صورت کلی این دو مورد را بررسی می کنیم:

انتخاب دندانپزشک

انتخاب دندانپزشک در همه موارد چه برای زیبایی و چه درمان نقش مهمی در ماندگاری روش انجام شده دارد. انتخاب دندانپزشک هم برای مراحل قبل از نصب روکش و هم در حین نصب روکش کامپوزیت دندان نقش اساسی دارد. اینکه وضعیت دندان ها قبل از نصب روکش مورد بررسی دقیق صورت گیرد و مشکلات آن ها اصلاح و درمان شود، باعث افزایش طول عمر روکش کامپوزیت دندان دارد. همچنین نحوه نصب درست و صحیح روکش به صورتی که حالت دندان ها طبیعی بوده و ظاهر زیبایی داشته باشد و هم هرگونه شکاف و روزنه ای پوشانده شود، در تخصص و مهارت دندانپزشک می باشد. مراجعات منظم به دندانپزشک نیز برای چکاپ وضعیت دندان ها و نیز شستشوی محل هایی که فرد خود قادر به آن نیست، برای افزایش طول عمر کامپوزیت دندان بسیار مهم است.

مراقبت های لازم بعد از نصب کامپوزیت دندان

بعد از نصب روکش، وظیفه فرد است که مراقبت هایی مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، عدم مصرف مایعات و مواد غذایی رنگی، عدم مصرف دخانیات، نوشیدن آب بعد از هر نوع استفاده از مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی، ترک عادات نادرست مانند دندان قروچه، جویدن ناخن، خرد کردن یخ، جویدن آبنبات های سفت و شیرین و … را انجام دهد. در کنار انتخاب بهترین دندانپزشک، در صورتی که این مراقبت ها انجام نشود طول عمر کامپوزیت دندان به شدت کاهش می یابد.

کلام آخر

ضرورت تعویض کامپوزیت دندان در مواردی اتفاق می افتد که یا ظاهر روکش کامپوزیت دندان در اثر عدم مراقبت های لازم توسط فرد بدشکل و بدرنگ شده باشد. یا اینکه دندان ها در اثر مواردی مانند پوسیدگی و یا جرم گرفتن قادر به نگهداشتن روکش کامپوزیت دندان نشود. در کنار این موارد جنس کامپوزیت دندان نیز نقش مهمی در ماندگاری و افزایش طول عمر آن بدون نیاز به تعویض دارد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 18 شنبه 09 اسفند 1399 نظرات (0)

نگهداری و مراقبت از کامپوزیت دندان پیچیده نبوده و نیاز به اقدامات خاصی ندارد. ولی اهمیت نگهداری از کامپوزیت دندان به اندازه ای است که ممکن است در اثر آسیب ها و فشارهای خارج از حد دچار شکستگی و یا لب پر شدن شود. در این صورت به ناچار باید روکش کامپوزیت دندان را ترمیم و در غیر این صورت تعویض نمود. زیرا روکش کامپوزیت دندان مانند لمینت دندان استحکام و مقاومت زیادی در برابر ضربه و تغییر رنگ نداشته و به سرعت می تواند این عوارض برای این نوع روکش ها ایجاد شود. بنابراین مراقبت های بعد از نصب روکش کامپوزیت دندان اهمیت زیادی در ماندگاری و حفظ زیبایی و شفافیت روکش دارد. در این مقاله می خواهیم با انواع مراقبت های بعد از نصب کامپوزیت دندان آشنا شده و به اهمیت نگهداری از کامپوزیت دندان با توجه به ویژگی های آن اشاره نماییم.

اهمیت نگهداری از کامپوزیت دندان 5487455131541541

حفظ بهداشت دهان و دندان

یکی از اساسی ترین و مهم ترین اقدامات بعد از نصب روکش کامپوزیت دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. باید با روکش کامپوزیت دندان نیز مانند دندان های طبیعی برخورد کرده و رسیدگی های لازم و ضروری را از آن انجام دهید. کامپوزیت دندان به شدت در برابر لکه دار شدن و بروز عفونت آسیب پذیر بوده و ممکن است تغییر رنگ دهد. رعایت بهداشت دهان و دندان در کنار این موضوع، مانع از تجمع مانده غذاها در لبه های روکش و در نتیجه تجمع باکتری در این محل می شود. عدم رعایت این موارد می تواند منجر به بیماری های لثه و پوسیدگی دندان های زیر کامپوزیت شود. این عوارض باعث بروز مشکلات زیادی برای بیمار شده و در نتیجه ممکن است نیاز باشد تا روکش از روی دندان ها برداشته شود و این اهمیت نگهداری از کامپوزیت دندان را می رساند. بایستی روزی دو بار مسواک زده و برای مراقبت از لثه ها از نخ دندان استفاده نمایید.

خمیر دندان مخصوص دندان کامپوزیت شده

همانطور که گفتیم استفاده از مسواک و خمیردندان نقش مهمی در ماندگاری کامپوزیت دندان دارد. موردی که باید اشاره شود این است که نمی توان از همه نوع خمیر دندان برای دندان های کامپوزیت شده استفاده کرد. با توجه به جنس روکش کامپوزیت دندان و احتمال تغییر رنگ و آسیب پذیر بودن آن بایستی از خمیر دندان هایی استفاده شود که حاوی هیدروژن پراکسید ، سدیم کربنات و جوش شیرین نباشد. این مواد باعث از بین بردن شفافیت و جلای روکش کامپوزیت دندان می شود. همچنین خمیر دندان هایی که حاوی مواد سفید کننده نیز می تواند باعث آسیب رسیدن به روکش کامپوزیت شوند. بنابراین به این نتیجه می رسیم که انتخاب خمیر دندان نقش مهمی در حفظ درخشندگی و زیبایی روکش کامپوزیت دندان دارد. در نهایت خمیر دندان های ژله ای بهترین گزینه برای دندان هایی است که کامپوزیت شده اند.

تغذیه مناسب

تغذیه مناسب بعد از نصب روکش کامپوزیت دندان بر اهمیت نگهداری از کامپوزیت دندان اشاره دارد. در برخی موارد برای نصب روکش کامپوزیت دندان از مواد بی حس کننده استفاده می شود. تا زمانی که این مواد به صورت کامل از بین نرفته باشند، از خوردن و جویدن مواد غذایی به شدت خودداری نمایید. زیرا از میزان فشار وارده برای این کار آگاه نبوده و می تواند آسیب زیادی به روکش وارد شود.

عدم مصرف مواد غذایی سفت و شیرین

بعد از نصب روکش از گاز زدن مواد غذایی سفت و سخت اکیدا پرهیز نمایید. جنس کامپوزیت دندان به گونه ای است که ممکن است سریعا دچار شکستگی شود. از خوردن غذاهای شیرین به علت پوسیدگی دندان های زیر روکش پرهیز شود. همچنین نباید مواد غذایی چسبناک مانند انواع آبنبات ها جلوگیری شود، زیرا این چسبندگی باعث لق شدن روکش کامپوزیت و در نهایت آسیب به آن می شود.

عدم مصرف مایعات و غذاهای رنگی

در خوردن مایعات و غذاهای رنگی تا می توانید مراعات لازم را به عمل آورید. در صورت مصرف بهتر است سریعا مسواک زده تا اثر رنگ از روی دندان ها پاک شود. در صورت عدم دسترسی به مسواک، آب زیادی بنوشید.

عدم استفاده ابزاری از کامپوزیت دندان

یکی از رفتارهای مخربی که می تواند آسیب جدی به روکش کامپوزیت دندان وارد نماید، استفاده ابزاری از روکش کامپوزیت است. اهمیت نگهداری از کامپوزیت دندان به گونه ای است که این موارد باعث خواهد شد فرد مجبور به تعویض و ترمیم روکش نماید. این کار علاوه بر هزینه نیاز به وقت بیشتری نیز خواهد داشت. بازکردم درب قوطی های فلزی و … می تواند باعث خورد شدن سطح رویی کامپوزیت دندان و یا لب پر شدن آن شود. این اشتباهات منجر به از دست دادن کامپوزیت و یا بد رنگی آن خواهد شد که ضرورت تعویض روکش را به دنبال دارد.

عدم مصرف نوشیدنی های الکلی

نوشیدنی های الکلی و یا مواردی مانند خمیر دندان ها و دهانشویه هایی که حاوی الکل هستند ، باعث ایجاد مشکل برای روکش کامپوزیت دندان می شود. این مواد حاوی الکل هرچند به صورت مستقیم به کامپوزییت دندان فشاری را وارد نمی کند، ولی آن را مستعد آسیب دیدن،  تغییر رنگ دادن و لکه دار نمودن خواهند کرد. پس بهتر است از مصرف اینگونه مواد خودداری نموده و در نگهداری از روکش کامپوزیت دندان حساسیت های لازم را داشته باشید.

بیماری هایی مانند دندان قروچه

برخی از افراد دچار بیماری هایی مانند دندان قروچه هستند. این افراد در اثر هر گونه استرس و یا در هنگام خواب دندان های خود را به هم فشار می دهند. این فشارها، روکش کامپوزیت دندان را مستعد ساییدگی و آسیب پذیر نمودن خواهد کرد. اهمیت نگهداری از کامپوزیت دندان به اندازه ای است که توصیه می شود این نوع رفتارها را قبل از اینکه نیاز به ترمیم و یا تعویض کامپوزیت دندان پیدا کنید، رفع نمایید. تا قبل از رفع این مشکل می توانید رد زمان خواب و یا در زمانی که در شرایط استرس زا قرار دارید، از نایت گارد استفاده کنید تا کمترین فشار به دندان های کامپوزیت شده وارد شود.

محافظ دندان

 اگر ورزش هایی مانند بوکس، تکواندو، کشتی و هنرهای رزمی ترکیبی انجام می دهید، باید موقع ورزش بین دندان هایتان محافظ بگذارید. این کار باعث می شود در صورت ضربه دیدن، دندان ها کمترین آسیب ممکن را متحمل شوند.

ویژگی های خمیر دندان مخصوص کامپوزیت دندان

خمیردندان نباید خاصیت سایشی زیادی داشته باشد

یکی از مسائلی که همیشه در تبلیغات خمیردندان ذکر می کنند، این است که محصول خاصیت فرسایندگی کمی دارد و برای کسانی که روی دندان هایشان عمل زیبایی انجام داده‌اند بسیار مناسب است. این نوع خمیردندان ها معمولا برای دندان بهترند و فرقی نمی کند دندان طبیعی باشد یا روی آن کامپوزیت کشیده شده باشد.

میزان فرسایندگی خمیردندان با معیاری به نام «سایش نسبی عاج» (RDA) اندازه گرفته می شود. این معیار مشخص می کند که با استفاده از هر خمیردندان، چه مقدار از عاج (نه مینای دندان) ساییده می شود. با اینکه مینا از عاج محکم تر است، RDA هنوز معیار خوبی برای تخمین فرسایندگی خمیردندان به حساب می‌آید.

در کل، RDA  کمتر از ۸۰ هم برای دندان های اصلی و هم برای کسانی که کامپوزیت کرده‌اند، مناسب است.

خمیردندان باید دربرابر پوسیدگی از دندان محافظت کند

وقتی دندن هایتان را کامپوزیت می کنید، باید خوب از آن ها مراقبت کنید. کامپوزیتهای مدرن معمولا بسیار مستحکم هستند و پوسیده نمی شوند اما دندان زیرین کامپوزیت امکان خرابی دارد. اگر دندان اصلی پوسیده شود، کامپوزیت هم از بین می برد.

خمیر دندان های ژله ای

به نظر می رسد بهترین خمیر دندان برای دندان های لمینیت و کامپوزیت شده، خمیر دندان های ژله ای هستند زیرا مانند خمیردندان های دیگر خاصیت سایشی ندارند. آنچه مهم است ترکیبات خمیر دندان است.

بیماران نباید پس از لمینت از خمیردندان های حاوی موادی نظیر هیدروژن پراکسید یا جوش شیرین که می تواند به ونیر دندان آسیب برساند استفاده کنند. خمیردندان های ژله ای می توانند ساختار لمینت را برای مدت بیشتری حفظ کرده و در نتیجه درخشندگی دندان های شما برای مدت بیشتری حفظ می شود.

خمیردندان های مخصوص دندان های حساس

خمیر دندان هایی که برای دندان های حساس ساخته شده اند گزینه خوبی برای مراقبت از لمینت و کامپوزیت دندان هستند. اکثر بیماران ممکن است حساسیت زیادی را در روزها یا هفته های ابتدایی پس از ونیر دندان خود حس کنند. خمیردندان مخصوص دندان های حساس می تواند این علائم را کاهش داده و در عین حال ساختار ونیر را حفظ کند.

اهمیت نگهداری از کامپوزیت دندان 36546431215321

بعد از کامپوزیت دندان چه بخوریم

تورم و درد در اطراف دندان ممکن است در جویدن درست غذای شما مشکل ایجاد کند. بنابراین، دندانپزشکان به طور معمول به بیماران توصیه می کنند که بعد از کامپوزیت دندان حداقل دو ساعت از خوردن یا نوشیدن هر چیزی پرهیز کنند.

بعد از آن، ما غذاهای نرم و مایعات را در اولین روز بعد از کامپوزیت توصیه می کنیم. از خوردن هرگونه نوشیدنی داغ خودداری کنید. همچنین حتما مایعات زیادی بنوشید.

نکاتی برای خوردن غذا بعد از کامپوزیت دندان

  • از مصرف غذاهای سفت و سخت پرهیز کنید.
  • از خوردن خوراکی های غذاهای چسبناک پرهیز کنید.
  • از مصرف غذاهای شیرین پرهیز کنید.
  • از خوردن غذاها و نوشیدنی های بسیار گرم و سرد خودداری کنید.
  • با دهان بسته بجوید.

مراجعه مرتب به دندانپزشکی

به دو دلیل باید مرتب به دندانپرشک مراجعه کنید؛ اول اینکه پزشک می تواند از ابتلا به عفونت لثه و دندان جلوگیری کرده و وضعیت دندان هایتان را در شرایطی ایده‌آل نگه دارد. دوم اینکه، در صورت بروز مشکلاتی مانند خرد شدن و ترک خوردن ونیر یا از بین رفتن کامپوزیت بین آن، پزشک می تواند قبل از حاد شدن قضیه آن را برطرف کند.

یادتان نرود که  کامپوزیت ونیر هم مانند همه خیلی چیزهای دیگر همیشگی نیست و بعد از مدتی (البته طولانی) باید آن را تعویض کنید. درمورد زمان عوض کردن ونیر یا تغییر مواد تشکیل‌دهنده ونیر جدید، باید از پزشکتان سوال کنید.

اگر می خواهید لبخندی زیبا داشته باشید و شکل ظاهری دندان هایتان را بهتر کنید،  کامپوزیت ونیر گزینه‌ای فوق‌العاده است که در موثر بودن آن هیچ شکی وجود ندارد. با این حال، برای اینکه بتوانید حداقل استفاده را از  کامپوزیت دندان ببرید، فقط پول دادن و نصب کامپوزیت کافی نیست. باید علاوه بر این، بعد از کامپوزیت کردن دندان ها بتوانید به خوبی از آن ها مراقبت کنید.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 17 شنبه 09 اسفند 1399 نظرات (0)

یکی از عوارض کامپوزیت دندان، شکستن و آسیب دیدن روکش کامپوزیت ونیر است. می خواهیم بدانیم دلایل شکستن کامپوزیت ونیر چیست ؟ به عبارتی چه عواملی می توانند باعث شوند تا طول عمر کامپوزیت ونیر کاهش یافته و دچار آسیب شود. همانطور که می دانیم طول عمر کامپوزیت ونیر بین 5 تا 7 سال می باشد. در این مدت ممکن است روکش دچار لق شدن، شکستن و یا سایر موارد شود. دلیل این امر مقاومت و استحکام کم روکش کامپوزیت دندان در برابر فشار و ضربه می باشد. البته با مراقبت های بعد از نصب روکش کامپوزیت دندان می توان جلوی بسیاری از این مشکلات را گرفت. همچنین مراجعات منظم به دندانپزشک نیز از بسیاری از عوارض می تواند پیشگیری نماید. در صورت نیاز هم می توان روکش کامپوزیت دندان را تعویض یا ترمیم نمود. حال می خواهیم به دلایل آسیب دیدن و شکستن کامپوزیت ونیر بپردازیم.

دلایل شکستن کامپوزیت ونیر چیست 21365434354312

بررسی دلایل شکستن کامپوزیت ونیر

برای اینکه بدانیم دلیل شکستن کامپوزیت ونیر چیست؟ می خواهیم به عواملی که باعث آسیب رسیدن به روکش کامپوزیت دندان می شود را بررسی نماییم:

پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت

یکی از عواملی که باعث شکستن و افتادن کامپوزیت ونیر می شود، پوسیدگی دندان های زیر روکش است. در صورتی که دندان های زیر روکش دچار خرابی و پوسیدگی شود، اتصال روکش کامپوزیت دندان و مینای دندان ضعیف شده و احتمال شکستن روکش بسیار زیاد است. برای رفع این مشکل بایستی وضعیت دندان های زیر روکش بررسی شود تا میزان پوسیدگی و نحوه درمان مشخص شود. ممکن است در مواردی نیاز به روت کانال باشد که در این صورت باید روکش کامپوزیت دندان تعویض شده و مشکل دندان برطرف شود. در مواردی نیز روکش کامپوزیت دندان را با تاج دندان تعویض می نمایند که در این صورت مساله مهم رنگ تاج دندان برای هماهنگی بیشتر با سایر دندان های کامپوزیت شده است. در هر حال باید قبل از نصب روکش، وضعیت دندان ها از نظرخرابی و پوسیدگی مورد ارزیابی قرار گیرد. هر چند ممکن است پوسیدگی بعد از نصب روکش اتفاق بیفتد.

عفونت لثه

یکی دیگر از مواردی که می تواند عامل شکستن کامپوزیت دندان و افتادن آن شود، عفونت لثه است. هرچند یکی از پارامترهایی که قبل از نصب روکش کامپوزیت ونیر باید مورد ارزیابی قرار گیرد، وضعیت سلامت لثه است. ممکن است لثه تا قبل از نصب روکش سالم باشد و بعد از نصب دچار عفونت شود. عوامل مختلفی باعث عفونت در لثه بیمار می شود این عوامل شامل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، عدم نصب صحیح و مناسب روکش کامپوزیت ونیر توسط دندانپزشک، مصرف دخانیات بخصوص سیگار و …. می شود. عفونت لثه می تواند باعث التهاب، تورم و احساس درد در ناحیه اطراف لثه شده و باعث آسیب و شکستن روکش کامپوزیت ونیر شود. در صورتی که عفونت لثه نادیده گرفته شود، ممکن است به نواحی داخلی دهان نیز سرایت کرده و وارد گردش خون بیمار شود. این اتفاق عوارض بسیار زیادی را برای فرد به همراه خواهد داشت.

وارد شدن فشار به کامپوزیت ونیر

استحکام و مقاومت روکش کامپوزیت ونیر نسبت به لمینت دندان بسیار پایین تر است. بنابراین باید مراقبت های زیادتری از روکش کامپوزیت دندان به عمل آید. هر گنه فشار بیش از حدی منجر به شکستن روکش کامپوزیت ونیر می شود. افرادی که به صورت حرفه ای ورزش می کنند یا افرادی که فعالیت های ورزشی مانند بوکس، کاراته و … دارند بایستی مراقبت از روکش کامپوزیت ونیر بسیار شدیدتر باشد. فشارهای بیش از حد می تواند در مواردی مانند تصادفات، سوانح، خوردن مواد غذایی سخت و سفت ، استفاده ابزاری از روکش کامپوزیت ونیر و … نیز اتفاق بیفتد. برخی از عادات رفتاری نیز مانند دندان قروچه و یا جویدن ناخن باعث اعمال فشار و ساییدگی بیش از حد روکش و آسیب پذیر بودن آن شود. در این صورت روکش کامپوزیت ونیر در اثر کمترین ضربه خواهد شکست و نیاز به تعویض روکش کامپوزیت خواهیم شد.

مواد استفاده شده در ساخت کامپوزیت ونیر

یکی از مواردی که باید در بررسی اینکه  دلایل شکستن کامپوزیت ونیر چیست؟ لحاظ شود، مواد استفاده شده در ساخت کامپوزیت ونیر است. همانطور که می دانیم روکش کامپوزیت ونیر به صورت پیش ساخته در مطب دندانپزشکان موجود است. تنها تفاوت این روکش ها در مواد استفاده شده برای ساخت آن ها و رنگ روکش ها است. کیفیت مواد استفاده شده تاثیر زیادی در مقاومت و جلوگیری از شکستن روکش کامپوزیت ونیر دارد. هر چه مرغوبیت مواد بالاتر باشد، استحکام روکش در برابر ضربه و فشار و نیز لکه پذیری بالاتر می رود.. بنابراین در انتخاب روکش کامپوزیت ونیر به مواد استفاده شده در ساخت آن دقت نموده و سعی کنید بهترین مواد را انتخاب نمایید. در این صورت احتمال اینکه مجبور به تعویض یا ترمیم روکش شوید، بسیار کمتر خواهد شد.

مهارت دندانپزشک

یکی از موارد مهمی که نقش بسیار موثری در شکستن روکش کامپوزیت ونیر دارد، تجربه و تخصص دندانپزشک می باشد. توصیه می شود در انتخاب دندانپزشک خود دقت زیادی را به خرج دهید. راه هایی وجود دارند که می توانید از میزان تخصص دندانپزشک مطمئن شوید. از جمله این راه ها، بررسی نمونه کارهای قبلی دندانپزشک، بررسی میزان رضایت مراجعین در مطب و یا در صورت داشتن سایت های پزشکی، بررسی دیدگاه و اعلام رضایت کاربران، تعداد بالای مراجعین و … مهارت دندانپزشک در نصب روکش کامپوزیت ونیر باعث می شود از بروز مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان های زیر روکش، افتادن و شکستن روکش کامپوزیت ونیر و … پیشگیری شود. در صورتی که فرم دهی و پیوند بین روکش ونیر و مینای دندان به صورت صحیح انجام نشود، هم از نظر ظاهری زیبایی و طبیعی بودن روکش تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و هم  احتمال شکستن و آسیب دیدن روکش ونیر افزایش خواهد یافت.

در صورت شکستن کامپوزیت ونیر چه کاری باید انجام داد

تا اینجا به این موضوع پرداختیم که دلایل شکستن کامپوزیت ونیر چیست؟ حال در صورت بروز هر یک از موارد بالا و شکستن روکش کامپوزیت ونیر باید چه اقدامی انجام شود؟ این اقدامات به شرح زیر است:

شستشوی دهان برای جلوگیری از عفونت

اولین اقدام این است که روکش کامپوزیت دندان را از دهان خارج نمایید. سپس دهان خود را با آب نمک و یا دهانشویه شستشو دهید. زیرا اینکار مانع بروز عفونت در دهان و دندان می شود.

دلایل شکستن کامپوزیت ونیر چیست 211654513146462

مراجعه به دندانپزشک

در مرحله بعد سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید. دندانپزشک با بررسی شرایط و وضعیت موجود بهترین روش را برای به حداقل رساندن آسیب انجام خواهد داد. در مواردی می توان از کامپوزیت دندان به جای کامپوزیت ونیر استفاده کرد. در این صورت بر روی محل شکستگی روکش از مواد کامپوزیت دندان استفاده نموده، فرم لازم را داده و رنگ همسان با سایر دندان ها را ایجاد خواهد نمود. پس نیازی به تعویض روکش کامپوزیت ونیر نخواهیم داشت و ترمیم انجام می شود. در مواردی که روکش دندان به صورت کامل دچار شکستگی شود، مجبور به تعویض روکش کامپوزیت ونیر خواهیم شد.

در صورتی که به دندانپزشک دسترسی پیدا نکردید، بهتر است برای کنترل تورم از کمپرس یخ استفاده نمایید. در صورتی که دندان های بر اثر شکستن و افتادن روکش کامپوزیت دندان نسبت به تغییردما حساس شده باشند، می توانید از مسکن هایی مانند آستامینوفن برای کنترل درد استفاده نمایید.

 

مراقبت های لازم برای جلوگیری از شکستن روکش کامپوزیت ونیر

برای اینکه کامپوزیت ونیر دچار عوارضی مانند شکستن و افتادن روکش کامپوزیت و عواقب بعد از آن نشود، نیاز است مراقبت هایی را بعد از نصب روکش کامپوزیت ونیر انجام دهیم که در این قسمت به اختصار این مراقبت ها را توصیح خواهیم داد:

  • انتخاب دندانپزشک اولین و اساسی ترین اقدامی است که برای جلوگیری از پیش آمدن و نیز کنترل عوارض بعد از نصب روکش باید انجام شود.
  • مراقبت های بهداشتی شامل مسواک زدن برای محافظت از روکش کامپوزیت ونیر و نخ دندان کشیدن برای محافظت از لثه در برابر عفونت و بیماری های مربوط به لثه
  • مراقبت های تغذیه ای مانند عدم مصرف مواد غذایی تا قبل از پایان بی حسی دندان ها برای کنترل میزان فشار وارد به روکش و جلوگیری از شکستن آن، عدم مصرف مواد غذایی سفت و جویدن زیاد مواد غذایی، جویدن آبنبات های سفت و … برای جلوگیری از آسیب و فشار بیش از حد به روکش کامپوزیت ونیر
  • عدم استفاده ابزاری از روکش کامپوزیت ونیر مانند استفاده در باز کردن در قوطی، شکستن آجیل و مواد سخت و …
  • مراجعات منظم به دندانپزشک برای جلوگیری از شیوع عفونت در لثه ها و نیز جرم گیری و شستشوی دندان ها به صورت کامل برای جلوگیری از پوسیدگی دندان های زیر روکش کامپوزیت ونیر و بالا رفتن احتمال شکستن روکش
  • کنترل رفتارهایی مانند دندان قروچه، جویدن ناخن، جویدن مغز مداد و … که باعث ساییدگی و آسیب پذیر شدن روکش کامپوزیت ونیر می شود.

کلام آخر

در این مقاله توضیح داده شد که دلایل شکستن کامپوزیت ونیر چیست؟ با توجه به مقاومت و استحکام پایین روکش کامپوزیت ونیر، مراقبت های بعد از نصب روکش باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. هر گونه فشار بیش از حد به روکش می تواند منجر به شکستن آن شود. اما با توجه به امکان ترمیم روکش کامپوزیت ونیر می توان گفت این مشکل را در صورت مراجعه سریع به دندانپزشک می توان حل کرده و مانع از آسیب بیشتر به دندان ها شد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 13 شنبه 09 اسفند 1399 نظرات (0)

ایمپلنت دندان نیز مانند هر جراحی دیگر دارای عوارض کوتاه مدت و بلند مدت می باشد. ولی در مواقعی این عوارض تا مدت ها بیمار را درگیر می نماید. اینکه چرا عوارض ایمپلنت دندان طولانی می شود، به عوامل زیادی بستگی دارد. عوارضی مانند درد، تورم، آبسه در کنار لثه، خونریزی و … جزو عوارض کوتاه مدت این روش می باشد. این گونه عارضه ها بعد از مدتی و با گذر زمان رفع می شوند. ولی برخی عوارض هستند که گذر زمان، وضعیت آن ها را بدتر کرده و مشکلات بیشتری برای فرد به دنبال خواهند داشت. این عوارض در بلند مدت خود را نشان می دهند. از جمله این موارد که باعث طولانی شدن عوارض ایمپلنت دندان می شود، بیماری های مربوط به لثه است. این بیماری ها با گذشت زمان، بجای بهبود مشکلات بیشتری را برای بیمار به همراه می آورند.

چرا عوارض ایمپلنت دندان طولانی می شود 5421789302565212

انواع بیماری های لثه

گفته شد بیماری های لثه یکی از عوارض است که می توان در پاسخ به این پرسش که چرا عوارض ایمپلنت دندان طولانی می شود؟ بیان نمود. بیماری های لثه به دو نوع مختلف تقسیم می شوند. در این قسمت انواع آن را توضیح داده و دلایل ایجاد و اثراتی را که بجا می گذارد را تشریح خواهیم کرد.

التهاب لثه به صورت خفیف در اطراف ایمپلنت دندان

در این حالت می توان گفت مشکل به صورت ابتدایی ایجاد شده و می توان با اقداماتی به موقع آن را مهار نمود. این عارضه کوتاه مدت بوده و به استخوان فک آسیبی وارد نشده است. التهاب در بافت های نرم اطراف ایمپلنت دندان مشاهده شده و می توان با مراجعه به دندانپزشک و مصرف آنتی بیوتیک ها و یا داروهای مورد نظر مشکل را برطرف نمود. در این حالت ایمپلنت دندان با شکست مواجه نشده است و با اقدامات به موقع جلوی این مورد را می توان گرفت.

التهاب لثه شدید در اطراف ایمپلنت دندان

در این مورد بیماری لثه بسیار پیشرفت کرده و به استخوان فک نیز رسیده است. در این صورت نمی توان گفت به راحتی و با مصرف دارو می توان با این مشکل مقابله کرد. رسوخ بیماری به استخوان فک عوارض بیشتری را به دنبال دارد، حتی در مواردی باعث شکست درمان ایمپلنت دندان شده است. زیرا تحلیل استخوان فک به دنبال تحلیل لثه پیش آمده و در نتیجه استخوان فک توان نگهداشتن پایه و تاج دندان را نخواهد داشت. در دراز مدت لق شدن پایه ایمپلنت دندان منجر به شکست کاشت دندان می شود. احساس درد و ناراحتی زیاد از دیگر عوارض این بیماری می باشد. بهترین راهکار برای رفع این مشکل، جراحی دندان و از بین بردن عفونت است.

علت ایجاد بیماری های لثه چه می تواند باشد

بیماری های لثه و سایر عوارض بلند مدت مربوط به ایمپلنت دندان در اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود. این عوامل را می توان تا حدود زیادی کنترل نمود. در این قسمت برای اینکه بدانیم چرا عوارض ایمپلنت دندان طولانی می شود؟ می خواهیم به دو نکته که عامل بروز این عوارض می باشند اشاره کنیم:

انتخاب دندانپزشک

ایمپلنت دندان یکی از روش های مهم و حساس در حوزه دندانپزشکی می باشد. برای انجام این روش نیاز است دندانپزشک باتجربه و متخصص را انتخاب و کاشت دندان را به او بسپارید. لازم است دندانپزشک به خوبی وضعیت دندان را بررسی نماید و هر گونه عامل که منجر به شکست ایمپلنت دندان و بروز عوارض می شود را کنترل و درمان نماید. بیماری های لثه و تراکم استخوان فک دو موردی می باشند که قبل از کاشت دندان باید مورد بررسی قرار گیرند. وجود این بیماری ها باعث بروز عوارض و طولانی مدت بودن آن خواهد شد. نیاز است دندانپزشک با درمان های جانبی نیز مانند پیوند استخوان یا لیفت سینوس به خوبی آشنایی داشته و انجام دهد. بنابراین یکی از روش های کنترل عوارض و جلوگیری از طولانی مدت شدن آن، انتخاب بهترین دندانپزشک و جراح در این حوزه درمانی می باشد.

رعایت نکات مراقبتی و بهداشتی

یکی دیگر از عواملی که عوارض بعد از ایمپلنت دندان را طولانی و می تواند حتی منجر به شکست روند این درمان شود، عدم رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی بعد از کاشت دندان است.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

باکتری نقش بسیار مهمی در ایجاد و تشدید بیماری های لثه را ایفا می کند. عدم رعایت نکات بهداشتی مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و .. منجر به رشد باکتری ها در اطراف لثه و در نتیجه بروز این نوع عوارض خواهد شد. با توجه به فاصله کمی که بین لثه و پایه و اباتمنت وجود دارد، نفوذ باکتری به لثه می تواند باعث تحلیل استخوان و شل شدن پایه و اباتمنت شود. لق شدن پایه ایمپلنت دندان در کنار بروز بیماری های لثه منجر به طولانی شدن عوارض ایمپلنت دندان و نهایتا شکست روند درمان می شود.

مصرف دخانیات

یکی از عوامل مخرب در روند کاشت ایمپلنت دندان، مصرف دخانیات می باشد. مصرف دخانیات علی الخصوص سیگار باعث بروز عفونت در لثه شده و این می تواند منجر به بروز بیماری های لثه در اطراف ایمپلنت دندان شود. مراحل کاشت ایمپلنت دندان به این صورت است که در مرحله اول کاشت، لثه باز می شود ، پایه درداخل استخوان فک قرار می گیرد و سپس لثه بخیه زده می شود. مدت زمانی نیاز است تا پایه و استخوان فک به هم جوش خورده و فرآیند درمان تکمیل شود. در این مدت که بین 5 تا 7 ماه طول می کشد، مراقبت های درمانی بسیار اهمیت دارد. عموما افرادی که سیگاری هستند، کمتر به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می دهند. تشکیل جرم و تجمع باکتری در اطراف لثه از عوامل طولانی شدن عوارض کشات ایمپلنت دندان به شمار می رود.

بیماری های کنترل نشده

یکی از مواردی که می تواند در دراز مدت منجر به بروز عوارض شود، بیماری هایی هستند که کنترل نشده اند. بیماری های مانند دیابت می تواند نقش مخربی در روند درمان داشته باشد. افرادی با قند ناشتای بالای 130 مستعد برای شکست درمان از طریق ایمپلنت دندان می باشند. زیرا نیکوتین موجود در سیگار و نیز دخانیات از جوش خوردن پیچ ایمپلنت دندان و ثابت شدن پایه جلوگیری می نمایند. این عامل باعث لق شدن و در نهایت افتادن تاج دندان و سایر عوارض می شود. تاثیر دیگر دیابت کنترل نشده در جلوگیری از ازدیاد سلول های استخوان ساز و تولید کننده کلاژن است.  دیگر بیماری ها مانند میکروواسکولار، بیماری های خود ایمنی و … احتمال عفونت را در لثه افزایش داده و خود عاملی برای طولانی شدن عوارض ایمپلنت دندان می شوند.

چرا عوارض ایمپلنت دندان طولانی می شود 1264652315414154

عفونت

یکی دیگر از عوامل مهم در جوش نخوردن پیچ ایمپلنت دندان و بروز عوارض طولانی مدت، عفونت است.  عفونت را می توان از طریق راه هایی مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و دهانشویه کنترل نمود. همچنین پزشک از داروهایی مانند آنتی بیوتیک برای جلوگیری از پیشرفت عفونت در مرحله اولیه درمان استفاده می نماید. تحلیل لثه و به دنبال آن تحلیل استخوان فک از عوارض بروز عفونت در این ناحیه می باشد.

علایم بروز بیماری های لثه

تا این قسمت توضیح دادیم که چرا عوارض ایمپلنت دندان طولانی می شود؟ عدم رعایت نکات مراقبتی و بهداشتی در کنار انتخاب ناصحیح دندانپزشک برای انجام این روش از جمله عواملی هستند که باعث افزایش طول مدت بروز این عوارض می شوند. تشخیص به موقع و زودهنگام علایم بیماری های لثه، کمک زیادی در کنترل و جلوگیری از طولانی شدت عوارض بعد از ایمپلنت دندان می شود. در این قسمت توضیح می دهیم که چه علایمی نشان می دهد که فرد دچار بیماری های لثه شده است:

  • خونریزی در حین مسواک زدن و خونریزی در اطراف لثه
  • قرمزی و بروز تورم در اطراف ایمپلنت دندان
  • التهاب بافت لثه اطراف ایمپلنت دندان
  • احساس درد در زمان خوردن مواد غذایی و تکان خوردن پایه ایمپلنت دندان
  • احساس مزه بد ناشی از عفونت در دهان

راه های کاهش عوارض بعد از کاشت ایمپلنت دندان

برای اینکه عوارض ایمپلنت دندان طولانی نشود، باید از ایجاد و بروز التهاب لثه و سایر عوارض در دندان جلوگیری نماییم. رعایت نکات مراقبتی از التهاب لثه پیشگیری می نماید . در کنار این موارد بهتر است نکات زیر ار نیز جدی گرفته و از ایجاد التهاب و عفونت در لثه جلوگیری نماییم:

  • مسواک زدن روزی دو بار با استفاده از خمیر دندان های ضد باکتری برای جلوگیری از تجمع باکتری در اطراف لثه
  • استفاده از دهان شویه های مخصوص ایمپلنت دندان
  • مراجعه به موقع به دندانپزشک در صورت مشاهده اولین علایم عفونت و التهاب لثه برای جلوگیری از پیشرفت بیماری
  • مراجعات منظم به دندانپزشک به صورت منظم و دوره ای برای جلوگیری و کنترل عفونت هایی که ممکن است بیمار در جریان آن قرار نگیرد.

کلام آخر

در این مقاله توضیح دادیم که چرا عوارض ایمپلنت دندان طولانی می شود؟ عدم رعایت نکات بهداشتی و تغذیه ای و سایر عادات اشتباه در کنار بیماری های زمینه ای می تواند از علل طولانی شدن عوارض به شمار رود. از عوارض مهم ایمپلنت دندان می توان به بیماری های لثه که در طولانی مدت بروز می کند اشاره کرد. عوارض بعد از ایمپلنت دندان چه به صورت کوتاه مدت یا بلند مدت در اثر دو عامل که انتخاب نامناسب دندانپزشک متخصص و متبحر در کنار عدم رعایت مراقبت های بعد از درمان بروز خواهد کرد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

تعداد صفحات : 19

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 184
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 18
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 128
  • بازدید ماه : 308
  • بازدید سال : 1,943
  • بازدید کلی : 5,864